En enää ikinä osallistu polttareihin
Lupauduin kaverini polttareihin, sillä tykkään kaveristani kovasti. Polttarit järjestää hänen parhaat ystävänsä, joihin en lukeudu.
Nyt on selvinnyt vähän enemmän, mitä osallistuminen vaatii. Polttarit kestävät koko viikonlopun. Itse olin ajatellut, että polttarit kestäisivät vain yhden päivän/illan. Koko viikonloppu on täynnä ohjelmaa ja polttareissa on minuuttiaikataulu. Lisäksi osallistujilta odotetaan talkootyötä etukäteen ja kaikilla tuntuu olevan aika isot paineet, että kaikki sujuu suunnitelmien mukaan. Budjetti oli myös yllätys ja selvisi vasta, kun ei oikein voinut enää perääntyä kutsusta. Arvioisin, että rahaa tulee menemään noin 120 e.
Uuvuttaa ajatus polttareista jo valmiiksi ja rahanmenokin harmittaa. Itse olin ajatellut, että kohtuullinen osallistumismaksu olisi noin 50 e ja itseäni olisi houkutellut paljon enemmän rento ja kiireetön päivä.
Toki ihanaa, että järjestäjät ovat nähneet kovasti vaivaa ja toivon, että morsian mielissään. Hänen takiaan aion purra hammasta ja olla polttareissa hyvillä mielin. Jatkossa aion kieltäytyä ehdottomasti kaikista polttarikutsuista.
Muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (368)
Minä maksan polttareista ihan mielelläni sen 100e (+ tietenkin syömiset ja juomiset....), koska käyn harvoin missään ja kokemus tuollaisesta on tähän mennessä ollut ihan jees. Tosin minulla on ehdot tähän: olen polttareissa vaan sen 1 päivän. Olen pahoillani, mutta koko viikonlopun kestävä reissu ei introverttinä ja perus työntekijänä kiinnosta. Varsinkaan, kun saatan tuntea polttariporukasta vaan 1/3... Ja toisena, että polttareihin osallistuminen ja maksaminen ja hauskanpito yhdessä on jo osa lahjaani. Eli en suostu antamaan paljoakaan rahaa lahjaksi vielä polttareihin osallistumisen lisäksi.
Me ollaan mökillä ja kaikki VAATIVAT että saavat leipoa jotain tarjottavaksi. Veljeni tarvittaessa on kyydittäjänä, bensarahat menee tulevan morsiamen mukaan hääkassasta. Alkoholi on kaikkien mielestä teeskenteljöiden juomaa joten pärjätään simalla ja saunalla vapun jälkimainingeissa. Porukka on selasta että kaikki tuntevat toisensa ja meille ei ole ongelma alkaa vaikka neulomaan saunan jäkeen illan villiintyessä, meille seura on tärkeintä ja juttu luistaa muutenkin. Tuleva morsian on rempseä mutta ei jaksa mitään hössötystä t. tämän kesän kaaso
Vierailija kirjoitti:
Jos budgetti on epäsopiva on paras kieltäytyä ihan alkuvaiheessa. Se on kuitenkin huomattavasti edukkaampaa.
Mitä se edullisempi olisi?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut 5 kertaa polttareissa ja AINA on sovittu porukalla etukäteen, että kuinka paljon osallistujat ovat valmiita maksamaan juhlista. On järjestetty siis äänestys (esim. 30e, 50e, 100e, 150e per hlö), ja sen mukaan luodun budjetin mukaan on juhlat suunniteltu. Jos kaasot tms. haluavat itse panostaa ylimääräistä, niin he voivat sen tehdä. Jos jonkun rahatilanne ei anna myöten maksaa niin paljon kuin muut ovat valmiita panostamaan, niin hän voi maksaa vähemmän. Tai jättää kokonaan osallistumatta, jos se tuntuu paremmalta vaihtoehdolta.
Vaikea on ymmärtää ihmisiä, jotka eivät tällaista asiaa pysty hoitamaan järkevästi. Ehkä elän jossain älyllisten ihmisten kuplassa sitten, kun tämä on ollut itsestäänselvyys.
Ei se auta mitään että budjetti sovitaan etukäteen. Kaikki osallistujat morsianta myöten odottavat jotain edes vähän spesiaalimpaa kys. päivälle, mutta kymmenestä osallistujasta neljä ilmoittaa heti kättelyssä että 30 e/naama on sopiva hinta.
Kolmellakympillä ei selviä edes normaalista bile-/baari-illasta. Sitten pitäisi vielä benjihypätä ja päästä meikattavaksi.
En lukenut koko ketjua, mutta yleisesti kommentoin, että heittäisin vastuuta myös morsiamelle, hänenhän sen pitäisi kaverinsa tuntea. Onko kyseessä keski- tai suurempituloisia ihmisiä, jotka pystyy heittää 200 eur viikonlopun polttareihin, vai onko porukassa perhevapaalla olevia tai muuten pienempituloisia, joille tämä ei sovi. Olen itse ollut ainoastaan sellaisissa polttareissa, joissa on mennyt 100-200 eur rahaa + omiin juomiin jonkin verran, ja joiden osallistujille se on ollut ok hinta kivasta viikonlopusta. Yleensähän nuo kestävät perjantai-iltapäivästä sunnuntai aamupäivään. Valitettavasti jos porukassa joillakin budjetti on vaikkapa 20 eur, niin sillä ei saa nykyään edes illallista ravintolassa.
Tykkään polttareista ja mielellään osallistun niihin, vaikka en tuntisi kaikkia ihmisiä. Yleensä ihmisillä on kuitenkin samanhenkisiä kavereita, joten polttareissa voi tutustua uusiin kivoihin ihmisiin ja parhaimmillaan saada itsekin uusia kavereita. Ja hääjuhla on tuplasti hauskempi, kun polttareissa on lämmitelty jo juhlatunnelmaa :) sellaisesta sen välitä, että morsianta hemmotellaan ja muut odottelee vieressä, mutta jos pääsee itsekin osallistumaan sellaisiin aktiviteetteihin, mitä ei muuten normaalisti tekisi, niin hyvä!
Miesten polttarit tuntuu olevan astetta isompia. Monesti kuulee, että sulhanen on lähtenyt 15 kaverin kanssa viettämään pitkää viikonloppua Prahaan ym. Mutta se on toinen keskustelu se, miksi miehet keskimäärin pystyvät/haluavat laittaa enemmän rahaa polttarimenoihin.
Itse sain kutsun kaverin polttareihin, mutta häihin minua ei kutsuttu, eli vähän tuli rahastuksen maku mieleen. Olisi pitänyt ensin ajaa 4 tuntia polttaripaikalle, sitten maksaa koko touhusta vielä 150€ ja kirsikkana kakun päälle ettei tosiaan edes häihin pääse :D joo jäi osallistumatta.
Oma kokemukseni polttareista:
1. Serkkuni halusi minut ja siskoni polttareihinsa vaikka häihin ei kutsunut, perusteli pienillä häillä pikkuporukalla. Polttareissa selvisi että kaikki muut polttariporukasta oli kutsuttu häihin, me oltiin varmaan vaan maksajia. Muutenkin serkku veti hirveät kännit ja marisi koko illan jostakin. Livistettiin siskon kanssa paikalta melko varhaisessa vaiheessa. Paha maku jäi.
2. Kaverin polttareissa oli ihan kivaa mutta sama juttu, suurin osa polttariporukasta oli kutsuttu myös häihin, minua ja paria muuta ei.
3. Omat polttarit. Ihan kivaa oli aluksi mutta sen nolon asun ja muka hauskat tehtävät olisi voinut jättää pois . Mieluummin olisi voitu vaikka mökkeillä ja saunoa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä polttareista voi maksaa sen 200 euroa, ainakin jos niitä ei ole useampi yhden kesän aikana. Tavallinen elämä tänä korona- ja sota-aikana on niin ankeaa, että kiva päästä vähän irrottelemaan. Ja yleensä ne on aika ikinuistoisia päiviä.
200 euroa voi maksaa sellaisesta ajanvietosta, jonka saa itse suunnitella itselleen sopivan seuran kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain kutsun kaverin polttareihin, mutta häihin minua ei kutsuttu, eli vähän tuli rahastuksen maku mieleen. Olisi pitänyt ensin ajaa 4 tuntia polttaripaikalle, sitten maksaa koko touhusta vielä 150€ ja kirsikkana kakun päälle ettei tosiaan edes häihin pääse :D joo jäi osallistumatta.
Minä menisin mieluummin vain jompaan kumpaan joten voisin hyvin mennä vain polttareihin. Mun mielestä häihin ennemmin joutuu. Siis toki iloisia ihania juhlia mutta samanlainen rahareikä kuin polttaritkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä polttareista voi maksaa sen 200 euroa, ainakin jos niitä ei ole useampi yhden kesän aikana. Tavallinen elämä tänä korona- ja sota-aikana on niin ankeaa, että kiva päästä vähän irrottelemaan. Ja yleensä ne on aika ikinuistoisia päiviä.
200 euroa voi maksaa sellaisesta ajanvietosta, jonka saa itse suunnitella itselleen sopivan seuran kanssa.
Jep. En ole ollut kyllä vielä yksissäkään polttareissa joissa oltaisiin suunnitteluporukan kanssa edes etäisesti samaa mieltä siitä mitä tehdään.
Miesten polttarit on nykyään ihan automaationa koko viikonlopun kestäviä ja rahaa menee. naiset kyllä nipottaa ja ahdistuu kaikesta, sillä välin kun miehet polttareissaan pitää hauskaa ja rentoutuu.
Vai voisitteko kuvitella että joku mies tekisi vastaavan aloituksen tänne, että ahdistuu tulevista polttareista? Ja 450 miestä peukuttaisi ja vastaisi että kyllä polttarit on kamalia ja ahdistavia, ei yhtään tekisi mieli mennä vaan olla oman vaimon kanssa koko viikonlopun.
Niinpä :D
Vierailija kirjoitti:
En laita satoja euroja kenenkään polttareihin eikä edes liity siihen onko minulla varaa. Morsian on hyvä ja kustantaa aivan itse itselleen laskuvarjohypyt, artistien privakeikat ja Nykin matkat.
Samaa mieltä. Näistä polttareihinsa pettyneistä morsianehdokkaista tulee lähinnä mieleen nuoret, hemmotellut naiset, joilla ei ole mitään käsitystä rahan hankkimisen vaivasta. Saati että miettisivät, mikä rahatilanne on kaveripiirissä. Kaverit sitten yrittävät ostaa (tai pitää) kovalla hinnalla paikan kaveripiirissä.
Polttarit on menneet samanlaiseksi kilpavarusteluksi kuin kaikki muukin lasten synttäreistä alkaen. Kaikessa pitää haista raha, ennenkuin sillä on jotain arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ventovieraan porukan kanssa esim. mökkiyö ja ennen sitä jotain aktiviteettia, josta ei edes itse tykkää. Ei ihan kauheasti kiinnosta suuri rahallinen panostus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menisin mieluummin vain jompaan kumpaan joten voisin hyvin mennä vain polttareihin. Mun mielestä häihin ennemmin joutuu. Siis toki iloisia ihania juhlia mutta samanlainen rahareikä kuin polttaritkin.
Kohteliasta on edes kutsua. Mielestäni on aika mautonta kutsua rahoittamaan morsiamen prinsessapäivää, mutta häihin ei kutsuta. Jokainenhan toki voi sitten valita osallistuuko vai ei.
Morsian kirjoitti:
Oon menossa naimisiin tänä vuonna, ja ajattelin järjestää polttareiden sijaan kesäjuhlat joissa on myös sulhanen ja siellä ois meidän molempien kavereita. Mentäis kaupungin keskustaan piknikille ja sitte meille kotiin jatkamaan hauskaa illanviettoa. En aio kutsua montaa kaveria häihin niin tuntuu hyvältä järjestää useammalle juhlat. Budjetti ehkä 100€, ja sen maksan ite. Tarjoan ”viininmaistelun” ja herkkuja. Ehkä karaokea. Kaasolle sanoin että polttareita ei tarvi järjestää. Minusta stressitön suunnitelma eikä kenenkään tarvi kärsiä minun naimisiinmenoni vuoksi.
Mun mielestä on omituista laskea budjettia näin. Aiotko todella saada 100e riittämään, jos olette koko päivän kaupungilla, piknikillä, karaokessa...? Luultavasti kaikkien pitää parikin kertaa päivan aikana syödä, ja omiin tuomisiin ja juomiin menee rahaa. Eli luultavammin kuitenkin 40-70€ per henki, kaupungilla pörrääminen maksaa.
Polttareissa on myös eri idea kun yhteisissä kesäjuhlissa. Ihan kivaltahan nekin tietysti kuulostavat.
Mielestäni 80-120€ polttareihin on oikein kohtuullinen kulu, jos mukana on ruokaa ja juomaa. Kalleimmissa polttareissa ollaan pitkään ravintoloissa omalla rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Polttarisuunnitelmissa on ensin kaikenlaista hurjan hienoa ja ainutkertaista, sitten alkaa realismi nostaa päätään ja lopulta hoksataan, että oikeasti kivointa olisi olla yhdessä, syödä hyvin ja ohjelmaksi riittää ihan oikeasti kasvo/jalkahoito, personal trainerin opastama kuntosalituokio (tai morsiamen kiinnostuksen mukaan opastettu museokierros vain tälle porukalla /olutmaistajaiset/ maastoratsastusta/studiovalokuvaustuokio tms.) tai jotain muuta yhteisöllistä ja kohtalaisen edullista. Ei se morsiankaan oikeasti halua koko viikonloppua minuuttiaikataululla mennä riitaisan polttariporukan kanssa.
Luuletko todella, että tämän voi järjestää esim. pk-seudulla alle satasella per naama? Maastoratsastusta, valokuvaustuokio...?
Ihan normaalit polttarit on pari pientä aktiiviteettia, ruokaa ja juomaa. Se maksaa Helsingissä 80-150€ nuppi. Se ei todellakaan sisällä mitään ratsastuksia tai benjihyppyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polttarisuunnitelmissa on ensin kaikenlaista hurjan hienoa ja ainutkertaista, sitten alkaa realismi nostaa päätään ja lopulta hoksataan, että oikeasti kivointa olisi olla yhdessä, syödä hyvin ja ohjelmaksi riittää ihan oikeasti kasvo/jalkahoito, personal trainerin opastama kuntosalituokio (tai morsiamen kiinnostuksen mukaan opastettu museokierros vain tälle porukalla /olutmaistajaiset/ maastoratsastusta/studiovalokuvaustuokio tms.) tai jotain muuta yhteisöllistä ja kohtalaisen edullista. Ei se morsiankaan oikeasti halua koko viikonloppua minuuttiaikataululla mennä riitaisan polttariporukan kanssa.
Luuletko todella, että tämän voi järjestää esim. pk-seudulla alle satasella per naama? Maastoratsastusta, valokuvaustuokio...?
Ihan normaalit polttarit on pari pientä aktiiviteettia, ruokaa ja juomaa. Se maksaa Helsingissä 80-150€ nuppi. Se ei todellakaan sisällä mitään ratsastuksia tai benjihyppyjä.
Helsingissä polttarit ja selvisin 60 eurolla. Muut maksoivat enemmän siitä syystä kun menivät vielä illalla lasilliselle. Jäin pois lasillisilta, kun en jaksanut valvoa ja en juo alkoholia.
Polttaritouhu + häät ovat melkoisen kallis kustannuserä perheelle, varsinkin, jos pariskunnasta molemmat osallistuvat polttareihin. Meiltä loppui polttareihin osallistuminen, kun miehen kaverin polttareihin meni 350 euroa + bensat (600 km) ja multa morsiamen polttareihin 200 euroa + bensat (sama matka, eri viikonloppu). Sitten vielä häälahja, matkat ja majoitus hääpaikkakunnalla sekä muutama uusi vaate. Joo-o, mieluummin olisimme lomailleet perheen kesken sillä rahalla. Näihin megapolttareihin ei halua enää kumpikaan osallistua. Mies ihan itse sanoi, että hänen mielestään touhu on lähtenyt lapasesta. Niin kuin on minunkin mielestäni.
Huh huh.
Onneksi kukaan ei ole koskaan (kahdet häät) halunnut järjestää minulle polttareita. Enkä todellakaan ole niitä ystäviltä pyydellyt.
Olen ollut mukanakin vain yksissä, ja meno oli hyvin väkinäistä. Itse olin ainut sinkku, muut olivat pienien lasten äitejä. Klo kuuteen mennessä illalla olivat muut yksitellen vedoten siihen ettei mies pärjää yksin lapsen kanssa ja voi kuinka jo väsyttää, jo liuenneet paikalta, vaikka itse juhlakalu olisi halunnut jatkaa yöelämään.
Kaaso ei jaksanut osallistua lainkaan, oli viimeisillään raskaana.
Minä sitten ainoana huseerasin koko loppuillan morsiamen kanssa, mikä sinänsä oli ihan ok, mutta ei tosiaan ihan alkuperäinen suunnitelma, ja olin itsekin tosi väsynyt, sillä heräsin jo klo 6 aamulla valmistelemaan kaikkea, mitä nämä pikkulasten äidit kaaso mukaan lukien eivät itse ehtineet.
En pysty uskomaan, että jäi morsiamellekaan kauhean hyvä fiilis noista juhlista, vaikka kaikkeni kyllä yritin. En itse haluaisi ystäviltäni moista "pakkojuhlintaa" itseni vuoksi ikinä.
Onneksi on omat häätkin toivottavasti jo juhlittu, tai korkeintaan nopeasti maistraatin kautta enää joskus. Tylsää kai, mutta realiteettia.
Olen ollut vain yksissä polttareissa, jotka olivat ihan mukavat eikä ohjelmaa ollut liikaa. Yksi aktiviteetti, jonka jälkeen ravintolaan syömään ja sen jälkeen rentoa yhdessäoloa, mikä oli yhdelle päivälle ihan tarpeeksi ja morsiankin vaikutti tyytyväiseltä polttareihinsa.