Suomen kaunein kesämökki
Nyt alkaa, tässä jaksossa esitellään skandinaavisia mökkejä.
Kommentit (930)
Vierailija kirjoitti:
Eihän nämä tylleröt ees omista tuota ihanaa hyttyspesää
Kyllä toinen tylleröistä Heidi omistaa, eli omistaa saksalais - ranskalaisen miehensä Christopin kanssa. Asuvat talvet mökissä ja viime talvena siellä asui myös Heidin sisar Henna. Kesällä vuokraavat turisteille.
https://kotiliesi.fi/koti/kodit-tilat/suomen-kaunein-mokki-2022/
Vierailija kirjoitti:
Mikään lapsiperheen mökki tuo voittanut ei ole.
No, se nyt ei ole kriteeri voittaa tai hävitä.
Mutta yleensä mökki on suunniteltu niin, että on mahdollisimman monipuolinen käyttää.
Miten tuolla voi olla talvella? Miten avataan sinne menevät tiet?
Onko yksityistie ja tarvitsee huolehtia itse.
Kiva mennä kovan lumimyräkän jälkeen.
Eikä ole. Miten luulet, että Suomen kymmeniin tuhansiin saarimökkeihin pääsee talvella, varsinkin, jos on huono jäätalvi? No, niissä ei käydä talvisin. Tietenkään.
Meillä oli mökkeilyt yleensä toukokuun lopulta lokakuulle, tosin minä lopetin mökillä käymisen aina elokuun lopulla, joskus harvoin kävin vielä syyskuussa, jos oli poikkeuksellisen lämmintä. Äiti ja isä olivat sitten pitempään, ja vuonna 1985 heillä meni marraskuun puoliväliin saakka, kun kaatoivat puita ja tekivät klapeja. Sinä päivänä, kun olivat tuomassa paatin pois talvea varten, olikin jo ollut pakkasta yöllä ja rannat pitkälti jäässä. Minä olin autolla vastassa, mutta sovittuun rantaan ei jään takia päässyt, ja sitten olikin sumplimista, miten heidät tavoittaisin matkalta, kun noita kännyköitä ei vielä ollut keksitty. No, loppu hyvin kaikki hyvin, mutta sen jälkeen eivät enää käyneet mökillä niin pitkälle vuotta. Viimeisen kerran yhdessä olivat siellä 2003.
Oma suosikkini ei päässyt finaaliin. Äänestin mökkiä, joka ei lopulta ollut 5 parhaan joukossa.
Tuota voittajamökkiå en ihannoi millään tavalla, mutta makunsa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voittajamökki kuvastaa suomalaista mielenmaisemaa, keskellä ei mitään ilman sähköjä, ei naapureita mailla halmeilla. Se on monen unelma.
Jossa kuitenkin moni parin päivän jälkeen olisi valmis kiipeilemään seinille, kun ei ole mitään tekemistä.
En puhunutkaan muusta kun mielenmaisemasta, unelmasta, haaveesta, en todellisuudesta.
Äänestin Mynämäen mökkiä, mutta voittaja kelpaa minulle parhaimmaksi mökiksi (kauniiksi sitä en osaa ajatella). Kaikki muut käyvät minulle, mutta eivät ne suurella rahalla kyhätyt, laatikkomaiset omakotitalot, joita joku on keksinyt mökiksi nimittää. Eli ihan hyvin meni. Eivät suomalaiset nyt ihan täysin menetettyjä tapauksia näytä olevan. 😄
Ensi vuonna sitten kaikki mökkien vuokraajat liikkeelle ja ensi vuoden Suomen kaunein vuokramökki kilpailuun. Olen aina luullut, että kilpailussa mukana vaan yksityisten, omassa käytössä olevia mökkejä.
Tämä erämökki on outo. Onko mökki rakennettu suoraan maan päälle? Onko tällainen mörskä oikeesti äänestäjistä kaunein? Ei ainakaan jos tätä keskustelupalstaa lukee. Miten on voinut saada noin paljon ääniä. Ihan karsee olo tulee kun miettiin. Mitä maasta mönkii mökin sisällä sänkyyn. Suossa ei voi uida yäk. Onko vesi juomakelposta. Tien auraus talvella, suuri ongelma ja kallis. Pimeää, hankalaa. Mitä tuolla on kivaa rentoa tekemistä oikeesti, kotitöitä vielä hankalammin kuin kotona, muka rentouttavaa. Tosi kaukaa haettua kuvitelmaa. Hyttysiä ja mäkäräisiä ulkona ja sisällä ja joka paikassa. Olen Lapista kotoisin, tiedän kyllä. Ja vuokra näkyy olevan aika suolainen! Tällaisia mökkejä on Suomessa pilvin pimein. Sisäpuolen sisustus aivan järkyttävä, ruma ja epäsiisti. Ei mitään mikä miellyttäisi silmää. En ikinä huolis tällaista paikkaa vaikka olis ilmainen.
Kylmät väreet tuosta paikasta. Niinkuin aika pysähtyisi kun tuonne menee. Siitä kielii mm toisen tyttelin hiustyyli, sivujakaus suoraan 2000-luvulta. Älkää menkö tuonne unohduksen suomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään lapsiperheen mökki tuo voittanut ei ole.
No, se nyt ei ole kriteeri voittaa tai hävitä.
Mutta yleensä mökki on suunniteltu niin, että on mahdollisimman monipuolinen käyttää.
Miten tuolla voi olla talvella? Miten avataan sinne menevät tiet?
Onko yksityistie ja tarvitsee huolehtia itse.
Kiva mennä kovan lumimyräkän jälkeen.Eikä ole. Miten luulet, että Suomen kymmeniin tuhansiin saarimökkeihin pääsee talvella, varsinkin, jos on huono jäätalvi? No, niissä ei käydä talvisin. Tietenkään.
Meillä oli mökkeilyt yleensä toukokuun lopulta lokakuulle, tosin minä lopetin mökillä käymisen aina elokuun lopulla, joskus harvoin kävin vielä syyskuussa, jos oli poikkeuksellisen lämmintä. Äiti ja isä olivat sitten pitempään, ja vuonna 1985 heillä meni marraskuun puoliväliin saakka, kun kaatoivat puita ja tekivät klapeja. Sinä päivänä, kun olivat tuomassa paatin pois talvea varten, olikin jo ollut pakkasta yöllä ja rannat pitkälti jäässä. Minä olin autolla vastassa, mutta sovittuun rantaan ei jään takia päässyt, ja sitten olikin sumplimista, miten heidät tavoittaisin matkalta, kun noita kännyköitä ei vielä ollut keksitty. No, loppu hyvin kaikki hyvin, mutta sen jälkeen eivät enää käyneet mökillä niin pitkälle vuotta. Viimeisen kerran yhdessä olivat siellä 2003.
No en tarkoittanut, että on kiva mennä lumimyräkän jälkeen vaan, että on "kiva mennä". Nimenomaan yritin olla sarkastinen, mutta ei tainnut onnistua.
Eli kun tämä mökki ilmeisesti jonkun pienen yksityistien päässä niin talvella pitää jonkun ensin avata se tie.
Esimerkiksi viime talvena joutui miltei joka päivä avaamaan tiet aina uudelleen että pääsi johonkin. Kun miltei joka yö satoi uutta lunta ja paljon.
Miksi napisette kuin vaalien jälkeen voittajasta? Kansa on sanansa sanonut, joten pulinat pois.
Jos ei ole omaan mieleen, niin se ei ole keneltäkään pois. En äänestänyt mitään, mutta jotenkin ymmärrän suomalaisen mielenmaiseman perusteella, että monen unelma on löytää paikka , joka on syrjäinen ja jossa saa olla erillään kaikesta tekniikasta. Ei mitään mukavuuksia. Perisuomalainen ihmistyyppi on vähintään ambivertti, eli sopivasti sosiaalinen. Ekstrovertin ja introvertin väliltä löytyy ambivertti. Toki osa väittää olevansa ehdoton introvertti.
Joten halutaan vetäytyä välillä omaan rauhaan ja tuollaisessa mökissä se onnistuu. Kukapa ei haluaisi välillä irtautua oravanpyörästä ja painua paikkaan, jonne ei kuulu moottoritien hurinat ja ihmisten pulinat ympäriltään. Mökki ja sen ympäristö on kuin satukirjasta. Peräti 40% sai äänistä, joten ei voi moittia äänestäjiä valinnastaan.
Ex Lappalainen kirjoitti:
Tämä erämökki on outo. Onko mökki rakennettu suoraan maan päälle? Onko tällainen mörskä oikeesti äänestäjistä kaunein? Ei ainakaan jos tätä keskustelupalstaa lukee. Miten on voinut saada noin paljon ääniä. Ihan karsee olo tulee kun miettiin. Mitä maasta mönkii mökin sisällä sänkyyn. Suossa ei voi uida yäk. Onko vesi juomakelposta. Tien auraus talvella, suuri ongelma ja kallis. Pimeää, hankalaa. Mitä tuolla on kivaa rentoa tekemistä oikeesti, kotitöitä vielä hankalammin kuin kotona, muka rentouttavaa. Tosi kaukaa haettua kuvitelmaa. Hyttysiä ja mäkäräisiä ulkona ja sisällä ja joka paikassa. Olen Lapista kotoisin, tiedän kyllä. Ja vuokra näkyy olevan aika suolainen! Tällaisia mökkejä on Suomessa pilvin pimein. Sisäpuolen sisustus aivan järkyttävä, ruma ja epäsiisti. Ei mitään mikä miellyttäisi silmää. En ikinä huolis tällaista paikkaa vaikka olis ilmainen.
On siellä lattiat sisällä. Jos googlaa Pessin piilo niin siitä on sisäkuvia.
Ihana on voittomökki. Myös katsojien mielestä. Turhaa ulisettte.
Mökin sisustus ei ollut yhtään kodikas, vaan jotenkin mauttomasti sisustettu, lähinnä värit. Odotin lämmintä ja kotoista, mutta jotenkin lattea oli.
Sinänsä hauska kyllä tällainen ikään kuin turvemaja, siinä mielessä kiva. Ja kaikki se rakennusripellys siinä ympärillä, kivoja ideoitahan siinä oli.
Mutta valtava miinus paikasta. Suomaisema on minusta pelottava, eikä yhtään kaunis. En viihtyisi hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat sisarukset ovat asuneet yhdessä talvella mökillä toisen sisaren miehen kanssa.
Eipä tarvitse miettiä miten siellä saa ajan kulumaan. 🙄
No kerro, miten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat sisarukset ovat asuneet yhdessä talvella mökillä toisen sisaren miehen kanssa.
Eipä tarvitse miettiä miten siellä saa ajan kulumaan. 🙄No kerro, miten.
Varmaan pesevät pyykkiä. Se minulle nimittäin tuli ensin mieleen, kun ajattelin talviasumista. Vai eivätkö käytä lakanoita vaan nukkuvat taljoilla kuin inuiitit ikään?
Ehkä käyvät vain fiilistelemässä mökissä ja muun ajan asuvat hulppeasti Pyhätunturin turistimajoituksissa.
Tässä on nyt jotain kummallista että tuollainen hirveä ruma mörskä voitti, pistää kyllä todella miettimään mikä tää juttu oikein on...
Ehkä tämä voitti siis, kun ei ollut moderni musta laatikko isoilla ikkunoilla. Ei isolla rahalla tehtyä sisustusta, vaan vanhaa kulunutta ja tunnelmallista.
En katsonut loppujaksoja. Mitkä tulivat toiseksi ja kolmanneksi? Monesko oli Lammin hirsimökki?
Kuka sen omistaa?
(En pääse katsomaan jaksoja.)