En enää ikinä osallistu polttareihin
Lupauduin kaverini polttareihin, sillä tykkään kaveristani kovasti. Polttarit järjestää hänen parhaat ystävänsä, joihin en lukeudu.
Nyt on selvinnyt vähän enemmän, mitä osallistuminen vaatii. Polttarit kestävät koko viikonlopun. Itse olin ajatellut, että polttarit kestäisivät vain yhden päivän/illan. Koko viikonloppu on täynnä ohjelmaa ja polttareissa on minuuttiaikataulu. Lisäksi osallistujilta odotetaan talkootyötä etukäteen ja kaikilla tuntuu olevan aika isot paineet, että kaikki sujuu suunnitelmien mukaan. Budjetti oli myös yllätys ja selvisi vasta, kun ei oikein voinut enää perääntyä kutsusta. Arvioisin, että rahaa tulee menemään noin 120 e.
Uuvuttaa ajatus polttareista jo valmiiksi ja rahanmenokin harmittaa. Itse olin ajatellut, että kohtuullinen osallistumismaksu olisi noin 50 e ja itseäni olisi houkutellut paljon enemmän rento ja kiireetön päivä.
Toki ihanaa, että järjestäjät ovat nähneet kovasti vaivaa ja toivon, että morsian mielissään. Hänen takiaan aion purra hammasta ja olla polttareissa hyvillä mielin. Jatkossa aion kieltäytyä ehdottomasti kaikista polttarikutsuista.
Muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Noissa mökkipolttareissa on sekin vittumaisuus, että jos sattumoisin joku polttareihin kutsutuista omistaa mökin tai hänen vanhempansa tai muut sukulaisensa omistavat mökin, niin alkaa se sitkeä pommitus, että tokihan nämä polttarit täytyisi saada järjestää kyseisellä mökillä. Tiedän sellaisenkin tapauksen, jossa eräs henkilö kutsuttiin polttareihin vain ja ainoastaan tämän vuoksi.
Ja pahinta noissa on se, että mökin omistaja siivoaa paikan juhlien jälkeen.
Vaikka olisi sovittu, että yhdessä siivotaan niin kummallisesti alkaa siivouksen lähestyessä porukka lähtemään "kun mun pitää päästää lastenhoitaja vapaalle" tai "mun pitää vielä ehtiä olla tänä viikonloppuna uuden poikaystävän kanssa" tai "en mä tässä kunnossa voi mitään siivota" tai millä tahansa syyllä liuetaan siivouspaikalta.
Pahimmat polttarit joista kieltäydyin. oli neljän päivän matka New Yorkiin. Siis lennot, hyvän hotellin, limusiinikyydit jne. Ja ei, kyse ei ollut mistään rikkaiden tai edes hyvätuloisten ihmisten suunnitelmasta, vaan tavallisia sairaanhoitajia, assistentteja ja tarhantätejä järjestämässä. Pakko oli kieltäytyä, koska oma budjetti ei kerta kaikkiaan taipunut parin tonnin "polttareihin"
Vierailija kirjoitti:
Pahimmat polttarit joista kieltäydyin. oli neljän päivän matka New Yorkiin. Siis lennot, hyvän hotellin, limusiinikyydit jne. Ja ei, kyse ei ollut mistään rikkaiden tai edes hyvätuloisten ihmisten suunnitelmasta, vaan tavallisia sairaanhoitajia, assistentteja ja tarhantätejä järjestämässä. Pakko oli kieltäytyä, koska oma budjetti ei kerta kaikkiaan taipunut parin tonnin "polttareihin"
Mitä!? Matka Nykkiin on sellainen, joka tehdään oman puolison/perheen kanssa eikä jonkin toisilleen tuntemattoman polttariporukan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, toteutuiko nuo polttarit? Mitä mieltä juhlakalu oli? Kenen idea tuo oli eli mistä tuo idea oli lähtöisin (kaason ikuinen haave oli päästä New Yorkiin?).
Noista Nykin polttareista: Morsian oli kova Sex and the City fani ja oli aina haaveillut pääsevänsä New Yorkiin. Kaverit sitten haalivat kasaan kaikki "kummin kaiman siskon saunakaverit", jotta saivat tarpeeksi maksajia. Ei liene yllätys, että matka ei koskaan toteutunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveriporukalla viikonlopuksi kaupunkilomalle johonkin Eurooppaan. Ei ohjelmaa tai suunnitelmia, syödään ja juodaan hyvin ja nautitaan. Ne saa jäädä kotiin ketä ei kiinnosta 🤷♀️
Jep jep. Kuinka monella näihin on varaa osallistua..
Halvemmaksi tulee viikonloppu vaikkapa Berliinissä tai Budapestissä kuin missään Suomen kaupungissa. Kyllä jokaisella työssäkäyvällä pitäisi olla varaa 20-50e lentoihin + alle satasen hotelliviikonloppuun. Ja edelleen, jos ei ole niin voi voi, silloin ei vain lähde mukaan. Tuollaisesta viikonlopusta selviää helposti parilla sadalla eikä niitä polttareita joka vuosi ole.
Miten tämä voi olla yllätys ap:lle?
En todellakaan jaksaisi olla kokonaista viikonloppua polttareissa. Saisin hermoromahduksen. Olen niin introvertti, että en vaan pystyisi, ihan oikeasti en pystyisi. Yhden illan, siis muutaman tunnin, jaksaisin hyvin ja olisi varmasti hauskaakin.
En ole koskaan ollut polttareissa eikä ole kutsuttukaan. Kaveripiirini on pieni ja kukaan ei ole naimisissa. Kaikki kaverinikin ovat niin introvertteja, että en usko heistä kenenkään edes haluavan mitään ihmeempiä polttareita jos joskus naimisiin menevät.
Huh huh! Olen tämän ketjun luettuani onnellinen siitä, että olen erakko, enkä kertaakaan ole joutunut polttarisekoiluihin. Häissäkin olen ollut vain kerran lapsena. Kaksi ystävääni menivät naimisiin, toinen pariskunta maistraatissa ilman juhlia salaa ja toinen yllätyksenä maistraatissa kesällä, jonka kunniaksi järjestivät grillijuhlat.
En usko itsekään siis saavani koskaan polttareita, mutta ei se mitään :) Synttäritkin olen juhlinut yksin. Ensi vuonna täytän 40v. ja jos korona sallii, lähden matkalle pitkästä aikaa. Siinä mun bailaamiset :D
En menisi, sanoisin vaikka että sain koronan tai noron.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan jaksaisi olla kokonaista viikonloppua polttareissa. Saisin hermoromahduksen. Olen niin introvertti, että en vaan pystyisi, ihan oikeasti en pystyisi. Yhden illan, siis muutaman tunnin, jaksaisin hyvin ja olisi varmasti hauskaakin.
En ole koskaan ollut polttareissa eikä ole kutsuttukaan. Kaveripiirini on pieni ja kukaan ei ole naimisissa. Kaikki kaverinikin ovat niin introvertteja, että en usko heistä kenenkään edes haluavan mitään ihmeempiä polttareita jos joskus naimisiin menevät.
Sama minulla! Tuo monien suosima mökkipolttarit on aivan kauhistus minulle, inhoan muutenkin mökkeilyä. Haluan viettää muutaman tunnin laatuaikaa rakkaiden seurassa, sen jälkeen palata kotiini lepäämään ja päästää muutkin takaisin omiin askareisiinsa. En osaisi myöskään nautiskella mistään hieronnoista jne. kun tiedän, että muu porukkaa odottelee, että milloin hieronta on ohi ja päästään jatkamaan. Häätkin olisi parasta pitää simppelinä ja lyhyenä, ilman ohjelmanumeroita. Hyvää ruokaa, hyvää musiikkia, rentoa yhdessäoloa, josta vieraista jokainen voi lähteä kotiin tai minne nyt haluakaan mihin aikaan vain.
Ikävää, että teillä on tuollaisia negatiivisia kokemuksia. Itse on järjestänyt polttareita ja ollut mukana muiden järjestämissä. Kivaa on ollut luultavimmin kaikilla, en ole ainakaan kuullut etteikö olisi.
Mitä tuohon hintaan tulee, niin jos 120e maksaa per nuppi niin luultavimmin sillä jotain jo saa. Yleisesti ottaen polttareissa joissa olen ollut joko järjestämässä tai mukana, niin hinta on vaihdellut 50 - 150e välillä. 50e polttarit ovat sisältäneet päivän hulluttelut ja lounaan kaikille. 150e polttarit ovat sisältäneet kaikille pe-su majoitukset 8 hlö mökeissä, koko viikonlopun ruuat ja juomat, sekä liput yökerhoihin. Samoin ohjelmat kummallekin päivälle, siis, että ohjelma on kaikille, ei vain polttarisankarille. Mielestäni aika kohtuu hinta.
Onko AP kutsuttu häihin? Toki jos 120e sisältää koko viikonlopun, niin edellyttää, että joku omistaa mökin ja tuohon matkat ja viikonlopun ruuat ja juomat päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miks kaikesta tehdään niin vaikeaa ja sitten kenelläkään ei edes ole kivaa? Naisporukalla syömään ja illanviettoa jonkun kotona/mökillä/terassilla. Ei tuu kalliiksi ja jää typeryydet tekemättä.
Jeps, samaa mieltä. Tuo olisi ollut omasta mielestäni täydelliseltä kuulostava tapa juhlia polttareita.
Ap
Hyvältä kuulostaa. Tosin tuo on just sitä yhdessäoloa, johon yleensä tuleeryyppääminen kaupan päälle, ja sitä et tainnut haluta.
Polttarit ei voisi kiinnostaa yhtään vähempää minua. Olen absolutisti (ei uskonnollisista syistä) ja toisten ryyppääminen ei jaksa innostaa. Sorry. Se olisi eri asia, jos polttareissa tehtäisiin jotakin rakentavaa. Taitaa polttarit olla muutenkin tärkeämpiä naisille kuin miehille. M27
Olin yksissä polttareissa, oli suunniteltu kiva ohjelma, mutta känninen tuleva morsian suuttui kaikille ja se avioliittokin päättyi aika pian eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveriporukalla viikonlopuksi kaupunkilomalle johonkin Eurooppaan. Ei ohjelmaa tai suunnitelmia, syödään ja juodaan hyvin ja nautitaan. Ne saa jäädä kotiin ketä ei kiinnosta 🤷♀️
Halvemmaksi tulee viikonloppu vaikkapa Berliinissä tai Budapestissä kuin missään Suomen kaupungissa. Kyllä jokaisella työssäkäyvällä pitäisi olla varaa 20-50e lentoihin + alle satasen hotelliviikonloppuun. Ja edelleen, jos ei ole niin voi voi, silloin ei vain lähde mukaan. Tuollaisesta viikonlopusta selviää helposti parilla sadalla eikä niitä polttareita joka vuosi ole.
Kuten joku jo sanoikin niin tietyssä ikähaarukassa polttareita on helposti seitsemänä peräkkäisenä vuotena.. Ja vaikka olisi tuohon varaa, en henkilökohtaisesti haluaisi olla vieraan porukan kanssa kahta päivää ja yhtä yötä. Tilanne on aivan eri jos kaikki on tunteneet toisensa pitkään.
Pitääkin seuraavissa polttareissa ensi kesäkuussa heti kysyä kaikilta ketkä on intro-, ambi- tai ekstrovertteja ja bondailla sitten oman ryhmänsä kanssa enemmän :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä ole rahaa, jos on esimerkiksi velkoja. Lisäksi, miksi oletat kaikkien asuvan pääkaupunkiseudulla? Mulla maksaa lennot sinne kaksisataa. Ja vielä sinulle tiedoksi, polttareita voi olla yhden vuoden aikana monetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä ole rahaa, jos on esimerkiksi velkoja. Lisäksi, miksi oletat kaikkien asuvan pääkaupunkiseudulla? Mulla maksaa lennot sinne kaksisataa. Ja vielä sinulle tiedoksi, polttareita voi olla yhden vuoden aikana monetkin.
150 euroa voi myös tuntua inhottavan isolta summalta tapahtumasta, joka ei olisi sen arvoinen. Kun siihen vielä heittää päälle 50 euron häälahjan, niin on maksanut 200 euroa siitä ilosta, että joku toinen menee naimisiin.
Kiitos kuvasit täydellisesti polttareiden budjettikeskustelun :D. Tämä kuvaa myös sitä hyvin miten paljon polttarivieraillakin on odotuksia, ja miten vähän kiinnostusta maksaa mitään.