Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enää ikinä osallistu polttareihin

Vierailija
20.03.2022 |

Lupauduin kaverini polttareihin, sillä tykkään kaveristani kovasti. Polttarit järjestää hänen parhaat ystävänsä, joihin en lukeudu.

Nyt on selvinnyt vähän enemmän, mitä osallistuminen vaatii. Polttarit kestävät koko viikonlopun. Itse olin ajatellut, että polttarit kestäisivät vain yhden päivän/illan. Koko viikonloppu on täynnä ohjelmaa ja polttareissa on minuuttiaikataulu. Lisäksi osallistujilta odotetaan talkootyötä etukäteen ja kaikilla tuntuu olevan aika isot paineet, että kaikki sujuu suunnitelmien mukaan. Budjetti oli myös yllätys ja selvisi vasta, kun ei oikein voinut enää perääntyä kutsusta. Arvioisin, että rahaa tulee menemään noin 120 e.

Uuvuttaa ajatus polttareista jo valmiiksi ja rahanmenokin harmittaa. Itse olin ajatellut, että kohtuullinen osallistumismaksu olisi noin 50 e ja itseäni olisi houkutellut paljon enemmän rento ja kiireetön päivä.

Toki ihanaa, että järjestäjät ovat nähneet kovasti vaivaa ja toivon, että morsian mielissään. Hänen takiaan aion purra hammasta ja olla polttareissa hyvillä mielin. Jatkossa aion kieltäytyä ehdottomasti kaikista polttarikutsuista.

Muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (368)

Vierailija
81/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne lähimmät, jotka järjestää, haluaa tehdä parasta parhaalle ystävälleen ja he haluavat käyttää rahaa enemmän kuin osa niistä jotka ovat morsiamen vähän vähemmän läheisiä kavereita.

Budjetti pitäisi olla näiden vähemmän läheisten kaverien mukaan, esim tuo 30€ + omat ruoat ravintolassa. Jos osallistujia on vaikka 7 + morsian, budjetti on 210€ + ruoat/juomat. Tuolla saa morsiamelle esim kasvohoidon ja pakopelin koko porukalle.

En haluaisi maksella morsiamelle laskuvarjohyppyä, aamupäivän hemmottelua day spassa, lounasta kämpissä ja hunksien yksityiskeikkaa, koska tiedän, ettei minullekaan kukaan sellaista koskaan tule järjestämään.

Parasta olisi, jos suunnittelijaporukka (eli ne pari läheisintä) maksaisivat itse 2x sen mitä muut osallistujat maksaa, niin pysyisi suunnitelmat järkevissä kustannuksellisissa rajoissa.

Näinhän sen pitäisikin olla, mutra kuka hullu maksaa enemmän, jos voi maksaa vähemmän. Sen takia morsiamen vähemmän tärkeät ja läheiset kutsutaan mukaan- maksajiksi.

Niin, kuka sen rajan sitten vetää, että ketkä kaikki kuuluvat näihin enemmän maksaviin?

Vierailija
82/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä polttareista voi maksaa sen 200 euroa, ainakin jos niitä ei ole useampi yhden kesän aikana. Tavallinen elämä tänä korona- ja sota-aikana on niin ankeaa, että kiva päästä vähän irrottelemaan. Ja yleensä ne on aika ikinuistoisia päiviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika alakanttiin on kyllä budjetit. Jo se, että käydään hyvin syömässä (alkupala, pääruoka, jälkkäri), maksaa  sen lähemmäs satasen per nenä, jos otetaan kahvit ja viiniä ja tarjotaan ilmaiseksi juhlakalulle ateria.

Jo pelkkä yksityisesiintyjä polttareissa maksaa reilun tonnin, jos kyse on mistään yhtään yhtään tunnetusta artistista. Eräs puolitunnettu laulaja vetämässä kolme kappaletta juhlakalulle maksoi meille 1500e+alv ja lisäksi driverin mukaiset varusteet (viiniä, kaljaa yms. pukuhuoneeseen artistille).

Alle satasella voisin kuvitella, että käydään jossain kebab-paikassa syömässä, ja sitten baarikierroksella. Siihen menee noin satanen per nenä (20e ruoka, <=80e juomat), jos ei juoda paljoa.

Vierailija
84/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on esimerkki siitä millaista on olla polttariporukan ulkopuolinen ja vähän välikäsikin tahtomattaan. Nykyään oikein hyvä ystäväni meni naimisiin 6 vuotta sitten ja sain kutsun hänen polttareihinsa. Olin myös saanut kutsun häihin tätä ennen. Emme tuossa vaiheessa olleet mitään pitkän ajan ystäviä, mutta pidimme toistamme paljon ja olimme eri tavalla läheisiä verrattuna hänen ydinystäväporukkaansa, sillä olimme ystävystyneet vertaistykiryhmässä noin puolitoista vuotta ennen hänen polttareitaan. Tuona aikana olimme kuitenkin tulleet läheisiksi ja kokeneet paljon juuri tuon vertaistukiasian kautta. Sanottakoon, että meidät yhdistänyt vertaistuki ei liity mihinkään riippuvuuksiin, vaan asiaan, jonka me molemmat olemme kokeneet. Puhuimme usein toistemme kanssa vaikeina hetkinä, mutta puhuimme tietenkin myös muistakin asioista, esimerkiksi harrastuksista ja asioista jotka ovat meille tärkeitä.

Polttareiden järjestämisestä vastasi kaksi ystäväni ystävää, jotka eivät aina tuntuneet tulevan toimeen keskenäänkään. Heillä oli kova tarve nokittaa toistensa ideoita niin, että polttareista oli nopeasti tulossa heidän kahden välinen mittelö siitä mitä "minä" haluan. Polttarisankarikin siinä unohtui jo. Tiesin esimerkiksi, että polttarisankari oli jo talvella alkanut odottaa tiettyä tapahtumaa, sanotaan nyt vaikka yhden päivän pop up taidenäyttelyä (ei oikeasti ollut), johon liputkin maksoivat muistaakseni alle 5 euroa, mutta tämä torpattiin jyrkästi tylsänä juttuna, joka ei sovi polttareihin. Koska tiesin miten tärkeä tämä juttu oli polttarisankarille, ehdotin, että voisin viedä hänet sinne vaikka yksin aamulla heti kun paikka aukeaa ja tuoda sitten omakustanteisesti polttarisankarin varsinaisiin polttareihin. Tämä ei olisi edes muuttanut polttarisuunnitelmia, koska polttarit oli tarkoitus aloittaa samppanjalounaalla klo 12. Toinen polttarisankarin ystävistä koki tämän niin, että halusin omia polttarisankarin ja päätti järjestää sittenkin myös aamuun ohjelmaa, joka oli rentoutustunti kelluntatankissa, koska polttareiden järjestäjä oli jo kauan halunnut kokea sen. Mainittakoon, että polttarisankari on klaustrofibinen, jonka sanoinkin, mutta josta loukkaannuttiin. Yritin järjestäjän mielestä puuttua asioihin ja esittää lähisempää ja paremmin ystävämme tuntevaa tyyppiä kuin "asemassani" olisi suotavaa. Hän sanoi kirjaimellisesti noin :D

Polttareista tuli lopulta järkyttävän kalliit mielestäni, muistaakseni 325 euroa per osallistuja + juomat yökerhossa, ja kyseessä oli siis yhden päivän kaupunkipolttarit. Polttarit oli suunniteltu sen mukaan mitkä jutut niistä kahdesta toisiaan vastaan kilpailevasta tyypistä oli upeinta. Onneksi itselleni tuli työvuoro, jota en voinut siirtää, joten silläkin uhalla, että olisin saanut polttariporukan pomojen vihat niskoille, vein ystäväni siihen hänelle tärkeään juttuun aamulla ennen polttareiden alkua ja osallistuin kuitenkin yhteiselle lounaalle. Kun olimme kerran ystäväni kanssa istumassa iltaa hän kertoi, että polttarit olivat varmasti monen mielestä todella upeat, mutta eivät hänen juttunsa, mutta että tulipahan siinä kokeiltua liukuhihnameiningillä kaikkea sellaista, mitä ei koskaan ollut tehnyt mieli kokeilla, eikä tee jälkikäteenkään.

Vierailija
85/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien hinnasta nurisevien polttarivieraiden olisi hyvä joskus itse järjestää polttarit. Ei ole helppo homma saada tälläisiä perinteisiä mökkipolttareita halvalla jos ei lähipiiristä tarpeeksi isoa mökkiä löydy. Mistään luksuspolttareista harvemmin on kyse.

Eihän sitä mökkiä toki ole pakko hommata mutta toisaalta tälläiset kaupunkipolttarit on ainakin oman kokemuksen perusteella tullut vieläkin kalliimmaksi. Olisi kurjaa jos ilta loppuisi kesken sen vuoksi että ei ole vaikka yhteistä majapaikkaa. Lisäksi muualta tulevien pitäisi joka tapauksessa ostaa hotelliyö ja ne vasta Suomessa kalliita ovatkin.

Riippuu niin porukasta. Jos on tulossa mukaan paljon ihmisiä joista jotkut eivät tunne kuin suunnilleen morsiamen niin heistä varsinkin saattaa tuntua raskaalta sitoutua koko viikonlopun polttareihin osittain tuntemattomien ihmisten kanssa. Itse olen viettänyt kaupungissa oikein mukavia päiväpolttareita joista pääsi helposti lähtemään omaan kotiin nukkumaan kun halusi :) kauempaa tulleiden kanssa oli toki etukäteen mietitty yöpymiskuviot että pääsi esim. jonkun muihin polttareihin osallistuneen tai jonkun muun tuttunsa luo yöksi.

Ja itse asiassa viimeksi kun oli mietinnässä yön yli kestävät polttarit niin huomasimme aika nopeasti että edullisemmin saa tilavan saunallisen airbnb-asunnon kivalta paikalta kaupungista kuin mökin. Mökkiin vielä päälle matkakustannukset.

Sama, en haluaisi viettää koko viikonloppua puolituntemattomien kanssa. Päiväohjelma riittäisi monelle. Polttarit pitäisi suunnitella sen mukaan, että pääpäivä olisi lauantai, johon voisi halutessaan lopettaa ja halukkaat jatkaa, olla yötä. Seuraavalle päivälle kevyempää ohjelmaa lähipiirin kanssa. Maksu osallistumisen mukaan. Päiväohjelmaan osallistuvat maksavat vain sen päivän ohjelmasta + % morsiamen kuluista sinä päivänä, ei koko vkl polttarikustannuksista.

Vain naiset haluavat jakaa tällaisia kuluja jollain prosenttiperusteella ja "jos minä olen vain illan, niin muut ovat minulle velkaa 5,50e" ja "minä en osallistu brunssille, niin maksan vain 94% siitä mitä Mirkku".

Ja on muuten aivan mahdotonta järjestää tällaisten kanssa yhtään mitään.

Sitähän se on, valitettavasti. En ole ikinä kuullut vastaavaa ongelmaa miehillä. Esimerkiksi oman mieheni polttareissa yksi heitti 200€ tiskiin ja sanoi että ei jaksa rahasta kitinää, tämä summa varmaan riittää omaksi osuudeksi.

Miesten kesken ei uskalleta keskustella rahasta. Mieheni jäi pari vuotta sitten työttömäksi, ja samaan syssyyn tuli erään kaverin polttarien suunnittelu. Muu polttariporukka kyllä tiesi mieheni työtilanteesta, mutta siitä huolimatta budjetiksi vain ilmoitettiin 300 euroa per naama. Mies ei uskaltanut sanoa vastaan, joten hän sitten otti säästöistä nuo rahat, joille olisi heikentyneessä taloustilanteessa ollut paljon muutakin käyttöä. Luojan kiitos tuli korona, minkä vuoksi sekä polttarit että häät peruuntuivat.

Ja miehet muutenkin kehuskelee rahalla ja esittää varakkaampaa kun ovatkaan, siksi myös polttarit on överit ja esitetään että niihin on varaa.

Vierailija
86/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika alakanttiin on kyllä budjetit. Jo se, että käydään hyvin syömässä (alkupala, pääruoka, jälkkäri), maksaa  sen lähemmäs satasen per nenä, jos otetaan kahvit ja viiniä ja tarjotaan ilmaiseksi juhlakalulle ateria.

Jo pelkkä yksityisesiintyjä polttareissa maksaa reilun tonnin, jos kyse on mistään yhtään yhtään tunnetusta artistista. Eräs puolitunnettu laulaja vetämässä kolme kappaletta juhlakalulle maksoi meille 1500e+alv ja lisäksi driverin mukaiset varusteet (viiniä, kaljaa yms. pukuhuoneeseen artistille).

Alle satasella voisin kuvitella, että käydään jossain kebab-paikassa syömässä, ja sitten baarikierroksella. Siihen menee noin satanen per nenä (20e ruoka, <=80e juomat), jos ei juoda paljoa.

Eiköhän polttareilla ole fiksuin mennä johonkin mökille, tylsää joku ravintola/baari-ilta.

Vierailija
87/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin varmaan 3 minuuttia että mitä tarkoittaa driverin mukaiset varusteet.

Raiderin.

Vierailija
88/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdet polttarit järjestäny. Ei ollut yhtään vaikeaa ja tosi hauskaa oli kaikilla. Kolme henkilöä ja morsian,  askarreltiin edellisilta kaikenlaista höpöä tehtäväjuttua ja pienimuotoinen nörttiopiskelijan polttaripuku huntuineen . Kaikkea kivaa perusjuttua eikä maksanut juuri mitään. Ruoka tarjottiin morsiamelle toki, mutta ihan vaan normi pizzeriassa. Drinkit kustannettiin banaaneilla, joita morsian myi kiskurihintaan ravintolassa, jossa juhlimme. Tapahtui nostalgisella 80-luvulla, jolloin ihmiset eivät vielä olleet suuruudenhulluja ja luovuus kukki 

Vierailija
89/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

120 € ei kuulosta paljolta, jos on kivaa ohjelmaa koko viikonlopuksi.

Kuulostat ilonpilaajalta, on ehkä muiden kannalta parempi että jäät vaan kotiin, kitupiikki.😆

Vierailija
90/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi hitto, ahdistaisi! Sanoisin etten pääsekään osallistumaan.

Näin varmaan jokainen itseään kunnioittava ihminen olisi tehnyt, kun työn ja ajan määrä sekä kustannukset selvisivät ja olivat yllätys. Itse en kehdannut, kun kuitenkin tykkään morsiamesta paljon ja en varmaan kunnioita itseäni tarpeeksi. :(

Ap

Osallistuin aikoinaan tuollaisiin polttareihin vaikka kustannukset oli mun budjettiin korkeat. Muuten ihan kivat mutta illan mittaan tuli hyvin selväksi että olin vain jakamassa kustannuksia. Sulkivat baarissa ringistä ja eivät vastanneet jutteluuni. Vietin sitten illan tuntemattomien kanssa vieraassa kaupungissa ja hauskaa riitti näinkin. Käänsivät myöhemmin asian niin että olin ollut heille jostain kateellinen. Päätin että oli viimeinen kerta kun lähden tyttöjeniltaan.

Meinasin joutua maksajan rooliin opiskeluaikanani. Morsian oli tuttu, mutta ei varsinaisesti ystävä. Minut pyydettiin kuitenkin polttarisuunnitteluihin. En ollut kutsuttu häihin ja kerroin, että polttareiden aikaan olisin toisella paikkakunnalla, mutta ajattelin antaa panokseni suunnittelussa ja polttariasun toteutuksessa. Käytin omia materiaalejani, mutta niin vain pyysivät vielä osallistumaan rahallisiin kustannuksiin. En siis osallistuisi polttaripäivään lainkaan ja maksaa pitäisi toisten syömisistä, juomisista, saunomisista ja majoituksista? Hyvä, että oli varaa edes omaan päivittäiseen ruokaan. En maksanut.

Vierailija
91/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miks kaikesta tehdään niin vaikeaa ja sitten kenelläkään ei edes ole kivaa? Naisporukalla syömään ja illanviettoa jonkun kotona/mökillä/terassilla. Ei tuu kalliiksi ja jää typeryydet tekemättä.

No kun morsian haluaa ehdottomasti sen päivänsä hemmoteltuna prinsessana ja sen katsotaan ihan yleisesti olevan aivan jotain muuta kuin mitä tuossa mainitsit.

Onneksi minun nuoruusaikanani 30-35 vuotta sitten ei prinsessapäivää ollut vielä keksitty. Luojan kiitos siitä.

Vierailija
92/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko viikonlopun kestävät polttarit on aivan naurettavat kun kyse on tavallisista ihmisistä. Rahaa uppoaa aivan järjettömästi, eikä monella ole oikeasti tuollaiseen varaa.

Olen iloinen, ettei en ole polttareita tiedossa. Ystävät ovat joko avioituneet vaivihkaa ilman sen kummempia seremonioita, tai sitten heillä on jo useampi lapsi kumppaninsa kanssa, ovat niin kiinni siinä perhearjessa ettei mitkään pitkän kaavan polttarit tule edes kyseeseen.

Vierailija
93/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

120 € ei kuulosta paljolta, jos on kivaa ohjelmaa koko viikonlopuksi.

