Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enää ikinä osallistu polttareihin

Vierailija
20.03.2022 |

Lupauduin kaverini polttareihin, sillä tykkään kaveristani kovasti. Polttarit järjestää hänen parhaat ystävänsä, joihin en lukeudu.

Nyt on selvinnyt vähän enemmän, mitä osallistuminen vaatii. Polttarit kestävät koko viikonlopun. Itse olin ajatellut, että polttarit kestäisivät vain yhden päivän/illan. Koko viikonloppu on täynnä ohjelmaa ja polttareissa on minuuttiaikataulu. Lisäksi osallistujilta odotetaan talkootyötä etukäteen ja kaikilla tuntuu olevan aika isot paineet, että kaikki sujuu suunnitelmien mukaan. Budjetti oli myös yllätys ja selvisi vasta, kun ei oikein voinut enää perääntyä kutsusta. Arvioisin, että rahaa tulee menemään noin 120 e.

Uuvuttaa ajatus polttareista jo valmiiksi ja rahanmenokin harmittaa. Itse olin ajatellut, että kohtuullinen osallistumismaksu olisi noin 50 e ja itseäni olisi houkutellut paljon enemmän rento ja kiireetön päivä.

Toki ihanaa, että järjestäjät ovat nähneet kovasti vaivaa ja toivon, että morsian mielissään. Hänen takiaan aion purra hammasta ja olla polttareissa hyvillä mielin. Jatkossa aion kieltäytyä ehdottomasti kaikista polttarikutsuista.

Muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (368)

Vierailija
141/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polttarit. Voi hyvä Luoja. 

Sitten tuli minun vuoroni. Olin sanonut, etten halua missään nimessä polttareita ja silti ystävät päättivät sellaiset järjestää - vain pari päivää ennen häitä, jolloin minulla olisi todellakin ollut muutakin tehtävää. He hakivat minut heti töistä suoraan, veivät kiipeilemään, jota inhosin, sillä pelkään korkeita paikkoja, enkä todellakaan päässyt siellä mihinkään. Paikalle oli varattu drinkit aineksista, joille olen allerginen - joka piti kyllä olla kaikkien tiedossa vuosien ystävyyden jälkeen ja kiljuvaan nälkään sain Julia-karkkeja, joista en todellakaan pidä. Kun lähdimme kiipeilypaikasta, kyselin ateriaan perään ja kööri katsoi toisiaan ihan ihmeissään ja siellä sitten neuvoteltiin, että minne mennään, kun asiaa ei selvästikään oltu etukäteen tajuttu. No, pääsin pieneen kahvilaan, jossa sain kuivaa ruisleipää, jossa ei täytettä ollut nimeksikään ja teetä, josta en pidä, kun mitään virvoitusjuomia ei ollut. Että sellaiset polttarit. 

Kuten sanottua, en halunnut polttareita ja vielä vähemmän olisin halunnut tuollaisen illan, joka oli tosiaan keskellä viikkoa ja oikeastaan kaikki meni siinä vikaan. Olin järkyttynyt, miten vähän ystäväni olivat minua ajatelleet ja miten vähän aikaa he olivat varanneet koko asialle, kun ottaa huomioon, että ensimmäinen ystävä sai koko lauantain ja samoin kaikki tulevat ystävät. Jos ajattelisin asiaa enemmän, olisin hieman katkera, joten pyrin unohtamaan koko päivän.  

Luulen, että tässä on kavereille iskenyt viime hetken paniikki, ts. eivät nyt vaan uskoneetkaan, että oikeasti et halua polttareita, vaan panikoituivat viime hetkellä että onhan sullekin järjestettävä, kun toisetkin ovat saaneet. 

Sen vuoksi itse alistuin heti kärkeen, että pitäkää ne polttarit, mutta sanoin suoraan, että ei sitten viimeisellä vkolla ennen häitä eikä mitään älyttömyyksiä rahan kanssa. Sainkin ihanat polttarit, mentiin kaverin vanhempien mökille (uskon, että ihan luvalla ja vonkaamatta!), jossa lapsena vietimme aikaa, teineinä jo kahdestaankin, paljon. Mitään erityistä ei ollut, paljon hyvää ruokaa ja juomaa ja juttelua, yhdessä tehtiin ruuat, jne. Mahtava ilta, saunottiin vielä aamulla ja tehtiin iso ravintolatason aamiainen. Ei olisi voinut olla parempaa.

Eli voi surku, ei kaverit varmaan tarkoittanut sulle pahaa, mutta voi kun ihmiset kuuntelisi mitä se morsian oikeasti tahtoo!

Uskoisin, että kyse oli nimenomaan paniikista, kun tajuttiin, etteivät asiat järjesty, ellei niitä järjestä. Olen ollut monen yhteisen tapahtumamme pääjärjestäjä ja järjestän paljon kokouksia, tapahtumia jne myös työni osana. Päädyn usein myös muissakin yhteyksissä organisoimaan asiat, kun kaikilla ei kokemusta/taitoa/halua/aikaa tai näiden yhdistelmää ole. Siellä ei tajuttu, että asiat vievät aikaa ja suunnitelmien toteuttamiseen on nähtävä vaivaa. 

Vierailija
142/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita satoja euroja kenenkään polttareihin eikä edes liity siihen onko minulla varaa. Morsian on hyvä ja kustantaa aivan itse itselleen laskuvarjohypyt, artistien privakeikat ja Nykin matkat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa mökkipolttareissa on sekin vittumaisuus, että jos sattumoisin joku polttareihin kutsutuista omistaa mökin tai hänen vanhempansa tai muut sukulaisensa omistavat mökin, niin alkaa se sitkeä pommitus, että tokihan nämä polttarit täytyisi saada järjestää kyseisellä mökillä. Tiedän sellaisenkin tapauksen, jossa eräs henkilö kutsuttiin polttareihin vain ja ainoastaan tämän vuoksi.

Ja pahinta noissa on se, että mökin omistaja siivoaa paikan juhlien jälkeen.

Vaikka olisi sovittu, että yhdessä siivotaan niin kummallisesti alkaa siivouksen lähestyessä porukka lähtemään  "kun mun pitää päästää lastenhoitaja vapaalle" tai "mun pitää vielä ehtiä olla tänä viikonloppuna uuden poikaystävän kanssa" tai "en mä tässä kunnossa voi mitään siivota" tai millä tahansa syyllä liuetaan siivouspaikalta.

Kai siinä vaiheessa voi suun avata että jokainen jää siivoamaan? Tai jos ei jäädä siivoamaan niin palkataan siivooja ja lasku tulee perästä?

Vierailija
144/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa mökkipolttareissa on sekin vittumaisuus, että jos sattumoisin joku polttareihin kutsutuista omistaa mökin tai hänen vanhempansa tai muut sukulaisensa omistavat mökin, niin alkaa se sitkeä pommitus, että tokihan nämä polttarit täytyisi saada järjestää kyseisellä mökillä. Tiedän sellaisenkin tapauksen, jossa eräs henkilö kutsuttiin polttareihin vain ja ainoastaan tämän vuoksi.

Vaikka olisi sovittu, että yhdessä siivotaan niin kummallisesti alkaa siivouksen lähestyessä porukka lähtemään  "kun mun pitää päästää lastenhoitaja vapaalle" tai "mun pitää vielä ehtiä olla tänä viikonloppuna uuden poikaystävän kanssa" tai "en mä tässä kunnossa voi mitään siivota" tai millä tahansa syyllä liuetaan siivouspaikalta.

Kai siinä vaiheessa voi suun avata että jokainen jää siivoamaan? Tai jos ei jäädä siivoamaan niin palkataan siivooja ja lasku tulee perästä?

Voi tietenkin mutta ei se noin sujuvasti toimi todellisuudessa kuitenkaan. Ja kuinka moni viitsii/ehtii palkata siivoajan ja lähetellä siitä vielä muille laskuja. Mielestäni ainoa vaihtoehto on se että ihmiset eivät olisi itsekkäitä ja kaikki siivoaisivat ilman mutinoita, tekosyitä tai mitään muutakaan. 

Vierailija
145/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tietenkin mutta ei se noin sujuvasti toimi todellisuudessa kuitenkaan. Ja kuinka moni viitsii/ehtii palkata siivoajan ja lähetellä siitä vielä muille laskuja. Mielestäni ainoa vaihtoehto on se että ihmiset eivät olisi itsekkäitä ja kaikki siivoaisivat ilman mutinoita, tekosyitä tai mitään muutakaan. 

Toisaalta jos muut pistää sen 100-150 € per naama ja itse säästyn mökin lainalla ja siivouksella niin olisi kyllä mulle ok.

Vierailija
146/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toivoin, että ei järjestettäisi polttareita, mutta että häiden jälkeen olisi kiva käydä syömässä tyttöporukalla. No, sitä syömisreissua ei sitten mulle järjestetty, vaikka olin itse kovalla vaivalla molemmille kaasoille järkännyt ja organioinut hauskat polttarit... Pieni asia, mutta jäi kyllä hampaan koloon 😄 En aio enää koskaan järjestää ainoitakaan polttareita ja kaason roolista tulen ehdottomasti kieltäytymään. Onneksi kaikki alkavat jo olla naimisissa 🤣

Vierailija
147/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista Nykin polttareista: Morsian oli kova Sex and the City fani ja oli aina haaveillut pääsevänsä New Yorkiin. Kaverit sitten haalivat kasaan kaikki "kummin kaiman siskon saunakaverit", jotta saivat tarpeeksi maksajia. Ei liene yllätys, että matka ei koskaan toteutunut. 

Aivan hyvin olisi voinut toteuttaa SATC-teemaiset polttarit koto-Suomessakin ilman noin suuruudenhulluja suunnitelmia. Mitähän ihmettä ne järjestäjät oikein ajattelivat? :D

Vierailija
148/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksihän noita pidetään kun kukaan ei oikeesti haluaisi ja rahan meno harmittaa jokaista paitsi niitä jotka haluaa toisten tietävän että on rahaa. Erokin tulee muutaman vuoden päästä. Toivottavasti kukaan lähipiiristä ei mene enää naimisiin.

Naiset voisivatkin lopettaa polttareiden pitämisen, kun eivät selvästikään sellaisissa viihdy. Aina kamala kitinä kustannuksista. Miehet eivät kitise vaan ovat tyytyväisiä, kun hommat on järjestetty ja muutamalla satasella tulossa mukava viikonloppu. Osa tietenkin jättäytyy pois rahapulan takia, mutta eivät kitise.

Vierailija
149/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveriporukalla viikonlopuksi kaupunkilomalle johonkin Eurooppaan. Ei ohjelmaa tai suunnitelmia, syödään ja juodaan hyvin ja nautitaan. Ne saa jäädä kotiin ketä ei kiinnosta 🤷‍♀️

Jep jep. Kuinka monella näihin on varaa osallistua..

Halvemmaksi tulee viikonloppu vaikkapa Berliinissä tai Budapestissä kuin missään Suomen kaupungissa. Kyllä jokaisella työssäkäyvällä pitäisi olla varaa 20-50e lentoihin + alle satasen hotelliviikonloppuun. Ja edelleen, jos ei ole niin voi voi, silloin ei vain lähde mukaan. Tuollaisesta viikonlopusta selviää helposti parilla sadalla eikä niitä polttareita joka vuosi ole.

Ei välttämättä ole rahaa, jos on esimerkiksi velkoja. Lisäksi, miksi oletat kaikkien asuvan pääkaupunkiseudulla? Mulla maksaa lennot sinne kaksisataa. Ja vielä sinulle tiedoksi, polttareita voi olla yhden vuoden aikana monetkin.

150 euroa voi myös tuntua inhottavan isolta summalta tapahtumasta, joka ei olisi sen arvoinen. Kun siihen vielä heittää päälle 50 euron häälahjan, niin on maksanut 200 euroa siitä ilosta, että joku toinen menee naimisiin. 

Todellakin on paljon. Mitä mieltä muuten olette siitä, että polttarit maksavat kolme kertaa enemmän kuin häälahja?

Vierailija
150/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polttarit. Voi hyvä Luoja. 

Sitten tuli minun vuoroni. Olin sanonut, etten halua missään nimessä polttareita ja silti ystävät päättivät sellaiset järjestää - vain pari päivää ennen häitä, jolloin minulla olisi todellakin ollut muutakin tehtävää. He hakivat minut heti töistä suoraan, veivät kiipeilemään, jota inhosin, sillä pelkään korkeita paikkoja, enkä todellakaan päässyt siellä mihinkään. Paikalle oli varattu drinkit aineksista, joille olen allerginen - joka piti kyllä olla kaikkien tiedossa vuosien ystävyyden jälkeen ja kiljuvaan nälkään sain Julia-karkkeja, joista en todellakaan pidä. Kun lähdimme kiipeilypaikasta, kyselin ateriaan perään ja kööri katsoi toisiaan ihan ihmeissään ja siellä sitten neuvoteltiin, että minne mennään, kun asiaa ei selvästikään oltu etukäteen tajuttu. No, pääsin pieneen kahvilaan, jossa sain kuivaa ruisleipää, jossa ei täytettä ollut nimeksikään ja teetä, josta en pidä, kun mitään virvoitusjuomia ei ollut. Että sellaiset polttarit. 

Kuten sanottua, en halunnut polttareita ja vielä vähemmän olisin halunnut tuollaisen illan, joka oli tosiaan keskellä viikkoa ja oikeastaan kaikki meni siinä vikaan. Olin järkyttynyt, miten vähän ystäväni olivat minua ajatelleet ja miten vähän aikaa he olivat varanneet koko asialle, kun ottaa huomioon, että ensimmäinen ystävä sai koko lauantain ja samoin kaikki tulevat ystävät. Jos ajattelisin asiaa enemmän, olisin hieman katkera, joten pyrin unohtamaan koko päivän.  

Luulen, että tässä on kavereille iskenyt viime hetken paniikki, ts. eivät nyt vaan uskoneetkaan, että oikeasti et halua polttareita, vaan panikoituivat viime hetkellä että onhan sullekin järjestettävä, kun toisetkin ovat saaneet. 

Sen vuoksi itse alistuin heti kärkeen, että pitäkää ne polttarit, mutta sanoin suoraan, että ei sitten viimeisellä vkolla ennen häitä eikä mitään älyttömyyksiä rahan kanssa. Sainkin ihanat polttarit, mentiin kaverin vanhempien mökille (uskon, että ihan luvalla ja vonkaamatta!), jossa lapsena vietimme aikaa, teineinä jo kahdestaankin, paljon. Mitään erityistä ei ollut, paljon hyvää ruokaa ja juomaa ja juttelua, yhdessä tehtiin ruuat, jne. Mahtava ilta, saunottiin vielä aamulla ja tehtiin iso ravintolatason aamiainen. Ei olisi voinut olla parempaa.

Eli voi surku, ei kaverit varmaan tarkoittanut sulle pahaa, mutta voi kun ihmiset kuuntelisi mitä se morsian oikeasti tahtoo!

Uskoisin, että kyse oli nimenomaan paniikista, kun tajuttiin, etteivät asiat järjesty, ellei niitä järjestä. Olen ollut monen yhteisen tapahtumamme pääjärjestäjä ja järjestän paljon kokouksia, tapahtumia jne myös työni osana. Päädyn usein myös muissakin yhteyksissä organisoimaan asiat, kun kaikilla ei kokemusta/taitoa/halua/aikaa tai näiden yhdistelmää ole. Siellä ei tajuttu, että asiat vievät aikaa ja suunnitelmien toteuttamiseen on nähtävä vaivaa. 

No tämähän se yleensä on. Olisivat vain sitten voineet uskoa ja jättää järjestämättä, se vaan olisi parempi.

Mulla on kokemus omista polttareista ja järjestelyistä: sattui niin, että mulla oli muutama ystävä samassa firmassa töissä, missä itsekin olin. Järjestivät mulle mahtavat polttarit, alkoi pikku yllätyksellä siellä firman tiloissa jne.

Myöhemmin vain sain kuulla, että olivat olleet yhteyksissä mun tiimikaveriin, joka on kyllä järjestelyjen mestari, ei siinä, ja hän oli sit aikatauluttanut, budjetoinut, käyttänyt vähän suhteitakin jne. toisin sanoen järkännyt mulle nää polttarit. Mua hävetti niin totaalisesti jälkeen päin, kun en ollut häntä polttareihin tai häihin tajunnut kutsua, oli siis aivan mainio tyyppi ja varmasti olisi ollut hauskaa seuraa molemmissa. Ei vaan tullut mieleen, kun ikäeroa oli vähän päälle 10 v. 

Mutta tää on jotenkin jäänyt mua kaihertaan, en koskaan kehdannut ottaa puheeksi ja hän ei korrektina tyyppinä tietenkään sanonut mitään. 

Vierailija
151/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien hinnasta nurisevien polttarivieraiden olisi hyvä joskus itse järjestää polttarit. Ei ole helppo homma saada tälläisiä perinteisiä mökkipolttareita halvalla jos ei lähipiiristä tarpeeksi isoa mökkiä löydy. Mistään luksuspolttareista harvemmin on kyse.

Eihän sitä mökkiä toki ole pakko hommata mutta toisaalta tälläiset kaupunkipolttarit on ainakin oman kokemuksen perusteella tullut vieläkin kalliimmaksi. Olisi kurjaa jos ilta loppuisi kesken sen vuoksi että ei ole vaikka yhteistä majapaikkaa. Lisäksi muualta tulevien pitäisi joka tapauksessa ostaa hotelliyö ja ne vasta Suomessa kalliita ovatkin.

Riippuu niin porukasta. Jos on tulossa mukaan paljon ihmisiä joista jotkut eivät tunne kuin suunnilleen morsiamen niin heistä varsinkin saattaa tuntua raskaalta sitoutua koko viikonlopun polttareihin osittain tuntemattomien ihmisten kanssa. Itse olen viettänyt kaupungissa oikein mukavia päiväpolttareita joista pääsi helposti lähtemään omaan kotiin nukkumaan kun halusi :) kauempaa tulleiden kanssa oli toki etukäteen mietitty yöpymiskuviot että pääsi esim. jonkun muihin polttareihin osallistuneen tai jonkun muun tuttunsa luo yöksi.

Ja itse asiassa viimeksi kun oli mietinnässä yön yli kestävät polttarit niin huomasimme aika nopeasti että edullisemmin saa tilavan saunallisen airbnb-asunnon kivalta paikalta kaupungista kuin mökin. Mökkiin vielä päälle matkakustannukset.

Sama, en haluaisi viettää koko viikonloppua puolituntemattomien kanssa. Päiväohjelma riittäisi monelle. Polttarit pitäisi suunnitella sen mukaan, että pääpäivä olisi lauantai, johon voisi halutessaan lopettaa ja halukkaat jatkaa, olla yötä. Seuraavalle päivälle kevyempää ohjelmaa lähipiirin kanssa. Maksu osallistumisen mukaan. Päiväohjelmaan osallistuvat maksavat vain sen päivän ohjelmasta + % morsiamen kuluista sinä päivänä, ei koko vkl polttarikustannuksista.

Vain naiset haluavat jakaa tällaisia kuluja jollain prosenttiperusteella ja "jos minä olen vain illan, niin muut ovat minulle velkaa 5,50e" ja "minä en osallistu brunssille, niin maksan vain 94% siitä mitä Mirkku".

Ja on muuten aivan mahdotonta järjestää tällaisten kanssa yhtään mitään.

Sitähän se on, valitettavasti. En ole ikinä kuullut vastaavaa ongelmaa miehillä. Esimerkiksi oman mieheni polttareissa yksi heitti 200€ tiskiin ja sanoi että ei jaksa rahasta kitinää, tämä summa varmaan riittää omaksi osuudeksi.

Miesten kesken ei uskalleta keskustella rahasta. Mieheni jäi pari vuotta sitten työttömäksi, ja samaan syssyyn tuli erään kaverin polttarien suunnittelu. Muu polttariporukka kyllä tiesi mieheni työtilanteesta, mutta siitä huolimatta budjetiksi vain ilmoitettiin 300 euroa per naama. Mies ei uskaltanut sanoa vastaan, joten hän sitten otti säästöistä nuo rahat, joille olisi heikentyneessä taloustilanteessa ollut paljon muutakin käyttöä. Luojan kiitos tuli korona, minkä vuoksi sekä polttarit että häät peruuntuivat.

Ja miehet muutenkin kehuskelee rahalla ja esittää varakkaampaa kun ovatkaan, siksi myös polttarit on överit ja esitetään että niihin on varaa.

Voi itku näitä joo, onneksi omassa lähipiirissä on aina ymmärretty, että ei sillä rahalla korvata fiiliksiä.

Kaikista polttareista paitsi yksistä on jäänyt hyvä mieli, niistä piti kieltäytyä puoliksi, koska oli niin älytön työtilanne, että tiesin etukäteen, että mä en jaksa juosta sitä minuuttiaikataulua läpi. Maksoin kyllä osani niistäkin, mutta tulin vasta saunomiseen ja syömiseen mukaan. En tiedä, suuttuiko morsian, ei näyttänyt ainakaan, mutta ajattelin, että koska en osallistu häihin (ei siis kutsuttu) niin saa riittää ajan panostamiseksi tuo kun burnoutin partaalla olin.

Noi mummolapolttarit oli kyllä symppikset ja itse asiassa tuohan on ajatuskin, että vietetään ikään kuin morsiamen luovutusta, viimeisiä päiviä tyttöjen kanssa jne. Noinhan ennenkin ainakin Karjalassa oli, että morsiamen tyttöystävät tulee häitä edeltävänä  iltana saunomaan jne. ja valmistaa morsiamen sitten aamulla häihin. 

Kivan kuuloiset nuo mummolapolttarit. No paikasta riippumatta minusta kannattaisi olla niin, että nimenomaan kaverit järjestävät sen ohjelman. Lähdettäisiin liikkeelle kysymällä, mitä vahvuuksia polttariporukan sisältä löytyy. Ehkä yksi kykenee pitämään joogatunnin, toinen meikkaamaan ja opettamaan sitä (myös häitä varten), kolmas voi opettaa pelaamaan jotain kivaa ym.

Vierailija
152/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveriporukalla viikonlopuksi kaupunkilomalle johonkin Eurooppaan. Ei ohjelmaa tai suunnitelmia, syödään ja juodaan hyvin ja nautitaan. Ne saa jäädä kotiin ketä ei kiinnosta 🤷‍♀️

Jep jep. Kuinka monella näihin on varaa osallistua..

Halvemmaksi tulee viikonloppu vaikkapa Berliinissä tai Budapestissä kuin missään Suomen kaupungissa. Kyllä jokaisella työssäkäyvällä pitäisi olla varaa 20-50e lentoihin + alle satasen hotelliviikonloppuun. Ja edelleen, jos ei ole niin voi voi, silloin ei vain lähde mukaan. Tuollaisesta viikonlopusta selviää helposti parilla sadalla eikä niitä polttareita joka vuosi ole.

Ei välttämättä ole rahaa, jos on esimerkiksi velkoja. Lisäksi, miksi oletat kaikkien asuvan pääkaupunkiseudulla? Mulla maksaa lennot sinne kaksisataa. Ja vielä sinulle tiedoksi, polttareita voi olla yhden vuoden aikana monetkin.

150 euroa voi myös tuntua inhottavan isolta summalta tapahtumasta, joka ei olisi sen arvoinen. Kun siihen vielä heittää päälle 50 euron häälahjan, niin on maksanut 200 euroa siitä ilosta, että joku toinen menee naimisiin. 

Todellakin on paljon. Mitä mieltä muuten olette siitä, että polttarit maksavat kolme kertaa enemmän kuin häälahja?

Sitä mieltä että se on aivan pyllystä, oli siihen varaa tai ei. Osallistun tästä lähtien vain rakkaimpien ystävieni polttareihin ja kaikkiin muihin ilmoitan ajoissa etten pääse. 

Yhden ystäväni häät veivät kolme viikonloppua viime kesästä ja mulla tuli polttari/häämitta täyteen. Aivan ihana ihminen hän on, mutta olin aivan loppu kun ensin oli häätiimin tutustumisviikonloppu (bussilippu sinne 30e + ruokailut, muulla ei päässyt.) Sen jälkeen polttariviikonloppu 150e ja lopulta häät häälahjan kera. 

Vaikka tuo rahamäärä oli jo kammottava, niin eniten pöyristyin siitä miten paljon voidaan pyytää toisilta aikaa ja vielä nimenomaan kesällä. Ilman koronaa olisi varmasti voinut järjestää polttarit ja tapaamisen muina kuin kesäkuukausina mutta nämä nyt menivät näin. Itse en koskaan edes haluaisi että ihmiset järjestäisivät minun häideni vuoksi 5-6 päivää kesästä. Apua! 

Vierailija
153/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuossa aikaisemmin ketjussa jo kertoikin, että jonain kesänä oli neljät häät ja neljät polttarit. Kahdeksan kesäviikonloppua kiinni.... ei hemmetti.

Vierailija
154/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on ihan älytöntä, että kustannukset pitäisi polttareissa jakaa tasan kaikkien osallistujien kesken. Jos läheisimmät ystävät haluavat järjestää supermahtavan elämyspäivän, niin voivat ehkä maksaakin vähän enemmän kuin vähän etäisemmät kaverit.

Oot varmasti vassari tai demari, aina toisten taskuilla…

Vierailija
155/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta jos muut pistää sen 100-150 € per naama ja itse säästyn mökin lainalla ja siivouksella niin olisi kyllä mulle ok.

Mulla loppui mökkini käyttö siihen kun yhtenä polttarien suunnittelukertana sanoin, että on epäreilua kun joudun maksamaan saman summan kuin muut ja joudun vielä siivoamaan kun kaikki pakenevat siivousta (vaikka on kuinka sovittu yhdessä siivoomisesta).

Jostain syystä kukaan ei ollut valmis maksamaan minulle tai ulkopuoliselle taholle siivouksesta kun sitä ehdotin.

Kukaan ei kuitenkaan nurissut vuokramökin siivouskuluista tai siitä, että vuokramökki tuli paljon kalliimmaksi kuin minun mökkini (joka oli isompi ja paremmalla paikalla kuin vuokramökki).

Vierailija
156/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni polttareissa rahaa jtn 700e/hlö.

Vierailija
157/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin kolmen päivän polttarit väliin, ohjelmassa (joka oli muutes tulevan aviomiehen itsensä suunnittelema, polttariporukalla ei ollut sananvaltaa :D) oli mm. Vesijetteilyä, fine diningiä ja kaikkea muuta yhtä halpaa. Kustannukset monta sataa per henkilö, ja tosiaan nämä olisivat olleet yli 300km päässä kotoani. Juhlakalulla meni herne nenään, ja laittoi välit poikki koska en tullut paikalle. Olen jälkeenpäin miettinyt että ehkä ihan hyvä näin, kauheaa pintaliitomenoa.

Vierailija
158/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään! Nyhdetään kaikki rahat osallistujilta irti, myös köyhimmiltä, ja "ylijäämällä"kaasot hemottelevat itseään hieronnoilla, viineillä ym.(itse kertoivat) Ilkeiden eukkojen kanssa pari päivää on aivan liikaa ainakin intorvertille! Viisaasti teki muutama osallistuja osallistuessaan vain lyhyesti pariin päiväohjelmaan, ei tähän mökki-helvettiin ollenkaan. Piilokettuilua parille ainoalle sinkulle, kun itse muka niin älykkäiden ihmisten ainoa päämäärä yhä 2020- luvulla on se avoliitto(ja lapset)! NEVER again!

Vierailija
159/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin morsian, minulle riittäisi kavereiden näkeminen ja pitsat ravintolassa, max 30 euroa.

Monella on huono rahatilanne, ja jotkut polttarit sekoittaa talouden.

Jos joku ei pääse tulemaan, en loukkaantuisi.

Häät olisivat sellaiset, jotka itse kykenen kustantaa. Ruokaa riittävästi, ei viinan ylenmääräistä läträystä. Eikä idioottimaisia hääleikkejä. Hyvä orkka ja hyvät tanssit.

Ja lahjaksi sellaista, mikä sekään ei sekoita kenenkään taloutta.

Vierailija
160/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä meni polttareissa rahaa jtn 700e/hlö.[/quote

Mihin kaikkeen meni rahaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi