En enää ikinä osallistu polttareihin
Lupauduin kaverini polttareihin, sillä tykkään kaveristani kovasti. Polttarit järjestää hänen parhaat ystävänsä, joihin en lukeudu.
Nyt on selvinnyt vähän enemmän, mitä osallistuminen vaatii. Polttarit kestävät koko viikonlopun. Itse olin ajatellut, että polttarit kestäisivät vain yhden päivän/illan. Koko viikonloppu on täynnä ohjelmaa ja polttareissa on minuuttiaikataulu. Lisäksi osallistujilta odotetaan talkootyötä etukäteen ja kaikilla tuntuu olevan aika isot paineet, että kaikki sujuu suunnitelmien mukaan. Budjetti oli myös yllätys ja selvisi vasta, kun ei oikein voinut enää perääntyä kutsusta. Arvioisin, että rahaa tulee menemään noin 120 e.
Uuvuttaa ajatus polttareista jo valmiiksi ja rahanmenokin harmittaa. Itse olin ajatellut, että kohtuullinen osallistumismaksu olisi noin 50 e ja itseäni olisi houkutellut paljon enemmän rento ja kiireetön päivä.
Toki ihanaa, että järjestäjät ovat nähneet kovasti vaivaa ja toivon, että morsian mielissään. Hänen takiaan aion purra hammasta ja olla polttareissa hyvillä mielin. Jatkossa aion kieltäytyä ehdottomasti kaikista polttarikutsuista.
Muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (368)
Itselläni oli samanlainen kokemus joitain vuosia sitten. Hyvä ystäväni oli menossa naimisiin ja lupasin osallistua polttareihin. Suunnitelmat paisuivat aivan yli; yhden illan juhlista tuli koko viikonlopun (pe aamusta su iltaan) kestävät juhlat, joiden hinta-arvio oli 150 eur/osallistuja + omat juomat päälle. Itselleni olisi tullut myös matkakuluja, koska asun 250 kilometrin päässä. Lisäksi en tuntenut muita polttariseurueen vieraita, joten jätin ne bileet välistä.
Miksi kaiken ohjelman pitäisi olla maksullista? Parhaat polttarit, joissa itse olen ollut järjestettiin hyvän teeman ympärille, tyyliin ”Karibian risteily” (ei ollut tämä, mutta keksin jonkun vastaavan jotta pointti välittyy).
Toinen kaasoista oli perämies ja toinen laivan kapteeni. ”Laiva” pysähteli eri kohteissa (kävelimme, menimme bussilla tai etukäteen sovitulla kaverikyydityksellä), joissa oli erilaisia aktiviteetteja. Yhdessä kohteessa oli olutmaistelua, toisessa syötiin pitsat, kolmannessa maalattiin toisistamme taulut sormiväreillä, ”kierros paikallisessa basaarissa” oli käynti k-marketissa kun ostettiin seuraavan kohteen piknikille evästä jne.
Kaasot pitivät homman hanskassa, kaikilla oli kivaa ja kaikki eläytyivät teemaan. Yksi hieno maksettu yllätysesitys oli! Kustannukset oli 45e/hlö eikä kenellekään jäänyt olo, että olisi ollut vain normaali viikobloppu, kun teema oli niin mietitty, yksityiskohdat, hiottu ja aikataulutus toimi hyvin. Oltiin yksi yö mökilläkin.
Onneksi mun kaveripiirissä ei ole ketään joita kiinnostaisi saada polttarit tai järjestää sellaisia! Huh!
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli samanlainen kokemus joitain vuosia sitten. Hyvä ystäväni oli menossa naimisiin ja lupasin osallistua polttareihin. Suunnitelmat paisuivat aivan yli; yhden illan juhlista tuli koko viikonlopun (pe aamusta su iltaan) kestävät juhlat, joiden hinta-arvio oli 150 eur/osallistuja + omat juomat päälle. Itselleni olisi tullut myös matkakuluja, koska asun 250 kilometrin päässä. Lisäksi en tuntenut muita polttariseurueen vieraita, joten jätin ne bileet välistä.
Perjantaiaamusta jo? Mitenkäs tuo toimii käytännössä - koko porukka pyytää lomapäiväksi sen? Ja ne, kenellä ei lomapäiviä ole, pyytävät palkatonta? Ohhoh.
Tähänkin asiaan on rantautunut Amerikasta älytön kulutusjuhlan meininki. Jos minulle koskaan järjestään polttarit, niin tulen onneksi olemaan helppo nakki siinä mielessä, että mitään ekstremejuttuja en pysty enkä halua tehdä (benji tai laskuvarjohyppy tms), mulle riittäisi paremmin kuin hyvin pieni mökkireissu kaveriporukalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 2 kesää sitten ihanat polttarit, eikä ne maksaneet osallistujille paljon. Olen niistä vieläkin niin kiitollinen ja arvostan niiden eteen nähtyä vaivaa. Polttareissani oli itseni lisäksi 5 ystävääni ja siskoni. Me lähdettiin mummolaan! Meillä on ihana mummo ja lapsena vietimme kesällä lomaa mummolassa, mutta aikuisena ei ole ollut muka aikaa. Oli ihanaa olla mummolassa eri tavalla naisten kesken. Menimme sinne bussilla, liput oli maksaneet vain jotain 6 euroa. Mummo ja hänen naapurinsa opettivat meitä tekemään karjalanpiirakoita ja kertoivat juttuja nuoruudestaan. Millaista oli olla lapsi sota-aikana ja perhe-elämä 50-luvulla. Sitten syötiin yhdessä, mentiin saunaan, kuunneltiin iskelmiä sellaisella vanhalla kelanauhurilla. Tehtiin 50-luvun leikit ja kampaukset, mummo ja naapurinsa olivat kaivelleet meille sen ajan mekkoja ja muita juttuja ja illalla mentiin lavatansseihin. Yöllä palattiin mummolaan ensin avolavakyydillä siellä takana ja loppumatka käveltiin yöusvaisen pellon halki polkua pitkin mummolaan ja laskettiin käen kukuntoja. Yötä oltiin mummolan ullakolla patjoilla. Seuraavana päivänä päästiin aamusaunaan, sitten syötiin lounasta ja lojuttiin mummolan rannalla vanhojen lehtien jutuille naureskellen. Ullakolla oli jotain vanhoja naistenlehtiä ja äitimme Suosikkilehtiä 80-luvulta. Mun polttarit oli niin ihanat eikä kalliit. Oli ihanaa viettää aikaa ystävien, siskon ja mummon kanssa. Meillä oli todella hauskaa ja mummosta oli mukavaa kun talossa oli elämää.
Tää kuulostaa oikeesti hauskalta! Ihanasti kuvasit tunnelman yöusvaista peltoa myöten. Näissä polttareissa oli aito meininki, eikä kenenkään varmaan tarvinnut kiristellä hampaitaan. Ero johonkin kolmensadan euron strippiklubi-polttareihin on kuin yöllä ja päivällä.
Ite olin viime kesänä kaverin polttareissa. Ei ollu kovin hauskaa lähin kotia jo ennen yhtätoista illalla. Aikaa olis kyllä ollu suunnitella niitä polttareita kunnolla mutta mitään ei jostain syystä suunniteltu tai viety loppuun asti. Ensin olis pitäny olla jotaki erikoista ohjelmaa mutta kun kävi ilmi että JUHANNUKSENA paikat ei oo auki tai ne on jo varattuja ohjelma jäi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perjantaiaamusta jo? Mitenkäs tuo toimii käytännössä - koko porukka pyytää lomapäiväksi sen? Ja ne, kenellä ei lomapäiviä ole, pyytävät palkatonta? Ohhoh.
Se toimi käytännössä niin, että kaaso ilmoitti, että ”kaikillahan on lomaa heinäkuussa, niin onnistuu lähteä reissuun jo heti aamusta”. Häät olivat siitä seuraavana viikonloppuna eli olisi mennyt kaksi heinäkuun viikonloppua putkeen siinä polttari-/häähumussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 2 kesää sitten ihanat polttarit, eikä ne maksaneet osallistujille paljon. Olen niistä vieläkin niin kiitollinen ja arvostan niiden eteen nähtyä vaivaa. Polttareissani oli itseni lisäksi 5 ystävääni ja siskoni. Me lähdettiin mummolaan! Meillä on ihana mummo ja lapsena vietimme kesällä lomaa mummolassa, mutta aikuisena ei ole ollut muka aikaa. Oli ihanaa olla mummolassa eri tavalla naisten kesken. Menimme sinne bussilla, liput oli maksaneet vain jotain 6 euroa. Mummo ja hänen naapurinsa opettivat meitä tekemään karjalanpiirakoita ja kertoivat juttuja nuoruudestaan. Millaista oli olla lapsi sota-aikana ja perhe-elämä 50-luvulla. Sitten syötiin yhdessä, mentiin saunaan, kuunneltiin iskelmiä sellaisella vanhalla kelanauhurilla. Tehtiin 50-luvun leikit ja kampaukset, mummo ja naapurinsa olivat kaivelleet meille sen ajan mekkoja ja muita juttuja ja illalla mentiin lavatansseihin. Yöllä palattiin mummolaan ensin avolavakyydillä siellä takana ja loppumatka käveltiin yöusvaisen pellon halki polkua pitkin mummolaan ja laskettiin käen kukuntoja. Yötä oltiin mummolan ullakolla patjoilla. Seuraavana päivänä päästiin aamusaunaan, sitten syötiin lounasta ja lojuttiin mummolan rannalla vanhojen lehtien jutuille naureskellen. Ullakolla oli jotain vanhoja naistenlehtiä ja äitimme Suosikkilehtiä 80-luvulta. Mun polttarit oli niin ihanat eikä kalliit. Oli ihanaa viettää aikaa ystävien, siskon ja mummon kanssa. Meillä oli todella hauskaa ja mummosta oli mukavaa kun talossa oli elämää.
Tää kuulostaa oikeesti hauskalta! Ihanasti kuvasit tunnelman yöusvaista peltoa myöten. Näissä polttareissa oli aito meininki, eikä kenenkään varmaan tarvinnut kiristellä hampaitaan. Ero johonkin kolmensadan euron strippiklubi-polttareihin on kuin yöllä ja päivällä.
Ei se totta ollut, vaan kaunis mininovelli taitavalta kirjoittajalta ;=)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri ketjuissa on aina näitä sopivan kauniita tarinoita. Ihan kivojahan ne ovat ja poikivat keskustelua, mutta älkää todesta ottako, varsinkaan jos oma todellisuus ei ihan samaa vastaa ja tulee paineita.
Ne polttarit, joissa oon ollut, on ensin sovittu päivä ja sen jälkeen keskusteltu ja sovittu budjetista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse järjestin siskolleni hänen parhaan ystävänsä kanssa polttarit ja kyllä sille hintaa tuli yllättävänkin paljon. Polttarit kesti kaksi yötä ja 2,5 päivää (mökkiä sai vuokrata minimissään kahdeksi päiväksi), parit ihmiset tulivat vasta tokalla päivällä ja siihen oltiinkin suunnitteltu noi tärkeimmät polttarijutut. Vuokrattiin mökki Virosta Tallinnan lähistöltä, sillä suurin osa vieraista olivat siellä ja Suomessa kaikki toki paljon kalliimpi. Grillailtiin; vietetiin illat paljussa; käytiin savikurssilla, missä jokainen sai itse tehdä mieluisen jutun ammattilaisen opastamana; viimeisenä päivänä vierailtiin vielä erilaisilla maatiloilla kun oli juuri sopivasti avoimien ovien päivä. Polttarit olit kuitenkin aika hintavia ja maksettiin sitten siskoni ystävänsä kaa itse omasta lompakosta lisää. Muuten budjetti oli 100€/ihminen niille, ketkä ainoastaan sen yhden yön, ja 150€ niille ketkä kaksi yötä, mutta siitä jäikin vähäksi. Ruokaan ja juomiin kului yllättävän paljon rahaa, samoin myös matkakuluihin kun piti vuokrata auto - tämän maksoin tosiaan ihan omasta taskustani, sillä en halunnut vaatia keneltäkään matkakuluja. Onneksi kaikki ymmärsivät, että halvalla saa vähän, jos keneltäkään ei sitä omaa mökkiä löytyy. Oltiin siinä mielessä myös itsekin hyvin ymmärtäväisiä, että kaikilla ei sitä rahaa vaan ole ja annettiin mahdollisuus maksaa myös myöhemmin, jotta kaikki halukkaat saisivat kuitenkin tulla. Morsian piti polttareistaan kovasti, samoin myös kaikki vieraat olivat tyytyväisiä. Vaikka jotkut olivatkin tuntemattomia toisilleen niin kaikki tulivat kuitenkin hyvin keskenään toimeen eikä kukaan ollut jossain omissa nurkissa katsomassa muiden hauskaanpitoa. Eli vaikka kallista olikin, niin oli kuulemma kaikille yksi elämän parhaimmista viikonlopuista.
Olit liian kiltti, kun maksoit polttareista enemmän kuin ne sinne kutsutut. Toisaalta päinvastainenkin on inhottavaa. Joskus kaasot nimenomaan pelaavat rahaa omaan pussiinsa, ajatellen ehkä että heille kuuluu järjestelypalkkio tai että he muutenkin muita enemmän maksavat häistä järjestelyineen (niin kuin luultavasti maksavatkin).
No, en juuri halunnut vaikuttaa sellaiselta kaasolta, ketkä pelaisi rahaa omaan pussiin ja maksoin mielelläni enemmän kuin muut, koska kyseessä kuitenkin sisko, ketkä on minulle maailman tärkein ihminen. Oli onneksi hyvä rahatilanne ja laitettu sitä varten säästöihinkin jonkin verran. Mulle riitti, että kaikilla oli hyvä olla ja että polttareista tulivat juuri sellaiset, millaisista siskoni oli pitkään unelmoinut.
Vierailija kirjoitti:
Ite olin viime kesänä kaverin polttareissa. Ei ollu kovin hauskaa lähin kotia jo ennen yhtätoista illalla. Aikaa olis kyllä ollu suunnitella niitä polttareita kunnolla mutta mitään ei jostain syystä suunniteltu tai viety loppuun asti. Ensin olis pitäny olla jotaki erikoista ohjelmaa mutta kun kävi ilmi että JUHANNUKSENA paikat ei oo auki tai ne on jo varattuja ohjelma jäi.
Apua. :D En ikinä suostuisi osallistumaan juhannuksena polttareihin. Mikä idea on järjestää ne juuri silloin kun suurimmalla osalla olisi muuta menoa? Jösses.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se toimi käytännössä niin, että kaaso ilmoitti, että ”kaikillahan on lomaa heinäkuussa, niin onnistuu lähteä reissuun jo heti aamusta”. Häät olivat siitä seuraavana viikonloppuna eli olisi mennyt kaksi heinäkuun viikonloppua putkeen siinä polttari-/häähumussa.
Anteeksi nyt, mutta kaaso oli paitsi röyhkeä myös idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua. :D En ikinä suostuisi osallistumaan juhannuksena polttareihin. Mikä idea on järjestää ne juuri silloin kun suurimmalla osalla olisi muuta menoa? Jösses.
Sama täällä. 😀 Ne polttarit voisi mun puolestani unohtaa saman tien, kun kuulisin tuosta juhannuksesta.
Noin 20 vuotta sitten kaverini polttarit järjesti henkilö, jota en itse tuntenut. Osallistujia oli alle kymmenen henkilöä, eikä illan teemasta eikä maksusta ollut etukäteen mitään tietoa. Olin tuohon aikaan opiskelija, joten kysyin mahdollisia kuluja, jotka mainittiin todella pieniksi. Sitten sairastuin ja ilmoitin, että en pääse mukaan polttareihin. Tämä olikin sitten onnenpotku köyhälle opiskelijalle. Polttareiden järjestäjä oli yksin päättänyt illan teeman ja ostanut siihen rekvisiitan ja lahjan tulevalle morsiamelle. Kaikki ostokset olivat halpaa Tiimari-kamaa, mutta järjestäjä ei eritellyt mitään kuluja ja hän oli ilmoittanut muille osallistujille törkeän korkean osallistujamaksun eli veti välistä oikein reilusti.
Olin polttareissa jotka kesti 2 päivää, lähes kaikki osallistujat itselle tuntemattomia. Oli kaltaiselleni introvertille aika painajainen. Olin seuraavana päivänä kuin sumussa, zombina koska olin niin uupunut siitä sosiaalisesta kanssakäymisestä.
Tsemppiä ap.
Se rahanmeno kyllä on kaikken osallistujien vastuulla. Tapaatte menot. Ei tietty tuleva morsian, mutta muut.
Sellaista ohjelmaa kannattaa järkätä, mikä teistä helposti irtoaa. Yhdessä.
Kivaa tekemistä. Ei älytöntä kännäämistä tai sekoilua.
Meillä oli teatteri ja ruokailu ja
ekask uimahallilla juttuja.
Tykkäsin kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri ketjuissa on aina näitä sopivan kauniita tarinoita. Ihan kivojahan ne ovat ja poikivat keskustelua, mutta älkää todesta ottako, varsinkaan jos oma todellisuus ei ihan samaa vastaa ja tulee paineita.
Joo suojelkaa toki itseänne ajatukselta, että jolle kulle on voinut tapahtua jotain ihanaa ja kivaa ja hän haluaa jakaa sen. Tuokin viikonloppu meni oikeasti niin, että mummolaan oli kutsuttu ystävät, mutta morsian itki yksin siellä mummon yläkerrassa, kun mummo ryyppäsi naapurintalon papan kanssa ja haukkui morsianta.
Paljon paremoi tämä tarina av-mammoille, säilyy paineeton todellisuus.
Yksissä olin. Viimeiseksi jäivät. Häihin uskaltautunut kolmesti, nyt uskon että nekin on nähty. Kukaan ei joudu osallistumaan omiini, niin en myöskään kuluta elämääni toisten typerissä kissanristiäisissä.