Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Endometrioosista kärsivät - millaisia oireita teillä on?

Vierailija
22.03.2022 |

.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anyone?

Vierailija
2/17 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri epäilee että mulla on endometriooma (suklaakysta) mutta ei oo ollut pahempia kipuja. Löytyi sattumalta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös endometrioosikystia munasarjoissa.

Aika kivuliaat kuukautiset aina olleet, ei muita oireita jotain epämääräisiä vatsakipuja lukuunottamatta.

Ap

Vierailija
4/17 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehkä väärä ihminen vastaamaan mutta mulla ei ollut mitään oireita. Pahasti levinnyt ja tuhoja tehnyt endometrioosi löydettiin muun tutkimuksen yhteydessä ja leikattiin. Endometrioosi oli kasvanut lantiossa luuhun kiinni ja mennyt ohutsuolen seinämästä läpi. Suolesta jouduttiin ottamaan pätkä pois, samalla reissulla lähti kohtu ja toinen munasarja jotka endometrioosi oli kietonut yhdeksi möykyksi. Mutta mitään oireita ei siis ollut, ei kuukautiskipuja tai mitään. Leikannut lääkäri ei meinannut millään uskoa että sillä tuholla ei ollut kipuja

Vierailija
5/17 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös endometrioosikystia munasarjoissa.

Aika kivuliaat kuukautiset aina olleet, ei muita oireita jotain epämääräisiä vatsakipuja lukuunottamatta.

Ap

mulla kipua vain pari ekaa päivää ja lopussa, mutta olen aina pitänyt tätä "normi" menkkakipuna...

Vierailija
6/17 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa: itsellä munasarjat ovat kohdun takana lähekkäin toisiaan sumpussa endon takia. 

Vierailija
7/17 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut juuri oireita, mitä nyt joskus tärinä tuntui ilkeältä. Endo löytyi muun leikkauksen yhteydessä. Poistettiin.

Vierailija
8/17 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita?

Vierailija
9/17 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivuliaat kuukautiset teini-iästä lähtien. Munasarjat vierekkäin kohdun takana ja kohtu kiertynyt. Käytin pillereitä 15 vuotta, ja niiden lopettamisen jälkeen endo lähti leviämään vauhdilla. Kivut alkaa ennen vuotoa, vatsa on ihan sekaisin, kipu on niin kovaa ettei pysty seisomaan suorassa. Maksimimäärä buranaa ja panadolia ei pidä kipua poissa, lieventää jonkin verran. Koko vatsa on kosketusarka ja kaikki tärähtely sattuu, lisäksi nostaa kuumeen joka kerta pariksi päiväksi. Endo näkyy ihan ultrassakin, munasarjoissa on senttimetrien kokoisia endometrioomia, ja luultavasti kiinnikkeitä on ympäri vatsaonteloa ja kohtulihaksen sisälläkin on jotain kasvustoa.

Raskaudet rauhoitti tilannetta huomattavasti, endometrioomat pienenivät huomattavasti ja kuukautiset muuttuivat kivuttomaksi joksikin aikaa, kunnes endo lähti taas kasvamaan.

Vierailija
10/17 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt se tilanne, et mä oon raskaana ja yö-kirjoitukset! Voi jeeveli Pete, kun ei vetäny ajoissa pois!

Voi jumalauta, nyt menee koko kesä pilalle!

T. Abityttö

Vierailija
11/17 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivuliaat kuukautiset teini-iästä lähtien. Munasarjat vierekkäin kohdun takana ja kohtu kiertynyt. Käytin pillereitä 15 vuotta, ja niiden lopettamisen jälkeen endo lähti leviämään vauhdilla. Kivut alkaa ennen vuotoa, vatsa on ihan sekaisin, kipu on niin kovaa ettei pysty seisomaan suorassa. Maksimimäärä buranaa ja panadolia ei pidä kipua poissa, lieventää jonkin verran. Koko vatsa on kosketusarka ja kaikki tärähtely sattuu, lisäksi nostaa kuumeen joka kerta pariksi päiväksi. Endo näkyy ihan ultrassakin, munasarjoissa on senttimetrien kokoisia endometrioomia, ja luultavasti kiinnikkeitä on ympäri vatsaonteloa ja kohtulihaksen sisälläkin on jotain kasvustoa.

Raskaudet rauhoitti tilannetta huomattavasti, endometrioomat pienenivät huomattavasti ja kuukautiset muuttuivat kivuttomaksi joksikin aikaa, kunnes endo lähti taas kasvamaan.

Olisi kiinnostavaa tietää, tulitko helposti raskaaksi.

Ja miten endoa hoidetaan tällä hetkellä, onko missään vaiheessa leikkausta suunniteltu?

Vierailija
12/17 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko lisää kokemuksia?

ap

Vierailija
13/17 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaa

Vierailija
14/17 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivuliaat menkat ennen kuin aloitin lääkityksen. Nykyään viiltävää vatsakipua jopa viikkoa ennen menkkojen alkamista. Vatsavaivoja (IBS), väsymystä.

Vierailija
15/17 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yhdyntäkipuja kenelläkään? Itselläni yhdyntä sattuu ja gynekologinen tutkimus myös. Ultralla ei gynekologi löytänyt mitään poikkeavaa.

Vierailija
16/17 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko yhdyntäkipuja kenelläkään? Itselläni yhdyntä sattuu ja gynekologinen tutkimus myös. Ultralla ei gynekologi löytänyt mitään poikkeavaa.

Miten sitten löytyi endo? Magneettikuvaus?

Vierailija
17/17 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten löytyi endo? Magneettikuvaus?

Ei minulla ole endometrioosia todettu. Mahdollisia syitä vain mietin kivuilleni, siksi kyselin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan