Nyt haluaisin kyllä ylläpidolta oikeasti vastauksen: MIKSI abortista
ei saa keskustella? Minua oikeasti järkyttää tämä asia. Vai kolahtaako se johonkin abortin tehneeseen moderaattoriin?
Saa nähdä kuinka nopeasti tämä aloitus poistuu.
Kommentit (275)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:18"]
Et valitettavasti ymmärtänyt pointtiani. Jos haluaisit että lainsäädääntö ja asenteet asiassa muuttuisivat on parempi turvautua vähemmän abortin jo tehneiden yksilöiden syyllistämiseen ja enemmän yhteiskunnallisista asioista ja asenteista keskusteluun että tulevaisuus olisi toisenlainen.
Vielä rautalankaa: vaikka itse haluaisit miten syyllistää, haukkua ja tuomita abortin jo tehneitä naisia sinun ei kannata tehdä sitä jos haluat edistää aborttilainsäädännön muuttamista.
Eriasia on sitten onko koko aborttiasiassa sinulle tärkeämpää se että pääset haukkumaan, syyllistämään ja tuomitsemaan historiaa vai haluatko muuttaa tulevaisuutta.
t. abortin vastustaja
[/quote]
Ymmärsin pointtisi oikein hyvin. Sinä haluat sanoa kantasi ja olla sanomatta sitä niille, keitä se loukkaa. Se on ymmärrettävää. Mutta eivät abortin tehneet naiset ole tyhmiä. Jos minä sanon, että abortti on julma teko ja ainutkertaisen yksilöllisyyden jo alkaneen elämän mahdollisuuden lopettaminen, niin vaikka en osoittaisi heitä sormella, niin kyllä he ymmärtävät, että kuvaan heidän tekemänsä teon tällaiseksi. Eli syyllistän heitä.
En näe aborttia myöskään pelkästään lainsäädännöllisenä joko/tai -kysymyksenä, vaan ja tietenkin moraalisena. Abortin tuomitsemalla, mitä ei voi pitää erillään syyllistämisestä, voi pyrkiä vaikuttamaan abortteja koskeviin asenteisiin niiden tekemistä vähentävästi. Abortista etukäteen syyllistäminen voi myös niitä vähentää. Tämä on toivottavampaa kuin aborttien tekeminen, jos aborttia pitää hyvin tuomittavana rikoksena (nykyisin tämä on yhtä kuin moraalisesti, ei lainsäädännöllisesti).
Miten abortin voi kuvata moraalittomaksi teoksi syyllistämättä abortin tekeviä tai tehneitä?
[/quote]
Syyllistäminen on vain turhan häpeän ja potentiaalisten tunne patoutumien kehittämistä. Silloin ihminen voi yhä tehdä abortin, mutta ei puhu siitä kenellekään ja tekee sen piilossa. Sen sijaan asiasta terveesti keskusteleminen niin että suhtautuu toiseen kunnioittavasti ja tasa-arvoisena ihmisenä voi auttaa. Mutta se taas ei onnistu enää teiltä, koska silloin teidän omat tunteenne ottaa vallan ja te haluatte oksentaa pahan olonne tämän päälle.
Tuo syyllistäjätuomitsija ei tunnu ymmärtävän sitä että jos haluaa muokata mielipideilmastoa ja lainsäädäntöä pitämään enemmän syntymättömän ihmiselämän puolia niin lontoolaista sananlaskua mukaellen on helpompi houkutella kärpäsiä hunajalla kuin ajaa niitä kohti itseäsi etikalla.
Lukis nyt vaikka Sun Tsuta vähän tai jotain.
Osittain ymmärrän abortin kannattajien närkästyksen, minuakin närkästyttää heikko, itsetuhoinen argumentaatiota vaikka se yrittäisi olla samaa mieltä kanssani.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:34"]
Et valitettavasti ymmärtänyt pointtiani. Jos haluaisit että lainsäädääntö ja asenteet asiassa muuttuisivat on parempi turvautua vähemmän abortin jo tehneiden yksilöiden syyllistämiseen ja enemmän yhteiskunnallisista asioista ja asenteista keskusteluun että tulevaisuus olisi toisenlainen.
Vielä rautalankaa: vaikka itse haluaisit miten syyllistää, haukkua ja tuomita abortin jo tehneitä naisia sinun ei kannata tehdä sitä jos haluat edistää aborttilainsäädännön muuttamista.
Eriasia on sitten onko koko aborttiasiassa sinulle tärkeämpää se että pääset haukkumaan, syyllistämään ja tuomitsemaan historiaa vai haluatko muuttaa tulevaisuutta.
t. abortin vastustaja
[/quote]
Ymmärsin pointtisi oikein hyvin. Sinä haluat sanoa kantasi ja olla sanomatta sitä niille, keitä se loukkaa. Se on ymmärrettävää. Mutta eivät abortin tehneet naiset ole tyhmiä. Jos minä sanon, että abortti on julma teko ja ainutkertaisen yksilöllisyyden jo alkaneen elämän mahdollisuuden lopettaminen, niin vaikka en osoittaisi heitä sormella, niin kyllä he ymmärtävät, että kuvaan heidän tekemänsä teon tällaiseksi. Eli syyllistän heitä.
En näe aborttia myöskään pelkästään lainsäädännöllisenä joko/tai -kysymyksenä, vaan ja tietenkin moraalisena. Abortin tuomitsemalla, mitä ei voi pitää erillään syyllistämisestä, voi pyrkiä vaikuttamaan abortteja koskeviin asenteisiin niiden tekemistä vähentävästi. Abortista etukäteen syyllistäminen voi myös niitä vähentää. Tämä on toivottavampaa kuin aborttien tekeminen, jos aborttia pitää hyvin tuomittavana rikoksena (nykyisin tämä on yhtä kuin moraalisesti, ei lainsäädännöllisesti).
