En enää ikinä osallistu polttareihin
Lupauduin kaverini polttareihin, sillä tykkään kaveristani kovasti. Polttarit järjestää hänen parhaat ystävänsä, joihin en lukeudu.
Nyt on selvinnyt vähän enemmän, mitä osallistuminen vaatii. Polttarit kestävät koko viikonlopun. Itse olin ajatellut, että polttarit kestäisivät vain yhden päivän/illan. Koko viikonloppu on täynnä ohjelmaa ja polttareissa on minuuttiaikataulu. Lisäksi osallistujilta odotetaan talkootyötä etukäteen ja kaikilla tuntuu olevan aika isot paineet, että kaikki sujuu suunnitelmien mukaan. Budjetti oli myös yllätys ja selvisi vasta, kun ei oikein voinut enää perääntyä kutsusta. Arvioisin, että rahaa tulee menemään noin 120 e.
Uuvuttaa ajatus polttareista jo valmiiksi ja rahanmenokin harmittaa. Itse olin ajatellut, että kohtuullinen osallistumismaksu olisi noin 50 e ja itseäni olisi houkutellut paljon enemmän rento ja kiireetön päivä.
Toki ihanaa, että järjestäjät ovat nähneet kovasti vaivaa ja toivon, että morsian mielissään. Hänen takiaan aion purra hammasta ja olla polttareissa hyvillä mielin. Jatkossa aion kieltäytyä ehdottomasti kaikista polttarikutsuista.
Muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien hinnasta nurisevien polttarivieraiden olisi hyvä joskus itse järjestää polttarit. Ei ole helppo homma saada tälläisiä perinteisiä mökkipolttareita halvalla jos ei lähipiiristä tarpeeksi isoa mökkiä löydy. Mistään luksuspolttareista harvemmin on kyse.
Eihän sitä mökkiä toki ole pakko hommata mutta toisaalta tälläiset kaupunkipolttarit on ainakin oman kokemuksen perusteella tullut vieläkin kalliimmaksi. Olisi kurjaa jos ilta loppuisi kesken sen vuoksi että ei ole vaikka yhteistä majapaikkaa. Lisäksi muualta tulevien pitäisi joka tapauksessa ostaa hotelliyö ja ne vasta Suomessa kalliita ovatkin.
Riippuu niin porukasta. Jos on tulossa mukaan paljon ihmisiä joista jotkut eivät tunne kuin suunnilleen morsiamen niin heistä varsinkin saattaa tuntua raskaalta sitoutua koko viikonlopun polttareihin osittain tuntemattomien ihmisten kanssa. Itse olen viettänyt kaupungissa oikein mukavia päiväpolttareita joista pääsi helposti lähtemään omaan kotiin nukkumaan kun halusi :) kauempaa tulleiden kanssa oli toki etukäteen mietitty yöpymiskuviot että pääsi esim. jonkun muihin polttareihin osallistuneen tai jonkun muun tuttunsa luo yöksi.
Ja itse asiassa viimeksi kun oli mietinnässä yön yli kestävät polttarit niin huomasimme aika nopeasti että edullisemmin saa tilavan saunallisen airbnb-asunnon kivalta paikalta kaupungista kuin mökin. Mökkiin vielä päälle matkakustannukset.
Sama, en haluaisi viettää koko viikonloppua puolituntemattomien kanssa. Päiväohjelma riittäisi monelle. Polttarit pitäisi suunnitella sen mukaan, että pääpäivä olisi lauantai, johon voisi halutessaan lopettaa ja halukkaat jatkaa, olla yötä. Seuraavalle päivälle kevyempää ohjelmaa lähipiirin kanssa. Maksu osallistumisen mukaan. Päiväohjelmaan osallistuvat maksavat vain sen päivän ohjelmasta + % morsiamen kuluista sinä päivänä, ei koko vkl polttarikustannuksista.
Vain naiset haluavat jakaa tällaisia kuluja jollain prosenttiperusteella ja "jos minä olen vain illan, niin muut ovat minulle velkaa 5,50e" ja "minä en osallistu brunssille, niin maksan vain 94% siitä mitä Mirkku".
Ja on muuten aivan mahdotonta järjestää tällaisten kanssa yhtään mitään.
No ei, jotenkin tuo pitää miettiä, että lauantain osallistujat maksavat xx € ja koko viikonlopun xxx €.
Onko polttarit sama ku polttokestit eli poltesgeistit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne lähimmät, jotka järjestää, haluaa tehdä parasta parhaalle ystävälleen ja he haluavat käyttää rahaa enemmän kuin osa niistä jotka ovat morsiamen vähän vähemmän läheisiä kavereita.
Budjetti pitäisi olla näiden vähemmän läheisten kaverien mukaan, esim tuo 30€ + omat ruoat ravintolassa. Jos osallistujia on vaikka 7 + morsian, budjetti on 210€ + ruoat/juomat. Tuolla saa morsiamelle esim kasvohoidon ja pakopelin koko porukalle.
En haluaisi maksella morsiamelle laskuvarjohyppyä, aamupäivän hemmottelua day spassa, lounasta kämpissä ja hunksien yksityiskeikkaa, koska tiedän, ettei minullekaan kukaan sellaista koskaan tule järjestämään.
Parasta olisi, jos suunnittelijaporukka (eli ne pari läheisintä) maksaisivat itse 2x sen mitä muut osallistujat maksaa, niin pysyisi suunnitelmat järkevissä kustannuksellisissa rajoissa.
Näinhän sen pitäisikin olla, mutra kuka hullu maksaa enemmän, jos voi maksaa vähemmän. Sen takia morsiamen vähemmän tärkeät ja läheiset kutsutaan mukaan- maksajiksi.
Niin, kuka sen rajan sitten vetää, että ketkä kaikki kuuluvat näihin enemmän maksaviin?
Haistan tuossa suunnattoman riitely- ja loukkaantumispotentiaalin :D kaaso on yleensä täysin syytön osapuoli siihen että ystävänsä päättää mennä naimisiin ja nimetä kaverinsa kaasoksi. Ei siitä juuri kehtaa kieltäytyä. Sen lisäksi, että kaaso "saa" järjestää polttarit, hän ehkä myös järjestää ohjelmaa häihin, askartelee, hankkii mekon ja meikin ja tietysti lahjan hääparille, sitten pitäisi vielä maksaa tuplahinta polttareista muiden puolesta. Ja mahdollisesti olla nimeämässä morsiamen kaverit läheisiin ja ei niin läheisiin, jotka maksavat polttareista eri summan!
Vierailija kirjoitti:
Polttareissa kamalinta on budjetin säätäminen ja siitä päättäminen. Kaikkien mielestä kekkereissä pitäisi olla maksullista ohjelmaa, vähintään 2 ruokailua, skumpat ja muut juomat, bussikuljetukset ja pelit ja vehkeet mutta mistään ei haluttaisi maksaa mitään.
-Riina: Onko 120 e ok kaikille?
-Mirkku: En voi maksaa kuin korkeintaan 40 e ja siihen sisältyy mun omat juomat, oon hoitovapaalla.
-Sari: 50 e on mun maksimi, en osallistu ruokakuluihin kun en syö.
-Liina: Mites ku mä oon raskaana enkä juo niin pitääkö maksaa koko summa?
-Lilli: Mä tuun omalla autolla eli en maksa bussista. 50 e per naama on ok. Kuka varaa stripparin, minibussin ja vuokrapaljun?
-Mari: Onko vähän epäreilua etten mä voi osallistua rahan takia? Oon morsiamen hyvä ystävä! Tankotanssitunti, meikkiopastus ja benjihypyt kuulostaa kyllä hyvältä!Ymmärrän että joku satanenkin saattaa olla iso summa lyhyellä varoajalla, mutta kun osa saitureista ilmoittaa jo vuotta ennen ettei ole sitten varaa maksaa. Säästä 10 kuussa niin se riittää! Kuitenkin maksullinen ohjelma, kyyditykset, ruoat ja juomat kelpaavat näille mussuttajille mainiosti.
