Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MOT-ohjelmassa Laboren tutkijalta petti pokka kun häneltä kysyttiin kuinka hän itse suhtautuisi uuteen työnhakumalliin jos olisi itse työtön

Vierailija
21.03.2022 |

Reaktio kertoi kaiken mallin järjettömyydestä

Kommentit (240)

Vierailija
41/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Ohjelmasta saa sen käsityksen, että uusi pohjoismainen työhakumalli olisi jokin yltiöpositiivinen työttömiä tukeva palvelujärjestelmä. Kaikkihan tietävät että käytäntö on aina toinen kuin hallituksen pilvenhattarat ja ideoinnit.  Nämä puhelut tulevat olemaan sitä tuttua työttömän persoonaan käyvää mitätöintiä, kiristystä, uhkailua. 

Juurikin sitä. Itse aina pelonsekaisin tuntein odotin soittoa työkkäristä. Järkyttävää osaamiseni mitätöintiä ja uhkailua sain osakseni. Soittoja tuli välillä kuukauden välein. Pari viikkoa ennen ja jälkeen puhelun koin valtavaa ahdistusta ja lamaantumista.

Vierailija
42/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä niin kuin käytännössä toimii. Miten todistetaan oletko hakenut jotain työpaikkaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelen näitä haastatteluja. Ensin niitä on jatkuvasti ja puolen vuoden päästä ollenkaan. Onko ihminen silloin siis menetetty tapaus? Itse olen pätkätöissä ja kyllä korpeaa rampata koko ajan jossain koronalingossa, jos pitkäaikaistyöttömät saavat vaan olla. 

Vierailija
44/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä niin kuin käytännössä toimii. Miten todistetaan oletko hakenut jotain työpaikkaa?

Työnhakija laittaa listan paikoista joihin hän on kuukauden sisällä hakenut ja omavirkailija soittaa kyseisiin yrityksiin ja varmistaa asian paikkansa pitävyyden

Vierailija
45/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti raksi ruutuun periaatteella, tekstikenttään ehkä kirjoittelet itse että millaisia paikkoja olet hakenut. Samaan tyyliin kuin velvoittavien työtarjousten osalta tähän asti. Mihinkään muuhun syynäämiseen ei varmasti ole resursseja tai edes oikeuksia.

Vierailija
46/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaispalkka. Kun vaan siirryttäisiin siihen. Byrokratia vähenisi, masennus vähenisi, lusmuilu vähenisi. Kyllä, myös se vähenisi. Ihmisen sosiaalinen status on kiinni työpaikasta. Turha kuvitellakaan, ettäkö koko kansa siirtyisi kansalaispalkan varaan. Aina löytyy niitä, jotka haluavat päästä paremmalle oksalle, ostaa hienomman auton ja isomman talon ja sisustaa paremmin ja ylipäänsä päästä elämässä eteenpäin. Mutta jos kanslalaispalkka olisi, turha syyllisyys jäisi niiltä pois, joista ei muuhun ole. Ja miten paljon yhteiskunnan varoja säästyisi, kun nää turhat TE-kuviot ja Kelat ja muut asettuisivat saman katon alle ja tukiviidakko suoraviivaistettaisiin.

Vierailija
47/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Ohjelmasta saa sen käsityksen, että uusi pohjoismainen työhakumalli olisi jokin yltiöpositiivinen työttömiä tukeva palvelujärjestelmä. Kaikkihan tietävät että käytäntö on aina toinen kuin hallituksen pilvenhattarat ja ideoinnit.  Nämä puhelut tulevat olemaan sitä tuttua työttömän persoonaan käyvää mitätöintiä, kiristystä, uhkailua. 

Hallituksen lampaat toistelivat jonossa pohjoismaista työnhakumallia.  BÄÄ!"Ketään ei jätetä yksin". Juu. Työvoimapalveluissa en ole koskaan saanut mitään tukea tai järkevää apua. Liikaa rahaa kaadetaan TE- toimistojen näennäispuuhasteluun ja byrokratiaan. Ei tässä ole tarkoituskaan auttaa ketään työmarkkinoiden ulkopuolella olevaa, vaan luoda halpatyömarkkinat työnantajille. 

Vierailija
48/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun meillä on näitä työn tutkijoita ja tutkimuslaitoksia pilvin pimein niin mikä helvetti siinä on ettei työttömyyttä ja työttömien höykytystä saada kontrolliin?

Tiede on meidän vapaan demokratian kulmakivi! Tähän pitäisi vielä uskoa

Vierailija
49/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SAK/SDP ovat osoittaneet että ovat duunareita ja työttömiä vastaan. PS kittää uusista äänistä.

Ps ratkaisu työttömille on työleirit. Risusavottaa ja muuta sellaista tietenkin ilman palkkaa.

Vierailija
50/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnhakija laittaa listan paikoista joihin hän on kuukauden sisällä hakenut ja omavirkailija soittaa kyseisiin yrityksiin ja varmistaa asian paikkansa pitävyyden

Kiva kun oikeasti todellakin haluaisit jonkun paikan ja joku "hoitotäti" soittaa perään. "Onko se meidän Minna nyt hakenut". Tosi ammattimaisen kuvan saa taas. Kaikki mahdollisuudet kariutuvat viimeistään tähän. 

Vierailija
51/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja! Taas MAAILMAN PARAS TYONHAKUMALLI, niinkuin muualla ei osattaisi. Yli tuhat soittelijaa nyt kuitenkin saa tyo(turha)paikan. :D :D

Vierailija
52/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ristus sentään....

Vierailija
53/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisten puhelinmyyjien unelmatyö = olla te-virkailija joka pirauttelee työttömille! Ei ainakaan kukaan uskalla lyödä häirikölle luuria korvaan tai rapsahtaa karenssi!!!

Vierailija
54/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaa kuvankaappauksella lähetyistä sähköposteista kuvan ja laittaa työkkäriin, työnantaja kun ei välttämättä kaikkia sp edes aukaise tai lue. Joku jälki tai todiste on syytä oman oikeusturvan vuoksi olla olemassa lähetyistä hakemuksista.

Vierailija
55/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnhakumallissa jokaista te-virkailijaa kohden tarkistettava joka päivä 34 hakemusta ja kirjattava ne ko työttömälle haettuna paikkana. Siihen puhelut haastattelut tapaamiset sekä näitä työnhakuvelvoitteita etsittävä. Joopajoo, nyt lähtee työllisyys nousuun.

Miksi ne pitää työkkärissä kirjata joka päivä? Tulet haastatteluun ja kerrot siellä, sinut opastetaan täyttämään tavittavat tiedot Oma asioinnissa. Jos et käytä verkkopalvelua, voidaan sinulle varata aika kerran viikossa, jonotat sitten muiden vastaavien kanssa vaikka 6 tuntia, että pääset kertomaan hakusi. Puhelimitse ei tietoa voida ottaa vastaan, sinun pitää itsesi kuitata jokainen haku.

Vierailija
56/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

USAssa on ollut vuosikymmenia sellainen systeemi etta tyottomyyskorvausta nostavan on haettava ainakin neljaan paikkaan kuukaudessa jos haluaa rahan virtaavan.

Vierailija
57/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukas se kissanhännän nostaa, jos ei kissa itse...

Vierailija
58/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia viritelmiä kehitellessä ei tietenkään ajatella sitä, että miltä se omalla kohdalla tuntuisi. Suomessa 'työtön' on jo käsite, joku muu, joku sellainen sohvalla makaaja, geneerinen ja legendaarinenkin hahmo, alati muuttumaton. Joka pienellä patistuksella kohoaa sohvaltaan itsensä yläpuolelle ja ottaa ja todellakin, totisesti, on menevä töihin. 

Koska se, hyvät naiset ja herrat, on jostain syystä tärkeintä. 

Vierailija
59/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen näitä haastatteluja. Ensin niitä on jatkuvasti ja puolen vuoden päästä ollenkaan. Onko ihminen silloin siis menetetty tapaus? Itse olen pätkätöissä ja kyllä korpeaa rampata koko ajan jossain koronalingossa, jos pitkäaikaistyöttömät saavat vaan olla. 

Pääsääntöisesti ne hoidetaan puhelimitse tai videopuhelulla (varmaan joku Teams). Ei siellä varmaan tarvitse käydä kuin kerran. Eikä siitä paikan päällä käymisestä mitään hyötyä olisikaan puhelinkeskusteluun verrattuna, joten puhelimitse järkevämpi. Mitään hyötyähän noista haastatteluista ei sinänsä ole - joillekin ne ovat vain ajanhukkaa, koska he osaavat ja hakevat työpaikkansa itse, ja jotkut sitten eivät löytäisi töitä vaikka kuinka haastateltaisiin. Ja työkkärin virkailijoiden ymmärrys kaikista muista paitsi suorittavista töistä on rajallista - jos työnhakija on korkeasti koulutettu, ei työkkärin virkailija luultavasti tajua hölkäsen pöläystä hänen alastaan tai ammatistaan. 

Vierailija
60/240 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun meillä on näitä työn tutkijoita ja tutkimuslaitoksia pilvin pimein niin mikä helvetti siinä on ettei työttömyyttä ja työttömien höykytystä saada kontrolliin?

Valitettavasti se työttömien potkiminen lisää poliitikon suosiota. Vartiainenkin on ollut sitä suositumpi mitä enemmän se on mollannut työttömiä ja vaatinut näille lisää keppiä

Työttömänä aion kysyä työpaikan lyhyiden miesten pituutta, jos minut laitetaan työkokeiluun. Voin myös neuvoa heitä esim. käyttämään paksupohjaisia kenkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan