Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko päiväkodin tätien kotikäynnit mielestäsi hyvä juttu?

Vierailija
01.09.2015 |

Siis se, että täti tulee tutustumaan lapsen kotiin ennen hoidon aloittamista?

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 19:36"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 19:00"]Vaikea uskoa, että tuollaista olisi missään käytössä. Ei ole resursseja yksinkertaisesti. Kyllä siinä helposti aikaa vierähtää jos tädit lähtis kävellen/bussilla käymään lapsen kotona, menis ainakin puoli päivää semmosessa eikä kunnallisella puolella ainakaan ole moiseen varaa. Ja tulosta ne yksityisetkin tekee, ei ole varaa käyttää työvoimaa turhuuksiin.
[/quote]

Ainakin Kirkkonummella tämä käytäntö on, ihan kummallisella puolella siis. Ihan mukava tapa. Saadaan rauhassa tutustua puolin jos toisinkin.
[/quote]

Siis kunnallisella, ei kummallisella

Vierailija
22/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni aloittivat aikoinaan uudessa päiväkodissa kuopuksen ollessa 2,5 vuotias ja isosisko 4. Kuopuksen omahoitaja ehdotti heti alkuun kotikäyntiä, ja suostuimme ilomielin. Hoitaja tutustui lapsen huoneeseen ja omaan toimintaympäristöönsä ja samalla meihin perheenä. Teki käynnin ilta-aikaan. Oikein kiva käytäntö!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä päiväkodissa, jossa harkittiin tällaisen tavan käyttöönottoa. Ei kyllä näin lto:n näkökulmastakaan kivalta ajatukselta tuntunut. Olisin todellakin tuntenut itseni jonkin sortin kyyläksi. Enkä halua sellaista mainetta. Ja kyllä, jotkut pk:n tädit vatvovat sydämensä kyllyydestä asiakasperheiden asioita. Kyllä vanhemmat vaistoavat tämän ja ymmärrän hyvin, jos eivät halua näitä tanttoja kotiinsa. Onneksi ehdin vaihtaa päiväkotia.

Vierailija
24/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi aikoinaan 12 vuotta sitten pikkuisen kunnan päiväkodista. Omahoitaja sanoi jälkeenpäin, että oli hyvin valaisevaa nähdä, kuinka vapautuneita ja iloisia noi mun ujot ja rauhalliset lapset voivat olla, kuin eri lapsia.

Enkä sitä minään kyyläämisenä ottanut.

Vierailija
25/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, luojan lykky ettei meillä Tampereella ole tuollaista käytäntöä. Tai ainakaan niissä kahdessa päiväkodissa ei ole ollut, joissa omat lapseni ovat olleet. Stressaisin aivan liikaa. Muutenkin häpeän tätä kotia. Ihan perussiistiä, mutta remontoimaton 80 luvun omakotitalo, en halua näyttää tätä kellekään päiväkodin tädille, siellä sitten varmaan naureskelisivat kahvitauolla tälle meidän sisustushelmelle... ja tiedän, että tää on jonkun mielestä naurettavaa, mutta kyllä mulle tuottaisi tuommoinen aivan valtavasti stressiä.

Vierailija
26/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 20:02"]

tiedän, että tää on jonkun mielestä naurettavaa, mutta kyllä mulle tuottaisi tuommoinen aivan valtavasti stressiä.

[/quote]

Et ole naurettava, vaan realisti. Eiköhän meillä äideillä aika monella ole kokemusta juorupiireistä ja asiakkaista juoruamisesta jo ihan sen oman työn puolesta. 

Vierailija
27/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten huonon kuvan ootte kotikäynneistä saaneet :( tarkoitus ei todellakaan ole kyylätä ja kytätä sisustusta tai vessan kaappeja!

Tutustumiskäybtien tarkoitus on helpottaa lapsen päivähoidon aloitusta. Omassa kunnassa tutustumiskäynnin voi myös pitää pihalla, puistossa jne. Tutustumiskäyntiin varataan noin tunti joista puoli tuntia leikitään lapsen kanssa ja toinen puolikas jutellaan vanhempien kanssa.

Vierailija
28/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö tuota tutustumista voi hoitaa päiväkodissa? Moni ei kehtaa kieltäytyä kotikäynnistä (ei uskalla, kun antaa kuvan että omassa kodissa olis jotain salattavaa) ja sitten siivoillaan ja puunataan ja stressataan. Ihan kuin se päiväkodin/töiden aloitus ei olis jo muutenkin stressaavaa.

Vierailija
29/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 19:24"]Meidän kunnassa on käytössä tämä systeemi, olin positiivisesti yllättynyt koska esim. Helsingissä ei todellakaan järjestetä vastaavaa. Ja ihan kunnallisesta päiväkodista nyt kyse.
[/quote]

No kyllä Helsingissäkin järjestetään. Lapseni päiväkodissa on omahoitajasysteemi ja omahoitaja käy tekemässä aloituskeskustelun lapsen kotona. Ja kyseessä on kunnallinen päiväkoti.

Vierailija
30/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porissa ei tuollaista systeemiä ole, enkä sellaista edes kaipaa. Kävin lapseni kanssa tutustumassa päiväkotiin kesällä ennen kesätaukoa, jolloin paikalla oli kolme hoitajaa ja kaksi lasta, ja hyvin ehdittiin siinä leikkihuoneessa rupattelemaan puolin ja toisin ja selvittämään aikatauluja ja sääntöjä ja tarvittavia tavaroita. Lapsi näki paikan ja tädit ja päinvastoin. Ehkä sitten vaikutin niin selväpäiseltä ihmiseltä, että heillä ei ollut tarvetta sen enempään tutustumiseen.

Vierailija
31/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen pväkodin "täti" ja tehnyt koti tutustumiskäyntejä.Tarkoitus on vain ja ainoastaan tutustua lapseen ja perheeseen.Ei todellakaan syynätä kotia!Monelle oman lapsen pväkodin aloitus on vaikea paikka ja kiva käydä asioita läpi kahvikupposen ääressä.Perhe on rennompi kotonaan ja lapsi kyllä muistaa,että täti kävi kylässä ja aloitus hänelle helpompaa,kun tuttu ihminen vieraassa pväkodissa.Eräänkin perheen eskari-ikäiset tytöt vieläkin pitävät minua ihan erityisenä,kun kyläilin heidän kotonaan,kun pieninä aloittivat.Itse tarjoan aina tasapuolisena vaihtoehtona tutustumista vain pväkodissa.Se on ihan perheen oma asia,kumman valitsevat.Meillä pyritään,että lapset käyvät tutustumassa pväkodissa jokatapauksessa useampaan kertaan.Se on pienelle kova paikka joutua vieraaseen paikkaan hoitoon.

Vierailija
32/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän tuo on tutkittu, että päiväkodin aloitus olisi helpompaa kotikäynnin jälkeen. Suurimmalle osalle lapsista se on nimittäin todella helppoa, vaikkei kotikäyntiä olisi tehtykään.

Vierailija
33/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yök, mä en tarhatätinä haluis tota tehä.

Vierailija
34/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meille ei tule kukaan kyttäämään kotiin.

Vierailija
35/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan sinne tarhatädin kotiin, jos se olisi itsekin siellä vähän rennompi ja onhan se meidän perheelle tärkeää nähdä, millaiset on tädin kotiolot.

Vierailija
36/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 18:11"]Yleensä yksityisten/erikoispäiväkotien hommaa. Turhaa mielestäni.
[/quote]

Espoossa ihan vakikäytäntö.

Vierailija
37/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:03"]

Mä haluan sinne tarhatädin kotiin, jos se olisi itsekin siellä vähän rennompi ja onhan se meidän perheelle tärkeää nähdä, millaiset on tädin kotiolot.

[/quote]

Ois se mulle ihan ok, että tutustumiskäynti järjestettäs mun luona. En tosin ole mikään täti, olen lastentarhanopettaja kuten myös miespuoliset kollegani. 

Vierailija
38/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helkkari siinä on että niin monet asiat koetaan kyttäämisenä? Uskalletteko muutenkaan kutsua ketään kotinne? Tarhan tädit kyttää. Neuvolassakin vaan kytätään jne. Vainoharhaisuuskin on sairaus. Relatkaa hyvät ihmiset!

Vierailija
39/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikäynnit TOTTAKAI ihan ookoo ja tietysti vanhempien tulee vastavuoroisesti vaadittava tutustumista tätä omaa lastaan päivittäin hoitavan tarhatädin kotiin kotikäynnille, tsekkaamassa kuinka sen hoitotädin oma elämänhallinta on siellä yksityiselämässä hanskassa.

Tarkoitus on vain ja ainoastaan tutustua hoitajaan ja perheeseen.Ei todellakaan syynätä kotia!Monelle oman lapsen pväkodin aloitus on vaikea paikka ja kiva käydä asioita läpi kahvikupposen ääressä siellä hoitajan kodissa nokatusten. Hoitajakin on rennompi kotonaan ja lapsi kyllä muistaa,että tädillä käytiin kylässä ja aloitus hänelle helpompaa,kun on tuttu ihminen vieraassa pväkodissa. Eikä hoitajat mistään ikinä juorua -- kädet täynnä touhua aina!

Vierailija
40/116 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 18:39"]

Ei vaan ennakoivaa lastensuojelua tietenkin :)

[/quote]

Jos kotikäynnillä käy ilmi, että lasta on joskus kiukunpuuskassa saatettu tukistaa, niin ls-ilmo lähtee viivana tarhantädin ilmoitusvelvollisuuden saattelemana.

[/quote]

Ja näin käy myös päiväkodissa. Kuristusväkivalta on suomessa laitonta.