Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***ENSIKOT LOKAKUUSSA***

Kommentit (198)

Vierailija
101/198 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo suljettu msn-yhteisö mikä perustettiin on siis esikoisensa saaneille ja odottajatkin tervetulleita, ei nyt liity eiliseen mitenkään vaan on tätä jonkun aikaa jo mietitty. Mulla tulee itellä kerrottua henkkoht asioita liian helposti ja vois olla mukavampaa jutella suljetussa yhteisössä jossa ei sitten kuka tahansa pääse lukemaan. Tulkaahan laittamaan hakemukset jos kiinnostaa(mikään ei estä jatkamasta täällä tietenkään=) www.msn.fi löytyy koti ja perhe-yhteisö samalla nimellä eli Ensikot.

Peace & love, Ankka

Vierailija
102/198 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on ollut toisaan vilkasta.

Mä en nyt osaa tuohon asiaan kommentoida juuta enkä jaata, enkä tiedä tarviiko mun mitään sanoakaan:)

En itse ainakaan tietoisesti valikoi kenen juttuja kommentoin, tuntuu vaan että on niin mahdoton kiire pikkuisen kanssa etten ehdi oikeen ajatuksella lukea näitä tekstejä, sit kun on hetki aikaa niin yritän ees jollekkin kommentoida jotain mutta aika pitkälti tulee omia juttuja höpöteltyä..ja tunnustan että oon vieläkin ihan pihalla kenellä on minkäkin ikäinen lapsi, missä asuu ja mitä on tapahtunut:/

Osa on tietysti tuttuja jo odotuspuolelta. Ehkäpä mä vielä saan enemmän aikaa palstailuun ja opin tuntemaan teidät paremmin, elkää vaan kukaan karatko tältä sillä välin:)

meille ei kuulu uutta, tänään käytiin katsomassa aikas kivaa rivarikolmiota kun omaa asuntoa etsitään:) Ainoa miinus oli se että asunto oli kahdessa tasossa ja mulla on rappusfobia! X) Mies tirskui mulle kun kintut täristen kapusin niitä rappuja, vaikka eihän niitä edes montaa ollut..erityinen inhotus mulla on just liukaspintaisiin rappuihin joiden välistä näkee maahan..voi mua.

Queen ja Liia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/198 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on vissiin flunssa kanssa tulossa, koko päivän oon ollut ihan tukossa ja pää on kuin Haminan kaupunki! ja niskoja särkee ja... no, valitus loppuu...

Mun piti eilen jo kirjoitella omia " näkemyksiäni" mutta kirjoittelin sitten Eetun kummisedän kanssa... joten se sitten siitä!

Mäkään en kyllä ole huomannut täällä mitään kuppikuntia, ja vaikka ilmoittauduin sillon raskauden loppumetreillä tuolla odotuspuolella, niin kirjoittelu jäi osaltani tosi vähään! Anteeksi! Ja sillon kirjoittelin melki joka päivä tuolla helmiksissä, jotenkin sillon se tuntu että siellä on se mitä hakee (kaikki samoilla viikoilla jne) mutta nyt tuntuu hyvälle kirjoittaa täällä, kun tuolla helmiksissä niin monella on vanhempia lapsia... Ja mut on kyllä kanssa todella hyvin otettu " takaisin" tänne. Kiitos siitä kuuluu teille! Mä yritän kyllä kommentoida mahd monen kanssa, mutta kun ton jätkän perässä on useimmiten pakko juosta, niin valitettavasti vaan joskus jää joku mainitsematta! Ja myöskin minä olen pahoillani jos olen teitä loukannut! Anteeksi!

Korvatulehduksista en osaa sen enempää sanoa, kun ei ole Eetulla ainakaan vielä ollut yhtäkään tulehdusta, eikä kyllä itsellänikään! Mutta veljelläni on ollut ja on edelleenkin aina sillon tällön, olen sitä välillä naureskellut kun muistan yhden aamun kun istui sängyn reunallaan ja totesi että on korvatulehdus ja siitä istumaltaan lähti lääkäriin ja niin ollen siellä myös oli tulehdus!!! (ja mun mielestä toi on ihan käsittämätöntä!!!)

Mies kyllä on tosi mielellään Eetun kanssa, alusta saakka on " hoitanut" samat jutut kun mä, paitti tuota imetystä (oon kyllä ehdottanut sellaista vempelettä kuin siinä yhessä leffassakin on.. muttei vielä oo mennyt perille) Meillä miehen hommiin kuuluu kylvetys, mä oon sen kai kaksi kertaa tehnyt... Ja tuossa just yks vkoloppu kun oli autonäyttelyitä, niin lähtivät niiiiiin onnellisen ja ylpeen näköisinä kaksistaan sinne!!! Hih!

Eetun taidoista piti vielä laittaa, Eetu oppi tällä viikolla maiskuttamaan! On meinaan tosi onnessaan taidostaan! Ja sitä pitää sit koko ajan tehä, kaupassa, syödessä... ja jopa yöllä herätään maiskuttamaan!!!

Queenille onnitteluita asunnonetsintään...

Ja onnee kaikille jotka ovat menossa nyt töihin! (en muista nimimerkkei...)

Mutta nyt kuulemma olis miehen vuoro päästä koneelle, joten mun on sit vissiin lopetettava tältä erää...

napero ja Eetu 8,5kk (missä mun pikkuvauvani on???)

Vierailija
104/198 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tuohon keskusteluun palaan, että ehkä hieman tyhmästäkin olen vetänyt " herneet nenään" , mutta jotenkin ehkä johtuu siitä, että lähellä tuntuu välistä olevan niin vähän ihmisiä, jotka iloitsee Koon kehitysaskelista kanssamme. Olen myös itse tottunut helposti saamaan huomiota, joten ehkä sitä sitten täältäkin kerjää...

Rikun kehitysaskeleet tuntuvat hyvin samoilta kun Kertunkin. Oiskohan syynä huima vkon ikäero. Koo ei tosin vielä istu tuetta kauhen tukevasti, mutta hissukseen. Yöt ovat olleet tuskastuttavan levottomia... Auts. Saa nähdä, miten jaksan töissä. Ehkä se uutuuden viehätys kantaa eteenpäin ainakin jonkin aikaa.

K nukkui aluksi laatikossa, sitten pinnäsängyssä, jota " pienensin" imetystyynyllä (jolle ei ollut muuta käyttöä meillä). Myöhemmin rullasin peittoja kaventaakseni petiä. Nykyisin neiti nukkuu omassa sängyssä vaihtelevasti. Kun yöllä (aika vaihtelee) ota tissille, niin jää useimmiten väliimme, koska nukahdan itsekin kesken tissittelyn. Viime yö oli kyllä todella levoton. Neiti kääntyili ja vääntyili ja potki kylkiin. Pitäisi taas pistää nukkumaan enempi omaan sänkyyn, mutta katsellaan...

Tuttipulloja meillä on ollut jotain kymmenkunta. Aventin pullot osoittautuivat hyviksi. Ainujakin ollaan käytetty. Tällä hetkellä neiti ei oikeen huoli pulloa, saatikka sitten korviketta =( Vähän ahdistaa tuo ensi vko.

Kahvia olen litkinyt aina jonkin verran, joten neidin toleranssi siihen on varmaan kehittynyt. Mielestäni ei meinaan vaikuta hänen uniinsa mitenkään. Juon kuitenkin normisti vähintään neljä mukia päivässä.

Meillä lasta hoidetaan iltaisin melko tasapuolisesti, jos ollaan kummatkin kotona. Mitään ongelmia ei minun menoista ole ainakaan toistaiseksi tullut. Tänäänkin on taas vesijumppa =) En tiedä vaikuttaako tuohon hoitamiseen sekin, kun kykenimme huolehtimaan neidistä alusta alkaen tasapuolisesti, kun hän söi pullosta. Isille on alusta alkaen kuulunut mm. kynsien leikkuu (en oo ite leikannut kertaakaan) ja kylvetys.

Quuen oli käyny katsomassa rivarikolmiota. Meillä on suunnitelmissa 5h+k rivarista ostaminen viiden vuoden kuluttua =D Silti katselen jo ilmoituksia innoissani. Ajateltiin, että tuon kokoisessa asunnossa sitten mahtuisi elelemään pitempäänkin, kun suunnitelmissa on kaksi lasta.

Naperon Eetu oli oppinut maiskuttelemaan. Meillä oli sellainen päristelyvaihe ja kaikki ruoka lensi pitkin poikin. Nyt ei ole sitä vähään aikaan tehnyt.

Eipä kai kummempia. Mukavaa vkoa kaikille!

I ja K (huomenna 7kk)

Vierailija
105/198 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä käyty kuumaa keskustelua viikonloppuna! Meillä oli niin touhukas viikonloppu, etten ollut ennättänyt asiaa huomatakaan. Onneksi täällä oli sentään jo rauhanpiippuja löydetty. Kannan hitusen omaa korttani kuitenkin kekoon, kun Ankan viestistä taisin tunnistaa itseäni myös tarkoitetun. Olen todella pahoillani, että olin pahoittanut mielesi, mikä ei suinkaan ole ollut minulla tarkoitus.

Myönnän, että olen ollut laiska onnittelija tällä palstalla, lähinnä olen yrittänyt muistaa uusista vauvoista onnitella. (Myönnän myös, että olen ehkä joskus senkin unohtanut... Lahopää mikä Lahopää!) Muut onnittelut ovat hyvin satunnaisia, siitä pahoitteluni. Pesukarhun Joonan puolivuotispäivää olin odottanut ihan erityisellä mielenkiinnolla, sillä olin kiinnostunut heidän kiinteiden syömisen aloituksestaan. En ainakaan tiennyt muita vastaavassa iässä aloittaneita, joten rehellisesti olin sitä odottanut, että saisin sen suhteen vertaistukea. Kuitenkin kiinteiden aloituksessa on ehkä pieniä eroja riippuen aloitusiästä.

Itse huomasin Enskat O-puolella niin loppuvaiheessa, etten uskaltanut enää hypätä matkaan, vaikka siellä silloinkin jo kävin lukemassa muiden tuntemuksia. Pikku-Milli ja Ankka sekä tietty Q (vauvakuumepuolelta tuttuna) jäivät sieltä mieleen. Sitten kun vauvamme syntyi, meni yllättäen muutama kuukausi niin siivillä, etten ennättänyt paljoa kissaa sanoa. Niinpä tänne Vauva-enskoihin tuppauduin joskus kesällä, ja ihanan lämpimän vastaanoton sainkin. Kiitos siitä. On ollut todella mukavaa jutustella täällä eri vaiheissa olevien ensimmäisten vauvojen äitien kanssa, kun ongelmat ovat usein samoja meillä kaikilla.

Olen äitiysdementiassani priorisoinut muistiini erityisesti kysymykset/gallupit, joihin olen yrittänyt muistaa ja ennättää vastata. Tämän päälle jos on muistitilaa riittänyt, sitten muut kommentoitavat asiat. En ole mitenkään erityisesti muuten tietoisesti valinnut, kenelle mitäkin kommentoin. Ja kaikkien viestit olen aina lukenut yhtä suurella mielenkiinnolla, ja vauvojen uusista taidoista iloinnut. Ehkä yritän jatkossa vähän paremmin tuoda esille myös tänne näitäkin ajatuksiani.

Matiaksen taidoista olen kertonut, sillä ainakin minusta on mukava verrata vauvojen taitoja ja kehitystä. En ole milloinkaan erityisiä onnitteluja odottanut, tai sen vuoksi tänne kuulumisiamme kertonut. Mukava oli kyllä myös NapNapin idea kertoa " vanha" mittaustulos MiaMikin kerrottua heidän tuoreet mittansa. Itsekin kaivoin silloin neuvolakortin esille, mutta koska meillä ei ollut oikein sopivaa vertailutulosta, en kommentoinut silloin asiaa.

Kuppikuntia en ole havainnut, mielestäni on luonnollista, että samalla suunnalla tai samanikäisten vauvojen äidit juttelevat ehkä keskenään enemmän. Se ei kuitenkaan mielestäni ole kuppikuntaisuutta.

Lopuksi vain syvä anteeksipyyntöni, jos olen loukannut jotakuta täällä.

Mukava kuulla, että Miinan Elsa on jo paremmassa kunnossa. Korvatulehdus on vauvalla jotenkin niin salakavala, että on turha potea huono äiti -syndroomaa, jos menee lääkäriin vasta parin päivän kitinöiden päälle. Syynä voi olla niin moni muukin asia, että minä ainakin toimisin ihan samalla tavalla, katsoen hieman tilanteen kehittymistä. Perin näppäriltä kuulostavat nuo uudet lääkkeet, kun selviää muutaman päivän kuurilla.

Naperopa on tosiaan hyvin samanikäinen! Kiitokset onnitteluista ja myöhästyneet onnittelut sinullekin! Poikienkaan ikäero ei ole todellakaan iso, melko samankokoiset taitavat olla jo. Matias on myös hilkun alle 8 kg ja 70 cm. Ikäerostaan huolimatta olisivat varmaan rinnakkain ihan samankokoiset. ;) Meillä M kasvaa isänsä mallin mukaan, minä olen ollut vauvana paljon pienempi.

Iglun Kepalla onkin huomenna jo 7 kk synttärit! Mukava, että Allu ja Kepa ovat hoksanneet samaan aikaan liikkeelle lähteä! Liekö seura tehnyt tehtävänsä, kun Iglu täällä Ankkalassa kävi kylästelemässä. Harmi, että äiti-Ankalla oli silloin niin paljon ohjelmaa, olisi ollut todella mukava tavata turkulaisvahvistuksella silloin. Toivottavasti töihin paluusi sujuu sutjakkaasti, ja todella mielellämme kuulemme kuinka arki on lähtenyt sujumaan, jos ennätät tulla kertomaan! Pianhan se on meilläkin edessä.

Vauvan nukkumisesta oli ollut puhetta. Meillä M on nukkunut alusta asti pääsääntöisesti omassa sängyssään, tosin välillä yöhurjastelu on ollut sitä luokkaa, että poika on välillä " ajautunut" myös meidän sänkyymme. Itse nukun silloin kuitenkin niin paljon huonommin, että laitan mahdollisimman usein omaan sänkyynsä. Nykyään M pääsee yleensä aikaisintaan klo 6 meidän viereen, silloin kun on jo niin lähellä aamu, että tuppaa heräämään kokonaan, jos omaan sänkyynsä siltä syötöltä nostaa. Äiti ei jaksaisi vielä silloin herätä... niinpä tunnista kahteen tuntiin sitten vielä torkutaan perhepedissä. Pinnis meillä on ollut ihan meidän sängyn vieressä (väliä ehkä 10 cm, on niin pieni makkari), ja ihan alkuun äp-laatikko oli siellä pinniksen sisällä.

Onnea Queenille uuden asunnon metsästykseen! Meilläkin se olisi ajankohtaista pian, kun alkaa tämä kaksio vähitellen ahdistaa... Porraskammo kuulosti hyvin tutulta, minuakin inhottaa, jos portaista näkee läpi! Usein näen painajaisia, että olen jossain hirmuisissa portaissa, joista näkee läpi, ja pakko olisi sieltä selvitä takaisin tasaiselle maalle... No, toivottavasti tosiaan löydätte mieleisen asunnon!

Hauska oli aamulla, kun Aamu-Tv:ssä näytettiin Helsingin säätä. Siellä oli +12 astetta ja kauniin syksyistä, sitten avasin meidän verhot, niin täällä oli aurauskalusto liikenteessä ensilumien takia ja pakkasta 4 astetta! Kyllä Suomi on pitkä maa!

Kissankello ja Matias 6,5 kk

Vierailija
106/198 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kauheet odotukset jotenkin aina ennen noita neuvolakäyntejä, kun aina jää pettynyt olo, kun lähdetään pois sieltä. En tiedä mitä mä kuvittelen, että siellä tehdään. Tuntuu vaan, että siellä ei tehdä yhtään mitään.

Joonan uudet mitat:

pituus 69 cm, paino 8105 g ja py 42,8

Kiinteistä pääasiassa puhuttiin neuvolantädin kanssa. Tän viikon loppupuolella jo pitäis aloittaa viljat. Täytyy kuulema saada yösyötöt loppumaan joten iltapuuro auttaa siihen (saas nähdä). Lihatkin pitäis aloittaa jo parin viikon päästä. Mun mielestä se kuulostaa aika aikaselta. Milloin olette muut aloittaneet lihat tai aikoneet aloittaa? Nyt jo saa sitten syöttää niin paljon, kun vaan menee. Eli aika nopeesti tässä nyt sitten edetään, kun näin myöhään aloitettiin.

Queen: Onnea asunnon etsintään :) Toivottavasti löydätte oman kodin.

Iglu: Täysin ymmärrettävää, että kaikki meistä täällä haluaa hiukan edes huomiota osakseen. Et siis mielestäni vetänyt tyhmästä asiasta hernettä nenään. Minulla ei ole tosiaan lähipiirissä vauvallisia, joten täällä on mukava yhdessä iloita vauvojemme kasvusta ja kehityksestä. Jaa, sullakin on asuntokuumetta :) Mullakin oli hirvee asuntokuume pitkään ennen kuin löydettiin se Lohjan kämppä. Ei me tosin sinne loppuelämäksemme todennäköisesti mahduta, kun se on vaan kolmio. Täytyy vaihtaa sitten, kun rupeaa ahdistamaan.

Kissankello: Ei oo enään Joona ja Matias saman kokoisia. Joonalla meni jo 8kg rikki niin , että hujahti. Mutta kyllähän se Matiaskin kerkiää tuon rajapyykin rikkoa. Joona tuntuu nyt olevan ihan saman kokoinen, kun minä puolivuotiaana. Minä tosin synnyin paljon Joonaa isompana.

Nukkumisesta on ollut keskustelua. Joona nukkuu meidän sängyn vieressä pinniksessä alkuyön, kun minä en pysty nukahtamaan, jos Joona on vieressä. Loppuyöstä tissittelyn jälkeen jää sitten meidän viereen. Alkuaikoina en uskaltanut pitää Joonaa ollenkaan vieressä, kun meidän isäntä on myös sellainen pyöriä, että pelkäsin Joonan liiskaantuvan alle.

Täytyy taas mennä, kun Joona heräsi...

Iloista viikon alkua kaikille! Olette ihania :)

pesukarhu ja Joona 6kk

Vierailija
107/198 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naperolle vielä pikaisesti: Paranehan pian flunssasta. Ihanalta kuulostaa toi Eetun maiskutustaito. Mustakin on tosi hauskan kuulosta, kun Joona pärisyttää. Se tekee sitä jokapaikassa; kaupass, bussissa jne.

Nyt meen...

Vierailija
108/198 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, meille ei neuvolassa annettu mitään jatko-ohjeita kiinteistä... outoa? Siksipä täällä varmaan vähän kummissaan ollaankin oltu, ja odoteltu Pesukarhun kiinteiden aloitusta. ;)

Aika nopsalta tuo aikataulu tosiaan kuulostaa, ja me ollaan sitten varmasti jo jäljessä siitä. Ei M suostu nykyään nielemään muuta kuin porkkana-omenasosetta. :( Kovasti kyllä olen yrittänyt työntää mössöjä suuhun, mutta minkäs teet? Tänään viriteltiin taas uutta sotasuunnitelmaa isukin kanssa, kun ei puurokaan mene alas ei sitten millään.

Muistin, että olen ihan unohtanut kiittää täällä Miinaa viljojen aloitusohjeista, vaikka niiden mukaisesti kauralla mekin aloitettiin. Tässä on mennyt aika ihan vilahtamalla, eikä tuo meidän leikkivä ja liikkuva vauva paljoa anna aikaa istua koneella. Mutta kiitos siis ohjeista!

Viljat ollaan siis aloitettu viikonloppuna pikakaurahiutalepuurolla, johon olen lisännyt omenasosetta. Ehkä siinä on liikaa kökköjä, joten mietittiin, että surautetaan hiutaleita vähän pienemmäksi tehosekoittimella. Saas nähä, miten poika sen hyväksyy. Kaupan puuroista löysin vadelmakaurapuuron, jota ajattelin kokeilla huomenna. Ehkä kaupan puuro maistuu paremmalle?

Lihojen suhteen en pidä vielä hoppua, jahka nyt tuon puuron sais alas menemään, niin katotaan sitten. Tähän asti porkkana-omenamössöä olen antanut iltasella, sen avulla on yksi syönti jäänyt pois muutamana yönä.

Kissankello

Vierailija
109/198 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. mä en vaan yksinkertaisesti pysty onnittelemaan ihmisiä jokaisesta asiasta. Ei sinänsä että onnittelemisessa ois jotain pahaa, mutta en vaan ole sellanen ihminen enkä pysty siihen edes näin netissä. Kaiken lisäks mä en koskaan jaksa/ehdi avata kahta ikkunaa, joten, vaikka luen kaikki viestit, en muista niistä mitään siinä vaihees kun kirjoitan ite. Tai muistan ne asiat, mitkä on jotenki lähellä just omaa kokemusta/tilannetta. Eli myönnän että multa jää monet ilman huomioo :(

Nyt nää, mitä tällä kertaa muistan..

MiaMik: Meillä oli aluks Ainun " tavispulloja" ja D söi niistä ihan ok. Sit sille tuli joku " pullokriisi" ja syöminen aina hirveetä heilumista ja yskimistä ja pahimmillaan huutoo. Sitten sain kaverilta ihan sattumalta Ainun ultivent pullon ja se toimii tosi hienosti :). siinä pohjan venttiilin takia maito virtaa tasasemmin ja tutti on " paremmin" muotoiltu.

Meillä D nukkui ensin äp-laatikossa pinnasängyn sisällä. Sit sekä laatikos että mun ja miehen keskellä. Sitten mun lääkityksen ja miehen koulun alkamisen takia siirty pinnikseen (silloin laatikko oli jo pieni). Nyt nukkuu yöllä pinniksessä. Päivällä pinniksessä, vaunuissa tai olkkarin lattialla :S

Ai niin, mesestä piti vielä laittaa.. Mä en kans oo koskaan jutellu kenekään ensikon kans meses (kerran Ankan kans noin kaks minuuttia). Ongelmana on osin se, et mä en todellakaan tie kuka on kuka :S Lisäks oon aika harvoin mesessä ja juttelen silloin usein muiden kavereiden kans.

Mutta hyvää syksyä/talvea (ainaki melkein jo ilmeisesti pohjosemmassa) kaikille! *tarjoaa myös rauhanpiippua ja pyytelee anteeksi* Älkää " välittäkö" mun käytöksestä liikaa, oon vaan välillä liian " suomalainen" ..

Jenni

Vierailija
110/198 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista viljoista: kaupan vadelmakaurapuuro on tosi hyvää meidän Elsan mielestä. Se on tosi hienojakoista ja oikeasti tosi hyvän vadelmanmakuista, joskin siis makeaa. Eli on varmaan ihan hyvä aloituspuuro, oli ainakin meille. Ja toi tehosekottimella hiutaleiden pienennys on myös hyvä tapa.mä oon hiukan laiska ja ostan valmis puuro purkkeja. Myönnän. Se on ihan sikakallista suhteessa itsekeitettyyn puuroon, mutta puuroa mun mielestä vaikea tehdä... tai jääny se mielikuva päälle, kun kaurapuurosta tulee helposti sellasta limaista.. Muuten mä kyl sanon olevani ihan hyvä kokki, et ei tää johdu siitä, ettenkö keittiös viihtyis.

Ruuasta voisin kysellä teiltä vanhempien vauvojen äideiltä, että mitenkäs karkeampi ruoka menee alas. Meillä itsetehty suht karkeakin pöperö menee alas, mutta kaupan 8kk soseet ei ainakaan vielä. Vaan ne hienojakoisimmat 5-6kk ruuat (joita muuten mainostetaan hiukan karkeina, häh, ootteko huomannu) menee innolla alas. Se kalajuttu taitaa olla hiukan karkeampaa kaupan mössöistä, mut muut on aika litkuja ja se hyppäys 8kk ruokaan on aikas suuri. Palaset on isoja ja meillä kun ei niitä ylähamapaitakaan vieläkään näy. kaks alahammasta tuli siis tasan 5kk ikäisenä vuorokauden välein.

Elsa on nyt sit syöny antibioottikuurinsa ja on ihan ok kuntoinen mun mielestä. Huomenna on 8kk lääkärineuvola. Odotan innolla minäkin aina neuvolakäyntejä, varsinkin mittoja. Mut totta on ettei sieltä niin juuri mitään saa.

Mulle on itselle tullu kamala kurkkukipu... inhottavaa, mut toivottavasti Elsa nyt säästyy kipuilulta jo. Eihän muuten toi korvatulehdus mitään tarttuvaa ole, eikös se tule flunssan jälkitautina.

heips sit taas...

Minna ja Elsa melkein 8kk

Vierailija
111/198 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alotanpa nyt kommentoimalla ja vastailemalla kysymyksiin...

Karssuli oli kyselly vauvojen nukkumisesta.Meillä Riku on nukkunu alusta asti pinnasängyssä.Sai ihan hirveän paniikki-itkukohtauksen kun yritettiin siihen äp-laatikkoon laittaa nukkumaan.Jonkin verran nukkuu myös meidän sängyssä.Oon yrittäny kokoajan vähentää sitä kun itse nukun niin huonosti,jos Riku nukkuu vieressä.Niin ja nykyään pinnis on ihan meidän sängyssä kiinni niiden yöllisten itkujen takia.Ei jaksanu enää pomppia vähän väliä siinä Rikun sängyn vieressä.Helpompi vaan työntää käsi pinnojen välistä ja silitellä.

Miina kyseli miesten osallistumisesta vauvanhoitoon.Meillä mies hoitaa kyllä Rikua tosi hyvin.Välillä joutuu ehkä vähän huomauttamaan, että voisit sinäkin jne..., mutta tosi harvassa on ne kerrat.Saan käydä iltaisin jossain jos haluan, jotenki ei kuitenkaan ole viitsiny lähteä...En tiedä miksi.Ja aamusin saan monesti nukkua pidempään, jos on ollu huono yö.Meilläki mies hoitaa yleensä Rikun kylvetyksen/suihkussa käynnin.Ihan itse on sen homman itselleen ominu ja eipä se mua haittaa.Pyllynpesuki on nyt tässä parin viikon ajan kuulunu miehelle kokonaan ku mulla on selkä ihan p*skana.

Mä oon varmaan huono kommentoimaan tuota tuttipullo asiaa kun Riku on ihan alusta asti saanu pulloa ja 6viikkosesta eteenpäin pelkällä pullolla ollu, mutta siis pulloja on pari Ainun pulloa ja muutama jotain muita.Ihan tavallisia pulloja ollaan siis käytetty ja tuttina on ollu se Ainun silikoninen vesi/maito tutti, josta ollaan suurennettu hieman sitä reikää(vaikka näin ei sais tehdä, tiedän).Reikää on siks suurennettu kun Riku meinas aina hermostua pullolla kun tuli liian hitaasti.Nokkamukin ideaa meillä ei Riku ole hoksannu, mutta harjoitellaan sitä nyt tässä pikkuhiljaa.

Kiva, että Elsan korvatulehdus on jo voiton puolella.Melko lyhyellä lääkekuurilla tuokin vaiva näköjään nykyään hoituu.Hyvä vaan.Meillä oli sillon Rikulla viikon antibioottikuuri siihen keuhkokuumeeseen ja sitä piti antaa kolme kertaa päivässä.Hyvin meni lääke kuitenkin alas vaikka hedelmälle maistuki ja itseasiassa sen jälkeen on nuo hedelmäsoseet alkanuki vasta upota.

Queenille onnea asunnon etsintään!Toivottavasti löydätte pian mieleisen.

Naperon Eetu on oppinu maiskuttamaan.Eikös ole ihana kun toinen on niin innoissaan taidostaan?Meillä Riku myös maiskuttaa,pärisyttää ja uusimpana siis tuo kielellä naksuttaminen.Niitä pitääkin aina sitten esitellä ihmisille ja varsinki kaupassa monesti sylki vaan lentää kun pärinä käy ja juttua tulee:)

Meillä on myös nuo yöt olleet ihan hirveitä nyt jo pidemmän aikaa.Välillä oli lyhyt kausi, että yöt meni hyvin, mutta se tosiaan oli ja meni:( Naapurissa asuu suurinpiirten Rikun ikäinen poika ja niillä on ihan samanlaista.Yöllä vähän väliä itkee ja nykyään se ei aina edes tapahdu unissaan vaan poika on hereillä.Ja juttelut on kans keskeyttäny yöunet monta monta kertaa.Ei vissiin ehdi päivällä kaikkia juttujaan kertoa kun yölläkin pitää jatkaa.

Iglun K:lle onnittelut 7kk johdosta jo etukäteen.Kohta nuo meidänki naperot viettää jo 1vee synttäreitä..Hui!

Tuosta neuvolasta, niin mä kans aina odotan ihan innolla neuvolaa.Ja sit ku se on ohi tulee sellanen olo, et höh, tässäkö tää oliki.Nyt onki ihan outo olo kun ei ole sitä 7kk neuvolaa.Seuraava on vasta 8kk iässä.Saapa nähdä kuinka poika on kahdessa kuukaudessa kasvanu.

Kiinteisiinkään en varmaan ole paras ottamaan kantaa kun meillä ne aloitettiin 4kk iässä, mutta lihat meillä aloitettiin 6kk iässä.Viljat muistaakseni 5kk.Tosin ruokavaliossa on vasta kaura ja riisi.Lihoista taitaa olla muut paitsi kalkkuna.Kalaa annettiin tänään ensimmäistä kertaa.

Noista puuroista vielä, että me aloitettiin sillä Piltin kaurapuurojauheella, mutta sitten alettiin antaa ihan tavallisista pikakaurahiutaleista tehtyä puuroa.Alkuun hienonsin hiutaleet sauvasekoittimella, mutta en niin huomannut eroa paukkujen suhteen, joten nykyään en niitä enää hienonna ja hyvin menee alas.Mikä on kyllä ihme, koska soseessa niitä paukkuja ei sais olla.Tosin se kalasose meni alas vaikka oli täynnä paukkuja.

Miina kyseli noista 8kk ruoista niin tiedättekö voisko niitä alkaa jo antaa Rikulle?Siis ei kai niissä ole muuta eroa 5-6kk soseisiin ku ne kokkareet?Pitäis alkaa totuttaa Riku kokkareisempaan ruokaan kun ei meinaa itsetehtyä syödä ja kiva sitten kun sais alkaa samaa ruokaa syömään ku meki.Ja on melko arvokkaita nuo soseet muutenki ku Rikuki niitä purkkeja vetää useamman päivässä.

Jokohan tässä nyt ois kaikki.Täydelliset naisetki alkanu jo ajat sitten.Taidan mennä katsomaan niitä.

Mukavaa viikon alkua kaikille!Paranemisia ja paljon unihiekkaa lapsille sekä aikuisille!!

K&R

Vierailija
112/198 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa, että täällä on taas rauha maassa! Olette te kyllä ihania!!!

En tainnut kirjoitella melkein mitään viime viikolla, joten nyt tuntuu siltä, että on miljoona asiaa mitä haluaisin kertoa enkä tiedä mistä päästä aloittaa. :)

Ensinnäkin noihin galluppeihin:

Meidän quu on alusta asti nukkunut omassa pinniksessään. Ensin äp-laatikossa ja nyt jo ehkä kolmisen viikkoa ilman laatikkoa, kun ukko kasvoi siitä ulos. Päiväunet poika nukkuu pihalla vaunuissa, jonne nukahtaa yleensä heti, kun vaunun pyörät koskettaa terassin lattiaa. :) Iltaunille meno onkin sitten hieman vaihtelevampaa. Yleensä quu vaipuu ihanaan maitonirvanaan viimeisen iltasyötön lopuksi ja on tosi rauhallinen vaikkakin vielä hereillä sen jälkeen. Joskus taas vehtaa sylissä niin kauheasti, että tulee mieleen " apua, tää ei nukahda ikinä!" :). Laulan vähän aikaa iltalauluja poika sylissäni ja lasken hänet sitten pinnikseen ja annan rauhoittua siellä itsekseen uneen. Jään tietysti siihen lähelle esim. viikkaamaan pyykkejä tms., jotta voin tarpeen tullen antaa tutin tai silittää hieman. Joskus alkaa vimmattu tutinsyönti ja noin puolen tunnin " tuttisulkeiset" , mutta joskus quu nukahtaa melkein heti, kuten tänään. Luulen, että quu on helpoimmasta päästä vauvoja tässä uniasiassa...perinyt isänsä unenlahjat.

Ristiäisissä meillä oli 15 henkilöä eli vain läheisimmät sukulaiset. Meidän molempien sisarukset puolisoineen, meidän omat vanhemmat ja mun isoäiti. Pidettiin ristiäiset kotona, kun haluttiin vain kaunis pieni tilaisuus. Ja eipä meille olisi paljon enempää porukkaa mahtunutkaan.

Jälkivuoto mulla jatkui jopa viis viikkoa, mutta niistä varmaan 3 viimeistä oli tosi vähäistä. Oikeastaan se kerran loppuikin välillä, mutta alkoi sitten uudelleen.

Musta on muuten tullut jotenkin luulosairas... Ihan kun mun toista rintaa vihlois välillä tosi kovaa. Mutta ei se ole mitenkään pakkautunut eikä mulle ole tullut korkeaa kuumetta tms. joten tuskin se rintatulehduskaan on. Tuntuu vaan siltä, kuin vetäisi suonta rinnasta :S Lisäks mulla oli viime viikolla tosi " epäilyttävä" olo. Ihan turvottava ja sellasta menkkasärkyä selässä. Kahtena päivänä tulikin jotain tuhrua ja mietin, että nytkö ne menkat jo alkaa, mutta ei ne sitten alkanutkaan. Mitä lie... Te joilla on menkat jo alkanut, niin oliko ekat menkat ihan kunnolliset? En kai mä nyt tota pientä vuotoa voi menkoiksi laskea?! Tosin ei sillä väliä, kun en meinaa alottaa mitään pillereitä.

Juu, noista tuttipulloista oli MiaMik vissiin kysellyt. Meidän quu meinasi tikahtua kun tarjottiin aluksi maitoa tavallisesta tuttipullosta. Sitten hankittiin MAM-merkkinen koliikkipullo, jossa on sellainen ilmaventtiili pohjassa ja kitinät loppui siihen. Maito tulee sieltä hitaammin, niin että vauvan pitää ihan imeä sitä. Ja tuttiosa on isompi kuin tavallisessa pullossa eli muistuttaa enemmän rintaa. Suosittelen!

Ai niin, pesukarhu kiitos noista imetyslinkeistä! Kävin lukemassa niitä juttuja ja tosi hyödyllisiä vinkkejä siellä olikin. Mitenkäs teidän 6kk pikkumiehen pottukokeilu meni? Vai menikö multa jotain ohi?

Niin kissankellolle pitikin jo aikasemmin kommentoida, että eikö olekin kiva, kun oma sisko on samaan aikaan samassa tilanteessa? Teidänkin serkukset on niin saman ikäiset, että parin vuoden kuluttua eroa ei edes huomaa. Mulla ei ole muita vauvallisia tuttuja, joten kiva, kun saa ainakin siskon kanssa jakaa kokemuksia - ja tietty teidän nettisiskojen kanssa! Jokos Matias on oppinut konttaamaan vai harjoitteleeko vielä unissaan? :)

Ja Iglulle vielä: Ei se ollut tyhmää vaikka olitkin vähän " vetänyt herneen nenään" . Kaikista meistä on kiva saada kertoa omien lapsukaistemme kehityksestä ja tietysti kaikki toivotaan, että toiset iloitsee siitä meidän kanssa. Ymmärrän sua täysin! Hyvä kun asia tuli puheeksi ja toivottavasti sullakin on jo parempi mieli.

Miten vauvalle muuten annetaan antibiottikuuri? Tuli vaan mieleen tosta Elsan korvatulehduksesta. Onko se joku suppotyyppinen juttu vai jotain litkua? En oo vielä joutunut lääkitsemään quuta mitenkään, joten jännittää osaanko sitten ollenkaan hoitaa pikkupotilasta.

Joku oli pohtinut kahvinjuonnin vaikutusta imettäessä... Mä juon sellaista kofeiinitonta murukahvia ihan vaan sen takia, että raskausaikana ja vielä nytkin mua inhottaa tavallisen kahvin haju. Maussa ei ole mitään vikaa, mutta se haju. Eli jos kofeiinin vaikutus äidinmaidossa mietityttää, toi vois olla yksi vaihtoehto, vaikka ei se ihan tavalliselta kahvilta tietysti maistu.

Olis vielä vaikka mitä juttuja, mutta lupasin niitä quun tuoreimpia kuulumisiakin. Samoin kuin Queenin Liia, quu keksi omat kätensä viime viikolla. Poika on nyt jo viikon syönyt nyrkkiään ihan jatkuvasti, meinaa tulla tielle tissilläkin! Sitten sitterissä muutama päivä sitten alkoi ensin tarkkailla tiiviisti sellaista leijonalelua. Heilautti omia käsiään pari kertaa nenänsä edestä tyyliin " hups, mikäs se siinä lensi?" . Ja sitten tarkkaan harkittuaan otti pari kertaa otteen leijonan jalasta. Ajattelin ensin, että se oli varmaan sattumaa, mutta kyllä quu on toistanut tuon tempun jo monena päivänä. Lisäksi quu on alkanut viihtyä vatsallaan jo tosi paljon pidempään kuin sen noin 1 sekunnin, minkä aikaisemmin kesti. :) Nyt raivarit tulee vasta sitten, kun poika on ensin nostellut ahkerasti päätään ja mm. " lukenut" sellaista mun tekemää pehmokirjaa, jos sen asettaa sopivasti pystyy siihen katseluetäisyydelle. Hauska nähdä, miten kaikki lelut ja jännät jutut saa quun innostumaan niin, ettei se tiedä miten päin olisi. Jalat ja kädet huitoo nykyään jo vimmatusti ja juttua riittää. Pikku-quun sanavarastoon kuuluu mm. " guu" , " joo" , ei" , " uggi" ja " hau" , jotka tarkoittaa jotain positiivista. " Gää" onkin jo sitten pahempi juttu... :D

Me aloitettiin tänään vauvamuskari. Ja ens kuun alussa alkaa vauvauinti. Hassua, että pikku-quukin on jo niin " vanha" , että voi aloittaa kaikki harrastukset isompien vauvojen kanssa. Ja tuolla kauppojen hoitohuoneissa kun käy, niin eihän se enää ole ollenkaan nuorin vauva! Hui!

Nyt taidan mennä töllön ääreen kutomaan quulle pipoa. Jospa tänne eteläänkin tulisi kohta talvi. Hurjalta kuulosti oululaisten jutut lumiauroista, hrrrr. Vielä kerran kiitokset kaikille Enskoille, kun olitte sopineet asioista niin hyvässä hengessä!

-Q- ja -q-

Vierailija
113/198 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään sekotin perunan joukkoon porkkanaa ja meni sitäkin ihan hyvin alas vaikka porkkana jäi tosi kökköseksi. Kiitos muuten Kissankello siitä sihtivinkistä. Tuli tosi sileetä perunaa sillä systeemillä. Keskiviikkona ehkä kokeillaan kukkakaalia.

Mitä soseita muuten voi pakastaa? Peruna kait menee rakeiseksi, mut meneekö se, jos sen joukkoon laittaa jotain muuta?

Mä ajattelin ensin ton puurokokeilun aloittaa ihan tavallisella aamunhyvällä. Jos ei kelpaa, niin sitten vähän hienonnetaan ja lisätään joukkoon jotain hedelmäsosetta. Jos ei sekään, niin sitten ihan vaan kaupan vauvapuurot kehiin. Ne on vaan niin kalliita, et yritän muita keinoja ensin.

Nyt ei kerkee enempää...

pesukarhu

Vierailija
114/198 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo se on litkua ja annetaan sillai ruiskulla suuhun. Menee meillä ihan hyvin, en tiedä, jos pienelle joutuis antamaan niin miten menis, mut kai se sinne uppois.. Toivottavasti teillä ja kellään muullakaan ei tarvikaan antaa! =) on se aina " turhaa" kamaa elimistöön... Öitä!

Vierailija
115/198 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon edenny niiden kanssa aika omaan tahtiin. Ei olla kauheesti saatu neuvolasta vinkkiä. Tällä hetkellä meneen:

aamu: kaurapuuroa+vähän hedelmäsosetta + maitoa tai vettä

lounas: puolipurkkia kasvista ja puolipurkkia lihaa + maitoa tai vettä

välipala: puolipurkkia hedelmää+maitoa

päivällinen: sama kuin lounas

iltapala: riisipuuroa+hedelmäsosetta + maitoa pikkasen myöh.

Puuroissa teen niin, että osa sitä kaupan jauhetta ja osa itse hienonnettua tehosekoittimella. Riisipuurona on sillon sitä Nallen pikahiutaletta.

Meillä ei muuten ole nuo iltapuurot vähentäneet yösyömistä. Neiti syö edelleen 1-2 krt yössä rintaa.

Ja kiitos kaikille ymmärryksestä. Nyt touhuamaa neidin kanssa.

I ja K

Vierailija
116/198 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tääs Elsan uudet mitat:

9,28kg ja 73cm ja pää oli 45,4. Oli siis kasvanut pituutta kahdessa kuukaudessa 5,5cm! Paino oli sitten hiukan laantunut, kun viimeksi oli tullut 1,2kg kuussa, niin nyt oli sitä vastoin 800g kahdessa kuussa, mutta kaikki oikein hyvin käyrillä! Pituus nousi uudelle käyrälle.

Tyttö osaa pinsettiotteen ja istui hienos vaa' alla punnituksen. Mutta meillä sitä vastoin ei vieläkään mainittavasti ryömitä saati kontata tai nousta seisomaan. Seisoo kyllä mielellään ja tukevasti, ei varvista tai muuta. Mutta en ole huolissani, ehtiihän sitä!

No niin siinä niitä neuvolakuulumisia 8kk neuvolalääkäristä.

T: Minna ja Elsa kolme päivää vajaa 8kk

Vierailija
117/198 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset kaikille kiinteiden ruokien neuvoja antaneille! Eilen illalla kokeilin sitten sitä itse tehtyä (jauhetuista hiutaleista) kaurapuuroa, sekaan sotkin omenaa ja porkkanaa huijaukseksi. Nämä mauthan ovat Matiaksen herkkua. Ähäskutti, kuinka äitiä nauratti, kun poika ei tainnut edes tajuta vetelevänsä iltapuuroa, kun nätisti nieli koko satsin! Yösyömisiin ei kylläkään sanottavaa vaikutusta, mutta eiköhän se tästä vähitellen... Pitää sitten varovasti lisätä puuron määrää ja vähentää soseen osuutta, niin oppii oikean puuronkin nielemään.

Viikonloppuna ollaan reissuun lähdössä, mummilaan Lappiin. Sinne aion ottaa kaupan ruoat matkaan, joten kokeillaan sitä vadelmapuuroa myös tällä viikolla. Kotona haluaisin vähän säästää tekemällä ite ainakin osan mössöistä.

Q: Ei konttaa Matias vielä, mutta harjoittelee aktiivisesti - myös unissaan! Yöllä on usein konttausasennossa itkemässä. Suloinen höppänä.

Mutta nyt täytyy mennä, kun kuuluu parvekkeelta sellainen huuto!

Kissankello

Vierailija
118/198 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulimme eilen kotiin pikkuisen tyttösen kanssa. Keräilimme viikon verran voimia sairaalassa, neiti otti ensin " alkuvauhtia" keskolan puolelta 3 vrk pienen painonsa takia (1940g, 44 cm) ja pääsi sitten osastolle äitin kanssa. Pikkuinen syntyi käynnistettynä rv 39, ja kaikesta huolimatta voimme molemmat oikein hyvin. Neiti syö ja nukkuu suurimman osan ajasta, eikä juurikaan edes itke ;) Joten helppoa tuntuis elämä näin ensi alkuun olevan, katsotaan sitten muutaman viikon päästä, kun pieni kasvaa ja voimistuu ja tottuu tähän kotona olemiseen yms ;) Lyhyen synnytyskertomuksenkin laitoin eiliseen odottaja-enskojen pinoon (23.10.), eikä siitä pitkää olis saanutkaan, kun synnytys kesti kokonaisuudessaan alle 2 tuntia... ;)

Luen myöhemmin muiden kuulumisia ja palaan asiaan :)

t. Ope ja Pikkuneiti iltapäivällä 8 vrk

Vierailija
119/198 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelisin, että täällä Turussa synnyttelit. Pakko kysyä, kuka kätilösi oli.

T: I ja K

Vierailija
120/198 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saite ihanan prinsessan elämäänne! Ja saimmeko me tänne Turun seudulle uuden enskaäidin, jes!

T:minna ja Elsa hippusta vajaa 8kk