10-v tuhonnu paperiveitsellä uuden täyspuisen ruokapöydän - mikä rangaistus?
Miljoona kertaa olen sanonut, että askartelujaan kun tekee, ottaa alustan alle. Nyt huomasin, että pöytä täynnä syviä naarmuja - paikoissa joissa ei edes ole voinu "askarrella" eli on ihan vaan sitä pöytää viillellyt. Tytön selitys oli että "ajatuksissaan tein, anteeksi!!" Hillitsin raivoni tähän saakka, mutta kai tuosta nyt hitto soikoon on oikeus jo suuttuakin?? Paperiveitsi ainakin pois (jota käyttää askarteluissaan paljon, ja on taitava sen kanssa, eli ei haavoja itseensa tee jne eikä tullu mieleenkään että vois toimia noin helvetin typerästi!!!), mutta mitä muuta?
Kommentit (53)
Hankitte puupölkyn ja laitatte viiltelemään sitä, eiköhän pahin into lähe viiltelyyn.
Viikkorahoista santapaperit ja hiomaan vain.
Ei mikään ongelma. Massiivipuupöytään sopii naarmut, siksihän se on hankittukin. Meiltä löytyy toistasataa vuotta vanhoja puuhuonekaluja joissa on kaikenlaista lommoa ja koloa, eikä haittaa yhtään.
Mitä sitä lapsille huutamaan asiasta, jolla ei ensinnäkän ole merkitystä, ja toisekseenkin asialle ei enää voi mitään.
Itse sanoisin, että saat aikanaan tuon pöydän perinnöksi.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:35"]Onneksi meillä ei ole lapsia. Menisi kyllä hermot tuollaiseen perseilyyn.
[/quote]
Perseilyyn?
Pieni lapsi
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:08"]Voi suuttua, mutta ei se pöytää silota. Vahinkoja sattuu. Keksikää joku muu askertelupaikka.
[/quote]
Niin, tai ostetaan uusi pöytä ja uusi paperiveitsi, oppisikohan sillä?
Elämisen jälkiä. Harmittaa toki, mutta ei maailma muutamaan naarmuun kaadu.
Lapsi ei todennäköisesti osaa hioa pöytää tai lopputuloksesta tulee epätasainen. Viikkorahakaan ei toimi, jos lapsi ei saa viikkorahaa. Vahingon korvaaminen työllä olisi paras vaihtoehto, pöydän saa sitten joku aikuinen hioa, koska harvemmin lapsen hiomisesta tulee yhtään mitään ja jos jäljet ovat syviä, on parempi käyttää pientä hiomakonetta, tulee tasaisempi jälki. Työkorvaus voisi olla vaikka puolukoiden tai sienten keräämistä. Viiden puolukkaympärin keräämisen aikana ehtii jo miettiä mitä tuli tehtyä ja todennäköisemmin enää ei hölmöile. Puolukoita voitte sitten syödä läpi talven ja lahjoittaa tuttaville tai naapurin mummolle. Myös polttopuiden pinoaminen on sopivaa hommaa tuon ikäiselle.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:35"]
Laita se kakru hiomaan se pöytä.
[/quote] En ikina antaisi lapsen hioa poytaa. Jos sita ei tehda oikein puun syitten mukaan niin viela kamalampaa jalkea tulee. Soita liikkeeseen josta poydan ostit, kylla heilla on tiedossa taitava viimeistelija jolla on kunnon tyokalut.
Näyttää paremmalta, kun on eletyn näköinen.
Laitat tietenkin tytön kunnostamaan pöydän, materiaalit maksetaan hänen viikkorahoistaan.
Laita kuva, olen huonekalupuuseppä, ehkä osaisin jotain neuvoja antaa
Miksi teillä on pöytä, jonka päällä ei saa askarrella?
Kai vanhemmat voisivat käyttää vähän järkeäkin valitessaan huonekaluja lapsiperheeseensä.
Onko lapsella omaa rahaa? Jos on, maksaa niistä pöydän korjauksen tai uuden pöydän.
Jos et ole satavarma, tekikö tahallaan vai vahingossa ota puhutteluun. Kerrot, että pöytä maksoi paljon. Suhteutat hänen viikkorahaan tai säästöihin, että tajuaa että on iso raha. Kerrot, että äidillä tosi paha mieli. Sitten sanot, että koska oli vahinko niin lapsen ei tarvi korvata pöytää, MUTTA ensi kerralla mitään vastaavaa juttua ei voi enää katsoa läpi sormien vaan lapsen pitää korvata omat tuhonsa, olivat sitten tahallisia tai huolimattomuutta.
Lapsi oireilee jostakin. Olisikohan syytä tehdä lastensuojelulle ilmoitus?
Lapsi saattoi todella ajatuksissaan tuon tehdä. Siis jotenkin siinä tilanteessa ei vain ajatellut sitä niin pitkälle, että tästä viiltelystä jää jälki ja aikuiset suuttuvat. Keskittymishäiriöiselle ihan tyypillinen juttu.
T. Itse keskittymishäiriöinen aikuinen joka pureskeli puiseen sängyn laitaan hampaanjälkiä lapsena
Syyttäkää vain itseänne, te olette lapsen kasvattanut. Pienestä pitäen kun terottaa miten pitää olla ja kohdella kotia ja tavaroita, muita ihmisiä, eläimiä ja itseään, niin kyllä ne oppii. Vaatii vaivannäköä, sanomista ja kehumista, mutta lopussa kiitos seisoo.
Itse olen supertarkka tavaroistani ja niin on lapsikin. Kyllä ihan tiukka keskustelu riittää rangaistukseksi, se on kuitenkin vain tavaraa. Mitä rahalla saa se on halpaa. Kohtele lasta hyvin tai kohta viiltelee itseään. Rangaistus vain katkeroittaa ja myrkyttää välejänne.
Ei mikään ongelma. Massiivipuupöytään sopii naarmut, siksihän se on hankittukin. Meiltä löytyy toistasataa vuotta vanhoja puuhuonekaluja joissa on kaikenlaista lommoa ja koloa, eikä haittaa yhtään.
Mitä sitä lapsille huutamaan asiasta, jolla ei ensinnäkän ole merkitystä, ja toisekseenkin asialle ei enää voi mitään.
Itse sanoisin, että saat aikanaan tuon pöydän perinnöksi.