Mulla ei ole mitään intressiä maksaa sellaisen ihmisen polttariosuutta, jolla ei selvästi ole aikomustakaan maksaa omaa osuuttaan. Ymmärrän jonkun nopeasti ilmaantuvan taloudellisen kriisin ja olisin valmis joustamaan, mutta en siksi että Siru haluaa bailata ilmaiseksi tai parilla kympillä.
Tää on kyllä just niin tätä! Olen parit polttarit järjestänyt ja ei enää koskaan. Kaikki olisivat halunneet kaikkea, mutta järjestäjien olisi pitänyt olla taikureita ja järjestää kaikki parilla kympillä ja niin, ettei osan porukasta pidä maksaa siitä tai tästä, koska *tuhat mitä ihmeellisintä selitystä*. Jos haluaa osallistua aktiviteetteihin ja syödä ravintolassa niin kyllä sitä rahaa menee, mutta saahan siinä itselleenkin kivaa. Että en ymmärrä tätä märinää, että rahat menee morsiamelle morsiamen päivään jos itsekin osallistuu aktiviteetteihin ja syömiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polttarit. Voi hyvä Luoja.
Sitten tuli minun vuoroni. Olin sanonut, etten halua missään nimessä polttareita ja silti ystävät päättivät sellaiset järjestää - vain pari päivää ennen häitä, jolloin minulla olisi todellakin ollut muutakin tehtävää. He hakivat minut heti töistä suoraan, veivät kiipeilemään, jota inhosin, sillä pelkään korkeita paikkoja, enkä todellakaan päässyt siellä mihinkään. Paikalle oli varattu drinkit aineksista, joille olen allerginen - joka piti kyllä olla kaikkien tiedossa vuosien ystävyyden jälkeen ja kiljuvaan nälkään sain Julia-karkkeja, joista en todellakaan pidä. Kun lähdimme kiipeilypaikasta, kyselin ateriaan perään ja kööri katsoi toisiaan ihan ihmeissään ja siellä sitten neuvoteltiin, että minne mennään, kun asiaa ei selvästikään oltu etukäteen tajuttu. No, pääsin pieneen kahvilaan, jossa sain kuivaa ruisleipää, jossa ei täytettä ollut nimeksikään ja teetä, josta en pidä, kun mitään virvoitusjuomia ei ollut. Että sellaiset polttarit.
Kuten sanottua, en halunnut polttareita ja vielä vähemmän olisin halunnut tuollaisen illan, joka oli tosiaan keskellä viikkoa ja oikeastaan kaikki meni siinä vikaan. Olin järkyttynyt, miten vähän ystäväni olivat minua ajatelleet ja miten vähän aikaa he olivat varanneet koko asialle, kun ottaa huomioon, että ensimmäinen ystävä sai koko lauantain ja samoin kaikki tulevat ystävät. Jos ajattelisin asiaa enemmän, olisin hieman katkera, joten pyrin unohtamaan koko päivän.
Luulen, että tässä on kavereille iskenyt viime hetken paniikki, ts. eivät nyt vaan uskoneetkaan, että oikeasti et halua polttareita, vaan panikoituivat viime hetkellä että onhan sullekin järjestettävä, kun toisetkin ovat saaneet.
Sen vuoksi itse alistuin heti kärkeen, että pitäkää ne polttarit, mutta sanoin suoraan, että ei sitten viimeisellä vkolla ennen häitä eikä mitään älyttömyyksiä rahan kanssa. Sainkin ihanat polttarit, mentiin kaverin vanhempien mökille (uskon, että ihan luvalla ja vonkaamatta!), jossa lapsena vietimme aikaa, teineinä jo kahdestaankin, paljon. Mitään erityistä ei ollut, paljon hyvää ruokaa ja juomaa ja juttelua, yhdessä tehtiin ruuat, jne. Mahtava ilta, saunottiin vielä aamulla ja tehtiin iso ravintolatason aamiainen. Ei olisi voinut olla parempaa.
Eli voi surku, ei kaverit varmaan tarkoittanut sulle pahaa, mutta voi kun ihmiset kuuntelisi mitä se morsian oikeasti tahtoo!
Uskoisin, että kyse oli nimenomaan paniikista, kun tajuttiin, etteivät asiat järjesty, ellei niitä järjestä. Olen ollut monen yhteisen tapahtumamme pääjärjestäjä ja järjestän paljon kokouksia, tapahtumia jne myös työni osana. Päädyn usein myös muissakin yhteyksissä organisoimaan asiat, kun kaikilla ei kokemusta/taitoa/halua/aikaa tai näiden yhdistelmää ole. Siellä ei tajuttu, että asiat vievät aikaa ja suunnitelmien toteuttamiseen on nähtävä vaivaa.
No tämähän se yleensä on. Olisivat vain sitten voineet uskoa ja jättää järjestämättä, se vaan olisi parempi.
Mulla on kokemus omista polttareista ja järjestelyistä: sattui niin, että mulla oli muutama ystävä samassa firmassa töissä, missä itsekin olin. Järjestivät mulle mahtavat polttarit, alkoi pikku yllätyksellä siellä firman tiloissa jne.
Myöhemmin vain sain kuulla, että olivat olleet yhteyksissä mun tiimikaveriin, joka on kyllä järjestelyjen mestari, ei siinä, ja hän oli sit aikatauluttanut, budjetoinut, käyttänyt vähän suhteitakin jne. toisin sanoen järkännyt mulle nää polttarit. Mua hävetti niin totaalisesti jälkeen päin, kun en ollut häntä polttareihin tai häihin tajunnut kutsua, oli siis aivan mainio tyyppi ja varmasti olisi ollut hauskaa seuraa molemmissa. Ei vaan tullut mieleen, kun ikäeroa oli vähän päälle 10 v.
Mutta tää on jotenkin jäänyt mua kaihertaan, en koskaan kehdannut ottaa puheeksi ja hän ei korrektina tyyppinä tietenkään sanonut mitään.
Hei, työkaverisi tuskin laittoi pahakseen, jos oli ihan eri ikäluokkaa kuin muut, niin varmaan omat ja kaveripiirin polttarit ja häät juhlittu, niin saattoi olla ihan tyytyväinen, että voi näin osallistua - eikä tarvitse itse osallistua:-)
Mä ainakin olisin mielelläni järjestämässä mukaville, nuoremmilla työkavereille polttarit, mutta enpä tiiä, viihtyisinkö ehkä enää itse humussa mukana.
Jos työkaverin käytös oli ihan normia, älä kanna turhia mietteitä ja hänkin varmasti tykkäsi, jos teillä on ollut kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti polttareissa petetään. Morsian ja sulhanen panevat vierasta kuin viimeistä päivää. Sitten mennään alttarille 😂
Kertoisitko oikein rautalangasta vääntäen mikä tässä on sinusta niin hauskaa, että oikein itkunaurattaa?
Olen eri, mutta olisihan tuollainen toiminta ennen kaikkea surkuhupaisaa. Mitään asvostusta mihinkään suuntaan ja käytönnössä pelkkä arvoton vitsi koko naimisiinmeno.
jos et halua mennä niin nyt on hyvä vedota koronaan tai norovirukseen
En ikinä enää järjestäisi enkä edes osallistuisi. Kerran järjestettiin kahden päivän juhlat, jotka oli mielestämme oikein hyvät, ja rahaakin meni. Morsian vaan odotti jotain isompaa spektaakkelia ja tuhersi itkua moneen otteeseen. Yhteydenpito hiipui vähitellen häiden jälkeen. Oltiin kymmenen vuotta parhaat ystävät ennen sitä mutta juhlat paljastivat että hän oli mielenvikainen monella tavalla.
Itse olin bestmän ja järjestin sulhaselle eli kavereilleni polttarit. Koska häpeän sitä asuun pukemista mentiin saunaan ryypättiin ja oli hirveä Krabula aamulla onnex ei ollu häitä seuraavana päivänä.
Polttarit tuntuvat kyllä olevan nykyään tosi kalliita. Itse osallistun polttareihin todella harvoin mutta silloin kun sellaiset on tiedossa, varaan ihan suosiolla sellaisen 100-200e niihin. Ajattelen sen niin että vaikka se vaatii etukäteistyötä ja tietää rahanmenoa, niin kyllähän siinä sitten pääsee kaveriporukassa itsekin nauttimaan niistä jutuista (toki sillä oletuksella ettei ne ole pelkästään morsiamelle tyyliin tandemhyppy tai jotain).
Kieltäydyn polttareista vedoten että on juuri muuta jo sovittuna kyseisenä ajankohtana. Voisin hyvin viettää illan porukassa, josta tunnen vain yhden ihmisen (morsiamen) jos ohjelmassa olisi tyyliin käydään syömässä ja vaikka drinkeillä sen jälkeen. Mutta kun usein ohjelmassa on ollut kaikennäköisiä ”hauskoja” heittäytymisleikkejä ja pahimmassa tapauksessa vielä pitäisi yön yli nukkua puolituntemattomien kanssa jossain pienessä mökissä niin ei kiitos. Tutussa kaveriporukassa ei mitään ongelmia mökkireissuille yms.
Vierailija kirjoitti:
Kieltäydyn polttareista vedoten että on juuri muuta jo sovittuna kyseisenä ajankohtana. Voisin hyvin viettää illan porukassa, josta tunnen vain yhden ihmisen (morsiamen) jos ohjelmassa olisi tyyliin käydään syömässä ja vaikka drinkeillä sen jälkeen. Mutta kun usein ohjelmassa on ollut kaikennäköisiä ”hauskoja” heittäytymisleikkejä ja pahimmassa tapauksessa vielä pitäisi yön yli nukkua puolituntemattomien kanssa jossain pienessä mökissä niin ei kiitos. Tutussa kaveriporukassa ei mitään ongelmia mökkireissuille yms.
Ja kaikki kaveriporukat ei ole kivoja. Olin polttareissa, joista tunsin vain morsiamen, muut olivat pidempään olleet "ystäviä". Siellä mm. oli hauska leikki, jonka varjolla pengottiin esiin kaikki nolot tapahtumat, mitä morsiamelle oli sattunut + muisteltiin riitoja sulhasen kanssa. Sinällään ihan tavallisia juttuja, ei siis mitään kamalaa, riidatkin sellaisia, mitä nyt jokaisella vähänkään pidempään yhdessä olleilla on.
Mutta ei vastannut mun käsitystä hauskasta, en muista, millä tekosyyllä lähdin sieltä ekana heti aamulla. Myöhemmin kyllä pahoitteli morsiamelle, kun oli pakko lähteä, hän oli vaan, että joo, sitä sattuu. Varmaan mut siellä haukuttiin kunnolla, mutta who cares.
Yleensä tulen toimeen ihan vieraidenkin kanssa, mutta nyt kun oli kyse ystävästä, niin en vaan kestänyt. Olivatko sitten kateellisia tulevista hääjuhlista, jotka olivatkin tosi kivat, ei prameat, mutta jotenkin hienot ja hyvä fiilis.
Sattumalta ei ole osunut enää mun menot yhteen tän porukan kanssa, vaikka kerran pari pyydettykin on. Tosin en tiedä, minkä verran heihin morsian yhtä pitää, eivät ole tulleet tavatessa mieleen!
Vierailija kirjoitti:
Itse järjestin siskolleni hänen parhaan ystävänsä kanssa polttarit ja kyllä sille hintaa tuli yllättävänkin paljon. Polttarit kesti kaksi yötä ja 2,5 päivää (mökkiä sai vuokrata minimissään kahdeksi päiväksi), parit ihmiset tulivat vasta tokalla päivällä ja siihen oltiinkin suunnitteltu noi tärkeimmät polttarijutut. Vuokrattiin mökki Virosta Tallinnan lähistöltä, sillä suurin osa vieraista olivat siellä ja Suomessa kaikki toki paljon kalliimpi. Grillailtiin; vietetiin illat paljussa; käytiin savikurssilla, missä jokainen sai itse tehdä mieluisen jutun ammattilaisen opastamana; viimeisenä päivänä vierailtiin vielä erilaisilla maatiloilla kun oli juuri sopivasti avoimien ovien päivä. Polttarit olit kuitenkin aika hintavia ja maksettiin sitten siskoni ystävänsä kaa itse omasta lompakosta lisää. Muuten budjetti oli 100€/ihminen niille, ketkä ainoastaan sen yhden yön, ja 150€ niille ketkä kaksi yötä, mutta siitä jäikin vähäksi. Ruokaan ja juomiin kului yllättävän paljon rahaa, samoin myös matkakuluihin kun piti vuokrata auto - tämän maksoin tosiaan ihan omasta taskustani, sillä en halunnut vaatia keneltäkään matkakuluja. Onneksi kaikki ymmärsivät, että halvalla saa vähän, jos keneltäkään ei sitä omaa mökkiä löytyy. Oltiin siinä mielessä myös itsekin hyvin ymmärtäväisiä, että kaikilla ei sitä rahaa vaan ole ja annettiin mahdollisuus maksaa myös myöhemmin, jotta kaikki halukkaat saisivat kuitenkin tulla. Morsian piti polttareistaan kovasti, samoin myös kaikki vieraat olivat tyytyväisiä. Vaikka jotkut olivatkin tuntemattomia toisilleen niin kaikki tulivat kuitenkin hyvin keskenään toimeen eikä kukaan ollut jossain omissa nurkissa katsomassa muiden hauskaanpitoa. Eli vaikka kallista olikin, niin oli kuulemma kaikille yksi elämän parhaimmista viikonlopuista.
Olit liian kiltti, kun maksoit polttareista enemmän kuin ne sinne kutsutut. Toisaalta päinvastainenkin on inhottavaa. Joskus kaasot nimenomaan pelaavat rahaa omaan pussiinsa, ajatellen ehkä että heille kuuluu järjestelypalkkio tai että he muutenkin muita enemmän maksavat häistä järjestelyineen (niin kuin luultavasti maksavatkin).
On kokemusta ja sellaisen neuvon annan nyt tässä, että jätä väliin. Säästä ne rahat vaikka häälahjaan.
Aatella miten paljon ihmiset paiskii töitä ja jemmaa rahaa toisten avioon menemiseen ja ei tiedä millon se loppuu.
Ja mistähän tuo mökkeily juttu on tullut kun moni sitä tekee. En haluisi saunoa tai käydä jossain kauneus hoidoissa.
Tavalliset koti bileet tai ravintolaan syömään olis paras. Mutta normaalisti polttareissa tapahtuu sellaista mistä juhlakalu ei pidä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 2 kesää sitten ihanat polttarit, eikä ne maksaneet osallistujille paljon. Olen niistä vieläkin niin kiitollinen ja arvostan niiden eteen nähtyä vaivaa. Polttareissani oli itseni lisäksi 5 ystävääni ja siskoni. Me lähdettiin mummolaan! Meillä on ihana mummo ja lapsena vietimme kesällä lomaa mummolassa, mutta aikuisena ei ole ollut muka aikaa. Oli ihanaa olla mummolassa eri tavalla naisten kesken. Menimme sinne bussilla, liput oli maksaneet vain jotain 6 euroa. Mummo ja hänen naapurinsa opettivat meitä tekemään karjalanpiirakoita ja kertoivat juttuja nuoruudestaan. Millaista oli olla lapsi sota-aikana ja perhe-elämä 50-luvulla. Sitten syötiin yhdessä, mentiin saunaan, kuunneltiin iskelmiä sellaisella vanhalla kelanauhurilla. Tehtiin 50-luvun leikit ja kampaukset, mummo ja naapurinsa olivat kaivelleet meille sen ajan mekkoja ja muita juttuja ja illalla mentiin lavatansseihin. Yöllä palattiin mummolaan ensin avolavakyydillä siellä takana ja loppumatka käveltiin yöusvaisen pellon halki polkua pitkin mummolaan ja laskettiin käen kukuntoja. Yötä oltiin mummolan ullakolla patjoilla. Seuraavana päivänä päästiin aamusaunaan, sitten syötiin lounasta ja lojuttiin mummolan rannalla vanhojen lehtien jutuille naureskellen. Ullakolla oli jotain vanhoja naistenlehtiä ja äitimme Suosikkilehtiä 80-luvulta. Mun polttarit oli niin ihanat eikä kalliit. Oli ihanaa viettää aikaa ystävien, siskon ja mummon kanssa. Meillä oli todella hauskaa ja mummosta oli mukavaa kun talossa oli elämää.
Paras💖
En ymmärrä niitä nöyryytyspolttareitakaan. Laitetaan joku tekemään jotain sellaista, johon hänellä on oikeasti paha fobia. Tai joku herää alastomana auton takakontista ja auto on jossain Viking Linen autolautalla matkalla Ruotsiin. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös tuo yöpyminen ventovieraiden seurassa vähän no-no. Harvoin polttareissa on pelkästään porukkaa, jotka ovat kaikki jo ennestään läheisiä ystäviä. Siellä on niitä toisilleen täysin tuntemattomia ihmisiä. Jos morsian on rakas ystäväni, hänen kanssaan voisinkin lähteä vaikka mihin Pariisiin tai Roomaan, mutta en halua mihinkään yönylireissuihin ihmisten kanssa, joiden kanssa mulla ei välttämättä ole mitään yhteistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse järjestin siskolleni hänen parhaan ystävänsä kanssa polttarit ja kyllä sille hintaa tuli yllättävänkin paljon. Polttarit kesti kaksi yötä ja 2,5 päivää (mökkiä sai vuokrata minimissään kahdeksi päiväksi), parit ihmiset tulivat vasta tokalla päivällä ja siihen oltiinkin suunnitteltu noi tärkeimmät polttarijutut. Vuokrattiin mökki Virosta Tallinnan lähistöltä, sillä suurin osa vieraista olivat siellä ja Suomessa kaikki toki paljon kalliimpi. Grillailtiin; vietetiin illat paljussa; käytiin savikurssilla, missä jokainen sai itse tehdä mieluisen jutun ammattilaisen opastamana; viimeisenä päivänä vierailtiin vielä erilaisilla maatiloilla kun oli juuri sopivasti avoimien ovien päivä. Polttarit olit kuitenkin aika hintavia ja maksettiin sitten siskoni ystävänsä kaa itse omasta lompakosta lisää. Muuten budjetti oli 100€/ihminen niille, ketkä ainoastaan sen yhden yön, ja 150€ niille ketkä kaksi yötä, mutta siitä jäikin vähäksi. Ruokaan ja juomiin kului yllättävän paljon rahaa, samoin myös matkakuluihin kun piti vuokrata auto - tämän maksoin tosiaan ihan omasta taskustani, sillä en halunnut vaatia keneltäkään matkakuluja. Onneksi kaikki ymmärsivät, että halvalla saa vähän, jos keneltäkään ei sitä omaa mökkiä löytyy. Oltiin siinä mielessä myös itsekin hyvin ymmärtäväisiä, että kaikilla ei sitä rahaa vaan ole ja annettiin mahdollisuus maksaa myös myöhemmin, jotta kaikki halukkaat saisivat kuitenkin tulla. Morsian piti polttareistaan kovasti, samoin myös kaikki vieraat olivat tyytyväisiä. Vaikka jotkut olivatkin tuntemattomia toisilleen niin kaikki tulivat kuitenkin hyvin keskenään toimeen eikä kukaan ollut jossain omissa nurkissa katsomassa muiden hauskaanpitoa. Eli vaikka kallista olikin, niin oli kuulemma kaikille yksi elämän parhaimmista viikonlopuista.
Samaa mieltä, että huippuhauskasta viikonlopusta voi vajaa parisataa maksaa mielellään. Täällä on ihan oudon kuivaa sakkia kirjoittelemassa, kun kaikkien mielestä polttarit on tylsiä ja odottavat vain että pääsevät kotiin makaamaan sohvalle.