Minkä pituinen ysiluokkalainen poikasi on/oli? Onko mun poika jotenkin erityisen lyhyt?
Minulla on tammikuussa 16v täyttänyt poika ja pituutta 163cm. On aina ollut pienikokoinen mutta kasvanut tasaisesti omalla käyrällään. Nyt viimeisen vuoden aikana ei ole juurikaan tullut pituuskasvua. Monet tytötkin ovat hänen mittaisiaan ja jopa pidempiä -pojista puhumattakaan. Ymmärrän että vaikuttaa pojan itsetuntoon. Seiskaluokalla oleva pikkuveli on jo lähemmäs 170cm. Itse olen aina ollut pieni ja siro (161cm) ja mies taas keskimittainen (182cm). Esikoinen on selvästi tullut minuun tässä pituusasiassa... Mitä luulette, paljonkohan esikoinen tuosta vielä kasvaa?
Kommentit (147)
Mun veli oli ysillä tuota luokkaa, taisi olla luokkansa lyhyin. Armeijassa 20-vuotiaana mitattiin 191 cm.
Vierailija kirjoitti:
Mun veli oli ysillä tuota luokkaa, taisi olla luokkansa lyhyin. Armeijassa 20-vuotiaana mitattiin 191 cm.
Ja vanhemmat oli vain 158 ja 173 cm. Pituus tuli isoisoisältä.
Toivottavasti ei ole kaikki munat yhdessä korissa. Noilla spekseillä ei ikävä kyllä tule lapsenlapsia. Inceldom on poikasi tulevaisuus :(
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei ole kaikki munat yhdessä korissa. Noilla spekseillä ei ikävä kyllä tule lapsenlapsia. Inceldom on poikasi tulevaisuus :(
Älä anna ap tällaisten palstan pessimistien kommenttien ja itse keksimiensä määritelmien lannistaa. Ne purkaa vain omaa henkistä pahoinvointiaan toisiin.
Oli varmaan jotakin 175-180 väliltä.
Nyt aikuisena on 190 cm.
Tytär oli tuossa vaiheessa jo täysimittainen, 180 cm.
Myös me vanhemmat ollaan pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
Olisinko ollut 158,5 nyt oon 30 vuotta myöhemmin 168 M36v
Olit maailman pisin kuusivuotias.
Vierailija kirjoitti:
Kasvupyrähdys vielä tulematta. Pojathan kasvaa tuonne 18 vuoteen asti.
Jos murrosikä on alkanut jo, eipä taida erityisempiä kasvupyrähdyksiä tulla. Eräs kaverini on aikuisena miehenä 166 cm. Hänen isänsä on 185 cm ja äitinsä oli noin 155 cm. Pojat kasvavat niin vanhaksi kuin kasvavat, riippuen geeneistä ja murrosiän alkamisiästä. Mitä aiemmin murrosikä alkaa, sitä aiemmin kasvu loppuu. Itse olen 175 cm, yläasteelle mennessä olin vajaa 170 eli eipä paljoa ole sen jälkeen senttejä tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko poika jo aloittanut säännöllisen kuntosaliharjoittelun? Lyhyt mies voi kompensoida puuttuvat sentit ainoastaan lihaksilla. Siten hänkin voi joskus päästä parisuhteeseen.
Tai sitten ottaa lyhyen naisen. Ja miksi pojan pitäisi"päästä"parisuhteeseen?
Poika voi myös päästä parisuhteeseen pitkän miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hänellä oli varmaan myöhäinen murrosikä.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin 18:aan?
Vaikka 23 vuoteen… tai minä ainakin kasvoin, ja olen tyttö.
Onko ollut jo kasvupyrähdys? Minun poikani kasvoi 15-16 vuotiaana 15 cm, 160 cm-175 cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli pahimmillaan yläasteella, joten ihan normaali aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos murrosikä on alkanut jo, eipä taida erityisempiä kasvupyrähdyksiä tulla. Eräs kaverini on aikuisena miehenä 166 cm. Hänen isänsä on 185 cm ja äitinsä oli noin 155 cm. Pojat kasvavat niin vanhaksi kuin kasvavat, riippuen geeneistä ja murrosiän alkamisiästä. Mitä aiemmin murrosikä alkaa, sitä aiemmin kasvu loppuu. Itse olen 175 cm, yläasteelle mennessä olin vajaa 170 eli eipä paljoa ole sen jälkeen senttejä tullut.
Kannattaa kuitenkin huomioida, että pojilla kasvupyrähdys ajoittuu murrosiässä myöhempään ajankohtaan kuin tytöillä. Yleensähän tytöillä murrosikä alkaa sillä kasvupyrähdyksellä, pojilla se tulee myöhemmin.
Meillä kummallakin pojalla oli kasvun kiivain vaihe 7-8lk aikana ja 9lk tultaessa oltiin jo kutakuinkin siinä mitassa mihin sitten jäivätkin.
Ja pituus on tullut jostakin muualta kuin meistä vanhemmista, varsinkin esikoisen kohdalla, minä olen 168cm ja mies 172cm, 19v juuri täyttänyt on 175cm ja 20v 185cm.
Esikoispojallani ei ollut mitään hurjaa kasvuspurttia, vaan hän kasvoi ihan vaivihkaa hiljalleen. Muistelisin, että ysillä hän oli jotain himpun päälle 170cm. Kutsunnoissa 178cm. Pari vuotta sen jälkeen aloin katsoa, että hän on kyllä siitä vielä hieman venynyt, ja kun mitattiin, niin oli 180cm. Me vanhemmat olemme 164 ja 174cm. Nyt esikoiseni on 25-vuotias ja varmaan se 180cm on hänellä se aikuispituus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli pahimmillaan yläasteella, joten ihan normaali aika.
Tosin nuoren käytökseen vaikuttaa moni muukin asia kuin omat hormonit. Jos koko ympäristö on ihan hormonipöllyissä ja käytös sen mukaista, ei sekään nuori ehkä ihan ongelmaton ole, jolla murrosiän kuohut olisivat vasta tulossa. Poikani alakoululuokka oli tosi levoton ja siellä oli ihan sairaita juttuja, levittelivät jotain lapsip*rnoa whatsappissa, kiusasivat toisiaan sekä fyysisesti että henkisesti jne. Sitten yläkoululuokka onkin yllättäen ollut paljon rennompi, ei tarvitse esittää olevansa ollenkaan niin cool. Ja kyllä se heijastuu myös poikani käytökseen. Ja jos murrosikä tulee vähän myöhemmin, aivot ovat kuitenkin ehtineet kehittyä vähän pidemmälle ennen murrosikää ja toilailua voi tulla sillä tavalla vähemmän. Aika monimutkaisia juttuja nämä!
Tää nyt on aikaa turha kysely kun lasten pituus on tosi paljon kiinni vanhempien pituudesta.. joten oikeeta vastausta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Tää nyt on aikaa turha kysely kun lasten pituus on tosi paljon kiinni vanhempien pituudesta.. joten oikeeta vastausta ei ole.
Tai sitten vaikka isovanhempien tai näiden vanhempien tai... pituudesta, kuten täälläkin on nähty.
Mulle terkkari sanoi yläasteella (olin n.170cm), että tuskin kasvan juurikaan. Vanhemmat keskipituisia tai vähän alle, mutta karvan verran alle 185 minusta tuli. Vaikea ennustaa.