Kuulostat ilonpilaajalta, on ehkä muiden kannalta parempi että jäät vaan kotiin, kitupiikki.😆

Varakkaalle pikkusumma, monelle tavalliselle ihmiselle iso raha.

Vierailija
94/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin joutua maksajan rooliin opiskeluaikanani. Morsian oli tuttu, mutta ei varsinaisesti ystävä. Minut pyydettiin kuitenkin polttarisuunnitteluihin. En ollut kutsuttu häihin ja kerroin, että polttareiden aikaan olisin toisella paikkakunnalla, mutta ajattelin antaa panokseni suunnittelussa ja polttariasun toteutuksessa. Käytin omia materiaalejani, mutta niin vain pyysivät vielä osallistumaan rahallisiin kustannuksiin. En siis osallistuisi polttaripäivään lainkaan ja maksaa pitäisi toisten syömisistä, juomisista, saunomisista ja majoituksista? Hyvä, että oli varaa edes omaan päivittäiseen ruokaan. En maksanut.

Huh huh. Sinua ei ollut edes kutsuttu häihin ja silti haluttiin polttareihin maksajaksi? Näköjään kun ihmiset ovat tarpeeksi röyhkeitä, vain taivas on rajana.

Vierailija
95/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain myös kerran kutsun osallistua polttareihin. Myöhemmin selvisi että minua ei kylläkään kutsuta häihin. Maksajaksi polttareihin olisin kelvannut. Morsian vielä sanoi että hän on sitten tosi pettynyt jos polttarit on pliisut. En osallistunut noihin karkeloihin eikä vissiin moni muukaan sellainen henkilö jotka ei saanut hääkutsua. Morsian oli vielä itse luetellut ihmiset jotka voi järjestää nää kemut.

Vierailija
96/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin naimisiin vuonna 2002. Häät oli tosi pienet vain lähisukulaisten kesken, yhtään ystävää ei ollut kutsuttu. Meillä oli tosi tiivis äitiporukka, joiden kanssa kokonnuttiin aina vakipäivinä leikkipuistoon. Nämä ihanat naiset halusivatkin yllättää minut polttareilla vaikka kaikki tiesi että hääkutsuja ei ole tulossa kenellekään. Oli ihana päivä. Budjetti ei varmaan ollut suuri, sain kokeilla rullaluistelua, mitä en ollut koskaan ennen kokeillut. Maksullinen aktiviteetti oli paikallisen laskettelukeskuksen alamäkiajo sellaisella autolla, ei varmaan kauheesti maksanut, sain ajaa sen mäen alas muistaakseni kolme kertaa ja se oli tosi kivaa. Mun kampaajaystävä laittoi mun hiukset. Yksi kaveri teki rentouttavan kasvohoidon. Yhdessä valmistivat ruokaa yhden kotona, katsottiin leffaa. Illalla vielä ulos baariin ja syömään plus muutamat juomat. Parasta vielä oli että sain jälkikäteen valokuvakansion polttaripäivän kuvista. Olen tuosta päivästä tosi kiitollinen noille naisille.

Vierailija
97/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi hitto, ahdistaisi! Sanoisin etten pääsekään osallistumaan.

Siinä mielessä mukava tuo korona. Aina voi tulla jotain pientä oireen airutta, ja kukaan tuskin haluaa polttareihinsa mahdollisen koronapotilaan, etenkin kun se tartuttavin vaihe on juuri tuo jolloin voi vain aavistella mahdollista taudin tuloa.   (Liikaa ei pidä eläytyä, koska se ei ole hyväksi omalle terveydelle).

Vierailija
98/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sanoa, että et osallistu.

En osallistuisi vastentahtoisesti. Rahatilanne ei salli.

Vierailija
99/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä, että sulhanen/morsian itse antaisi rahaa vaikka 400-700€ polttareiden järjestämiseen, jos ne kerta ovat niin tärkeät

Vierailija
100/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilleni kun pidettiin polttarit niin miehen sisko rupesi suunnittelee kaikkea.Halusi porukalla kylpylöihin.Morsiamelle jotain luxusta ja hierontaa ym.Sanoin ei tykkää sellaisista.Jos kukaan ei olisi puuttunnut niin olisi ollut vaikka mitä.Ei tajunnut mistä morsian ei tykkää.Tuntuu ,että tänä päivänä halutaan järjestää vaikka mitä.Monille riittää se yksi päivä hauskanpitoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän