Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko päiväkodin tätien kotikäynnit mielestäsi hyvä juttu?

Vierailija
01.09.2015 |

Siis se, että täti tulee tutustumaan lapsen kotiin ennen hoidon aloittamista?

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se lapsen koti päiväkotiin kuuluu? Lapsestahan ne huolen pitävät eivätkä hänen kotinsa sisustuksesta. Lapseen he tutustuvat siellä päiväkodissa.

Vierailija
42/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:03"]

Mä haluan sinne tarhatädin kotiin, jos se olisi itsekin siellä vähän rennompi ja onhan se meidän perheelle tärkeää nähdä, millaiset on tädin kotiolot.

[/quote]

Ois se mulle ihan ok, että tutustumiskäynti järjestettäs mun luona. En tosin ole mikään täti, olen lastentarhanopettaja kuten myös miespuoliset kollegani. 
[/quote]
Monet vanhemmat eivät tosiaan tiedä, että päiväkodeissa työskentelee tätien ohella myös lastentarhanopettajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:17"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 18:39"]

Ei vaan ennakoivaa lastensuojelua tietenkin :)

[/quote]

Jos kotikäynnillä käy ilmi, että lasta on joskus kiukunpuuskassa saatettu tukistaa, niin ls-ilmo lähtee viivana tarhantädin ilmoitusvelvollisuuden saattelemana.

[/quote]

Ja näin käy myös päiväkodissa. Kuristusväkivalta on suomessa laitonta.
[/quote]
Moni muukin asia on Suomessa laitonta. Kuten vaikka punaisia päin käveleminen.

Vierailija
44/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole tuollaista ollut mutta ihan hyvältä se mielestäni kuulostaa.

Vierailija
45/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kannalta hieno juttu nähdä vanhemmat ja tuleva hoitaja lapsen ympäristössä luonnollisessa tilanteessa. Ei sinne kukaan tule kyyläämään sitä kotia tai katso että riekkuuko lapsi verhoissa.

Toisaalta koti on pyhä monelle ja käyntien pitäisi tapahtua vain vanhempien sustumuksesta. Itse olisin tähän valmis mutta omassa päiväkodissa ei tätä käytäntöä ole.

Vierailija
46/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 20:27"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 19:24"]Meidän kunnassa on käytössä tämä systeemi, olin positiivisesti yllättynyt koska esim. Helsingissä ei todellakaan järjestetä vastaavaa. Ja ihan kunnallisesta päiväkodista nyt kyse. [/quote] No kyllä Helsingissäkin järjestetään. Lapseni päiväkodissa on omahoitajasysteemi ja omahoitaja käy tekemässä aloituskeskustelun lapsen kotona. Ja kyseessä on kunnallinen päiväkoti.

[/quote]

Eikä järjestetä.  En usko sinua oman kokemukseni perustein.  Mutta jos jossain helsinkiläisessä kaupungin päiväkodissa on aikaa rampata lapsen vanhempien luona kotitarkastusta pitämässä, niin mainitse toki tuon päiväkodin nimi.

Vierailija
47/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:21"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:17"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 18:57"] [quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 18:39"] Ei vaan ennakoivaa lastensuojelua tietenkin :) [/quote] Jos kotikäynnillä käy ilmi, että lasta on joskus kiukunpuuskassa saatettu tukistaa, niin ls-ilmo lähtee viivana tarhantädin ilmoitusvelvollisuuden saattelemana. [/quote]   Ja näin käy myös päiväkodissa. Kuristusväkivalta on suomessa laitonta. [/quote] Moni muukin asia on Suomessa laitonta. Kuten vaikka punaisia päin käveleminen.

[/quote]

Vertaatko oikeasti pienen lapsen SATUTTAMISTA punasia päin kävelemiseen? Voihan tätä verrata myös murhaan, sekin on laitonta ja molemmat yhtä rangaistavia tekoja.

Vain heikot ja huonot vanhemmat satuttavat lastaan. Se on vallan käyttöä.

Vierailija
48/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 20:15"]

No eikö tuota tutustumista voi hoitaa päiväkodissa? Moni ei kehtaa kieltäytyä kotikäynnistä (ei uskalla, kun antaa kuvan että omassa kodissa olis jotain salattavaa) ja sitten siivoillaan ja puunataan ja stressataan. Ihan kuin se päiväkodin/töiden aloitus ei olis jo muutenkin stressaavaa.

[/quote]

Ei kehtaa kieltäytyä? Aikuiset ihmiset. Jos en halua että pk-täti tulee kotiimme niin sitten sovimme tutustumisen muualle. Ei kai kukaan sitä nyt niin käsitä että sitten olisi jotain salattavaa...

Vierailija
49/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 20:41"]

Se on pienelle kova paikka joutua vieraaseen paikkaan hoitoon.

[/quote]

Et ole pväkodin "täti".  Heillä ei ole tuollaista asennetta.  Vankilanjohtaja voi noin lausuakin.

Vierailija
50/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 20:45"]

Mitenkähän tuo on tutkittu, että päiväkodin aloitus olisi helpompaa kotikäynnin jälkeen. Suurimmalle osalle lapsista se on nimittäin todella helppoa, vaikkei kotikäyntiä olisi tehtykään.

[/quote]

Ja missä on tutkimus että suurimmalle osalle päiväkodin aloitus on todella helppoa? Eiköhän se ole ennemminkin toisinpäin.

Vierailija
51/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:16"]

Mikä helkkari siinä on että niin monet asiat koetaan kyttäämisenä? Uskalletteko muutenkaan kutsua ketään kotinne? Tarhan tädit kyttää. Neuvolassakin vaan kytätään jne. Vainoharhaisuuskin on sairaus. Relatkaa hyvät ihmiset!

[/quote]

Et hoksaa.  Ystävät, tuttavat ja sukulaiset ovat eri ihmisiä kuin virkamiehet.  Nitähän nuo päiväkodin henkilökunta ovat.  Kun tilaat ulkomaanpassin, pitäisikö poliisin tehdä tupatarkastus? Höh!

Vierailija
52/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin ujon lapsen kohdalla tuo on varmasti lapselle hyvä juttu. Helpottaa, että joku päiväkodin aikuisista on tuttu ja luottamusta on rakennettu jo lapsen omassa ympäristössä. Olkoon se sitten kotona, kotipihassa, tutussa puistossa tms.

Vierailija
53/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:03"]

Mä haluan sinne tarhatädin kotiin, jos se olisi itsekin siellä vähän rennompi ja onhan se meidän perheelle tärkeää nähdä, millaiset on tädin kotiolot.

[/quote]

Mä kävin äidin kanssa tarhatädin kotona kylässä, siitä on kyllä parikymmentä vuotta. Mutta eiköhän se lapsi ja hänen perheensä ole pääroolissa joten tästä syystä lapsen kotona.

Vierailija
54/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tää systeemihän on nimen omaan siksi, että vältettäisiin se sydäntäraastava ekan aamun eroitku. Että lapsella olisi turvallinen olo jäädä päiväkotiin. Ja tästäkin pitää vääntää joku julkisen sektorin kyttäysjuoni, voi luoja!

Vierailija
55/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta hyvä juttu että lapsi ja hoitaja saavat tutustua lapselle turvallisessa ja tutussa ympäristössä. En ymmärrä hyökkäävää asennetta tätä asiaa kohtaan, eihän tuo pakollista ole, se on vain mahdollisuus. Kaikki eivät tuota mahdollisuutta saa.

Vierailija
56/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:35"]

Ja tää systeemihän on nimen omaan siksi, että vältettäisiin se sydäntäraastava ekan aamun eroitku. Että lapsella olisi turvallinen olo jäädä päiväkotiin. Ja tästäkin pitää vääntää joku julkisen sektorin kyttäysjuoni, voi luoja!

[/quote]

Kotikäyntikö muka estää eroitkun? Ei takuulla. Jos itku on tullakseen niin se tulee eikä riipu siitä, onko hoitaja käynyt lapsen kotona vai ei. Esim. omat lapseni itkivät jopa sukulaisille hoitoon jäädessään, vaikka nämä olivat tuttuja ja käyneet meillä useammankin kerran.

Vierailija
57/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on todella hyvä systeemi. Huomataan kenet erityisesti huomioida, jos kotitilanne näyttää olevan rempallaan.
Toki nuo myös on asioita, jotka saa lakaistua piiloon käynnin ajaksi, mutta varmasti yleiskuvaa avaa hieman.
Myös vanhempien kanssa pidempi juttelu ja vaikka parikin kotikäyntikertaa olisi tosi hyvä juttu. 
Huomattaisi ehkä ajoissa jos joku lapsi tarvitsee erityisapua, ja kuka lapsi käytöksellään oireilee kotioloihin.
Kaikilla kun tosiaan ei ole siellä kotona mukavaa ja turvallista. Toivoisin paljon enempi tukitoimia, nimenomaan lapsille.
Tuolla lastensuojelu/huostaanotto-ryhmässä kauheita tarinoita missä narkkarit saaneet monta mahdollisuutta jokaisen lapsen kanssa ja lopulta kaikki vaan päädytty huostaamaan, ja muuta melko vinksahtanutta, jossa tuntuu ettei lapsen etu tosiaan mene edelle.

Vierailija
58/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitinä minua kyllä kiinnostaisi enemmän millainen ihminen hoitaa minun lastani eli tutustuttaisiin tädin omaan kotiin jos ei kerran päiväkodissa voida tavata. Minä ainakin olen tehnyt lapset "itselleni" ja haluan että heidät hoitaa ihminen jonka ainakin jotenkin tunnen eli tutustuminen on hyvä asia, mutta hassulta tuntuu että täti tulee kotiin, jossa ei lasta hoida.

Vierailija
59/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:35"]

...vältettäisiin se sydäntäraastava ekan aamun eroitku...

[/quote]

Ei kyllä minun lapseni itkenyt sydäntäraastavasti ekana ei tokana aamuna.  Uteliaana meni sisään.  Ikää oli vähän yli vuosi.  Iloisena lähti sitten kotiinkin.  Näin meni myös sitten toisessakin päiväkodissa muuton jälkeen.

Kyse on vanhempien omasta asenteesta.  Jos äiti on jännittynyt ja hermostunut, tunne tarttuu lapseen.  Ja jos joku perhanan tupatarkastus-tutustumiskäynti pitää tehdä äidin rauhoittamiseksi, niin täytyy miettiä minkälaiseen leikkihäkkiin se äiti oikeastaan pitäisi laittaa.

Vierailija
60/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa hiukan oudolta, no meillä saatiin viimeinenki lapsi pois päiväkodeista, kun aloitti nyt eka luokan. en ainakaa itse ollu tämmösestä ennen kuullu. ihmettelen kyllä hiukan et, miten kunnallisella resursseja moiseen? meinaan vaa et, eikös ryhmä kokoja olla isontamassa säästösyistä? vai palkattako niitä kotikäyntejä tekevät, siis työajalla? ja eikös päiväkotiin jää vajaa miehitys vai palkataanko lisää henkilökuntaa? aika kalliilta touhulta kuulostaa.