Minkä pituinen ysiluokkalainen poikasi on/oli? Onko mun poika jotenkin erityisen lyhyt?
Minulla on tammikuussa 16v täyttänyt poika ja pituutta 163cm. On aina ollut pienikokoinen mutta kasvanut tasaisesti omalla käyrällään. Nyt viimeisen vuoden aikana ei ole juurikaan tullut pituuskasvua. Monet tytötkin ovat hänen mittaisiaan ja jopa pidempiä -pojista puhumattakaan. Ymmärrän että vaikuttaa pojan itsetuntoon. Seiskaluokalla oleva pikkuveli on jo lähemmäs 170cm. Itse olen aina ollut pieni ja siro (161cm) ja mies taas keskimittainen (182cm). Esikoinen on selvästi tullut minuun tässä pituusasiassa... Mitä luulette, paljonkohan esikoinen tuosta vielä kasvaa?
Kommentit (147)
Meillä tammikuussa 16 v täyttänyt ysiluokkalainen nyt n. 174 cm. Itse äitinä 166 cm ja isä 170 cm, eli ei varmaan hirmuisesti poika enää pituutta kasva. Minulla ja miehellä sama kengänkoko eli 39, pojallq jalka 44.
Oli tuolloin 186 cm. Isänsä on 186 cm ja minä 170 cm. Pojasta tuli siis isäänsä pidempi.
Ysillä nyt ja noin 175cm. En muista, mitä vanhemmat pojat olivat, mutta veikkaisin, että vanhin oli vähän lyhyempi tuolloin. Nyt on 178-179. Toiseksi vanhin on 184.
Meillä minä 164 ja mies 184.
Poikani oli lyhyempi ysillä. Hänellä on pitkä isä. Poika kasvoi armeijaikään asti ja lopulta oli 185 cm. Kasvu on kovin yksilöllistä.
Tässä nyt taas hurskastellaan ettei pituus muka mitään vaikuta. Totuus kuitenkin on että alle 170-senttiset miehet jäävät useammin perheettömiksi sekä saavat pienempää palkkaa kuin pidemmät miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko murrosikä kuinka pitkällä? Jos äänenmurros ollut jo ja kasvu hidastunut niin ei montaa senttiä tule enää.
Minusta tuntuu että ei ole vielä kunnolla edes alkanut. On vielä melko lapsekkaan oloinen. Ääni on mielestäni kyllä vähän tummunut.
Henkisesti sen sijaan on ja tunteet kuohuu sen minkä ehtii... Ap
Noni älä hätäile, kyllä se siitä lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole senteistä kiinni kirjoitti:
Maailman miehekkäin mies, naisten unelma, Ukrainan presidentti on 170 cm
Silti niin iso MIES.
Ei miehen mitta ole senteistä kiinni.No ei, JOS on jotain mikä kompensoi.
Vaikka olisit 200cm pitkä ja käytökseltäsi olisit kaikkea muuta kuin miehekäs, niin eipä pituus auttaisi.
Mulle kelpaisi 165 senttinenkin, kunhan olisi MIES myös luonteeltaan.
Miksi olet huolissasi poikasi pituusesta? Mitä se viestii pojallesi?
Vierailija kirjoitti:
Ei tuosta pitkä taida tullakaan. Max 170-175 cm on arvaukseni. Kannattaa olla rehellinen pojalle. Onneksi ihmisessä on paljon muutakin kuin pituus. Hyvä luonne korvaa jo paljon! :)
Mun poika oli juuri tuon mittainen ysillä. Yhtäkkiä tuli se kasvupyrähdys ja venyi vajaa 20cm alle vuodessa. On nyt yli 180cm.
Luulin tuolloin ennen kasvupyrähdystä, että luhyeksi jää. Kun isänsä ei kovin pitkä ole ja minä alimittainen myös. Tosin ei kaikille tule sitä pyrähdystä koskaan. Siskonsa sitä 26v edelleen 160cm mitassa odottelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuosta pitkä taida tullakaan. Max 170-175 cm on arvaukseni. Kannattaa olla rehellinen pojalle. Onneksi ihmisessä on paljon muutakin kuin pituus. Hyvä luonne korvaa jo paljon! :)
Miksi pituutta täytyisi "korvata" jollain? Todella outo ja loukkaava ajatus.
Ole nyt hyvänen aika rehellinen itsellesi. 165-senttinen mies ei vaan ole parisuhdemarkkinoilla kovin vahvoilla. Pitää olla jotain mikä kompensoi.
Toivon todellakin ettet ole äiti tai isä, joka siirtää lapselleen tuollaista ajatusmaailmaa.
Sivusta: mutta tuohan on vain totuus.
10-vuotiaana olin jumpparyhmän puolivälissä, 12-vuotiaana lähes joukon pisin ja 13-vuotiaana pisin, kun mittaa oli 187cm. Vähitellen, vuosi vuodelta osa pojista kasvoi minua pidemmiksi, kun itse jämähdin tuohon 13 ikäluokan pituuteeni. Lukiossa olin jotain 5-7 pisin, noin kolmesta kymmenestä.
Ihmiset tekevät kasvupyrähdyksen eri aikoina ja toisilla se kestää myös pidempään. Itsellä oli hetkittäin aika kovat kasvukivut, kun vuodessa tuli ensin 17 cm lisää ja seuraavana vuonna vielä 14 cm. Sitten pysähtyi. Veljeni kasvoi saman mittaiseksi, mutta hitaasti, muutaman sentin vuodessa ja ilmeisesti vasta intissä viimeiset sentit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pituutta täytyisi "korvata" jollain? Todella outo ja loukkaava ajatus.
Ole nyt hyvänen aika rehellinen itsellesi. 165-senttinen mies ei vaan ole parisuhdemarkkinoilla kovin vahvoilla. Pitää olla jotain mikä kompensoi.
Toivon todellakin ettet ole äiti tai isä, joka siirtää lapselleen tuollaista ajatusmaailmaa.
En minä mitään siirrä. Se on kylmää tilastofaktaa että lyhyet miehet jäävät useammin naimattomiksi ja ilman perhettä. Hyvä koulutus & hyvät tulot saattavat parantaa tilannetta.
Poika oli 187cm ysillä. Siihen tuli vielä 8cm lisää. Meillä äiti 177cm ja isä 193cm. Tytär on 180cm.
Vierailija kirjoitti:
Poikani oli lyhyempi ysillä. Hänellä on pitkä isä. Poika kasvoi armeijaikään asti ja lopulta oli 185 cm. Kasvu on kovin yksilöllistä.
Poikani oli ysiltä päästessään lyhyimpiä poikia koko ryhmästä. Nyt parikymppinen ja noin 2 metriä pitkä.
Olen itse 175 cm nainen ja mieheni on pari senttiä lyhyempi. Mutta en minäkään 165-senttistä olisi alkanut tapailla edes. Sori nyt vaan.
Jos luonne kompensoi pituutta niin kompensoiko pituus vastaavasti huonoa luonnetta?
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia olisi hyvä että lyhyet naiset eivät saisi poikia...
Siis mitä helvettiä. Minä olen 160 cm ja poikani on 185 cm. Eikö riitä siitä sinulle? En enää muista miten pitkä hän oli ysiluokalla, mutta veikkaisin että melkein täysimittainen. Kasvoi vielä sentin, pari siviilipalveluksen alkukoulutuksessa (joka kesti muutaman viikon).
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet huolissasi poikasi pituusesta? Mitä se viestii pojallesi?
Poika itse on huolissaan. Minulle hän on rakas ja hyvä juuri tuollaisena! Mutta ymmärrän lastani: ei ole helppoa, jos pikkuveli on pidempi, kaikki kaverit on pidempiä, tytöt on pidempiä... Tulin vain kysymään teidän kokemuksia ja vaihtamaan ajatuksia. Sen verran olen huolissani, että mietin, kuinka paljon oma pituuteni vaikuttaa poikani pituuteen. En voi sanoa etteikö minua harmittaisi, jos poikani jäisi minun takia kovinkin lyhyeksi... Nyt varmaan lyttäät minut kun tämän avoimesti kerron... :) Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia olisi hyvä että lyhyet naiset eivät saisi poikia...
Kompensoi hyvin jos on pitkä mies :)
Eikös tuon kommentoimasi lauseen tarkoitus ole, "...eivät saisi synnyttää"?.
Minun 8-luokkalainen poika on 178cm.