Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen ystävän äidistä?

Vierailija
16.06.2025 |

5v tytölläni on samanikäinen kaveri. Ja tämän kaverin äiti otti yhteyttä että jos voisivat vapaa-ajallakin nähdä, joten tytöt näkivät lasten leikkipaikoissa noin kerran viikossa vuoden ajan. Mutta sitten tapahtui muutos, lapsen kaverin äiti ei ilmeisesti enää halua että tyttömme ovat vapaa-ajalla tekemissä:vetoaa kiireisiin, aina löytyy heillä jotain muuta menoa/esteitä, kun kysyn seuraavaa kertaa. Olen yrittänyt syytä kysyä,mutta kyse kuulemma kiireistä vain. Viimeksi ovat nähneet päiväkodin ulkopuolella yli 2kk sitten. En ymmärrä, miksi ei voi suoraan sanoa? Miten muut vanhemmat, sanotteko te suoraan syyn vastaavassa tilanteessa vai keksittekö vain valkoisia valheita? 

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todenäköisesti se lapsi ei vaan halua enää nähdä ja äiti ei joko tiedä tai halua sanoa sulle sitä syytä. Eli se äiti ei varsinaisesti liity tähän juttuun mitenkään. Jutteleppa omasi kanssa, saattaa syy selvitä nopeastikin.

Vierailija
2/17 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ajattelee, että lapsesi on takertuvainen/ huonoa seuraa. Ehkä äiti haluaa, että lapsellansa kuuluu olla muitakin kavereita. Minulla tuo sama juttu seitsemän vuotiaalla tytölläni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todenäköisesti se lapsi ei vaan halua enää nähdä ja äiti ei joko tiedä tai halua sanoa sulle sitä syytä. Eli se äiti ei varsinaisesti liity tähän juttuun mitenkään. Jutteleppa omasi kanssa, saattaa syy selvitä nopeastikin.

Lapseni leikkii aina tämän tytön kanssa, kun haen päiväkodista. Ja puhuu paljon mitä kaikkea leikki päiväkodissa kaverinsa kanssa. Joten hyvät välit lapsella on kaveriinsa. T.ap

Vierailija
4/17 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni leikkii aina tämän tytön kanssa, kun haen päiväkodista. Ja puhuu paljon mitä kaikkea leikki päiväkodissa kaverinsa kanssa. Joten hyvät välit lapsella on kaveriinsa. T.ap

No jos on jo 8h vietetty yhdessä, Ihan oikeasti se kaveri saattaa haluta taukoa tai muita lapsia ympärilleen. Onko tällä kaverilla isosisaruksia? Itsellä ainakin kun kuopus oli 5v illat oli ihan täynnä hänen ja kahden isomman sisaruksen harrastuskuskauksia. Ei ollut mikään selitys, istuin arki-iltana parhaimmillaan 2h autossa kuskaamassa porukkaa paikasta toiseen. Ei siihen mitään leikki-treffejä edes ehtinyt miettimään sekaan.

Vierailija
5/17 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pointti on siinä, että jos eivät halua että lapsemme ovat tekemisissä, niin miksi ei voi sitä suoraan sanoa, vaan pitää lukea rivien välistä. Ja ei nyt ole mielestäni liian usein tapaamista jos vaikka edes 1krt tai 2 krt kuukaudessa näkisivät. Varsinkin kun nyt vielä molemmat loman aloittivat, niin eivät näe päiväkodissakaan. Lapsellani ei ole muita kavereita oikein, joten kovasti harmittelee jos ei näe kaveriakaan kuin vasta elokuussa.

Vierailija
6/17 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan pystyisi sanomaan suoraan, jos toinen lapsi on lapselleni huonoa seuraa. Sitten vaan ei tapaamaan ehdi. Syy voi olla toisen lapsen halu manipuloida tai olla väkivaltainen, tai vaikka lupa käyttää rajatta älylaitteita. 

Vierailija
7/17 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy voi olla myöskin, että olet ap itse liian takertuvainen. Ei riitä sinulle syyksi, että on muuta menoa.

Vierailija
8/17 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi vedota kiireisiin, kun kertoa totuus. Ei sanota suoraan vaan oletetaan että osataan lukea rivien välistä, jos aina keksii muuta menoa. Sellaista se on nykyään.

Vierailija
9/17 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy voi olla myöskin, että olet ap itse liian takertuvainen. Ei riitä sinulle syyksi, että on muuta menoa.

En ole takertuvainen, enemmänkin päinvastoin. Lapsen kaverin äiti on ollut lisäksi se aktiivisempi osapuoli sopimaan tapaamisia. Toki itsekin olen kysynyt välillä. Joten tästä ei ainakaan voi olla kyse. Toki nyt olen 2kk aikana 2 kertaa kysynyt, kun tyttöni on tapaamisia kovasti toivonut, ei ole mielestäni liian usein kysytty. T.ap

Vierailija
10/17 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla lapsillani on ollut pariin otteeseen takertuvat kaverit.  Eivät vaan jaksa heidän seuraansa pidemmän päälle vaikka vähän aikaa onkin kiva leikkiä yhdessä. 

Etsikää muitakin kavereita, ettei yksi kuormitu ja saatte muutakin elämää

Vierailija
11/17 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole takertuvainen, enemmänkin päinvastoin. Lapsen kaverin äiti on ollut lisäksi se aktiivisempi osapuoli sopimaan tapaamisia. Toki itsekin olen kysynyt välillä. Joten tästä ei ainakaan voi olla kyse. Toki nyt olen 2kk aikana 2 kertaa kysynyt, kun tyttöni on tapaamisia kovasti toivonut, ei ole mielestäni liian usein kysytty. T.ap

Ei ehkä siinä mielessä, mutta tuossa, että vaadit jotain selityksiä. Haluat laittaa lapsen kaverin äidin epämiellyttävään tilanteeseen, jotta sinä saisit selkeän vastauksen. Se ei ole normaalia sosiaalista toimintaa. 

Vierailija
12/17 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lähes päivittäin lapset näkevät päiväkodissa, niin minusta olisi kummallista nähdä vielä tiiviisti vapaa-ajalla. Ihmisillä on muitakin ihmissuhteita joita ylläpitää, on töitä ja harrastuksia, lisäksi tarvitaan aikaa oman perheen kesken.

Vierailija
13/17 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella voi olla nyt uusia harrastuksia ja ne vievät aikaa. Anna aikaa ystävyydelle kehittyä.

Vierailija
14/17 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä siinä mielessä, mutta tuossa, että vaadit jotain selityksiä. Haluat laittaa lapsen kaverin äidin epämiellyttävään tilanteeseen, jotta sinä saisit selkeän vastauksen. Se ei ole normaalia sosiaalista toimintaa. 

Toisaalta kyllä ymmärrän myös ap:n tarpeen selitykselle, koska hän on lapsensa kasvattaja. Jos lapsi käyttäytyy huonosti, kuuluu vanhemman saada tietää siitä, jotta hän voi opettaa kyseistä asiaa lapselleen. Jos on pelkkä epäilys että jotain on tapahtunut, mutta ei tarkempaa tietoa siitä mitä se on, tai edes varmuutta siitä että on jotain (koska joskus ne kiireet ihan oikeasti ovat vain kiireitä!), on vaikea puuttua asiaan mitenkään.

Vierailija
15/17 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kyllä syy on hyvä selvittää, koska voi olla kyse myös väärinkäsityksestä. Vaikeistakin asioista pitää pystyä puhumaan.

Vierailija
16/17 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää jos lapsellasi ei ole muita kavereita? Jaxuhali :)

Vierailija
17/17 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä tuon ikäisten pitäisi leikkiä yhdessä vielä pitkän päiväkotipäivän jälkeenkin? Välillä kuuluisi olla ihan vaan kotona, oman perheen kesken. On myös hyvä oppia leikkimään itsekseen. Syntymäpäiville voi kutsua.

Ajatelkaa nyt vähän itsekin, jos olet ensin joka päivä 8 tuntia töissä, niin vietätkö vielä illat tai vapaapäivätkin kyläilemässä työkavereilla tai otat heidät ilomielin kylään? Milloin ehdit olla yksin? Entä perheesi kanssa? Ai niin, kun ei nykyihmiset halua viettää aikaa oman perheensä kesken, ei edes omien lastensa kanssa. Eivätkä osaa olla edes yksin. Aina pitää olla joku sirkus käynnissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi