Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hoksasitte, että kuukautiskipuun voi ottaa lääkettä?

Vierailija
01.09.2015 |

Minä vasta kun olin parikymppisenä kaverin kanssa lähdössä shoppailemaan ja sitten sanoin, että en ehkä pysty koska on kuukautiskipuja. Hän sanoi että ota burana tmv, olin ihan yllättynyt että ai sekö auttaa. Olin vain kärvistellyt siihen asti vittuuntuneena mutta kyllä se särkylääke hieman helpotti, aina siitä lähtien otin kyllä.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännää :D ettekö oo koskaan lukenut mitään tulehduskipulääkkeen tuoteselostetta tai ohjetta? Niissähän ihan nimenomaan kerrotaan käyttötarkoituksena myös kuukautiskivut. Kyllä minä ainakin tämän tiesin jo ennen omien menkkojen alkamista. N26

Vierailija
22/43 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isosiskolla on todella kovat kuukautiskivut, ja hän sitten joskus antoi jonkun Miranaxin mulme jos sattui. Mulla tosin on lähes kivuttomat kuukautiset, vaikka ovatkin suht runsaat, ei paljoo tarvii lääkitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:44"]

Aika jännää :D ettekö oo koskaan lukenut mitään tulehduskipulääkkeen tuoteselostetta tai ohjetta? Niissähän ihan nimenomaan kerrotaan käyttötarkoituksena myös kuukautiskivut. Kyllä minä ainakin tämän tiesin jo ennen omien menkkojen alkamista. N26

[/quote]

Meillä ei ollut niitä lääkkeitä joiden tuoteselostetta lukea...

Mulle itse asiassa kertoi gynekologi. Tai siis hän kysyi että käytänkö särkylääkettä, kun valittelin kovia menkkakipuja. Olin varmaan näky. "Siis... tota... HÄH? Ai lääkettä??" 

Se oli suuren oivalluksen paikka. Tunsin itseni täysin metsäläiseksi. 

Vierailija
24/43 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja miten aikuinen ihminen voi ajatella kuukautiskipuja "mahakipuina"? Siis tiedätkö vieläkään, mikä se kuukautiskipu on ja mistä johtuu? En kysy ilkeilläkseni.

Vierailija
25/43 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan normaalia, ett yleisesti perusterveet ja vähillä lääkkeillä elämässä pärjänneet kasvavat ajatuksella, että buranaa otetaan päänsärkyyn - eikä silloinkaan aina oteta.

Vatsakipuihin opetetaan, että siihen ei lääkettä ole.

Kuukaustiskivut ovat vatsan alueen kipua, ei sitä tule ajatelleeksi sen syvemmin vaikka ihmisen fysiologian ja anatomian tuntisi hyvin - ja harva nuori tunteekaan.

Surullista, että on nuoria naisia, jotka kärvistelevät kivuissa. Ei siinä kuitenkaan mitään ihmeellistä ole, jos ei tule ajatelleeksi, että "päänsärkytabletti" auttaisi tähänkin.

Vierailija
26/43 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se hieman oudolta kuulostaa, että jotkut ajattelevat, että särkylääke auttaa vain päänsärkyyn... Ihmistähän voi sattua mihin vain - päästä varpaisiin. Ei niissä paketeissa lue "päänsärkylääke".

Olen kyllä hämmästynyt näistä vastauksista, että ei ikinä edes tajunnut kokeilla... Mutta itse joudunkin nappaamaan 800mg ibuprofeiinia heti särkyjen alettua, ja sama satsi useasti päivässä. Muuten ei tulisi elämästä mitään.

Vierailija
27/43 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:00"]Mulla ei ole äitiö niin ei ollut ketään neuvomassa niin itsekseni vaan mietin mikä auttaisi. Kuumavesipulloa käytän. Lääke vaan jos menossa jonnekin vaikka kivut ovat kovia.

kuukautisissani pahinta on kuitenkin se että oksennan neljä päivää ja ripuloin. 
[/quote]

Onkohan sulla endometrioosi? Kannattaa käydä gynellä.

Vierailija
28/43 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä noihin mikään auta

Vierailija
29/43 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun terveydenhoitajaäitini vähätteli mun kipuja aina ja piti särkylääkkeiitä hirveinä peikkoina. Jouduin sit nuorena aikuisena useamman kerran sairaalaan tarkkailuun kivun ja kohonneiden tulehdusarvojen vuoksi, liittyen kuukautisiin (paha endometrioosi). Samanlaiset kivut oli ollu ihan sieltä kakstoistavuotiaasta asti ja siitä olen katkera äidilleni. Hän ei ollut koskaan kipeä, muuten muka minä olisin voinut olla... Joten särkylääkkeitten makuun pääsin vasta aikuisena.

Vierailija
30/43 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vittu, kun on tyhmiä akkoja. Nauran täällä katketakseni!!! :D Suomi nousuun tämän ketjun "en tiennyt, että voi ottaa särkylääkettä menkkakipuihin"-aivoilla. Joku 40v.kin kehtaa vielä myöntää "ööö, just keksin ottaa kurkkukipuun lääkettä...öööö". Ei helvetti sentään.....

N41v.

Vierailija
31/43 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jostain syystä tajunnut, kun oli helvetilliset kk-kivut teininä. Sitten kerran otin epätoivoisena Disperinin ja kas, se auttoi. Menin kouluterveydenhoitajalle ja kerroin ottaneeni Disperinin. Hän laittoi koululääkärille, joka määräsi tehokkaampaa lääkettä.
Äidilläni ei koskaan ollut kuukautiskipuja, joten hänkään ei neuvonut ottamaan. Omalle tyttärelleni meinaan heti tyrkyttää särkylääkettä.

Vierailija
32/43 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta kärvistelin... Etenkin yöllä saatoin herätä kipuun ja itkua melkein väänsin kivusta. Luulin, että sellaista tää naisen elämä vain on. Olin tosi nuori. Mulle buranat ja muut oli kuumelääkkeitä. Ei ollut pääkipua koskaan. Jossain vaiheessa sitten sain tietää särkylääkkeistä menkkakipuihin.

Vierailija
33/43 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sama, aspiriinia tai disperiiniä oli vaan nuorena. Mutta otin heti kun pääsin oikeiden särkylääkkeiden makuun, meni reippaastk yli 20 v. Mutta kovat menkkakivut alkoi vasta yli 35 vuotiaana.
Mulla on joskus ollu litalgin-suppoja, kun kivut oli pahimmillaan. Auttoi todella nopeesti

Vierailija
34/43 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 jatkaa: se tunne, kun oli sitten vihdoin ottanut sen särkylääkkeen - raahautunut lääkekaapille tuskasta kaksinkerroin ja vielä saanut vesilasin käteen ja nieltyä sen lääkkeen. Ja sitten kun se alkaa tehota. Hallelujaa! Se helpotus on niin suuri, että tekee mieli nauraa ääneen. Kiitos lääketeollisuus. Se tuska on jopa melkein sen arvoista.

Vierailija
35/43 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 23:03"]8 jatkaa: se tunne, kun oli sitten vihdoin ottanut sen särkylääkkeen - raahautunut lääkekaapille tuskasta kaksinkerroin ja vielä saanut vesilasin käteen ja nieltyä sen lääkkeen. Ja sitten kun se alkaa tehota. Hallelujaa! Se helpotus on niin suuri, että tekee mieli nauraa ääneen. Kiitos lääketeollisuus. Se tuska on jopa melkein sen arvoista.
[/quote]
Joo, nautin kans :D Kipu alkaa hälvetä ja voi vaikka jatkaa unia.

Vierailija
36/43 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin särkylääkkeitä kyllä jo teininä ja nyt aikuisenakin aina välillä... Mutta olenko oikeasti ainoa, jolle lääkkeistä ei ole merkittävää apua? :D

Vierailija
37/43 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis... auttaako teillä jokin särkylääke muka kurkkukipuun? Ihan farmasian laitoksellakin opetetaan, ettei särkylääke (paitsi nyt uutena tullut Zyx) auta kurkkukipuun. Taitaa olla vähän plasebovaikutusta osalla nyt... Tai sitten se aamuinen kurkkukipu joka menee muutenkin itsestään ohi kun päivä lähtee käyntiin. t. farmasisti

Vierailija
38/43 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä kumma kun joidenkin äidit ei ole tajunneet että tyttärelle olisi ehkä hyötyä särkylääkkeestä. Kyllähän sen nyt näkee kun lapsi on niin kipeä että pystyy vain makaamaan paikallaan ja keskittymään hengittämiseen. Jotenkin tuntuu että nämä äidit on puolestaan päästään kipeitä.

Olkaa tyytyväisiä jos menkkakipunne ei ole kuin pientä nipistystä alussa. Joillakin "onnekkailla" se on tosiaan hieman toista luokkaa.

t. 11-vuotiaasta asti karmeista krampeista kärsinyt  

Vierailija
39/43 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 20:47"]

Jännä ajatella, että ei tule ajatelleeksi kipulääkettä, jos sattuu.

[/quote]

Meillä ei kotona käytetty lääkkeitä, en tullut koskaan ajatelleeksi että niitä voi käyttää. Luulin että on ihan asiaankuuluvaa vaan purra hammasta ja kestää, tuli mitä tuli. 
[/quote]Sama täällä! Lukion terkkari sitten vinkkasi Buranasta. (vuosi oli joku 1992)

Vierailija
40/43 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 23:39"]Siis... auttaako teillä jokin särkylääke muka kurkkukipuun? Ihan farmasian laitoksellakin opetetaan, ettei särkylääke (paitsi nyt uutena tullut Zyx) auta kurkkukipuun. Taitaa olla vähän plasebovaikutusta osalla nyt... Tai sitten se aamuinen kurkkukipu joka menee muutenkin itsestään ohi kun päivä lähtee käyntiin. t. farmasisti
[/quote]

Kyllä mulla ainakin ihan selvästi auttaa. Mulla on monesti perusflunssan oireet sellaiset, että ensin tulee se sellainen siedettävä peruskurkkukipu, joka muuttuu nuhaksi yhdessä yössä. Nuhaa, yskää (ja kuumetta) kestää aikansa, ja juuri, kun se on jo väistymässä, tulee kurkku uudestaan kipeäksi, mutta tällä kertaa ihan eri lailla. Se ensinnäkin turpoaa, on ihan kirkkaan punainen, ja jokainen nieleminen tuntuu siltä, kun joku veistäisi puukolla jostain tuolta kurkku-korva -akselilta. Kävin lääkärissä ja labrakokeissakin tämän vuoksi kerran, mutta ei löytynyt mitään ihmeellistä. Ohje: buranaa. Ja tuohon kipuun se oikeasti auttaa. Menee parissa päivässä ohi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan