En enää ikinä osallistu polttareihin
Lupauduin kaverini polttareihin, sillä tykkään kaveristani kovasti. Polttarit järjestää hänen parhaat ystävänsä, joihin en lukeudu.
Nyt on selvinnyt vähän enemmän, mitä osallistuminen vaatii. Polttarit kestävät koko viikonlopun. Itse olin ajatellut, että polttarit kestäisivät vain yhden päivän/illan. Koko viikonloppu on täynnä ohjelmaa ja polttareissa on minuuttiaikataulu. Lisäksi osallistujilta odotetaan talkootyötä etukäteen ja kaikilla tuntuu olevan aika isot paineet, että kaikki sujuu suunnitelmien mukaan. Budjetti oli myös yllätys ja selvisi vasta, kun ei oikein voinut enää perääntyä kutsusta. Arvioisin, että rahaa tulee menemään noin 120 e.
Uuvuttaa ajatus polttareista jo valmiiksi ja rahanmenokin harmittaa. Itse olin ajatellut, että kohtuullinen osallistumismaksu olisi noin 50 e ja itseäni olisi houkutellut paljon enemmän rento ja kiireetön päivä.
Toki ihanaa, että järjestäjät ovat nähneet kovasti vaivaa ja toivon, että morsian mielissään. Hänen takiaan aion purra hammasta ja olla polttareissa hyvillä mielin. Jatkossa aion kieltäytyä ehdottomasti kaikista polttarikutsuista.
Muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (368)
Tottakai voit perua tulemisesi, aina voi.
Vieläkö tuotakin Amerikan tuontia harrastetaan?
Vedä "k orona-kortti" hihasta. Säästyt turhilta selityksiltä.
Onko todella niin, että eka maksetaan polttareista 100-400€, häälahja 100-200€, oma asu, kampaus yms. hääpäivänä. Sitten hääpari tarjoaa muorin tekemää makaronilaatikkoa kera porkkanaraasteen, juhla mokka kauramaidolla?
Ei tule tapahtumaan. Saan itselleni lounaat 120€:lla 12 päivän ajaksi
Mun mielestä on yleensä ollut ihan kivaa polttareissa. Mutta nyt vähän epäilyttää seuraavat. Ollaan menossa mökille koko viikonlopuksi ja sinne on tulossa myös miehiä. Myös eräs sellainen, joka yritti liiankin väki va l taisesti saada multa lempeä aiemmin. Kerroin hänelle useaan otteeseen, etten halua mitään hänen kanssaan, koska olen naimisissa onnellisesti. Silti yritti ja yritti ja lopulta repi mun paidan. Lähdin taksilla kotiin. Nyt pitäisi sitten kesäkuun alussa viettää viikonloppu tuon tyypin kanssa samassa mökissä. Meno olisi bussilla eli en pääse edes pois, jos haluan.
Em. tilanteet eivät myöskään tee hyvää kärsimäni traumaperäisen stressihäiriön puolesta. Sellaisen sain jouduttuani r a i s k a t u k s i nuorena. Kävin traumaterapian, mutta ei silti kyllä nuo ukot kiinnosta ja niiden v ä k i v a l t a.
En tiedä, eipä taida kannattaa osallistua, vaikka morsiamesta pidänkin.
Voi kyynel. Aloittaja on etukäteen päättänyt, ettei tule pitämään polttareista, johon on lupautunut. Itse olin ajatellut sitä ja tätä...aijon purra hammasta...Voi luoja. Ei ne ole sinun polttarit! Ota ensin tarkemmin asioista selvää ennekuin lupaudut koska todennäköisesti tulet vain pilaamaan juhlatunnelman ennakkoasenteellasi ja nenän nyrpistelyllä. Miten olisi rehellisyys sitä kaveriasi kohtaan? esim. osallistun vain yhtenä päivänä tai nyt en valitettavasti pääse polttareihin. Ei kuullosta kovin aikuisen käytökseltä osallistua johonkin vastoin tahtoaan. Keksitty aloitus.
Pintaliitoako kirjoitti:
Minä jätin kolmen päivän polttarit väliin, ohjelmassa (joka oli muutes tulevan aviomiehen itsensä suunnittelema, polttariporukalla ei ollut sananvaltaa :D) oli mm. Vesijetteilyä, fine diningiä ja kaikkea muuta yhtä halpaa. Kustannukset monta sataa per henkilö, ja tosiaan nämä olisivat olleet yli 300km päässä kotoani. Juhlakalulla meni herne nenään, ja laittoi välit poikki koska en tullut paikalle. Olen jälkeenpäin miettinyt että ehkä ihan hyvä näin, kauheaa pintaliitomenoa.
Tuntuu olevan yleistä että oikein kehutaan mitä hienoa ja kallista tehtiinkään ja koko viikonlopun pitää kestää, kunon kilpavarustelua.
Vierailija kirjoitti:
Hyi hitto, ahdistaisi! Sanoisin etten pääsekään osallistumaan.
Mikä ahdistaa? Oletko introvertti? En kiusaa, mutta en ole koskaan juhlinut polttareita, niin kiinnostaisi kuulla.
Vierailija kirjoitti:
En laita satoja euroja kenenkään polttareihin eikä edes liity siihen onko minulla varaa. Morsian on hyvä ja kustantaa aivan itse itselleen laskuvarjohypyt, artistien privakeikat ja Nykin matkat.
On kyllä jännä, että häiden perusteella voidaan laittaa kaverit maksamaan omat elämykset. Minusta on ihan pöyristyttävää, että morsiamella edes on mitään vaatimuksia polttareiden suhteen, kun muut ovat sekä järjestely- että budjettivastuussa. Kyseessä pitäisi olla kavereiden järjestämä hauska tilaisuus, ei mikään yhden ihmisen prinsessapäivä. Jos on vaatimuksia, niin pitäisi vähintään tarjoutua maksamaan osa lystistä.
t. tämän vuoden morsian
Itse olen ollut 5 kertaa polttareissa ja AINA on sovittu porukalla etukäteen, että kuinka paljon osallistujat ovat valmiita maksamaan juhlista. On järjestetty siis äänestys (esim. 30e, 50e, 100e, 150e per hlö), ja sen mukaan luodun budjetin mukaan on juhlat suunniteltu. Jos kaasot tms. haluavat itse panostaa ylimääräistä, niin he voivat sen tehdä. Jos jonkun rahatilanne ei anna myöten maksaa niin paljon kuin muut ovat valmiita panostamaan, niin hän voi maksaa vähemmän. Tai jättää kokonaan osallistumatta, jos se tuntuu paremmalta vaihtoehdolta.
Vaikea on ymmärtää ihmisiä, jotka eivät tällaista asiaa pysty hoitamaan järkevästi. Ehkä elän jossain älyllisten ihmisten kuplassa sitten, kun tämä on ollut itsestäänselvyys.
Huisii kirjoitti:
Mun mielestä on yleensä ollut ihan kivaa polttareissa. Mutta nyt vähän epäilyttää seuraavat. Ollaan menossa mökille koko viikonlopuksi ja sinne on tulossa myös miehiä. Myös eräs sellainen, joka yritti liiankin väki va l taisesti saada multa lempeä aiemmin. Kerroin hänelle useaan otteeseen, etten halua mitään hänen kanssaan, koska olen naimisissa onnellisesti. Silti yritti ja yritti ja lopulta repi mun paidan. Lähdin taksilla kotiin. Nyt pitäisi sitten kesäkuun alussa viettää viikonloppu tuon tyypin kanssa samassa mökissä. Meno olisi bussilla eli en pääse edes pois, jos haluan.
Em. tilanteet eivät myöskään tee hyvää kärsimäni traumaperäisen stressihäiriön puolesta. Sellaisen sain jouduttuani r a i s k a t u k s i nuorena. Kävin traumaterapian, mutta ei silti kyllä nuo ukot kiinnosta ja niiden v ä k i v a l t a.
En tiedä, eipä taida kannattaa osallistua, vaikka morsiamesta pidänkin.
Itse kertoisin morsiamelle rehellisesti syyn, mikset voi polttareihin osallistua. Tuo mitä mies on sinulle tehnyt, on rxxxkauksen yritys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksissä polttareissa lähti mopo ihan käsistä ja lopulta osallistumismaksu olisi ollut lähemmäs 400 euroa, kun piti olla jotain "kerran elämässä" kokemuksia sankarille, limusiinia jne jne. Ihan älytöntä, enkä tietenkään osallistunut, koska juhlakalu ei ollut läheinen, mutta jäin ryhmään seuraamaan keskustelua. Toivoisin, että kulttuuri polttareiden ympärillä muuttuisi jostain satumaisesta päivästä sellaiseksi rennoksi opm illanvietoksi.
Tsiisus. Täytyy ihmetellä myös näitä morsiamia, että heillä on pokkaa maksattaa tällaisia övereitä satupäiviä vieraillaan. Kunnon verenimijöitä.
Ei morsian niitä polttareita ehdota, eikä vaadi.
Se on ihan ystäväpiirin idea ja hommeli ja päätekijänä siinä on se ystävä, jonka morsian on pyytänyt kaasoksi vihkiäisiinsä.
Koskaan mitään polttareita ei ole pakko järjestää, mutta tietyissä piireissä niitä järjestetään sekä sulhaselle että morsiamalle.
Kyllähän se morsian voi sanoa ettei sitten mitään överipolttareita. Aika outo kaaso jos ei tätä noudata! Olen ollut itse kaasona ja morsian sanoi, että polttarit ovat sitten illanistujaiset tutun mökillä.
Velimies kirjoitti:
Miksi naisten polttarit on niin tarkkaan suunniteltuja, kalliita ja stressaavia? Kannattaisiko relata hieman... kuka hitto haluaa monen päivän polttareita ja teennäistä mukahauskaa ohjelmaa???
1. Miesten polttarit ovat keskimäärin vähintään tuplasti kalliimpia kuin naisten.
2. Hyvä suunnitteluhan se juuri johtaa mukavan rentoon päivään. Huonosti suunniteltu juhla on lähes poikkeuksetta katastrofi. Myös tällaisen ns. epävirallisemman juhlan kohdalla.
3. Kunnollinen suunnittelu yleensä aiheuttaa stressiä, jos se ei tule henkilöltä luonnostaan. Itse en ole ollut polttareiden järjestelyvastuussa, joten niihin osallistuminen on ollut hyvin rentoa ja helppoa, ei lainkaan stressaavaa.
Vierailija kirjoitti:
120e on ihan kohtuullinen koko viikonlopusta, toki jos samalle kesälle kertyy monia polttareita niin alkaa kukkarossa ahdistaa.
Minulle järjestettiin juuri tuollaiset "rennot" ja sitä myöden halvat polttarit, ja olin kyllä valitettavasti aika pettynyt. En odottanut mitään huvilaa ja varjoliitämistä, mutta tankotanssitunti, saunominen halvassa airbnb:ssä ja illalla baariin on sellaisia aktiviteetteja, joita voisin ihan perus lauantainakin tehdä. Ei ollut mitään, mikä olisi jäänyt mieleen polttareina.
No miksi et laittanut 3000€ pöytään ja sanonut kaasolle, että tuossa polttaripäivälle budjettia. Toivottavasti keksit jotain ikimuistoista!
Ai niin, se olisikin ollut mukavampaa jos muut olisivat maksaneet...
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 3 polttareissa, jotka olivat kaikki aika tylsiä.
Näitä kaikkia polttareita on yhdistänyt, että vieraat eivät ole tunteneet toisiaan ja yhteishenkeä ei ole syntynyt. Alkoholiakaan ei ole juuri ollut voitelemassa keskustelua.
Siksi musta ois tärkeää, että polttareissa ois heti alussa jotain, joka loisi yhteishenkeä. Esim. jakauduttais kahteen joukkueeseen ja pelattais jotain jossa joutuu neuvotella keskenään, tukemaan toisiaan.
On morsiamellekin kivempaa, kun osallistujat ovat rennosti yhdessä loppupäivän.
Olen ollut kaksissa. Yksistä kieltäytynyt, koska annettiin ohjelma etukäteen ja se oli kuolettavan tylsä piknikkeineen. Myös morsian oli pettynyt noihin polttareihin, toivottavasti toisiin häihinsä muutama vuosi myöhemmin sai enemmän omannäköisensä ;)
Morsiussauna tuntemattomien kanssa ilman alkoholia on aivan kauheaa. Pitkä matka mökille, väkinäistä keskustelua, kukaan ei ole ajatellut juotavaksi muuta kuin jaffaa ja sitten vielä alasti tuntemattomien nähden. Yksissä polttareissa käytiin sentään brunssilla mutta muuten oli niissäkin ilmajooga ja se ikuinen sauna. Kaikkien kustannukset yli 100e.
Älkää unohtako niitä polttareita, missä sulhanen hukkui kun oli ohjelmassa sukellusta. Että maltilla.
Vierailija kirjoitti:
Pintaliitoako kirjoitti:
Minä jätin kolmen päivän polttarit väliin, ohjelmassa (joka oli muutes tulevan aviomiehen itsensä suunnittelema, polttariporukalla ei ollut sananvaltaa :D) oli mm. Vesijetteilyä, fine diningiä ja kaikkea muuta yhtä halpaa. Kustannukset monta sataa per henkilö, ja tosiaan nämä olisivat olleet yli 300km päässä kotoani. Juhlakalulla meni herne nenään, ja laittoi välit poikki koska en tullut paikalle. Olen jälkeenpäin miettinyt että ehkä ihan hyvä näin, kauheaa pintaliitomenoa.
Tuntuu olevan yleistä että oikein kehutaan mitä hienoa ja kallista tehtiinkään ja koko viikonlopun pitää kestää, kunon kilpavarustelua.
Aivan jäätävää kilpavarustelua ja tavoite saada mahdollisimman upeita kuvia instaan hästäg friendsever, hästäg onceinalife hästäg dreamcometrue Mulla oli aivan mielettömät polttarit, kun menin tokaa kertaa naimisiin: saunomista ja uimista naisporukalla bestiksen luona, naamiohuveja ja rasvailuja, itsetehtyä pitsaa, mansikoita ja skumppaa, vanhojen muistelua, hyvää musaa ja illanistujaiset kaverin ihanalla kotiterassilla <3 Ihan best!
Jos budgetti on epäsopiva on paras kieltäytyä ihan alkuvaiheessa. Se on kuitenkin huomattavasti edukkaampaa.
Ja sit viel päälle häälahja ja juhlaan osallistumisen kustannukset...
Miksi naisten polttarit on niin tarkkaan suunniteltuja, kalliita ja stressaavia? Kannattaisiko relata hieman... kuka hitto haluaa monen päivän polttareita ja teennäistä mukahauskaa ohjelmaa???