Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luottotietonsa menettäneet, miten olette pärjänneet?

Vierailija
23.03.2022 |

Kuinka paljon elämää on hankaloittanut luottotietojen menettäminen? Oletko saanut luottotietosi takaisin? Omat luottotiedot ovat kohta menossa, koska rahaa ei ole enää laskuihin. En elä yli varojen, pari ikävää tilannetta ja näin kävi. Yritän etukäteen asennoitua, mutta tilanne stressaa todella paljon, koska elättelen vielä toiveita että jokin ihme tapahtuisi. Olisi parempi kun ne tiedot nyt vaan menisi, ettei tarvitse enää stressata. Toki sen jälkeen varmaan toisenlaiset asiat stressaa. Mutta kaipaisin tietoa, miten te muut olette pärjänneet?

Kommentit (128)

Vierailija
121/128 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikuttanut maksuhäiriömerkinnät kummoisesti. Luottokortti vaihtui electroniin. Autovakuutus piti maksaa vuosi kerralla. Prepaid puhelin liittymään on saanut jo vuosikausia netin niin sekin on kunnossa. 23 helmikuun alussa poistuu viimeinen 4 vuoden merkintä.  Kahdessa vuodessa 10 000€ maksoin 1/3 osaa palkasta tyylillä ulosottoon.

En ole velkaa edes halunnut. Elän sillä rahalla mitä on kk. Tällä hetkellä ansiopäivärahat.

Tämä on jo toinen kerta, kun kävi näin. Johtuu alkoholismista. Näyttää kuitenkin valoisalta, kun en ole tänä vuonna juonut kuin vettä, mehua ja kahvia.

Vierailija
122/128 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työt loppuivat, yrittäjyydestä tuensaajaksi oli pitkä ja vaikea tie, jatkuva vääntäminen vei voimat, tuettomana jouduin asunnottomaksi ja lopulta sosiaaliviranomaisten käsiin. Yritykselläni ei ollut velkaa, eikä minulla ollut pikavippejä tai kulutusluottoja. Sähkölaskuja ja muuta tavallista meni perintään, perintätoimistot eivät tehneet tulottomalle maksusuunnitelmaa, ulosotto myi kotini pilkkahinnalla.

Olen lähempänä kuutta- kuin viittäkymmentä, joten töihinmeno ei enää auttaisi, jos joku minut edes haluaisi palkata. Velkojen vanhentuessa olisin noin 80-vuotias. En edes katso, mistä kirjeet tulevat, koska kirjeissä on poikkeuksetta vain huonoja uutisia. En halua tietää, paljonko velkaa on, kenelle sitä on ja mitä on tapahtunut kodilleni, jota remontoin hiljalleen toistakymmentä vuotta ja rakastin yli kaiken. 

Kunta on patistamassa minua pois tästä inhottavasta asuinpaikasta, mutta luottotiedottomalle on tarjolla vain vielä huonompia paikkoja. Minun tapauksessani loppuiäkseni. Jos saan liikuntakykyni takaisin ja pääsen Alkoon, vaihdan täysraittiin elämäntapani pään turruttamiseen alkoholilla. Jos olisi rahaa ja kontakteja, hankkisin lääkkeet, joilla lopetan tämän kitumisen. Yksin ei niitäkään löydä.

Elämä voi muuttua täysin ja täysin odottamatta. Minä kuvittelin tekeväni töitä eläkkeelle saakka ja eleleväni sitten itselleni täydellisessä kodissani kotihiiren elämää. Toisin kävi. Ajolähtö on jossain muodossa koko ajan uhkaamassa, eikä kotia enää ole missään.

Älä ainakaan käänny päihteiden puoleen! Siinä menisit täysin alamäkeen ja pohjalta kapuaminen vielä vaikeampaa. Voitko pyytää terapiaan pääsyä hoitamaan masennustasi? Ja masennuslääkityksen tai muiden hoitojen saanti?

Onneksi pääset kuitenkin eläkkeelle suhteellisen pian.

En minä ole masentunut. Rahalla koko tilanne ratkeaisi, mutta rahaa ei ole eikä tule. Kun ryhdyn ryyppäämään, tarkoitukseni on ryypätä itseni mahdollisimman nopeasti kuoliaaksi. Minusta ei ole hyppäämään rekan eteen. Tällainen eläminen ei ole elämisen arvoista - jopa sosiaaliviranomaiset tietävät sen, vaikka eivät sitä sanokaan ääneen. Mikään terapeuten kanssa jauhaminen ei tuo minulle entistä elämääni takaisin. Hittoako minä eläkkeellä teen, kun rahaa tulee olemaan vieläkin vähemmän kuin nyt?

Itsemurhan ihannointi, itsetuhoisuus, pelkän synkän tulevaisuuden näkeminen ovat kaikki masennuksen merkkejä. Miksi tulot laskisivat eläkkeellä? Voisit varmaan silti saada tt-tukea, asumisukea tms. täydentävää tukea eläkkeen päälle.

Siinäpä standardivastaus. Millä perusteella sinä väität minulle vastaan? Mikä saa sinut luulemaan, että en tietäisi, mitä tulevaisuudessa on luvassa? Ja kenen mittapuilla sitä tulevaa arvioidaan?

Miten selität itsetuhoisuuden ja itsemurhan ihannoinnin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/128 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työt loppuivat, yrittäjyydestä tuensaajaksi oli pitkä ja vaikea tie, jatkuva vääntäminen vei voimat, tuettomana jouduin asunnottomaksi ja lopulta sosiaaliviranomaisten käsiin. Yritykselläni ei ollut velkaa, eikä minulla ollut pikavippejä tai kulutusluottoja. Sähkölaskuja ja muuta tavallista meni perintään, perintätoimistot eivät tehneet tulottomalle maksusuunnitelmaa, ulosotto myi kotini pilkkahinnalla.

Olen lähempänä kuutta- kuin viittäkymmentä, joten töihinmeno ei enää auttaisi, jos joku minut edes haluaisi palkata. Velkojen vanhentuessa olisin noin 80-vuotias. En edes katso, mistä kirjeet tulevat, koska kirjeissä on poikkeuksetta vain huonoja uutisia. En halua tietää, paljonko velkaa on, kenelle sitä on ja mitä on tapahtunut kodilleni, jota remontoin hiljalleen toistakymmentä vuotta ja rakastin yli kaiken. 

Kunta on patistamassa minua pois tästä inhottavasta asuinpaikasta, mutta luottotiedottomalle on tarjolla vain vielä huonompia paikkoja. Minun tapauksessani loppuiäkseni. Jos saan liikuntakykyni takaisin ja pääsen Alkoon, vaihdan täysraittiin elämäntapani pään turruttamiseen alkoholilla. Jos olisi rahaa ja kontakteja, hankkisin lääkkeet, joilla lopetan tämän kitumisen. Yksin ei niitäkään löydä.

Elämä voi muuttua täysin ja täysin odottamatta. Minä kuvittelin tekeväni töitä eläkkeelle saakka ja eleleväni sitten itselleni täydellisessä kodissani kotihiiren elämää. Toisin kävi. Ajolähtö on jossain muodossa koko ajan uhkaamassa, eikä kotia enää ole missään.

Älä ainakaan käänny päihteiden puoleen! Siinä menisit täysin alamäkeen ja pohjalta kapuaminen vielä vaikeampaa. Voitko pyytää terapiaan pääsyä hoitamaan masennustasi? Ja masennuslääkityksen tai muiden hoitojen saanti?

Onneksi pääset kuitenkin eläkkeelle suhteellisen pian.

En minä ole masentunut. Rahalla koko tilanne ratkeaisi, mutta rahaa ei ole eikä tule. Kun ryhdyn ryyppäämään, tarkoitukseni on ryypätä itseni mahdollisimman nopeasti kuoliaaksi. Minusta ei ole hyppäämään rekan eteen. Tällainen eläminen ei ole elämisen arvoista - jopa sosiaaliviranomaiset tietävät sen, vaikka eivät sitä sanokaan ääneen. Mikään terapeuten kanssa jauhaminen ei tuo minulle entistä elämääni takaisin. Hittoako minä eläkkeellä teen, kun rahaa tulee olemaan vieläkin vähemmän kuin nyt?

Itsemurhan ihannointi, itsetuhoisuus, pelkän synkän tulevaisuuden näkeminen ovat kaikki masennuksen merkkejä. Miksi tulot laskisivat eläkkeellä? Voisit varmaan silti saada tt-tukea, asumisukea tms. täydentävää tukea eläkkeen päälle.

Siinäpä standardivastaus. Millä perusteella sinä väität minulle vastaan? Mikä saa sinut luulemaan, että en tietäisi, mitä tulevaisuudessa on luvassa? Ja kenen mittapuilla sitä tulevaa arvioidaan?

Miten selität itsetuhoisuuden ja itsemurhan ihannoinnin?

Miten minä muka ihannoin itsemurhaa? Ihmisen on erittäin vaikea ottaa itsensä hengiltä, usko pois. Kun elämässä ei enää ole mitään hyvää, elämisen vaivaa on turha nähdä. Maailmanhistoriassa on paljon ihmisiä, jotka ovat päätyneet tähän samaan tulokseen, eikä heitä ole masentuneiksi tuomittu.

Minä olen itsetuhoinen järkisyistä. Yritäpä pujottaa tämä ajatus aivoihisi kliseiden ja kyökkipsykologian sekaan.

