En enää ikinä osallistu polttareihin
Lupauduin kaverini polttareihin, sillä tykkään kaveristani kovasti. Polttarit järjestää hänen parhaat ystävänsä, joihin en lukeudu.
Nyt on selvinnyt vähän enemmän, mitä osallistuminen vaatii. Polttarit kestävät koko viikonlopun. Itse olin ajatellut, että polttarit kestäisivät vain yhden päivän/illan. Koko viikonloppu on täynnä ohjelmaa ja polttareissa on minuuttiaikataulu. Lisäksi osallistujilta odotetaan talkootyötä etukäteen ja kaikilla tuntuu olevan aika isot paineet, että kaikki sujuu suunnitelmien mukaan. Budjetti oli myös yllätys ja selvisi vasta, kun ei oikein voinut enää perääntyä kutsusta. Arvioisin, että rahaa tulee menemään noin 120 e.
Uuvuttaa ajatus polttareista jo valmiiksi ja rahanmenokin harmittaa. Itse olin ajatellut, että kohtuullinen osallistumismaksu olisi noin 50 e ja itseäni olisi houkutellut paljon enemmän rento ja kiireetön päivä.
Toki ihanaa, että järjestäjät ovat nähneet kovasti vaivaa ja toivon, että morsian mielissään. Hänen takiaan aion purra hammasta ja olla polttareissa hyvillä mielin. Jatkossa aion kieltäytyä ehdottomasti kaikista polttarikutsuista.
Muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (368)
Polttareiden järjestäminen aloitetaan niin, että selvitetään kaikkien budjetti, siis toivottu budjetti ja sitten ehdoton maksimikipuraja. Sitten kerätään ideoita ystäviltä, niiltä jotka parhaiten morsiamen tuntee, jotta saadaan jotain henkilökohtaista erikoista päivään. Ettei tule sellainen kun joku tuolla kirjoitti, että tylsä ja tavanomainen lauantai. Ei sitä kukaan halua, ja siksihän nämä lähtee helposti käsistä kun yritetään saada liikaa isoja kalliita aktiviteetteja samaan päivään. Toisaalta, ehkä voisi kerätä myös sellaisia aktiviteetteja, jotka porukan mielestä on ehdottoman sopimattomia morsiamelle. Nimittäin olen ollut sellaisissakin, jossa kuviteltiin että morsian haluaa esim. tankotanssia, mutta hän oli joskus kyllä ilmaissut jollekin ystävälle että inhoaa koko hommaa ja sitten loppuillasta siideri kädessä Mirkku sanoo, että "mä olisin kyl tienny et Sari ei tykkää tankotanssista, mutta Jenni ja Kaisa ei kuunnellu ketään muita kun suunnittelivat ohjelmaa".
Budjetti on pyhä - ja koko päivä suunnitellaan sen mukaan. Ei mitän tollaista kolme päivää ennen polttareita "hei kaikkien pitäskin maksaa vielä 30e". Järjestäjät joutuvat kuitenkin varautumaan pieneen ekstraan: joko laskevat sen mukaan jo osallistumiskustannuksiin (5-10% pelivara) tai sitten vaan pistävät omaa rahaansa bileiden lopuksi jos tulee yllätyskuluja. Mutta pääsääntö: ei varata limusiinia jos siihen ei ole varaa. Kaikki olisi kivaa ja niistä saisi upeita kuvia, mutta jos ette ole miljonäärejä, niin kaikkea ei saa.
Päivän aikataulu on kans sellainen, että liian tiukkaan ahdettu päivä on stressaava ja ahdistava kaikille. Hoputtamista, kellon koputtamista, hermoilua, patistamista, syyttelyä ja sättimistä. Sitä ei haluu kukaan. Mieluummin joka siirtymään riittävästi aikaa. Odotellessa on mukava jutella ja tutustua niihinkin kavereihin, jotka ei oo vielä niin tuttuja. Eli, jos on tarkoitus siirtyä crossfit-salilta mökille, ja sinne on matkaa 10km, varaa vähintään puoli tuntia, ehkä 45min siirtymään. Tällä periaatteella.
Ruuanlaitto: itse tehty on halpaa, mutta sitten suunnitelkaa etukäteen kuka pilkkoo sen fetan, ettei tartte siellä mökillä alkaa riitelemään, että joku joutuu tekemään kaiken. Jos budjetti kestää, tilatkaa puolivalmiina tai valmiina. Tai, jos ruoka on tehtävä, tehkää siitä porukka-aktiviteetti, eli kaikki pöydän ääreen, jokaiselle joku tehtävä ja sitten joku ns. teema josta jutellaan ruuanlaiton ajan. Esim. muistellaan siinä niitä vanhoja heiloja, tai kerrataan hurjimmat nuoruuden baarireissut morsimen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien hinnasta nurisevien polttarivieraiden olisi hyvä joskus itse järjestää polttarit. Ei ole helppo homma saada tälläisiä perinteisiä mökkipolttareita halvalla jos ei lähipiiristä tarpeeksi isoa mökkiä löydy. Mistään luksuspolttareista harvemmin on kyse.
Eihän sitä mökkiä toki ole pakko hommata mutta toisaalta tälläiset kaupunkipolttarit on ainakin oman kokemuksen perusteella tullut vieläkin kalliimmaksi. Olisi kurjaa jos ilta loppuisi kesken sen vuoksi että ei ole vaikka yhteistä majapaikkaa. Lisäksi muualta tulevien pitäisi joka tapauksessa ostaa hotelliyö ja ne vasta Suomessa kalliita ovatkin.
Riippuu niin porukasta. Jos on tulossa mukaan paljon ihmisiä joista jotkut eivät tunne kuin suunnilleen morsiamen niin heistä varsinkin saattaa tuntua raskaalta sitoutua koko viikonlopun polttareihin osittain tuntemattomien ihmisten kanssa. Itse olen viettänyt kaupungissa oikein mukavia päiväpolttareita joista pääsi helposti lähtemään omaan kotiin nukkumaan kun halusi :) kauempaa tulleiden kanssa oli toki etukäteen mietitty yöpymiskuviot että pääsi esim. jonkun muihin polttareihin osallistuneen tai jonkun muun tuttunsa luo yöksi.
Ja itse asiassa viimeksi kun oli mietinnässä yön yli kestävät polttarit niin huomasimme aika nopeasti että edullisemmin saa tilavan saunallisen airbnb-asunnon kivalta paikalta kaupungista kuin mökin. Mökkiin vielä päälle matkakustannukset.
Sama, en haluaisi viettää koko viikonloppua puolituntemattomien kanssa. Päiväohjelma riittäisi monelle. Polttarit pitäisi suunnitella sen mukaan, että pääpäivä olisi lauantai, johon voisi halutessaan lopettaa ja halukkaat jatkaa, olla yötä. Seuraavalle päivälle kevyempää ohjelmaa lähipiirin kanssa. Maksu osallistumisen mukaan. Päiväohjelmaan osallistuvat maksavat vain sen päivän ohjelmasta + % morsiamen kuluista sinä päivänä, ei koko vkl polttarikustannuksista.
Vain naiset haluavat jakaa tällaisia kuluja jollain prosenttiperusteella ja "jos minä olen vain illan, niin muut ovat minulle velkaa 5,50e" ja "minä en osallistu brunssille, niin maksan vain 94% siitä mitä Mirkku".
Ja on muuten aivan mahdotonta järjestää tällaisten kanssa yhtään mitään.
Sitähän se on, valitettavasti. En ole ikinä kuullut vastaavaa ongelmaa miehillä. Esimerkiksi oman mieheni polttareissa yksi heitti 200€ tiskiin ja sanoi että ei jaksa rahasta kitinää, tämä summa varmaan riittää omaksi osuudeksi.
No meidän kaveripiirissä, kun aikanaan alkoi naimisiinmenoaalto, niin yhtenä kesänö oli neljät häät ja toki myös neljät polttarit. Se on 8 viikonloppua. Tavallisen työssäkäyvän lomaviikonloppuja on kesässä vain 4…
Olen tämän kesän morsian, ja olen toitottanut kaasoilleni, etten halua mitään ihmeellistä polttareihin. Minulle riittäisi hyvin kokoontuminen jonkun kotona lautapelejä pelaillen ja ruokaa yhdessä laitellen. Polttariporukkaani kuuluu kavereita, joita en ole korona aikana nähnyt kovin paljoa, joten minulle riittää ihan vaan heidän kanssaan juttelu ajan kanssa. En halua, että kenellekään jää polttareistani samanlainen fiilis kuin tämän ketjun ap:lle. Pelkään vain kovasti, että kaasoni luulevat minun vain kainostelevan, joten jää nähtäväksi, millainen päivä tulee olemaan.
Polttareihin palaa rahaa, vaikka ei tehtäisi juuri mitään! Mutta hyvin suunnittelemalla (ja suhteilla!) voi säästää paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kavereiden polttareita järjestellessä ja niitä viettäessä, tuli selväksi että en tahdo sellaisia itselleni. Mentiin salaa naimisiin maistraatissa ja pääsi kaikesta hääöyhötyksestä. Jollekin ne sopii, toisille ei.
Suomessa hienot kesäviikonloput on vähissä. Tuntuu isolta satsaukselta viettää yksi polttareissa ja toinen häissä ellei nyt ole ihan bestiksestä kyse.
no onhan se kiva vetää kalsarikännejä kotona ja grillata yksin
Ne lähimmät, jotka järjestää, haluaa tehdä parasta parhaalle ystävälleen ja he haluavat käyttää rahaa enemmän kuin osa niistä jotka ovat morsiamen vähän vähemmän läheisiä kavereita.
Budjetti pitäisi olla näiden vähemmän läheisten kaverien mukaan, esim tuo 30€ + omat ruoat ravintolassa. Jos osallistujia on vaikka 7 + morsian, budjetti on 210€ + ruoat/juomat. Tuolla saa morsiamelle esim kasvohoidon ja pakopelin koko porukalle.
En haluaisi maksella morsiamelle laskuvarjohyppyä, aamupäivän hemmottelua day spassa, lounasta kämpissä ja hunksien yksityiskeikkaa, koska tiedän, ettei minullekaan kukaan sellaista koskaan tule järjestämään.
Parasta olisi, jos suunnittelijaporukka (eli ne pari läheisintä) maksaisivat itse 2x sen mitä muut osallistujat maksaa, niin pysyisi suunnitelmat järkevissä kustannuksellisissa rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien hinnasta nurisevien polttarivieraiden olisi hyvä joskus itse järjestää polttarit. Ei ole helppo homma saada tälläisiä perinteisiä mökkipolttareita halvalla jos ei lähipiiristä tarpeeksi isoa mökkiä löydy. Mistään luksuspolttareista harvemmin on kyse.
Eihän sitä mökkiä toki ole pakko hommata mutta toisaalta tälläiset kaupunkipolttarit on ainakin oman kokemuksen perusteella tullut vieläkin kalliimmaksi. Olisi kurjaa jos ilta loppuisi kesken sen vuoksi että ei ole vaikka yhteistä majapaikkaa. Lisäksi muualta tulevien pitäisi joka tapauksessa ostaa hotelliyö ja ne vasta Suomessa kalliita ovatkin.
Riippuu niin porukasta. Jos on tulossa mukaan paljon ihmisiä joista jotkut eivät tunne kuin suunnilleen morsiamen niin heistä varsinkin saattaa tuntua raskaalta sitoutua koko viikonlopun polttareihin osittain tuntemattomien ihmisten kanssa. Itse olen viettänyt kaupungissa oikein mukavia päiväpolttareita joista pääsi helposti lähtemään omaan kotiin nukkumaan kun halusi :) kauempaa tulleiden kanssa oli toki etukäteen mietitty yöpymiskuviot että pääsi esim. jonkun muihin polttareihin osallistuneen tai jonkun muun tuttunsa luo yöksi.
Ja itse asiassa viimeksi kun oli mietinnässä yön yli kestävät polttarit niin huomasimme aika nopeasti että edullisemmin saa tilavan saunallisen airbnb-asunnon kivalta paikalta kaupungista kuin mökin. Mökkiin vielä päälle matkakustannukset.
Sama, en haluaisi viettää koko viikonloppua puolituntemattomien kanssa. Päiväohjelma riittäisi monelle. Polttarit pitäisi suunnitella sen mukaan, että pääpäivä olisi lauantai, johon voisi halutessaan lopettaa ja halukkaat jatkaa, olla yötä. Seuraavalle päivälle kevyempää ohjelmaa lähipiirin kanssa. Maksu osallistumisen mukaan. Päiväohjelmaan osallistuvat maksavat vain sen päivän ohjelmasta + % morsiamen kuluista sinä päivänä, ei koko vkl polttarikustannuksista.
Vain naiset haluavat jakaa tällaisia kuluja jollain prosenttiperusteella ja "jos minä olen vain illan, niin muut ovat minulle velkaa 5,50e" ja "minä en osallistu brunssille, niin maksan vain 94% siitä mitä Mirkku".
Ja on muuten aivan mahdotonta järjestää tällaisten kanssa yhtään mitään.
Sitähän se on, valitettavasti. En ole ikinä kuullut vastaavaa ongelmaa miehillä. Esimerkiksi oman mieheni polttareissa yksi heitti 200€ tiskiin ja sanoi että ei jaksa rahasta kitinää, tämä summa varmaan riittää omaksi osuudeksi.
Miesten kesken ei uskalleta keskustella rahasta. Mieheni jäi pari vuotta sitten työttömäksi, ja samaan syssyyn tuli erään kaverin polttarien suunnittelu. Muu polttariporukka kyllä tiesi mieheni työtilanteesta, mutta siitä huolimatta budjetiksi vain ilmoitettiin 300 euroa per naama. Mies ei uskaltanut sanoa vastaan, joten hän sitten otti säästöistä nuo rahat, joille olisi heikentyneessä taloustilanteessa ollut paljon muutakin käyttöä. Luojan kiitos tuli korona, minkä vuoksi sekä polttarit että häät peruuntuivat.
Älä mene, jos noin paljon ahdistaa. Seuraavaksi pyytävät kuitenkin rahaa. Sano, että et valitettavasti voi osallistua, kun talous on tiukilla.
Meidän taloyhtiö on ollut muutamankin kerran telkkarissa.
Peökästään vkonloppuna tuli 3 viestiä, 2 täysin tuntemattomilta, tuttavan tuttava ja yhden olen joskus nähnyt. Olisi halunnut pitää polttari-illan taloyhtiön saunaosastolla.
Loistavat tilat, uima-allas jne.
Eli tosta vaan varaisin sen tuntemattomille lauantaina, kun talon omatkin asukkaat haluaa sitä käyttää.
Kukaan ei ole koskaan kysynyt mieheltä samaa. Mulle on tullut vuosien varrella satoja pyyntöjä.
Mun elämä on ainakin niin tasapaksua. Jos joku ystävä menisi naimisiin ja saisin kutsun polttareihin, menisin varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Ne lähimmät, jotka järjestää, haluaa tehdä parasta parhaalle ystävälleen ja he haluavat käyttää rahaa enemmän kuin osa niistä jotka ovat morsiamen vähän vähemmän läheisiä kavereita.
Budjetti pitäisi olla näiden vähemmän läheisten kaverien mukaan, esim tuo 30€ + omat ruoat ravintolassa. Jos osallistujia on vaikka 7 + morsian, budjetti on 210€ + ruoat/juomat. Tuolla saa morsiamelle esim kasvohoidon ja pakopelin koko porukalle.
En haluaisi maksella morsiamelle laskuvarjohyppyä, aamupäivän hemmottelua day spassa, lounasta kämpissä ja hunksien yksityiskeikkaa, koska tiedän, ettei minullekaan kukaan sellaista koskaan tule järjestämään.
Parasta olisi, jos suunnittelijaporukka (eli ne pari läheisintä) maksaisivat itse 2x sen mitä muut osallistujat maksaa, niin pysyisi suunnitelmat järkevissä kustannuksellisissa rajoissa.
Näinhän sen pitäisikin olla, mutra kuka hullu maksaa enemmän, jos voi maksaa vähemmän. Sen takia morsiamen vähemmän tärkeät ja läheiset kutsutaan mukaan- maksajiksi.
Kyllä sen pitäisi olla itsestään selvää, että ensin pitää määritellä budjetti, ja sitten pysytään siinä. Varsinkin nyt, kun hinnat nousevat hurjaa vauhtia, mutta palkat eivät pysy mukana, olisi hyvä muistaa, että jokaisen on pystyttävä elämään myös polttareiden jälkeen. Pitää olla aika hyvä palkka, että voi kuukauden tuloistaan heittää pari sataa tuosta vain.
Toinen asia on se porukka. Jos se on kiinteä ystäväporukka, jossa ei ole mitään klikkejä, eikä porukasta pois sulkemisia, on mahdollista saada aikaan hyvät bileet. Jos taas käytetään hyväksi maksajia, eli niitä säälistä kutsuttavia, homma menee helposti reisille. Silloin on myös turha alkaa nillittää niille, joilla ei ole varaa maksaa, koska rahan takiahan silloin porukkaa haalitaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien hinnasta nurisevien polttarivieraiden olisi hyvä joskus itse järjestää polttarit.
Tästä olen ihan samaa mieltä. Olen kerran järjestänyt polttarit, ja morsiamella oli viikonlopun suhteen suuria toivomuksia, koska hänen eräälle kaverilleen oli juuri järkätty luksuspolttarit ulkomailla. Iso osa osallistujista oli opiskelijoita, joten budjetti per lärvi oli 50 e. Kenelläkään ei ollut mökkiä tai riittävän isoa kotia polttariporukan kestitsemiseen. Eipä paljoa naurattanut. Kyllä me ihan ok päivä saatiin aikaiseksi, mutta morsian oli kyllä silminnähden pettynyt.
En siis väitä, ettei pienellä budjetilla voisi saada hyvää päivää aikaiseksi. Kuitenkin osalla tuntuu olevan ihan epärelistinen käsitys siitä, mitä kaikki Suomessa maksaa. Ei 50 eurolla per naama vaan saa vuokrattua mökkiä, useamman päivän ruokia sekä alkoholitarjoilua koko viikonlopuksi. Jostakin on pakko tinkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kavereiden polttareita järjestellessä ja niitä viettäessä, tuli selväksi että en tahdo sellaisia itselleni. Mentiin salaa naimisiin maistraatissa ja pääsi kaikesta hääöyhötyksestä. Jollekin ne sopii, toisille ei.
Suomessa hienot kesäviikonloput on vähissä. Tuntuu isolta satsaukselta viettää yksi polttareissa ja toinen häissä ellei nyt ole ihan bestiksestä kyse.
Ihme että sinulla ylipäätänsä kavereita löytyy jos sinulla on noin työlästä osallistua ystävän häähumuun. Vaikka kavereita olisikin paljon ja useammat häät osuisivat samalle kesälle niin eipä se loppujen lopuksi iso satsaus ole jos yhtenä kesänä jää vähemmän omia viikonloppuja. Nykyään on aika paljon näitä minä-minä -ihmisiä.
Kun on perhe, ei niin vaan irroteta monia kokonaisia viikonoppuja juhlimiseen. Eteenkin jos joutuu tekee töitä osan viikonlopuista, katsoo tarkkaan mitä tekee vapaina.
Kannattaa myös aina muistaa se toinen vaihtoehto. Itsellä ei ole niin läheisiä ystäviä, että kukaan minulle olisi järjestänyt polttareita. Naimisiin mentiin maistraatissa, todistajat maistraatista, kun olisi ollut häissä noloa, että minulla olisi ollut lähinnä muutama sukulaisvanhus siellä vieraina. En vaan omaa niin läheisiä kavereita. Tutuimpia kavereita tapaa 1-3 kertaa vuodessa livenä.
Sama juttu merkkipäivinä. Ei vaan kehtaa järjestää synttäreitä, kun niitä tulijoita olisi niin vähän, ehkä 2-3 ihmistä, sukulaisten lisäksi. Tasavuosisynttärit (vaikka 30v) on vaan sukulaisille. Nyt elossa on vakiotulijoita enää yleensä noin 5, mutta sukulaisissa sillä ei ole väliä, paljonko tulee paikalle.
Olkaa onnellisia, jos teillä ON kavereita, joiden polttareihin pääsette tai teille järjestetään polttarit. Itse olisin ikionnellinen, jos joku minut olisi polttareihinsa pyytänyt.
Mulla oli 2 kesää sitten ihanat polttarit, eikä ne maksaneet osallistujille paljon. Olen niistä vieläkin niin kiitollinen ja arvostan niiden eteen nähtyä vaivaa. Polttareissani oli itseni lisäksi 5 ystävääni ja siskoni. Me lähdettiin mummolaan! Meillä on ihana mummo ja lapsena vietimme kesällä lomaa mummolassa, mutta aikuisena ei ole ollut muka aikaa. Oli ihanaa olla mummolassa eri tavalla naisten kesken. Menimme sinne bussilla, liput oli maksaneet vain jotain 6 euroa. Mummo ja hänen naapurinsa opettivat meitä tekemään karjalanpiirakoita ja kertoivat juttuja nuoruudestaan. Millaista oli olla lapsi sota-aikana ja perhe-elämä 50-luvulla. Sitten syötiin yhdessä, mentiin saunaan, kuunneltiin iskelmiä sellaisella vanhalla kelanauhurilla. Tehtiin 50-luvun leikit ja kampaukset, mummo ja naapurinsa olivat kaivelleet meille sen ajan mekkoja ja muita juttuja ja illalla mentiin lavatansseihin. Yöllä palattiin mummolaan ensin avolavakyydillä siellä takana ja loppumatka käveltiin yöusvaisen pellon halki polkua pitkin mummolaan ja laskettiin käen kukuntoja. Yötä oltiin mummolan ullakolla patjoilla. Seuraavana päivänä päästiin aamusaunaan, sitten syötiin lounasta ja lojuttiin mummolan rannalla vanhojen lehtien jutuille naureskellen. Ullakolla oli jotain vanhoja naistenlehtiä ja äitimme Suosikkilehtiä 80-luvulta. Mun polttarit oli niin ihanat eikä kalliit. Oli ihanaa viettää aikaa ystävien, siskon ja mummon kanssa. Meillä oli todella hauskaa ja mummosta oli mukavaa kun talossa oli elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tasan yksissä polttareissa, joissa oli kivaa. Opiskelimme kaikki eli olimme köyhiä. Oli lama-aika, kellään ei työpaikkaa, ei niitä ollut, opiskeltiin kiivaasti. Kokoonnuttiin frendien kanssa ja aloitettiin budjetista. Koska tietysti oli tulossa häätkin, mihin tarvittiin asu ja lahja ja kukin kyytiä sinne, jo pelkästään se oli opiskelubudjetissa iso menoerä. Tultiin siihen tulokseen, että kukin laittaa nykyrahassa ehkäpä 30 e vastaavan summan, koska ei ollut enempää.
No meillä oli tosi hauska päivä ja ilta. Kaikilla, myös morsiamella, oli tenttejä tai muita deadlinejäeli ei ollut aikaakaan millekkän järkyttävälle toipumiselle ja viikonlopun kestolle, hääviikonloppua ajattelimme kaikki tärkeämpänä. Sauna järkättiin yhden ystävän (tosi kivassa) taloyhtiön saunassa ja siinä juotiinn maljat ja muuta evästä sen ystävän kodissa, sitten liehuttiin eri paikoissa, morsian meikattiin, asustettiin, kammattiin ja puettiin vintage-filmitähdeksi (osaavasti, ammattimaisesti) köytiin syömässä lempirvintolassan ja erilaisia VAIN kivoja (eli ei mitään kuvottavia pusun myymisiä tai muuta epämukavaa tai nöyryyttävää) juttuja kaupungilla ja kapungin yössä. Oli vaan älyttömän kivaa ja niitä pipploita muistellaan lämmöllä vieläkin, vaikka sittemmin olemme kaikki vaurastuneet ja olleet mukana kaikenlaisissa isojen budjettien jutuissa.
Korskea ulkopuolisille näyttämisen halu ja älyttömät budjetit nykyisin aiheuttaa minussa sääliä. Mitä puuttuu ystövyydestä ja ihmisistä, joiden on pakko pröystäillä tuollaisessa asiassa?
Ei siinä ole mitään näyttämisen halua ja pröystäilyä jos haluaa ihan tavalliset vaikkapa sitten mökkipolttarit viettää. Usko nyt jo että Suomessa on kallista nykyään. Ysärillä varmaan päästy vähän halvemmalla. Jollakin 30€:llä et saa nykyään yhtään mitään kuten varmaan itsekin olet kauppareissuilla huomannut?
Tästä on kymmenen vuotta aikaa - tytär sai kutsun lapsuusystävän polttareihin. Kun kaikki kulut laski, hintaa olisi tullut 600-800. Ohjelmassa olisi ollut viikonloppu sviitissä, koskenlaskua, hoitoja ym. Kun edellä mainittuihin lisää vielä lapsenlikan palkkauksen ja matkat tuo em. summa olisi täyttynyt. Kaaso huusi kiukkuansa puhelimessa ja tytär suuttui, eikä mennyt häihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, ehkä voisi kerätä myös sellaisia aktiviteetteja, jotka porukan mielestä on ehdottoman sopimattomia morsiamelle. Nimittäin olen ollut sellaisissakin, jossa kuviteltiin että morsian haluaa esim. tankotanssia, mutta hän oli joskus kyllä ilmaissut jollekin ystävälle että inhoaa koko hommaa ja sitten loppuillasta siideri kädessä Mirkku sanoo, että "mä olisin kyl tienny et Sari ei tykkää tankotanssista, mutta Jenni ja Kaisa ei kuunnellu ketään muita kun suunnittelivat ohjelmaa".
Olen ollut tällaisissa polttareissa. Morsiamen sisko ajoi tahtonsa läpi väkisin ja tilasi erään todella kalliin ohjelmanumeron, jota morsian inhosi. Tiesin morsiamen maun ja että näin tulee käymään. Yritin sanoa siitä suunnitteluvaiheessa, että metsään tulee menemään, mutta sisko piti päänsä.
Olen ollut 3 polttareissa, jotka olivat kaikki aika tylsiä.
Näitä kaikkia polttareita on yhdistänyt, että vieraat eivät ole tunteneet toisiaan ja yhteishenkeä ei ole syntynyt. Alkoholiakaan ei ole juuri ollut voitelemassa keskustelua.
Siksi musta ois tärkeää, että polttareissa ois heti alussa jotain, joka loisi yhteishenkeä. Esim. jakauduttais kahteen joukkueeseen ja pelattais jotain jossa joutuu neuvotella keskenään, tukemaan toisiaan.
On morsiamellekin kivempaa, kun osallistujat ovat rennosti yhdessä loppupäivän.
Ei siinä ole mitään näyttämisen halua ja pröystäilyä jos haluaa ihan tavalliset vaikkapa sitten mökkipolttarit viettää. Usko nyt jo että Suomessa on kallista nykyään. Ysärillä varmaan päästy vähän halvemmalla. Jollakin 30€:llä et saa nykyään yhtään mitään kuten varmaan itsekin olet kauppareissuilla huomannut?