Mitä ruokaa teidän miehet laittaa omalla vuorollaan? Ja ostaa kaupasta?
Mun mies, 45-vuotias perheenisä laittaa yleensä kaupan valmislihapullat ja ranskalaiset kun on hänen vuoro hoitaa ruoanlaitto tai käydä ruokakaupassa. Tai ei meillä mitään varsinaisia vuoroja ole mutta suunnilleen puolet kauppareissuista hoitaa mies ja samaten ruoanlaitoista. En viitsi valittaa, kun kuitenkin tekee ja hoitaa, mutta aika yksipuoleinen maku hånellä. Taidoista ei jäisi kiinni, jos vähän monipuolisempaa haöuaisi laittaa.
Kommentit (44)
Meillä eksän kanssa vielä ollessa se kokkasi kumpi oli ensin kotona. Teki yleensä jotain nopeaa tai vähintään puolivalmista. Siis niitä Italian pata ym pusseja mihin lisätään vaan jauheliha tai nakit tms. Välillä nistipataa tai makaronia ja nakkeja. Samoja se ilmeisesti edelleen tekee kun lapset on siellä. Itsekin välillä teen jotain valmiskastikkeita, mutta usein sitten uunijuureksia, kanaruokia, kalaa. Onneksi lapset on oppineet syömään nyt muutakin kuin eineksiä.
Mulla on italialainen mies nii kaikkia italialaisia herkkuja. Tykätään kummatkin kasvispainotteisista ja sitten myös mereneläviä.
Mitä vaan kotiruokaa. Tykkää laittaa kalaa tai jotain salaattia.
Mun mies ehdokas (44) aloittaa ruuan laiton siitä, että katsoo, mitä jääkaapista ja pakkasesta löytyy... Aina on hyvää tullut ja ihailen hänen ennakkoluulottomuuttaan ja kykyään hyödyntää jo pian vanhaksi meneviä ruoka-aineita tai duunata ruokien jämistä uutta. Kyse ei ole rahasta vaan hänellä periaatteesta yrittää välttää ruokahävikkiä.
Siis mikä vuoro? Ruoanlaittovuoro? Miekö laittamassa ruokaa? Älä naurata.
Edelliset 5
1.kananfileepihvejä, wokvihanneksia ja kauraohraa. 2.kasviskeittoa
3. Possu pihvejä ja perunamuusia ja salaattia
4. Kalapihvejä ja riisiä, jonka seassa he-ma-po ja salaattia
5. Kaalikeittoa
Eli hyvää perusruokaa. Pohjana yleensä jotain mitä kaupasta löytyy -30% alelapulla ja siihen täydennykseksi jotain kaappien kätköistä. Uuniruokia harvoin, mutta hallitsee nekin.
Mun mies laittaa usein jotain currya (joko thai tai intialaista), pastaa, omeletin tai esim kalapuikkoja ja perunoita jos sitä laiskottaa.
Laittaa ihan hyvää ruokaa ja kokkaa yleensä 2-3 kertaa viikossa.
Eipä tuo oikein osaa kuin lämmittää eineksiä. Mutta hoitaa kaupassa käymiset melko hyvin listan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on innokas ja hyvä kokkaamaan. Osaa hoitaa myös ostokset, mitä tarvitsee kulloiseenkin ruokaan.
Unelma, innokas mies ja vielä hyvä kokkaamaan.
Tuorekasviswokkia possulla tai kanalla, shepherd's pie on ihan bravuuri, kana cevapcikeja, tabboulehia ja tzazikia lisukkeineen, savustaa lohen. Yksi tekemistään herkuista on tsekkiläinen valkosipulikeitto. Käytännössä ihan kaikkea mutta nuo sellaisia joita vain hän tekee.
Oli täysin kädetön keittiössä kun tapasimme 26v sitten mutta luojan kiitos arvostaa hyvää itsetehtyä ruokaa! Nopeasti oppi ja mielellään otti vastuuta ostoksista ja ruuanlaitosta.
Sama into ja taito on kasvatettu lapsiin ja lastenlapsiinkin
Mun mies laittaa yleensä eineksiä. Se johtuu siitä, että hän opiskelee, ja jos en ole iltaruuan aikaan kotona, hänellä on yleensä luento silloin, ja pitää saada nopeasti ruoka pöytään.
Meillä minä laitan pääsääntöisesti ruuan ja mies taas sitten lämmittää. Mies laittaa ruuan keskimäärin vain silloin, jos en ole kotona. Nykyään hän on selvästi jotenkin vieraantunut ruuanlaitosta, ja siksi ei oikein tule ajatelleeksi muuta kuin eineksiä. Jos hänellä ei ole luentoa, kun olen kotona, ehdotan joskus, että hän tekisi ruokaa siitä tai tästä aineksesta, ja kyllä hän sitten tekee.
Mies kokkaa useammin kuin minä ja osaa ihan omatoimisesti käydä kaupassa. Töistä tuo usein kasviksia ja rakentaa niiden ympärille jotain. Syödään paljon erilaisia kasvisruokia, mutta jonkin verran kalaa, maksaa ja joskus tykkää hauduttaa jonkin lihapadan. Syömme aina luomua tai biodynaamisesti tuotettua ruokaa. Kanaa söimme, kun tutuilta saimme muninnan lopettaneita kanoja, mutta kaupan tehotuotettua lihaa ei syödä. Muut lihat ostetaan suoraan tuottajien omista tilapuodeista.
Vierailija kirjoitti:
Edelliset 5
1.kananfileepihvejä, wokvihanneksia ja kauraohraa. 2.kasviskeittoa
3. Possu pihvejä ja perunamuusia ja salaattia
4. Kalapihvejä ja riisiä, jonka seassa he-ma-po ja salaattia
5. KaalikeittoaEli hyvää perusruokaa. Pohjana yleensä jotain mitä kaupasta löytyy -30% alelapulla ja siihen täydennykseksi jotain kaappien kätköistä. Uuniruokia harvoin, mutta hallitsee nekin.
Miksi ihmeessä joka päivälle eri ruoka? Meillä laitetaan yleensä kerralla enemmän. Ei tarvitse kokkailla ja miettiä ruokaa joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Mies kokkaa useammin kuin minä ja osaa ihan omatoimisesti käydä kaupassa. Töistä tuo usein kasviksia ja rakentaa niiden ympärille jotain. Syödään paljon erilaisia kasvisruokia, mutta jonkin verran kalaa, maksaa ja joskus tykkää hauduttaa jonkin lihapadan. Syömme aina luomua tai biodynaamisesti tuotettua ruokaa. Kanaa söimme, kun tutuilta saimme muninnan lopettaneita kanoja, mutta kaupan tehotuotettua lihaa ei syödä. Muut lihat ostetaan suoraan tuottajien omista tilapuodeista.
Enpä usko.
Miehen vakkarit on makaronilaatikko, muusi ja lohi makaronimössö, hoitovapaalla ollessaan pizza. Kaupasta ostaa myös suht usein niitä kasvisproteiineja, mifua, härkistä tms.
Tilaan ruuan kotiin yhdessä ennakoiden, että mitä haluamme syödä.
Minä vastaanotan ne etäpäivinä tai mies vapaapäivinä. Tulee 2 krt/kk ja lähempää kaupasta täytöt.
Meillä mies on onneksi kiinnostunut ruuanlaitosta, mutta hänen arkiruokansa, jos ei keksi mitä tehdä niin näyttää olevan salaatin lisäksi keitettyä ohraa ja kanaa. Ihan hyvää ja en valita, koska saan valmiina.
Toki teen myös ruokaa itsekin, mutta mies on tarkempi ruokavaliostaan niin päävastuu on hänellä. Kun olen vkl vapaalla ja mies töissä niin teen kerralla aika sellaista perusruokaa, mikä muistuttaa enemmän kotitaloustunteja ja Marttojen Penninvenyttäjän reseptikirjaa kuin kokeilua. Olen jätän tylsä ruuanlaittaja, koska syön vain elääkseni. En elä syödäkseni.
Tarkoitan, että olen jopa vähän kade jopa heille, jotka kokee ruuasta elämyksiä. Itse siirrän lähinnä nälkää ja koen tehdä sen monipuolisesti.
Oma mieheni on 31-vuotias ja tässä jotain yleisimpiä:
- tortillat
- quesadillat
- wrapit
- possun sisäfilee uunissa tai kastikkeena perunamuusin kanssa
- kanakastike ja riisi
- paistettu kala ja muusi
- uunikala ja jokin lisuke
- erilaiset paneroidut kalat/kanat/possu
- jauheliha-/nakki-/lihakeitto
- intialaistyyppiset kanakastikkeet
- itse kuorrutetut kanansiivet
- panco-paneroidut kanapalat ja dippi
- itse tehty caesar-salaatti
- keitetty parsa ja hollandaise-kastike
- hampurilaiset
- hot dog -vuoka uunissa
- uunimakkara ja perunamuusi
Nuo ovat hänen lempiruokiaan. Tehdään miehen kanssa yleensä yhdessä ruoat ja käydään yhdessä kaupassa. Kokkailen itse aika saman tyyppisiä ruokia kuin hän, ehkä enemmän pastoja ja muutenkin makaroniruokia.
Mies tekeepelkästään ruokaisia salaatteja tai pastaa erilaisilla kastikkeilla. Salaateista tykkään tosi paljon, mutta pasta tulee korvista jo ulos.
Laitan vuorollani sitä ruokaa mitä kaapista löytyy, keitoista pihveihin ja spaghetista palapaistiin. Google auttaa reseptiikassa. Yhdessä suunnitellaan viikon ruokalistat ja ostetaan sen mukaisesti, toki joskus mukaan mahtuu myös roskaruokaa.
Leipominen ei sen sijaan ole minun juttuni ja sitä välttelen viimeiseen asti jos on kyse vähänkään pannukakkua tai mokkapaloja vaikeammasta.
Mun 47-vuotias mies tekee kaikkea mahdollista. Tänään syötiin miehen kokkaamaa paistettua lohta ja uunikasviksia, viikonloppuna possun ulkofilee kantarellikastikkeella ja ranskalaisilla. Minä tein eilen kasvispastaa ja huomenna japanilaisia lihapullia, monipuolisia ruokia siis välittämättä siitä, kuka kokkaa. Miehelle voi myös jättää reseptin, minkä mukaan toivon ruokaa tehtävän, jos en itse ehdi mukaan kokkaamaan ja haluan jotain tiettyä, taikinat ovat ainoa asia, jotka minä aina hoidan. Keitot, laatikot ja pataruoat ovat miehen listalla usein, jos ei suunnitella yhdessä, mitä syödään.