Lähetä lapset tänne asumaan ja laita vuorostasi rahaa tulemaan tänne päin.
Taas tuli vaade exältä, että rahaa pitää laittaa lisää. Lapsi tarvitsee mopokortin ja opetustunteja. Sanoin, että ei ehkä olisi kannattanut muuttaa lapsen kanssa niin kauas, etten voi opettaa itse. Pystyisin myös huoltamaan menopelit, joten irtisanouduin heti niihin liittyvistä huolto- ja korjauskuluista.
Vanhempi lapsi tarvitsee pian ajokortin ja sekin oli aikanaan puhuttu, että opetan, mutta nyt se ei välimatkan vuoksi käykään, joten satasia pitäisi lähetellä.
Terveiset vain sinne exälle, joka tätäkin palstaa lukee, että voin ottaa lapset tänne asumaan ja kaivelepa sinä kuvetta toteuttaaksesi vanhemmuutta. Katsotaan, kauan maistuu.
Kommentit (62)
et sä ap sitä mopoa ilmaiseksi olisi huoltanut. Vaikka mikä jeesus olisit, ja vetten päällä kävelisit, olisit sinäkin silti joutunut ostamaan osia ja öljyjä.
T. mopoaan itse korjanneen teinin vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempi ajaa jo ajokorttia, eihän 18 vee tartte maksaa enää elatusmaksua. Voit ottaa lapset vaikka koko kesäksi luoksesi ja opetat.
Jos vanhempi lapsi tarvitsee pian ajokortin, lienee hän vielä alle 18-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
et sä ap sitä mopoa ilmaiseksi olisi huoltanut. Vaikka mikä jeesus olisit, ja vetten päällä kävelisit, olisit sinäkin silti joutunut ostamaan osia ja öljyjä.
Aika pitkän pennin säästää, jos osaa itse tehdä ja kuulee heti, jos jotain on vialla. Osia saisin hänelle kyllä, mutta tuo ei niillä mitään tee, kun ei tiedä, mitä niillä tehdä. Suurimman osan rahasta vie työ. Kannattaa mopo ostaa aika uutena, jos ei osaa sille mitään itse tehdä. AP
Vierailija kirjoitti:
Viesti on osoitettu hänelle, mutta myös tueksi ja keskustelun avaukseksi muille samassa tilanteessa oleville. Myös niille nuorille, jotka ihmettelevät, miksi isä ei maksa. Ja äiti väittää, että isä on katkera tai ei vain halua maksaa. En ole ainoa, jolle on käynyt näin.
Vanhemmat nyt sattuvat olemaan lapsen elatusvelvollisia, eikä naapurin Pirkko tai Pena.
Olisi kannattanut miettiä silloin kun lapsia hankittiin ja ap. tapauksessa vielä kaksin kappalein.
Ja sekin outoa, kun kuvitellaan, jos lapsi asuu toisen vanhemman luona, lapselle riittää asunto ja ruoka, eikä muuta tarvita.
Minulla on hyvät välit exään ja lapsi asuu vuokraviikoin ja sen luona jossa lapsi on, maksaa asumisen ja ruuan ja lisäksi molemmat vanhemmat lapsen kulutilille 200€/kk + lapsilisät, josta maksetaan lapsesta aiheutuneet kulut - hoitomaksu, vaatteet, lääkkeet, harrastukset jne. Ja tili yleensä tyhjä kuukauden lopussa. Ja lapsi on alle kouluikäinen ja voin kuvitella mitä teinit kuluttavat.
En ymmärrä ap. ajatuksen juoksua, totta kait molemmat vanhemmat vanhemmat osallistuvat teini-ikäinen vaatehankinnoihin ja jos lapset ovat lukiossa tai 2. asteen koulutuksessa, jo koulusta tulevat kustannukset ovat satoja euroja kuukaudessa. Joku lukio maksaa 6000€ eli kyllä sitä rahaa tarvitaan, eikä riitä pelkästään vanhemman luona asuminen.
Näiden eroisien itkeminen muutamasta satasesta jaksaa naurattaa, kun teini-ikäisten ydinperheen isän palkka menee kokonaisuudessaan arjen pyörittämiseen ja lasten kuluihin, eikä aina riitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsethan ovat niin isoja, että voivat halutessaan muuttaa luoksesi.
Minuakin kiinnostaa, miksi he eivät muuta nyt toisen vanhemman luo. Oletko ap kysynyt asiaa lapsiltasi?
Ei heidän äitinsä lapsia kohtaan huono äiti ole. Epäreilu vanhemmuuttani kohtaan kyllä. Toivoisin hänen näkevän omaa etuaan pidemmälle. AP
No eihän se ole mikään merkki äidin huonoudesta, jos lapset haluavat muuttaa isänsä luo. Ei joka asiasta tarvitse kehittää riitaa. Ja vaikka äiti kehittäisikin, niin noin vanhat lapset saavat itse päättää. Voit itse olla siinä tukena.
Ap kehoittaa toimittamaan lapset lähetyksenä, ja sen jälkeen toimittamaan myös käteistä. Kas kun ei pyydä teräaseita ennakkona - on sen verran psykoa tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempi ajaa jo ajokorttia, eihän 18 vee tartte maksaa enää elatusmaksua. Voit ottaa lapset vaikka koko kesäksi luoksesi ja opetat.
Jos vanhempi lapsi tarvitsee pian ajokortin, lienee hän vielä alle 18-vuotias.
Autokouluun ei tarvitse mennä alaikäisenä, ehtii myöhemminkin.
Huom. käteisen toimitus vuorosta. Kellonaika puuttuu. 🤪
Äiti nauttii taloudellisesta edusta. Sama meillä, raha kelpaa, mutta muuten pitäs äipän helpolla päästä. Äiti ei jaksa edes omaa lomaansa viettää lastensa kanssa, kun tarvii omaa aikaa. Meillä lapset on oltava loma tai ei, joulu tai juhannus. Tasavertaisuus olisi kiva bonus, mutta äitillä on aina tekosyynsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkän pennin säästää, jos osaa itse tehdä ja kuulee heti, jos jotain on vialla. Osia saisin hänelle kyllä, mutta tuo ei niillä mitään tee, kun ei tiedä, mitä niillä tehdä. Suurimman osan rahasta vie työ. Kannattaa mopo ostaa aika uutena, jos ei osaa sille mitään itse tehdä. AP
Tuolla teet hallaa vaan lapsellesi. Lapsi, kun haluaa mopon opettelee sen ITSE korjaamaan muutoin tulee korjaamo laskutkin sun piikkiin. Kädettömäksi opetat etkä vastuunkantoa mitä noihin kulkupeleihin tulee. Oppii tulevaisuuttakin varten huoltamaan autot sun muut niidenkin korjauskulut tulevat nousemaan. Ihan vaan ystävällisenä sivuhuomautuksena.
Vierailija kirjoitti:
Näiden eroisien itkeminen muutamasta satasesta jaksaa naurattaa, kun teini-ikäisten ydinperheen isän palkka menee kokonaisuudessaan arjen pyörittämiseen ja lasten kuluihin, eikä aina riitäkään.
Mielestäsi on siis ok viedä lapset kaus isästä ja sen sijaan, että voisin lapsilleni opettaa mopon korjaamista ja ajamista, lähetän rahaa, että joku muu sen voi tehdä. En jaa kanssasi lainkaan samanlaista arvomaailmaa. Minä kun haluaisin olla isä enkä pankkiautomaatti. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla teet hallaa vaan lapsellesi. Lapsi, kun haluaa mopon opettelee sen ITSE korjaamaan muutoin tulee korjaamo laskutkin sun piikkiin. Kädettömäksi opetat etkä vastuunkantoa mitä noihin kulkupeleihin tulee. Oppii tulevaisuuttakin varten huoltamaan autot sun muut niidenkin korjauskulut tulevat nousemaan. Ihan vaan ystävällisenä sivuhuomautuksena.
Sanotaanko, että tämä lapsi tuskin harjoittelee korjaamaan itse, jos ei ole ketään opettamassa. Aiemmin tuli kyllä hyvä idea siitä, että koitan saada loman alettua pidemmäksi pätkäksi heti tänne, jos ehtisin opettaa ajamaan. AP
Ap: kumpi halusi eroa, mikä oli eron syy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viesti on osoitettu hänelle, mutta myös tueksi ja keskustelun avaukseksi muille samassa tilanteessa oleville. Myös niille nuorille, jotka ihmettelevät, miksi isä ei maksa. Ja äiti väittää, että isä on katkera tai ei vain halua maksaa. En ole ainoa, jolle on käynyt näin.
No, toivottavasti myös kerrot niille omille nuorillesi, miksi et maksa.
Jep. "En maksa/osallistu lasten normaaleihin kuluihin, koska ex ei asu siellä missä haluan". Vai miten se meni? Ja mitä ehdotat ratkaisuksi? Jos ex-vaimosi muuttaa takaisin yhteen kanssasi, lapsesi saa mopokortin. Jos ei muuta, lapsi olkoon ilman? Ookoo...
Joissain menoissa on erilainen kulurakenne kun ollaan erottu, verrattuna ydinperheeseen. Taloudellisesti ero ei ole yleensä kannattava ratkaisu, päin vastoin. Se ei silti vapauta omien lasten huoltovastuusta, jos on erottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, toivottavasti myös kerrot niille omille nuorillesi, miksi et maksa.
Jep. "En maksa/osallistu lasten normaaleihin kuluihin, koska ex ei asu siellä missä haluan". Vai miten se meni? Ja mitä ehdotat ratkaisuksi? Jos ex-vaimosi muuttaa takaisin yhteen kanssasi, lapsesi saa mopokortin. Jos ei muuta, lapsi olkoon ilman? Ookoo...
Joissain menoissa on erilainen kulurakenne kun ollaan erottu, verrattuna ydinperheeseen. Taloudellisesti ero ei ole yleensä kannattava ratkaisu, päin vastoin. Se ei silti vapauta omien lasten huoltovastuusta, jos on erottu.
Olisihan hän voinut edes muuttaa kymmenien kilometrien eikä satojen päähän. Eroon ei liittynyt kummankaan puolelta petollisuutta tai draamaa. Paitsi se, että jouduin lapsista eroon sen jälkeen. Isä saan olla rahalla, mutta muuten lasten kanssa ei tarvitse olla läsnä. Se tässä kismittää. Ikinä hän ei suostuisi tilanteeseen toisin päin. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en anna exälle mitään ylimääräistä rahaa. Teen sopimukset lasten puolesta itse ja maksan laskut. Ei pääse exä vetämään välistä.
M44Tämä on hyvä. Monesti lähivanhemmalta unohtuu että hänen pitää maksaa puolet. Jos nyt esim isä sopisi mopoilijalle omasta puolestaan 4 ajotuntia ja maksaa ne. Veikkaan että äiti ei sitten oman osansa 4 tuntia varaakaan ja se kortti ei ollutkaan tärkeä. Kummallisesti ne tärkeydet tuolloin aina häviää?
Joo, pitää maksaa puolet, jos tienaa yhtä hyvin ja jos myös muut lapsista aiheutuvat kulut menevät tasan. Jos on kaksi vanhempaa, jotka tienaavat saman verran ja pitävät ja hoitavat lapsia yhtä paljon, tottakai puolet kustannuksista kuuluu lähille. Mutta jos toinen vanhemmista pitää (ruokkii ja varustaa ja ottaa takkiin poissaolot työstä lasten sairastaessa) lapsia 70% ajasta ja tienaa 50-75% siitä mitä toinen (=tyypillisin tilanne Suomessa), niin, ei, silloin EI kuulu osallistua 50/50. Tietenkään. Kyse on lasten oikeudesta elatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ap: kumpi halusi eroa, mikä oli eron syy?
Jos se olisin ollut minä, joka halusi erota, onko silloin ok viedä lapset ja jättää minulle vain rahallinen vastuu? Jos se oli hän, onko syy sitten hänen? En usko kostoon. Välinpitämättömyyttä ja arvostuksen puutetta isää kohtaan kyllä. AP