Muista: masennus valehtelee. Ja hyökkäävyys kuuluu joidenkin masentuneiden oireisiin, ette halua apua. Olisit mieluummin sammuneena ojan pohjalla kuin saamassa hoitoa lääkäriltä ja paranemassa. Masentuneisuudesta tilanteesta tulee ikään kuin osa omaa identiteettiä ja maailmankuvaa.

Vierailija
124/128 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä on mennyt (masennus, konkurssi jne jne) ja autossa vain liikennevakuutus. Nyt auto hajosi ja mistä saan ehjän? Ei rahaa, eikä kukaan myy luotolla. Tarvin jotta pääsen eri työpaikkoihin. Stressaa.

Pankki vie lainoihin noin 700e/kk, ja ulosotto kun vei multa (ei vie enää) niin sain 1300e/kk. Mies sai Kelasta 650€/kk.

Mitään tukia/apuja ei saatu mistään, eikä pankkikaan tullut vastaan. Kotivakuutuskin puuttuu, mutta kuulemma ei haittaa pankkia vaikka asuntolainaa jäljellä 70 000e.

Leipäjonossa on ollut pakko käydä, se on hirveän noloa.

3v ja saan luottotiedot takaisin.

Maksuhäiriöiselle on kuulemma myytävä kaksi vakuutusta: kotivakuutus ja liikennevakuutus.

Minä olin pitkään OP:n asiakas. Kun firmani kaatui ja vaihdoin autoni parikymmentä vuotta vanhempaan, kuvittelin, että liikennevakuutuksen saaminen vanhalta vakuutuyhtiöltä olisi yksinkertaista. Pohjola Vakuutus kuitenkin halusi minut henkilökohtaiseen palaveriin. Palaverissa vakuutusmyyjä kertoi, ettei hän yksin voinut tehdä päätöstä, vaan jokin ylempi tiimi käsittelisi asian. Ylempi tiimi kieltäytyi myymästä vakuutusta maksuhäiriön vuoksi. Otin yhteyttä samaan vakuutusmyyjään, joka jollain tavalla käänsi asiat päälaelleen ja onnistui saamaan minulle vakuutuksen. Kaiken lisäksi hän hoiti asian sairauslomaltaan käsin, mikä mielestäni oli äärimmäisen ystävällistä - ehkä hän tunsi jotain sympatiaa markkinoiden kurittamaa ammatinharjoittajaa kohtaan, kun itsekin oli Pohjolassa vakuutusmyyjänä toiminimipohjalta - vakituisia työntekijöitä ei kuulemma liiemmin enää ole.

Tässä prosessissa olin joutunut odottamaan muutaman päivän vakuutusmyyjän palaveriin pääsyä ja tiimin vastausta. Sain Valtiokonttorilta laskun liikennevakuutuksen puuttumisesta kymmenen päivän ajalta plus kulut, yhteensä 80 euroa. Valitukseeni sain vastauksen: "Se, että vakuutusyhtiö kieltäytyy myymästä liikennevakuutusta, ei ole syy olla hankkimatta liikennevakuutusta."

Koska työttömyys ja tukien puuttuminen eli rahattomuus jatkui, tuo kahdeksankymppinen lienee jäänyt perintätoimiston riemuksi kupattavaksi minun loppuiäkseni. 

Vierailija
125/128 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä on mennyt (masennus, konkurssi jne jne) ja autossa vain liikennevakuutus. Nyt auto hajosi ja mistä saan ehjän? Ei rahaa, eikä kukaan myy luotolla. Tarvin jotta pääsen eri työpaikkoihin. Stressaa.

Pankki vie lainoihin noin 700e/kk, ja ulosotto kun vei multa (ei vie enää) niin sain 1300e/kk. Mies sai Kelasta 650€/kk.

Mitään tukia/apuja ei saatu mistään, eikä pankkikaan tullut vastaan. Kotivakuutuskin puuttuu, mutta kuulemma ei haittaa pankkia vaikka asuntolainaa jäljellä 70 000e.

Maksuhäiriöiselle on kuulemma myytävä kaksi vakuutusta: kotivakuutus ja liikennevakuutus.

Minä olin pitkään OP:n asiakas. Kun firmani kaatui ja vaihdoin autoni parikymmentä vuotta vanhempaan, kuvittelin, että liikennevakuutuksen saaminen vanhalta vakuutuyhtiöltä olisi yksinkertaista. Pohjola Vakuutus kuitenkin halusi minut henkilökohtaiseen palaveriin. Palaverissa vakuutusmyyjä kertoi, ettei hän yksin voinut tehdä päätöstä, vaan jokin ylempi tiimi käsittelisi asian. Ylempi tiimi kieltäytyi myymästä vakuutusta maksuhäiriön vuoksi. Otin yhteyttä samaan vakuutusmyyjään, joka jollain tavalla käänsi asiat päälaelleen ja onnistui saamaan minulle vakuutuksen. Kaiken lisäksi hän hoiti asian sairauslomaltaan käsin, mikä mielestäni oli äärimmäisen ystävällistä - ehkä hän tunsi jotain sympatiaa markkinoiden kurittamaa ammatinharjoittajaa kohtaan, kun itsekin oli Pohjolassa vakuutusmyyjänä toiminimipohjalta - vakituisia työntekijöitä ei kuulemma liiemmin enää ole.

Tässä prosessissa olin joutunut odottamaan muutaman päivän vakuutusmyyjän palaveriin pääsyä ja tiimin vastausta. Sain Valtiokonttorilta laskun liikennevakuutuksen puuttumisesta kymmenen päivän ajalta plus kulut, yhteensä 80 euroa. Valitukseeni sain vastauksen: "Se, että vakuutusyhtiö kieltäytyy myymästä liikennevakuutusta, ei ole syy olla hankkimatta liikennevakuutusta."

Koska työttömyys ja tukien puuttuminen eli rahattomuus jatkui, tuo kahdeksankymppinen lienee jäänyt perintätoimiston riemuksi kupattavaksi minun loppuiäkseni. 

Tuohan on ihan älytöntä, ettei pakollisia vakuutuksia myydä ja joudut vielä itse maksumieheksi. Ap

Vierailija
126/128 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyykö kulkemaan julkisilla, sähköskootterilla, pyörällä, sähköpyörällä?

Mulla pelkät työtavarat painaa yli 14kg ja en saa kannettua niitä kerralla. Lisäksi kohteita on 4 eri puolella kuntaa noin 7-25km etäisyyksillä plus siirtymiset täytyy hoitaa nopeasti.

Lähimmälle bussipysäkillekin yli 3km.

Voitko hankkia mopoauton? Tai saada työnantajan auton käyttöön?

Mikä ihme joillain on, että näitä samoja "ratkaisuja" pitää jankata joka ikiselle. Voisitteko jankkaajat ymmärtää, että on olemassa ihmisiä, joille se oma auto on oikeasti välttämättömyys koska EI ole muita vaihtoehtoja, eikä esim. mukavuusasia!

Vierailija
127/128 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kommentoi että puhelinliittymän saa vaikka luottotiedoton ..kiinnostaisi tietää mikä firma? En ainakaan itse ole saanut. Enkä myöskään yhtään asuntoa mistään firmasta eikä kaupungin vuokra-asuntoa jos sattuu sitä etsimään esim: Hgistä. Joo,jostain pieneltä paikkakunnalta ehkä saa jos siellä sattuu vielä olemaan kunnan omia asuntoja tarjolla.

Itse sain Telialta osamaksulla lähes 2000 euron tietokoneen ja olisin saanut mm. puhelimenkin. Tosin oli vain yksi merkintä luottotiedoissa, mutta edes vakuutusta autoon en saanut ilman vuoden ennakkomaksua vaikka olin 18 vuotta jo maksanut säntillisesti vakuutuslaskut ennen sitä ja vaikka Telialta sain osamaksulla tuon kalliin koneen. Elisan asiakas olin 20 vuotta ja kun luottotiedot meni ja vaihdoin halvempaan liittymään, niin piti silti maksaa 100e ennakkomaksu, jonka tosin vuoden päästä palauttivat, koska luottotietojen menetyksestä huolimatta puh, sähkö ja asumisen laskut hoidan aina.

Vierailija
128/128 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua oikeasti pelottaa töihin meno. Haen koko ajan töitä ( olen pieni palkkaisella alalla), ja jos työllistyn niin ulosotto vie palkasta ison siivun, samaan aikaan, kun toimeentulotukiosuus loppuu. 

Eli töihin mennessä käteen jää vähemmän nyt kuin "lusmuna" ja nytkin on tosi tiukkaa. 

Toki ymmärrän, että velat pitää maksaa, mutta mitä jos ei yhtenä päivänä olekaan rahaa ostaa bussikorttia ja mennä töihin ? Ja tähän alapeukuttajat , antakaa kiitos myös neuvoja miten toimia  ja mitä en ehkä ole ymmärtänyt 

En ole mikään työnvieroksuja, olen elämästäni suurimman osan töitä tehnyt.

Voit saada ttt vaikka olet töissä ja ulosottoon menee osa.

Kyllä, mikäli ulosotto mitataan suoraan palkasta. Jos tekee jonkin muun maksusuunnitelman uo:n kanssa, sitä ei hyväksytä menona tt-tuessa. Näin on ainakin ennen ollut, eli kannattaa selvittää ajoissa, ettei tule ongelmia.