Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kassalla asioimisen ja tavaroiden hihnalle asettelemisen kultaiset säännöt

Vierailija
02.09.2015 |

-Painavimmat ensin liukuhihnalle, kevyimmät viimeiseksi, ettei littaannu painavempien alle

-limupullot ym isot pullot vaakatasoon etteivät kaadu liukuhihnan lähtiessä liikenteeseen

-odotetaan rauhassa, että liukuhihnalle tulee tilaa

-laita kapula valmiiksi jo seuraavaa asiakasta varten

Lisää?

Kommentit (258)

Vierailija
41/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:33"]

Uskomattoman yleistä on, että jos hihnalle ostoksia laittava asiakas ei ole kassahihnan päässä estämässä muiden pääsyä hihnan lähelle vaan lähempänä kassaa, niin hänen takanaan tuleva asiakas alkaa myös jo latoa ostoksiaan hihnalle, vaikka edellinen ei ole vielä lopettanut eikä laittanut kapulaa hihnalle. Sitten ostokset menevät iloisesti sekaisin ja voi mikä yllätys se onkaan hätäilijälle, että se hihna liikkuikin koko ajan vieden hänen ostoksensa ekan asiakkaan kohdalle.

[/quote]

Lapseni meinasi alkaa laittamaan jo ostoksia kesken toisen, kun eräs rouva seisoi maksupäätten kohdalla ja tyhjensi kärrynsä siitä kohdalta. Lapsi oli kai tottunut siihen, että ostokset laitetaan heti hihnan päästä, kuten meteemme aina.

Vierailija
42/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:49"]

Ostokset hihnalle mielellään tiiviisti, ei niin että yksitellen peräkkäin ettei seuraavana jonossa olevan tarvitse turhautua kun hihnalla ei yhtään tilaa hänen ostoksille.

[/quote]

Mutta ei myöskään liian tiiviisti eikä hirveitä röykkiöitä, koska jos hihnalle laittaa paljon tavaraa, se ei liiku. Ja hihna pysähtyy myös pitkäksi aikaa, jos kassahenkilön pitää purkaa röykkiötä ensin kerros kerrokselta ennen kuin saa esiin sen alimman ostoksen. Esim sen kaljapäkin tai vaippapaketin saa skannattua vasta sitten, kun kaikki niiden päälle lastatut ostokset on skannattu, joten turha ihmetellä, miksei hihna liiku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:37"]

Mitenkähän ihmeessä laitatte ensin sen bonuskortin, sitten pakkaatte välissä ja sitten maksatte. Ensin otatte lompakon ja kortit käsilaukusta  ja laitatteko siinä välissä kortit lompakkoon ja lompakon laukkuun ja taas sama uudestaan? Itse olen oppinut, että lompakko on aina suljetussa kassissa tai kädessä vain maksamisen ajan. 

No joka tapauksessa teen ja käyn kaupassa niin kuin itse huvittaa. Kirjoittamattomat säännöt on jokaisen omassa päässä omanlaisiaan. Kaikille kauhuksi tiedoksi, että tarkistan kuitinkin siinä kassalla. Sen verran usein on virheitä siinä. 

[/quote]

Lompakko on farkun (kesä) tai takin (taskussa) taskussa.... otan kortit esiin ja höylään plussat kun olen saanut kärryn tyhjäksi ja siinä välissä pakkaamisen ajan mulla on ne kortit kädessä, maksettuani työnnän ne taskuun ja kassalta lähtiessä laitan vasta takasin lompakkoon. Mutta mä olenkin insinööri ja suunnittelen juttuja työkseni.

Vierailija
44/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna edellisen asiakkaan tehdä ostoksensa rauhassa, jos on liian kiire älä mene kauppaan. Itse käsivaivaisena olen melko hidas latomaan ostoksia hihnalle ja kun kärry on täynnä, en pysty myöskään pakkaamaan samalla kun laitan hihnalle. Pakkaaminenkin voi kestää, mutta teen sen niin ripeästi kuin vain voin. Kärryn tökkiminen selkääni ei auta eikä nopeuta minua yhtään. Päästän aina ohitseni sellaiset, joilla on vain pari ostosta.

Vierailija
45/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:25"]Minä ostan yleensä yhden kassillisen tavaraa: pari maitoa, leipää, päivällistarvikeet, välipalaa ja limsaa. Laitan ne hihnalle yksitellen kädellä, asetan korin pois, sillä aikana kassa on jo saanut lähes kaikki piipattua, astun maksupäätteen luo, kuulen summan, maksan, menen pakkaamaan ja lähden. Joskus on molemmat loosit täynnä, että seuraava asiakas ei pääse heti perääni pakkaamaan mutta alle minuutin odotuksen kai vielä kestää?
[/quote]

Jee, muitakin fiksuja olemassa :-D

Ihan turhaa säntäillä välillä pakkailemaan, paitsi jos on enemmän ostoksia, silloin on aikaa kun kassallakin on piippailu kesken.

Näitten ketjujen myötä on kivempi käydä kaupassa kun voi tehdä havaintoja kanssaihmisten tavoista kassoilla :-D

Vierailija
46/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä ärsyttää se, että jotkut kassahenkilöt antavat hihnan pyöriä ja tavarat survoutuvat pakkaamon päässä hihnan voimasta.

Jos ostan ison erän ruokaa, saa aina pakatessa olla repimässä kiireen vilkkaa tavaroita alta pois, ettei kermaviilipurkit ja mandariinit mene tavaravyöryn välissä rikki ja sotke koko kassaa. Sen hihnan kelaus ei yhtään nopeuta sitä minun pakkaustyötäni, jos olen ostanut satasella ruokaa. V*ttaa se, että maksamani ruuat hajoavat.

Vierailija
47/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 11:15"]

Välillä ärsyttää se, että jotkut kassahenkilöt antavat hihnan pyöriä ja tavarat survoutuvat pakkaamon päässä hihnan voimasta.

Jos ostan ison erän ruokaa, saa aina pakatessa olla repimässä kiireen vilkkaa tavaroita alta pois, ettei kermaviilipurkit ja mandariinit mene tavaravyöryn välissä rikki ja sotke koko kassaa. Sen hihnan kelaus ei yhtään nopeuta sitä minun pakkaustyötäni, jos olen ostanut satasella ruokaa. V*ttaa se, että maksamani ruuat hajoavat.

[/quote]Pakkohan sen on antaa pyöriä, jotta seuraavan asiakkaan ostoksetkin pääsevät kassalta eteenpäin. Juuri tuon takia, ne tavarat kannattaa itse latoa kärrystä hihnalle siinä järjestyksessä, että painavat ensin ja ryttyyn menevät viimeiseksi.

Ja jos tämä on useinkin ongelma, pieni vinkki: jos oikein kiire tulee, niitä tavaroita voi ensin latoa hihnalta takaisin ostoskärryyn ja siellä sitten asetella ne kasseihin haluamaansa järjestykseen.

Vierailija
48/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:18"]

Ei vaan kalliimmat tuotteet ensin ja halvimmat viimeiseksi, painavuudella ei väliä. Näin näkee mahdollisimman varhaisessa vaiheessa mitä lysti tulee maksamaan. 

[/quote]

Mit vit? Arvotko sitten kassalla, että mitä jätetään pois ja mitä ei?

Vierailija
49/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tyhjän hihnan pyöritys ottaa kyllä sormille joskus, kun kiskot päätyyn puristuvaa tavaraa irti, että saat pakata.

Vierailija
50/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 11:05"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:12"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:04"] [quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:59"] ...Sama bonuskortille, ajoissa esille... [/quote] Sen voi käyttää lukijassa jo ensimmäisen ostoksen lukemisen jälkeen. [/quote] Miksi tämä on saanut alapeukkua? Noin se toimii ainakin K-plussassa, Ässässä ja Pinsseillä. Toki eri jos se plussahomma on integroitu siihen maksukorttiin. [/quote] Kyllä voi laittaa sen maksukortinkin heti sinne päättelle vaikka ilmankin sitä bonusominaisuutta, koska se alkaa lukea korttia vasta, kun myyjä painaa kassalta kortti-näppäintä ja jos se bonus on samassa maksukortin kanssa niin se kortinlukija nappaa ne bonukset siitä ihan samalla tavalla ekaksi niinkuin pelkästä bonuskortistakin ja jos haluatkin maksaa käteisellä niin käytät sen maksukortin vaan siksi aikaa, että bonukset on luettu ja otat sitten pois. Ei tarvitse tosiaan minkäänlaisella korttiyhdistelmällä odotella, että kaikki ostokset on menneet kassan läpi, jos pelkät bonukset haluaa.

[/quote]

Siis laitatko sä maksukortin siihen päätteeseen ja menet sen jälkeen pakkaamaan tavaroita?? Joku kerta joku jonne juoksee kassan ohi ja nappaa sen sun kortin siitä...

Vierailija
51/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän mennessä olen laittanut tavaran kerralla, katson kun se liikkuu hihnaa pitkin ja kassa ottaa sen käsittelyyn. Piip merkki antaa luvan laittaa seuraavan tavaran hihnalle.

Meneehän tossa aikaa, etenkin viikonlopun ostosten kanssa. On se vaan lystiä kattella niitä tavaroita ja ennenkaikkea niitä raivosta punastuvia pullukoita mun jälkeeni.

Vierailija
52/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Jos olet 18-22-vuotias tai nuoren näköinen alle 30-v., kaiva valmiiksi henkilöllisyystodistus esille kun ostat alkoholia/tupakkaa/Veikkauksen tuotteita. 

2. Älä koskaan laita rahoja/pullokuitteja tms. hihnalle (joo, tätäkin ihmiset tekee) koska ne menee sinne väliin eikä niitä välttämättä edes saa sieltä pois paitsi avaamalla koko hihnan..

3. Jos sattumalta huomaat jonkin tuotteen virheellisen hinnan heti ostotapahtuman yhteydessä, huomauta/kysy siitä heti että tuliko oikea hinta ennen kuin maksat. Jos maksat ja otat kuitin ja huomautat asiasta vasta kuitin tarkistettuasi, korjaaminen vie yleensä enemmän aikaa ja on työläämpää.

4. Bonuskortin ja plussakortin voi vetää kortinlukijan läpi heti kun ensimmäinen ostos on mennyt kassan läpi.

5. Jos maksat kolikoilla, älä ensin laske omassa kädessäsi kaikkia kolikoita "piilossa" niin että kassa joutuu odottamaan (näkemättä laskutoimitusta), ja sitten lyö niitä kassatyöntekijän käteen, koska tämä joutuu joka tapauksessa ne sitten siinä laskemaan uudestaan. Laske kolikot mieluummin suoraan kassatyöntekijän käteen tai siihen pöydälle niin ei tarvitse kahteen kertaan niitä laskea (ensin asiakkaan, sitten myyjän toimesta)

6. Jos on tuotteita, joissa on -30 % tms. lappu, niin yritä laittaa ne hihnalle niin että se lappu näkyy (esim. isoissa jugurttipurkeissa, kun ne laitetaan kallelleen niin lappu saattaa jäädä alapuolelle hihnaa vasten), koska yleensä kassoilla ei ole aikaa käännellä jokaikistä purkkia joka kantilta siltä varalta että niissä olisi alennuslappuja. 

7. Jos haluat laittaa jugurtteja tms. pikkupusseihin, älä sulje pusseja koska niistä on yleensä vaikea lukea viivakoodeja avaamatta pussia. Jätä se pikkupussi auki kassalle asti ja sulje sitten ennen kuin pakkaat ne. 

Vierailija
53/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 11:06"]

Tämä ei mielestäni ole välttämätöntä. Kassalla ollessa tuotteiden kääntely ja viivakoodien paikat tulevat sen verran selkärangasta, ettei tämä nopeuta oleellisesti tuotteiden piippaamista. Vanhemmat miehet jostain syystä tekivät tätä usein, kääntelivät hartaasti hihnalla tuotteiden viivakoodit minuun päin (tämä oli usein h i d a s t a) ja odottivat sitten polleina kiitoksia kassaneidiltä :)

Sen sijaan ruuhka-aikana suosittelen kääntämään tarroilla alennetut (-30%, -50%) tuotteet niin, että tarra näkyy kassalle selvästi. Toki kassan työhön kuuluu tsekata tuotteet itsekin, mutta tämä nopeuttaa työtä ja vähentää väärinkäsityksia ja korjauksia.

[/quote]

Miksi ne sinuun päin ne kääntävät. En ole ehkä vielä vanha mies, mutta joskus jos on ruuhkaa, eli siis aikaa touhuta, niin kääntelen ne viivakoodin lukijaan päin. Joskus onnistuu jopa jo ostoksia kassalle nostaessa.

Vierailija
54/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat "sääntöni"

- katso millaisia asiakkaita on edelläsi jonossa, monta ostoskoria vetää hitaammin kuin yksi ostoskärry (jos ei ole täyteen lastattu), jos edellä olevien ostoksissa on vaatteita tms. muuta kuin ruokaa, jono vetää hitaammin

- hihnalle ensin painvat tuotteet, ne pakataan kassin pohjalle. kylmätavarat yhdessä.

- tavaroita ei kannata lastata päällekäin hihnalle, sillä se ei nopeuta yhtään läpipääsyä.

- et pääse yhtään nopeammin maksamaan vaikka lastaat kaikki tavarasi hihnan päässä kekoon, joten odota rauhassa että saat tavarat pois korista.

- älä hengitä niskaan, kassa ei vedä yhtään sen nopeammin

- kiitä kassaa

Vierailija
55/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassalle jonottaessa jätä kulkuväylä poikittaisliikenteelle. Ei siis edellä menevän pyrstöön kiinni. 

Ja kun edelläsi oleva on latomassa tavaroitaan korista hihnalle, koittaa väistämättä hetki, jolloin hän on saanut korinsa tyhjäksi ja asettaa sen koripinoon. Silloinkaan ei kannata olla hänen lapaluissaan kiinni, jotta hän saa korin paikalleen ilman että sinun (ja sen niskaasi kuolaavan urpon) tarvitsee hypätä taaksepäin antamaan tilaa.

Vierailija
56/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pääset kassalta mene reippaasti   autolle. Avaimet jo  kädessä. Avaa lukitus laita ostokset autoon  sulavin yhtäjaksoisin liikein. Sujahda jouhevasti ja  vartalo  sulavasti myötäillen istuimella . Laita ovi kinni ja  sujahda turvavöihin ja starttaa ja laita vaihde ja   pienimmällä vaihteella lähde matkaan polttoainetta säästeän vältttäen liiallista kiihdytystä jatka näin ja   illan tullen sujahda vuoteeseesi ja  ala nukkumaan jouhevasti ja  jännittämättä.

Avansanat : Jouheva , sulava .

Vierailija
57/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis eiks se menee niin että plussakortin voi kyllä viedä lukijan läpi heti ensimmäisen ostoksen jälkeen, mutta s-bonuksessa pitää odottaa ensin että kaikki ostokset on maksettu?

Vierailija
58/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

....myötäilevä....

Vierailija
59/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä yksi hyvä sääntö. Kun edellisen asiakkaan ostokset ovat jo menneet kassan läpi, mutta maksutapahtuma on vielä kesken, älä työnnä niitä omia ostoksiasi sinne kassahenkilön eteen (=viivakoodinlukijan eteen). Se kone saattaa napata sen viivakoodin siitä sinun ostoksestasi edellisen asiakkaan ostoksiin mukaan ja sitten pitää sählätä korjauksien kanssa. Vuorosi tulee kyllä ihan yhtä nopeasti vaikka se ostoksesi olisi siinä kahdenkymmenen sentin päässä hihnalla odottamassa.

Vierailija
60/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 11:15"]

[/quote]

Tätä ei valitettavasti varsinkaan isoissa marketeissa ruuhka-aikana ehdi aina huomata. Itse koitin aina pitää tilannetta silmällä ja tarvittaessa pysäytin hihnan, mutta jos vaikka tuli häikkää jonkun koodin kanssa tms. niin huomio herpaantui. Tällöin voi ihan ystävällisesti huikata, että pysäyttäisitkö hihnan. Jogurttipurkit sun muut vieritin toki siihen kassapään reunaan, joka ei pyöri.

Hyvä tapa estää purkkien ja hedelmien rikkoutuminen on tosiaankin laittaa ne hihnalle vasta painavampien jälkeen.