Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enää ikinä osallistu polttareihin

Vierailija
20.03.2022 |

Lupauduin kaverini polttareihin, sillä tykkään kaveristani kovasti. Polttarit järjestää hänen parhaat ystävänsä, joihin en lukeudu.

Nyt on selvinnyt vähän enemmän, mitä osallistuminen vaatii. Polttarit kestävät koko viikonlopun. Itse olin ajatellut, että polttarit kestäisivät vain yhden päivän/illan. Koko viikonloppu on täynnä ohjelmaa ja polttareissa on minuuttiaikataulu. Lisäksi osallistujilta odotetaan talkootyötä etukäteen ja kaikilla tuntuu olevan aika isot paineet, että kaikki sujuu suunnitelmien mukaan. Budjetti oli myös yllätys ja selvisi vasta, kun ei oikein voinut enää perääntyä kutsusta. Arvioisin, että rahaa tulee menemään noin 120 e.

Uuvuttaa ajatus polttareista jo valmiiksi ja rahanmenokin harmittaa. Itse olin ajatellut, että kohtuullinen osallistumismaksu olisi noin 50 e ja itseäni olisi houkutellut paljon enemmän rento ja kiireetön päivä.

Toki ihanaa, että järjestäjät ovat nähneet kovasti vaivaa ja toivon, että morsian mielissään. Hänen takiaan aion purra hammasta ja olla polttareissa hyvillä mielin. Jatkossa aion kieltäytyä ehdottomasti kaikista polttarikutsuista.

Muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (368)

Vierailija
41/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos 'sairastuisit' pari päivää ennen?

Jos niin myöhäisessä vaiheessa peruu että kaikki varaukset on pitänyt jo lyödä lukkoon niin olisi mielestäni epäkohteliasta olla maksamatta mitään. Siis jos esim. jonnekin paikkaan on viikkoa ennen vahvistettava osallistujamäärä (ja lasku muodostuu sen perusteella) ja joku tuon jälkeen peruu osallistumisensa olisi hänen kohteliasta maksaa oma osansa kyseisen paikan hinnasta. Mutta siis tuolloin toki seurattava sitäkin periaatetta ettei enää tuossa vaiheessa kaaso voi keksiä lisämenoeriä ja olettaa ihmisten maksavan.

Alussa sovittavan budjetin lisäksi siis ihan ehdottoman tärkeää sopia sekin mihin asti on mahdollisuus perua ilman että joutuu maksamaan mitään. Siis jos suunnitelmat on sellaisia että jonkun joka tapauksessa on maksettava perujien osuus varatusta ohjelmasta.

Olen ollut itsekin polttareita suunnittelemassa ja tuollainen järjestelmällisyys on onneksi otettu hyvin vastaan :) kun kaikki on selkeästi etukäteen sovittu vältytään turhilta väärinkäsityksiltä ja riidoilta myöhemmin.

Vierailija
42/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttarisuunnitelmissa on ensin kaikenlaista hurjan hienoa ja ainutkertaista, sitten alkaa realismi nostaa päätään ja lopulta hoksataan, että oikeasti kivointa olisi olla yhdessä, syödä hyvin ja ohjelmaksi riittää ihan oikeasti kasvo/jalkahoito, personal trainerin opastama kuntosalituokio (tai morsiamen kiinnostuksen mukaan opastettu museokierros vain tälle porukalla /olutmaistajaiset/ maastoratsastusta/studiovalokuvaustuokio  tms.) tai jotain muuta yhteisöllistä ja kohtalaisen edullista. Ei se morsiankaan oikeasti halua koko viikonloppua minuuttiaikataululla mennä riitaisan polttariporukan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi hitto, ahdistaisi! Sanoisin etten pääsekään osallistumaan.

Sama.

Jos ihan rehellisiä ollaan, en ole koskaan ymmärtänyt polttariperinnettä. Ihan oikeasti, saako joku näistä jotain irti?

Kuule aika monikin oikeassa elämässä. Ei kaikki ole tuollaisia epäsosiaalisia erakkoja kuin valtaosa tällä palstalla.

Itse olen nauttinut aikoinaan todella paljon omista polttareistani ja toisaalta myös kavereideni polttareista. Hienoja ja hauskoja muistoja.

Vierailija
44/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen on tosi raukkamaista silloin kun jotain yhdessä järjestetään. Pari päivää ennen kaikki on jo varattu ja todennäköisesti maksettukin, mökkejä ei voi perua jne ja eikä tehdä uusia suunnitelmia.

Parempi perua hyvissä ajoin ja sanoa perusteeksi sen, että polttarit ylittävät ajattelemasi aika- ja rahamäärän.

Vierailija
45/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttarisuunnitelmissa on ensin kaikenlaista hurjan hienoa ja ainutkertaista, sitten alkaa realismi nostaa päätään ja lopulta hoksataan, että oikeasti kivointa olisi olla yhdessä, syödä hyvin ja ohjelmaksi riittää ihan oikeasti kasvo/jalkahoito, personal trainerin opastama kuntosalituokio (tai morsiamen kiinnostuksen mukaan opastettu museokierros vain tälle porukalla /olutmaistajaiset/ maastoratsastusta/studiovalokuvaustuokio  tms.) tai jotain muuta yhteisöllistä ja kohtalaisen edullista. Ei se morsiankaan oikeasti halua koko viikonloppua minuuttiaikataululla mennä riitaisan polttariporukan kanssa.

Täytyy sanoa, että aika paljon saa kyllä rahaa kulumaan ihan siihen pelkkään yhdessäoloonkin. Jos siis esim. mökkivuokra ja ruuat/juomat. Ja siihen päälle vielä vaikka tuo studiovalokuvaus. Jos oikeasti haluaa vuokrata hienon mökin, jonne mahtuu vaikka 15 ihmistä, niin se jo pelkästään maksaa aikas paljon :D jos siis sellaista mökkiä ei saa edullisemmin jostain lähipiiristä.

Vierailija
46/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mutta sekin pitää muistaa että monesti tuollainen yksinkertainenkin tekeminen maksaa Suomessa yllättävän paljon jos ei ole suhteita vaikka johonkin tapahtumien vetäjiin. Hintaa tulee yhtäkkiä kymppejä lisää vaikkapa vain koko päivän ruuista ja juomista.

Vierailija
47/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällainen on tosi raukkamaista silloin kun jotain yhdessä järjestetään. Pari päivää ennen kaikki on jo varattu ja todennäköisesti maksettukin, mökkejä ei voi perua jne ja eikä tehdä uusia suunnitelmia.

Parempi perua hyvissä ajoin ja sanoa perusteeksi sen, että polttarit ylittävät ajattelemasi aika- ja rahamäärän.

Näin juuri. Kyllä ne maksetaan ihan hyvissä ajoin, ettei hirveästi auta sairastua pari päivää ennen, jos haluaa säästää.

Vierailija
48/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien hinnasta nurisevien polttarivieraiden olisi hyvä joskus itse järjestää polttarit. Ei ole helppo homma saada tälläisiä perinteisiä mökkipolttareita halvalla jos ei lähipiiristä tarpeeksi isoa mökkiä löydy. Mistään luksuspolttareista harvemmin on kyse.

Eihän sitä mökkiä toki ole pakko hommata mutta toisaalta tälläiset kaupunkipolttarit on ainakin oman kokemuksen perusteella tullut vieläkin kalliimmaksi. Olisi kurjaa jos ilta loppuisi kesken sen vuoksi että ei ole vaikka yhteistä majapaikkaa. Lisäksi muualta tulevien pitäisi joka tapauksessa ostaa hotelliyö ja ne vasta Suomessa kalliita ovatkin.

Riippuu niin porukasta. Jos on tulossa mukaan paljon ihmisiä joista jotkut eivät tunne kuin suunnilleen morsiamen niin heistä varsinkin saattaa tuntua raskaalta sitoutua koko viikonlopun polttareihin osittain tuntemattomien ihmisten kanssa. Itse olen viettänyt kaupungissa oikein mukavia päiväpolttareita joista pääsi helposti lähtemään omaan kotiin nukkumaan kun halusi :) kauempaa tulleiden kanssa oli toki etukäteen mietitty yöpymiskuviot että pääsi esim. jonkun muihin polttareihin osallistuneen tai jonkun muun tuttunsa luo yöksi.

Ja itse asiassa viimeksi kun oli mietinnässä yön yli kestävät polttarit niin huomasimme aika nopeasti että edullisemmin saa tilavan saunallisen airbnb-asunnon kivalta paikalta kaupungista kuin mökin. Mökkiin vielä päälle matkakustannukset.

Vierailija
49/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin tätä polttareihin osallistumista sillä lailla, että vaikka se maksaa, niin saahan siihen itselleenkin kivaa. Jos ollaan kavereiden kanssa jossain yötä, syödään ja tehdään joku aktiviteetti, niin eihän se normaalistikaan ilmaista ole.

Jos taas ei seura kiinnosta tai suunnitellut aktiviteetit, niin polttareiden suunnittelussa voi ilmoittaa, että on muita juttuja ja osallistun vain brunssille ja maksan sen.

Vierailija
50/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien hinnasta nurisevien polttarivieraiden olisi hyvä joskus itse järjestää polttarit. Ei ole helppo homma saada tälläisiä perinteisiä mökkipolttareita halvalla jos ei lähipiiristä tarpeeksi isoa mökkiä löydy. Mistään luksuspolttareista harvemmin on kyse.

Eihän sitä mökkiä toki ole pakko hommata mutta toisaalta tälläiset kaupunkipolttarit on ainakin oman kokemuksen perusteella tullut vieläkin kalliimmaksi. Olisi kurjaa jos ilta loppuisi kesken sen vuoksi että ei ole vaikka yhteistä majapaikkaa. Lisäksi muualta tulevien pitäisi joka tapauksessa ostaa hotelliyö ja ne vasta Suomessa kalliita ovatkin.

Riippuu niin porukasta. Jos on tulossa mukaan paljon ihmisiä joista jotkut eivät tunne kuin suunnilleen morsiamen niin heistä varsinkin saattaa tuntua raskaalta sitoutua koko viikonlopun polttareihin osittain tuntemattomien ihmisten kanssa. Itse olen viettänyt kaupungissa oikein mukavia päiväpolttareita joista pääsi helposti lähtemään omaan kotiin nukkumaan kun halusi :) kauempaa tulleiden kanssa oli toki etukäteen mietitty yöpymiskuviot että pääsi esim. jonkun muihin polttareihin osallistuneen tai jonkun muun tuttunsa luo yöksi.

Ja itse asiassa viimeksi kun oli mietinnässä yön yli kestävät polttarit niin huomasimme aika nopeasti että edullisemmin saa tilavan saunallisen airbnb-asunnon kivalta paikalta kaupungista kuin mökin. Mökkiin vielä päälle matkakustannukset.

Sama, en haluaisi viettää koko viikonloppua puolituntemattomien kanssa. Päiväohjelma riittäisi monelle. Polttarit pitäisi suunnitella sen mukaan, että pääpäivä olisi lauantai, johon voisi halutessaan lopettaa ja halukkaat jatkaa, olla yötä. Seuraavalle päivälle kevyempää ohjelmaa lähipiirin kanssa. Maksu osallistumisen mukaan. Päiväohjelmaan osallistuvat maksavat vain sen päivän ohjelmasta + % morsiamen kuluista sinä päivänä, ei koko vkl polttarikustannuksista.

Vierailija
51/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voisimme yrittää päästä eroon siitä pinttyneestä tavasta, että suomalaisissa polttareissa on pakko olla mökkeilyä ja yöpyminen. Mutta heti kun joku puhuu näitä pitkän kaavan reissuja vastaan, haukutaan epäsosiaaliseksi.

Vierailija
52/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista polttareista kieltäytyisin jo sillä perusteella, että niihin pitäisi uhrata koko viikonloppu. Sitten on vielä se varsinainen hääjuhla. Ystäväpiirissä voi olla tietyssä iässä useita häitä ja polttareita saman vuoden aikana, joten eipä ole vapaa-ajan ongelmia, kun näitä vielä paisutellaan monipäiväisiksi. Polttariporukka voi koostua henkilöistä, jotka tuntevat kaikki morsiamen, mutta joilla ei ole keskenään välttämättä paljon yhteistä. Voi tulla aika pitkä viikonloppu.

Raha on toinen asia, varsinkin, jos alkuperäisessä budjetissa ei pysytä tai sitä ei ole edes kunnolla laadittu.

Vierailija
53/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

120e on ihan kohtuullinen koko viikonlopusta, toki jos samalle kesälle kertyy monia polttareita niin alkaa kukkarossa ahdistaa.

Minulle järjestettiin juuri tuollaiset "rennot" ja sitä myöden halvat polttarit, ja olin kyllä valitettavasti aika pettynyt. En odottanut mitään huvilaa ja varjoliitämistä, mutta tankotanssitunti, saunominen halvassa airbnb:ssä ja illalla baariin on sellaisia aktiviteetteja, joita voisin ihan perus lauantainakin tehdä. Ei ollut mitään, mikä olisi jäänyt mieleen polttareina.

Vierailija
54/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama, en haluaisi viettää koko viikonloppua puolituntemattomien kanssa. Päiväohjelma riittäisi monelle. Polttarit pitäisi suunnitella sen mukaan, että pääpäivä olisi lauantai, johon voisi halutessaan lopettaa ja halukkaat jatkaa, olla yötä. Seuraavalle päivälle kevyempää ohjelmaa lähipiirin kanssa. Maksu osallistumisen mukaan. Päiväohjelmaan osallistuvat maksavat vain sen päivän ohjelmasta + % morsiamen kuluista sinä päivänä, ei koko vkl polttarikustannuksista.

Vain naiset haluavat jakaa tällaisia kuluja jollain prosenttiperusteella ja "jos minä olen vain illan, niin muut ovat minulle velkaa 5,50e" ja "minä en osallistu brunssille, niin maksan vain 94% siitä mitä Mirkku".

Ja on muuten aivan mahdotonta järjestää tällaisten kanssa yhtään mitään.

Vierailija
55/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minutkin on kerran kutsuttu lähes vieraan ihmisen polttareihin. Oli ilmiselvää, että haluttiin vain lisää maksajia, joten en mennyt.

Vierailija
56/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi hitto, ahdistaisi! Sanoisin etten pääsekään osallistumaan.

Sama.

Jos ihan rehellisiä ollaan, en ole koskaan ymmärtänyt polttariperinnettä. Ihan oikeasti, saako joku näistä jotain irti?

Kyllä minä ainakin olen saanut. Hauskaa yhdessäoloa ystävien kanssa.

Niin, silloin on, kun on kiinteä ystäväporukka, jonka jäsenet tuntevat toisensa ja kaikki ovat ystäviä keskenään. Mutta sitten meneekin jo vaikeammaksi, jos morsiamella on ystäväklikin lisäksi yksittäisiä hyviä ystäviä, jotka eivät ehkä sujahdakaan tähän ydinporukkaan luontevasti mukaan bailaamaan.

Vierailija
57/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tasan yksissä polttareissa, joissa oli kivaa. Opiskelimme kaikki eli olimme köyhiä. Oli lama-aika, kellään ei työpaikkaa, ei niitä ollut, opiskeltiin kiivaasti. Kokoonnuttiin frendien kanssa ja aloitettiin budjetista. Koska tietysti oli tulossa häätkin, mihin tarvittiin asu ja lahja ja kukin kyytiä sinne, jo pelkästään se oli opiskelubudjetissa iso menoerä. Tultiin siihen tulokseen, että kukin laittaa nykyrahassa ehkäpä 30 e vastaavan summan, koska ei ollut enempää.

No meillä oli tosi hauska päivä ja ilta. Kaikilla, myös morsiamella, oli tenttejä tai muita deadlinejäeli ei ollut aikaakaan millekkän järkyttävälle toipumiselle ja viikonlopun kestolle, hääviikonloppua ajattelimme kaikki tärkeämpänä. Sauna järkättiin yhden ystävän (tosi kivassa) taloyhtiön saunassa ja siinä juotiinn maljat ja muuta evästä sen ystävän kodissa, sitten liehuttiin eri paikoissa, morsian meikattiin, asustettiin, kammattiin ja puettiin vintage-filmitähdeksi (osaavasti, ammattimaisesti) köytiin syömässä lempirvintolassan ja erilaisia VAIN kivoja (eli ei mitään kuvottavia pusun myymisiä tai muuta epämukavaa tai nöyryyttävää) juttuja kaupungilla ja kapungin yössä. Oli vaan älyttömän kivaa ja niitä pipploita muistellaan lämmöllä vieläkin, vaikka sittemmin olemme kaikki vaurastuneet ja olleet mukana kaikenlaisissa isojen budjettien jutuissa.

Korskea ulkopuolisille näyttämisen halu ja älyttömät budjetit nykyisin aiheuttaa minussa sääliä. Mitä puuttuu ystövyydestä ja ihmisistä, joiden on pakko pröystäillä tuollaisessa asiassa?

Vierailija
58/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko polttarit järjestää vähän lyhyempinä, siis yksi ilta jossa tehdään jotain mukavaa yhdessä, ehkä saunotaan, syödään ja otetaan muutama lasillinen? Ajankulu on kohtuullisempaa ja rahamielessäkin homma helpottuu.

Jos polttareihin ollaan kuluttamassa koko viikonloppua, se käytännössä rajaa perheelliset ulos. Tosin sehän saattaa olla ihan tarkoituskin.

Vierailija
59/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereiden polttareita järjestellessä ja niitä viettäessä, tuli selväksi että en tahdo sellaisia itselleni. Mentiin salaa naimisiin maistraatissa ja pääsi kaikesta hääöyhötyksestä. Jollekin ne sopii, toisille ei.

Suomessa hienot kesäviikonloput on vähissä. Tuntuu isolta satsaukselta viettää yksi polttareissa ja toinen häissä ellei nyt ole ihan bestiksestä kyse.

Vierailija
60/368 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kavereiden polttareita järjestellessä ja niitä viettäessä, tuli selväksi että en tahdo sellaisia itselleni. Mentiin salaa naimisiin maistraatissa ja pääsi kaikesta hääöyhötyksestä. Jollekin ne sopii, toisille ei.

Suomessa hienot kesäviikonloput on vähissä. Tuntuu isolta satsaukselta viettää yksi polttareissa ja toinen häissä ellei nyt ole ihan bestiksestä kyse.

Ihme että sinulla ylipäätänsä kavereita löytyy jos sinulla on noin työlästä osallistua ystävän häähumuun. Vaikka kavereita olisikin paljon ja useammat häät osuisivat samalle kesälle niin eipä se loppujen lopuksi iso satsaus ole jos yhtenä kesänä jää vähemmän omia viikonloppuja. Nykyään on aika paljon näitä minä-minä -ihmisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän