Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10-v tuhonnu paperiveitsellä uuden täyspuisen ruokapöydän - mikä rangaistus?

Vierailija
05.09.2015 |

Miljoona kertaa olen sanonut, että askartelujaan kun tekee, ottaa alustan alle. Nyt huomasin, että pöytä  täynnä syviä naarmuja - paikoissa joissa ei edes ole voinu "askarrella" eli on ihan vaan sitä pöytää viillellyt. Tytön selitys oli että "ajatuksissaan tein, anteeksi!!" Hillitsin raivoni tähän saakka, mutta kai tuosta nyt hitto soikoon on oikeus jo suuttuakin?? Paperiveitsi ainakin pois (jota käyttää askarteluissaan paljon, ja on taitava sen kanssa, eli ei haavoja itseensa tee jne eikä tullu mieleenkään että vois toimia noin helvetin typerästi!!!), mutta mitä muuta?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida kuitenkaan ihan normaali lapsonen olla, jos "ajatuksissaan" alkaa naarmuttaa pöytää. Ainakin on korkea aika rajoittaa läppärin ym. käyttöä, jos uppoutuu noin sairaalloisesti niihin maailmoihin.

Vierailija
42/53 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:47"]Lapsi saattoi todella ajatuksissaan tuon tehdä. Siis jotenkin siinä tilanteessa ei vain ajatellut sitä niin pitkälle, että tästä viiltelystä jää jälki ja aikuiset suuttuvat. Keskittymishäiriöiselle ihan tyypillinen juttu.

T. Itse keskittymishäiriöinen aikuinen joka pureskeli puiseen sängyn laitaan hampaanjälkiä lapsena
[/quote]

No mä olen pureskellut myös, mutta mua on ymmärretty siinä ihmeen hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm.. Tästä tuli mieleen, kun lapsena sisarusten kanssa "porattiin" voiveitsellä pirttikaluston pöytään lähes läpi menevä reikä. Ei todellakaan ajateltu, että se pöytä on jotain maksanutkin tai oikeastaan ei ajateltu yhtään mitään :D Ei sillä mitään pahaa tarkoitettu, ei vaan ajateltu mitä tehtiin. En kyllä muista vanhempien edes suuttuneen siitä.

Vierailija
44/53 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin tehdä lastensuojeluun ilmoituksen.

Osoitteesi saadaan kyllä selville.

Se olkoon rangaistus sinulle.

Vierailija
45/53 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi liimaa jokaisen puupölyhiukkasen yksitellen pöytään takaisin kiinni.

Vierailija
46/53 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ankaria vanhempia täällä. Niin kuin joku jo vastasikin että ei lapsi osaa ajatella että se pöytä voi olla todella arvokas, eikä varmasti tahallaan ole tehnyt ilkivaltaa. Kerran tapahtuneesta vahingosta tai ajattelemattomuudesta on typerää antaa rangaistus missä nöyryytetään lasta lisää, vaikka todennäköisesti lasta harmittaa itseäänkin jo valmiiksi. 

Vierailija
47/53 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naarmut saa piiloon (vahoilla, pähkinällä, öljyllä) ilman sen suurempaa LAPSEN orjuuttamista. Täysin kohtuutonta vaatia lapsi uudistamaan tai korjaamaan pöytä (hiomaan kokonaan, jonka jälkeen se tulee käsittääkseni käsitellä jollain tapaa). Puhuttelu ja aresti. Perheen aikuiset ovat vastuussa kodin irtaimistosta.

Vierailija
48/53 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 22:02"]

Ei taida kuitenkaan ihan normaali lapsonen olla, jos "ajatuksissaan" alkaa naarmuttaa pöytää. Ainakin on korkea aika rajoittaa läppärin ym. käyttöä, jos uppoutuu noin sairaalloisesti niihin maailmoihin.

[/quote]

ihna kyllä normaali lapsi voi olla ajatuksissaan ja raapustella milloin mitäkin. Ei tarvitse olla mitään erityistä häiriötä. Oli omissa maailmoissaan. Meillä ihan normaali fiksu keskittymiskykyinen lapsi, ja hänkin on joskus taputeltu pöytää ja piirrellyt pöytään.

miksi sä avaan itseäs hallitset. Joskus on ihan hyvä antaa niitte turhautumisen tunteidenkin näkyä? Voi lapsikin tajuta, että oli hölmö homma ja äitiä se harmittaa, kun pöytä pilalla. Vaikka kyllä elämisen jälkiä tulee kyllä väkisinkin.

en mä sanktiota tollaisia antais. Puhuisin kyllä ja harmittelisin.

Vierailija
49/53 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi hionut pöytää nyt ulkona jo tunnin, mutta jälki on huonoa ja valittaa pölyä että yskittää. Ehkä ei ollut niin hyvä ajatus sittenkään.. ap

Vierailija
50/53 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittaisi hiomaan, mutta joku sanktio tuosta pitää tulla.
Meillä kolme vuotias kävi salaa piirtelemässä keittiön pöydän alla seinään, pistettiin se putsailemaan se. Omien kykyjensä mukaan putsasi seinän(me vanhemmat viimeisteltiin), ei piirrelly enään.
Taustoja sen verran että ei ollut eka kerta, asiasta oli varoitettu kun oli saanut käsiinsä mummon huulipunan ja vuorasi tapettiseinän sillä.
Mummi olisi voinut vahtia lasta kun oli hoitamassa sitä, se sai siivota sen tapettiseinän silloisella kerralla.

T. Natsi-mutsi

Vierailija
51/53 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnet lapsesi parhaiten, ja siten myös tiedät mikä on kohtuullinen rangaistus. Sanoit itsekin, että tuskin on ilkeyttään tehnyt tätä, joten esimerkiksi pöydän maksaminen viikkorahoista yms. on mielestäni kohtuutonta. Ja sitäpaitsi epäreilua; pöytää on vahingoitettu, ei tehty täysin toimimattomaksi.

Hioiminen voisi olla ihan hyvä, mutta kyllä sekin on aika hurjan kuuloinen juttu, jos pitää yksin tehdä. Eli itse laittaisin hiomaan kanssani asianmukaisin suojavarustein. Monesti sitä unohtuu kovin helposti aikuisena, kuinka paljon itse on ajatuksissaan (ja tahallaankin) tuhonnut omien vanhempien tavaroita, ja silloin rangaistukset menevät vain nöyryyttämiseksi/omaksi vihanpurkauksesi. Ikään kuin kukaan normaali lapsi ei ikinä turmelisi kodin paikkoja. Totta kai rangaistus pitää antaa, mutta kannattaa muistella itseäkin lapsena, jotta löytää sitä armollisuutta omaa kohtaan. Rangaistukset on hyvä myös antaa oman lapsensa tuntien, eli itse tosiaan mietit mikä on kohtuullinen rangaistus, eli tuntuisi jossain mutta lapsikin ymmärtäisi sen oikeudenmukaisuuden. Ja mitä omaan suuttumiseesi tulee, niin totta kai saa suutahtaa, mutta kaunaa ei saa kantaa.

Vierailija
52/53 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämän ketjun kirjoittajat äitejä?

Säälin syvästi lapsianne.

Vierailija
53/53 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:49"]

Lapsi hionut pöytää nyt ulkona jo tunnin, mutta jälki on huonoa ja valittaa pölyä että yskittää. Ehkä ei ollut niin hyvä ajatus sittenkään.. ap

[/quote]

Jostain syystä en usko tähän. Mutta jos nyt on totta, niin nauran vatsani kipeeksi. Näin siinä käy, ku lähtee hosuen rankaisemaan. Kannattiko uskoa kymmentä älykääpiötä, ennenkuin yksi asiantuntija tuli kertomaan, mitä tommosesta rangaistuksesta seuraa xD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi