Ovatko päiväkodin tätien kotikäynnit mielestäsi hyvä juttu?
Siis se, että täti tulee tutustumaan lapsen kotiin ennen hoidon aloittamista?
Kommentit (116)
Mä sanoisin että täti ei oo ihan ymmärtänyt päiväkodin ideaa silloin. Mun tehtävänä on käydä tarkistamassa että päiväkoti on mun lapselleni passeli, ei toisinpäin :D
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 18:39"]
Ei vaan ennakoivaa lastensuojelua tietenkin :)
[/quote]
Jos kotikäynnillä käy ilmi, että lasta on joskus kiukunpuuskassa saatettu tukistaa, niin ls-ilmo lähtee viivana tarhantädin ilmoitusvelvollisuuden saattelemana.
[/quote]
Kuka nyt lasta tukistaa? LS-ilmo lähtee, jos äiti on väsähtäneen oloinen ja pulla ei maistu tuoreelta.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 07:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 07:02"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 20:02"]
tiedän, että tää on jonkun mielestä naurettavaa, mutta kyllä mulle tuottaisi tuommoinen aivan valtavasti stressiä.
[/quote]
Et ole naurettava, vaan realisti. Eiköhän meillä äideillä aika monella ole kokemusta juorupiireistä ja asiakkaista juoruamisesta jo ihan sen oman työn puolesta.
[/quote]
Jos sinä töissäsi juoruilet asiakkaista ja rikot räikeästi vaitiolovelvollisuutta, niin se ei tarkoita että kaikki tekisivät niin.
[/quote]
Olen tehnyt 30 vuotta töitä hoitoalalla. Ollut monessä päiväkodissa, sairaalassa lastenhoitajana, vanhainkodeissa yms. Ja kyllä, kyllä naisvaltaisilla aloilla juorutaan vanhemmista ja omaisista. Päiväkodeissa olen kuullut, kuinka siellä kaivellaan lapsen vanhempien avioerot ja syyt ja aina joku tuntee jonkun, joka osaa kertoa, että "kyllä se Jannican isäkin on muka niin maireaa, mutta tuo Esteri kertoi, että toista naistahan se on pitänyt ja nyt ero on tulossa. No ei se ihme, kun tuo Jannican äiti onkin aina niin suu väärässä"
Ikäväähän tuo on, mutta jokaiseen työyhteisöön näkyy sattuvan ainakin yksi juorutäti, joka kaivaa kaikki asiat esille ja juoruaa ne ja on utelias kyylä.
[/quote]
No eipä tarvitse sitten ihmetellä, miksi Jannicalla on niin paljon käytösongelmia, kun joku kerran tietää vähän perheen taustoista.
En ole kuullut ja en kannata. En usko että tuosta olis ollut mitään hyötyä. Meillä on ujot lapset, 1,5v ja 2,5v, jotka aloittivat päiväkodin. Oltiin käyty kesällä päiväkodin pihalla leikkimässä ja tutustumassa päiväkodissa jo ennen aloitusta+viikon tutustuminen aloittaessa ja hienosti meni, eivät ole itkeskelleet. Lapset aloittivat ripotellen joten hoitajilla oli aikaa keskittyä siihen, kenellä oli vaikkapa eka viikko ilman vanhempia menossa (vaikka muutenkin kyllä ovat hienosti pystyneet hoitamaan kaikki, niin itkuisemmat kuin muutkin). Tuollaiset pienet enemmänkin muistaa että "tuttu paikka, täällä on kivaa leikkiä" päiväkoti kuin että "toi on se täti mikä kävi vetämässä kahvit naamariin meillä pari viikkoa sitten". Meillä ujostellaan läheisiäkin vaikka suht usein nähdään, mutta lelut ja keinujen paikat muistetaan.
Isommilla ehkä eri juttu sitten mutta en oikein jaksa uskoa että olis niin kannattavaa että sen takia kannattaa irrottaa se yksi hoitaja muista tehtävistä seilaamaan ympäri kyliä. En usko että siitä saa paljoa irti varsinkaan sen ujomman kohdalla, helposti menee se tunti ennen kun lapsi edes lämpeää ja sitten täytyykin jo lähteä. Ja vaikka ei olisi avoimesti kyttäämistä niin ei tarvitse olla syytäkään kun heikkohermoisempi saa kunnon stressin aikaiseksi kotikäynnistä, ollaanhan me aaveelta luettu millaisista syistä on päiväkodistakin saattanut lähteä lasua menemään. Ja voi sitä stressata ihan sitäkin että joutuu kahvipöytäkeskustelun aiheeksi kun oli ruma sisustus, vanha sohva ja pino pyykkiä viikkaamatta.
Nyt kun "päiväkotiuraa" on hetki takana niin voisin sanoa että meidän tädeistä saa kuka vaan tulla kahville mutta en usko että kukaan, minä, lapset tai hoitaja, oltais oltu kovin luontevasti kun oltais jouduttu etukäteen sellaiseen tilanteeseen :)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 21:31"]Älkää nyt enää tänä päivänä pliis puhuko päiväkodin tädeistä. Siellä työskentelee lastentarhan opettajia ja -hoitajia, sekalainen joukko ja laatu ja pätevyys todellakin varmasti vaihtelevat kovastikin paikasta riippuen. Mutta että tätejä..huoh. Sori ohis.
[/quote]
Itse ainakin olen vallan mielelläni päiväkodin tai tarhan täti, vaikka varsinainen koulutus onkin lastenohjaaja.
Tällä tarhatädillä on kiireinen työ ja ihan yhtä paljon kotitöitä ja arjen pyöritystä kuin teillä muillakin äideillä - ja tasan yhtä paljon asioita jää tekemättä ja siirtyy hamaan tulevaisuuteen kuin muillakin, koska illat ei riitä mihinkään. Ei töissä eikä kotona ehdi tehdä kaikkea mitä haluaisi tai pitäisi. Aika epätäydellistä arkea tässäkin kodissa vietetään. Ihmisiä mekin ollaan, ja kaikenlaisia kasoja ja tekemättömiä töitä runsain mitoin. Siksi jonkun toisen epätäydellisyys ei jaksa kovin paljon hämmästyttää, ja yhteisellä asiallahan tässä ollaan, pyritään turvaamaan lapselle riittävän turvallinen ja hyvä arki tässä keskeneräisessä maailmassa, joka ei tule koskaan valmiiksi.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 18:11"]
Yleensä yksityisten/erikoispäiväkotien hommaa. Turhaa mielestäni.
[/quote] kyllä on espoossa kautta linjain alle kolmivuotiaiden hoidon aloitukseen kuuluu koti käynti on kuulunut jo 4 vuotta! Seon mahdollisuus ei pakko..
Kylläpä jotkut ovat epäluuloisia ja vihamielisiä.
täällä meilläpäin ihan normaali käytäntö kyllä kunnallisella puolella. itse pidin tilanteesta, ei ne hoitajat kotia tule kyyläämään vaan tapaamaan lasta ja vanhempaa kotona, se on täysin eri asia. toisekseen onhan se ihan oleellinen juttu tietää miten ville asuu jos niissä asumisoloissa jotain olisi...jos samassa päikyssä on valtteri jonka vanhemmilla on 250 neliöinen omakotitalo ja sisällä kylmän kalseeta eikä lapsi tai lelut saa näkyä missään versus ville joka asuu äidin ja 3 sisaruksen kanssa kaksiossa jossa on kaikki vähän rempallaan ja roinaa pursuaa ovista ja ikkunoista...ihan arkea se niiden lasten sielunmaailma siellä hoidossa on, se tuntuu vanhemmilta usein unohtuvan.
Periaatteessa on seikkoja, jotka puoltavat kotikäyntejä ja toisaalta suurempi nippu niitä jotka eivät. Helposti tädit lähtevät enemmän kaveeraamaan niiden vanhempien kanssa joilla kivemmat kodit, paremmat tarjottavat jne. Tämä, että lasta nähtäisiin ja tarkkailtaisiin omassa kotiympäristössään on todella kaukaa haettua ja väkinäistä (koska kaikki tietävät, että tarhaikäiset lapset käyttäytyvät eritavoin kun vieraita talossa), edes psykiatrit eivät tätä tee.
Miten allerginen tarhantäti vierailee koira-kissa kodissa, jos pitää laittaa sijainen, mikä idea siinä on ?
Kävin tutustumiskäynnillä uuden lapsen kotona. Tutustuin lapseen ja juttelin myös äidin kanssa. Koti oli viihtyisä, ei turhan siisti, vaan tavallinen lapsiperheen koti. Lapsi tuli äidin kanssa seuraavaksi päiväkotiin. Kun olin käynyt lapsen kotona ja tutustunut lapseen, pystyin juttelemaan lapselle hänelle tärkeistä asioista. Tutustutin lapsen muihin lapsiin ja aikuisiin äidin kanssa. Lapselle jäi hyvä mieli päiväkodista ja hänen seuraavat päiväkotipäivänsä sujuivat hyvin.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 18:44"]
täällä meilläpäin ihan normaali käytäntö kyllä kunnallisella puolella. itse pidin tilanteesta, ei ne hoitajat kotia tule kyyläämään vaan tapaamaan lasta ja vanhempaa kotona, se on täysin eri asia. toisekseen onhan se ihan oleellinen juttu tietää miten ville asuu jos niissä asumisoloissa jotain olisi...jos samassa päikyssä on valtteri jonka vanhemmilla on 250 neliöinen omakotitalo ja sisällä kylmän kalseeta eikä lapsi tai lelut saa näkyä missään versus ville joka asuu äidin ja 3 sisaruksen kanssa kaksiossa jossa on kaikki vähän rempallaan ja roinaa pursuaa ovista ja ikkunoista...ihan arkea se niiden lasten sielunmaailma siellä hoidossa on, se tuntuu vanhemmilta usein unohtuvan.
Nuo neliöt ja pursuavat lelukasat voi mennä toisinkin päin. Ja kuinka tämä nyt siihen varhaiskasvatukseen vaikuttaa mitä tarhassa tulisi tehdä, nämä villen tai valtterin kotiolot ja neliöt?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 19:24"]Meidän kunnassa on käytössä tämä systeemi, olin positiivisesti yllättynyt koska esim. Helsingissä ei todellakaan järjestetä vastaavaa. Ja ihan kunnallisesta päiväkodista nyt kyse.
[/quote]
Helsingissä todellakin järjestetään tällaista. Hyvä systeemi, mutta ei tietenkään pakollinen perheelle.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 23:33"]
Tällä tarhatädillä on kiireinen työ ja ihan yhtä paljon kotitöitä ja arjen pyöritystä kuin teillä muillakin äideillä - ja tasan yhtä paljon asioita jää tekemättä ja siirtyy hamaan tulevaisuuteen kuin muillakin, koska illat ei riitä mihinkään. Ei töissä eikä kotona ehdi tehdä kaikkea mitä haluaisi tai pitäisi. Aika epätäydellistä arkea tässäkin kodissa vietetään. Ihmisiä mekin ollaan, ja kaikenlaisia kasoja ja tekemättömiä töitä runsain mitoin. Siksi jonkun toisen epätäydellisyys ei jaksa kovin paljon hämmästyttää, ja yhteisellä asiallahan tässä ollaan, pyritään turvaamaan lapselle riittävän turvallinen ja hyvä arki tässä keskeneräisessä maailmassa, joka ei tule koskaan valmiiksi.
[/quote]
*turvaamaan lapselle riittävän turvallinen ja hyvä arki...* siis yhdellä kotikaynnillä simsalabim asia on ammattilaisen toimesta arvioitu ja hoidettu ? Tähän "riittävän hyvään ja turvalliseen" löytyy yhtä monta vastausta kuin vastaajaakin....omasta mielestäni tarhan ruoka, taikka einekset eivät ole riittävän hyvää ravintoa kasvavalle lapselle...
Kummallisen negatiivinen käsitys päiväkodin työntekijöistä täällä palstalla.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 07:02"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 20:02"]
tiedän, että tää on jonkun mielestä naurettavaa, mutta kyllä mulle tuottaisi tuommoinen aivan valtavasti stressiä.
[/quote]
Et ole naurettava, vaan realisti. Eiköhän meillä äideillä aika monella ole kokemusta juorupiireistä ja asiakkaista juoruamisesta jo ihan sen oman työn puolesta.
[/quote]
Jos sinä töissäsi juoruilet asiakkaista ja rikot räikeästi vaitiolovelvollisuutta, niin se ei tarkoita että kaikki tekisivät niin.
[/quote]
Annas kun arvaan, lto siellä puhisee. Kaksi ammattia on joita ei millään pysty arvostamaan, lto ja ala-asteen ope. Niihin hakeutuu ne jotka eivät muualle pääse. Päiväkodissa riittää hoitajat, lastenhoidon osaa kaikki.
[/quote]
Et arvosta opettajia? Haepa itse Helsinkiin opettajankoulutuslaitokselle, ja katsotaan sitten, pääseekö sinne vain ne, "jotka eivät muualle pääse". Itse opiskelen sekä okl:ssa että valtiotieteellisessä, ja voin kertoa, että ei ollut helppoa päästä opettajankoulutuslaitokselle. Toisaalta kieliasusi kertoo, että olet itse max amiksen käynyt.
Opiskelija