Mammoille sopiva aivopähkinä!!!!!! ette varmasti osaa ratkasta!!
Kylän parturi ajaa parran niiltä ja vain niiltä kylän miehiltä, jotka eivät aja omaa partaansa. Ajaako hän tällöin oman partansa? Jos parturi ajaa oman partansa, hän ei aja omaa partaansa ja kääntäen.
Kommentit (70)
Aloituksessahan ei mainita, että kaikilla on parta ajettuna. Lisäksi joku toinen mies voi vielä ajaa parturin parran. Ehkäpä aloitus on vähän vajavainen?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 15:47"]
Kylän parturi ajaa parran niiltä ja vain niiltä kylän miehiltä, jotka eivät aja omaa partaansa. Ajaako hän tällöin oman partansa? Jos parturi ajaa oman partansa, hän ei aja omaa partaansa ja kääntäen.
[/quote]
Vastaus tähän on että parturin sukunimi on Russell :D
voi se kylän parturi olla koulutettu apinakin.
Joo, ap:n dilemma on pöpi, koska siitä puuttuu ehtoja. Dilemmassa ei myöskään sanota, ettäkö parturi ajaisi parran kaikilta niiltä, jotka eivät itse aja partaansa. Voihan kylässä olla toinenkin parturi tai joidenkin miesten vaimot ajavat mieheltään parran. Parturin vaimokin voi.
Ja voi olla, että parturi kasvattaa partaa, eikä aja sitä ollenkaan.
Minkä lisäksi tämä voi tosiaan olla iänikuinen "kirurgi olikin nainen".
Parturi asuu itse toisessa kylässä kuin pitää vastaanottoaan.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 16:47"]"Ja kääntäen" :-D
[/quote]
Miten kääntäen? Häh? Mitä se tarkoittaa?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 15:47"]Kylän parturi ajaa parran niiltä ja vain niiltä kylän miehiltä, jotka eivät aja omaa partaansa. Ajaako hän tällöin oman partansa? Jos parturi ajaa oman partansa, hän ei aja omaa partaansa ja kääntäen.
[/quote]
En tajua tuota viimeistä lausetta
Parturi on Chuck Norris. Hän ei aja partaansa vaan parta ajaa itse itsensä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 15:47"]Kylän parturi ajaa parran niiltä ja vain niiltä kylän miehiltä, jotka eivät aja omaa partaansa. Ajaako hän tällöin oman partansa? Jos parturi ajaa oman partansa, hän ei aja omaa partaansa ja kääntäen.
[/quote]
En tajua tuota viimeistä lausetta
[/quote]
En mäkään. Taitaa olla ap:n hämäystä. Kääntäen tarkoittaa.... Miten tässä käännetään vai varastetaanko jotain? Kylän naisparturi varastaa puukon ja ajaa oman partansa, jota hänellä ei ole.
Joku kylän naisista (vaimo) ajaa parturin parran, olettaen että parturi itse on mies.
Niin miten voi ajaa oman partansa, jos ei aja omaa partaansa? Muutoin tehtävä selviö, parturilla ei ole partaa (hän on nainen tai lapsi). Mutta miten hän sitten ajaisi oman partansa, vaikka ei aja omaa partaa? Eihän ihminen aja partaa, jos sitä ei kasva.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 17:08"]
Parturi on Chuck Norris. Hän ei aja partaansa vaan parta ajaa itse itsensä.
[/quote]
Mies EI aja partaansa. Lisäksi, jos mies ajaa partanta, niin hän ei aja partaansa. Sekä tämä on myös kääntäen verrannollista. T: Nainen.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 15:47"]Kylän parturi ajaa parran niiltä ja vain niiltä kylän miehiltä, jotka eivät aja omaa partaansa. Ajaako hän tällöin oman partansa? Jos parturi ajaa oman partansa, hän ei aja omaa partaansa ja kääntäen. [/quote] En tajua tuota viimeistä lausetta [/quote] En mäkään. Taitaa olla ap:n hämäystä. Kääntäen tarkoittaa.... Miten tässä käännetään vai varastetaanko jotain? Kylän naisparturi varastaa puukon ja ajaa oman partansa, jota hänellä ei ole.
[/quote]
Öö no sitä, että jos parturi ajaa oman partansa, seuraisi siitä fakta, ettei parturi aja omaa partaansa, koska ajaa vain niiltä, jotka ei itse aja omaansa. Kääntäen sitä, että jos parturi ei aja omaa partaansa, niin hänen pitäisi se ajaa, mikä ei myöskään ole mahdollista, koska siitä seuraisi taas ensiksi mainittu.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 22:44"]Mistä ap tämmöisen keksi?
[/quote]
Kyseessä on logiikan opiskelijoille tuttu esimerkki Russellin paradoksista. Ap ei siis itse keksinyt tätä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 16:22"]
jos parturi on mies, väite on ristiritainen, ja sille ei ole yksiselitteistä pitävää ratkaisua, eli kyseessä on paradoksi eli looginen mahdottomuus.
Jos parturi on nainen, ks. viesti 2: parturi ei aja omaa partaansa, mutta ajaa niiden kyläläisten miesten parrat, jotka eivät aja partaansa itse. Eli kaikki ovat (viimeistään parranajon jälkeen) parrattomia.
[/quote]
Miksi eivät kaikki voi loogisesti ajaa omaa partaansa?
T: Mies
koska parturi ajaa parran NIILTÄ JA VAIN NIILTÄ, ...
ja koska oletetaan, että kaikille miehille kasvaa partaa
[/quote]
[/quote]
muut miehet voivat loogisesti itse ajaa partansa, mutta entäs parturin parta?
[/quote]
Se on joko ajamatta, tai sitten parturi ajaa itse partansa, kuten aloituksessa sanotaan.
T: Mies
(voi se parturi olla nainenkin, tai sillä ei kasva partaa, mutta vähän älyllisesti mennään riman ali silloin)