Miten abortin voi kuvata moraalittomaksi teoksi syyllistämättä abortin tekeviä tai tehneitä?
[/quote]
Syyllistäminen on vain turhan häpeän ja potentiaalisten tunne patoutumien kehittämistä. Silloin ihminen voi yhä tehdä abortin, mutta ei puhu siitä kenellekään ja tekee sen piilossa. Sen sijaan asiasta terveesti keskusteleminen niin että suhtautuu toiseen kunnioittavasti ja tasa-arvoisena ihmisenä voi auttaa. Mutta se taas ei onnistu enää teiltä, koska silloin teidän omat tunteenne ottaa vallan ja te haluatte oksentaa pahan olonne tämän päälle.
[/quote]
Etukäteen "syyllistäminen", kuten kuvien ja tiedon jakaminen sikiön kehityksestä vähentää abortteja.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:32"]
t. abortin vastustaja
[/quote]
Ymmärsin pointtisi oikein hyvin. Sinä haluat sanoa kantasi ja olla sanomatta sitä niille, keitä se loukkaa.
[/quote]
Väärin.
Jos et ala ymmärtää paremmin olet osa ongelmaa etkä ratkaisua.
[/quote]
On aika mahdoton lukea ajatuksiasi, kun et vaivaudu niitä perustelemaan.
Kysymys abortinvastustajille:
Oletteko hakeneet adoptiota? Koska adoptiojonossa olevat eivät jonota siksi, että lapsia ei olisi, vaan koska prosessi on pitkä ja vaativa. Tuolla itärajan takana on paljon lapsia vailla vanhempia, miksi ette anna heille kotia? Ja herttinen, mitä jos Venäjällä, jossa abortti on erittäin yleisestä (miljoona vuodessa), lopetettaisiin abortit? Ei riitä Suomen väestö niitä lapsia adoptoimaan!
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:34"]
t. abortin vastustaja
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Etukäteen "syyllistäminen", kuten kuvien ja tiedon jakaminen sikiön kehityksestä vähentää abortteja.
[/quote]
Onko ihan tutkittua tietoa tästä? Minä hieman epäilen tätä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:42"]
Tuo syyllistäjätuomitsija ei tunnu ymmärtävän sitä että jos haluaa muokata mielipideilmastoa ja lainsäädäntöä pitämään enemmän syntymättömän ihmiselämän puolia niin lontoolaista sananlaskua mukaellen on helpompi houkutella kärpäsiä hunajalla kuin ajaa niitä kohti itseäsi etikalla.
Lukis nyt vaikka Sun Tsuta vähän tai jotain.
Osittain ymmärrän abortin kannattajien närkästyksen, minuakin närkästyttää heikko, itsetuhoinen argumentaatiota vaikka se yrittäisi olla samaa mieltä kanssani.
[/quote]
Mitä hunajaa sinulla on tarjota ihmisille, jotta nämä näkisivät abortin tuomittavana tekona ja aborttien tekeminen vähentyisi, vaikka lainsäädäntö ei muuttuisi? Ei tämä ole mukava aihe, eikä asiaa voi kuvata mukavasti. Et pidä sävystä, etkä syyllistämisestä, ja vaikka varmasti asiat voisi sanoa tahdikkaammin, niin ei sitä pysty kiertämään, jos abortin näkee tuomittavana, että kyse on moraalittomasta teosta.
En näe "hunajaa", mitä tarjota. Yhteiskunnan avun hienoinen lisääminen, kehotus sukulaisiin ja ystäviin turvaamiseen (aivan kuin ihmiset eivät tätä tekisi muutoinkin, jos mahdollista) eivät vie keskustelua mihinkään suuntaan.
Mutta jos todella pyrit kuvaamaan, miksi abortti on hyvin moraaliton teko, ja miksi sen tekijä syyllistyy hyvin moraalittomaan tekoon, niin tämä voi aktivoida omantunnon ja syyllisyyden tunteita ja niiden herättämiä epäilyksiä, jotka saavat aiotusta abortista luopumaan.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:44"]
[/quote]
Kyllähän peruskoulussa kerrotaan siksiön kehityksestä. Mutta ei sentään syyllistävällä tavalla. Syyllistämisessä on sekin huono puoli että se on automaattinen oletus siitä että ihminen on paha tai tulee tekemään jotain pahaa. Se ei ole terve lähtökohta kenellekään, koska se on osoitus epäluottamuksesta.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:22"]Väärin. Niin kuin jo kirjoitin, en olisi voinut antaa omaani pois. On eri asia abortoida 6-7 viikkoinen alkio kuin antaa kantamansa ja synnyttämänsä lapsi pois. Ei olisi ollut oikein lasta sekä jo olemassa olevaa lastani kohtaan se, että olisin synnyttänyt lapsen siihen elämän tilanteeseen. Ja olen varma, että sillä kaikella oli jokin tarkoitus. Tapasin silloin nykyisen rakkaan aviomieheni jonka kanssa meillä toivottuja lapsia 2. Minulla ei nyt heitä olisi jos olisin päättänyt jatkaa raskautta. Joskus täytyy tehdä vaikeita päätöksiä ja tällä kertaa siitä onneksi seurasi kuitenkin jotakin hyvää.[/quote]
Miten olisi ollut väärin lasta kohtaan antaa lapselle elämä?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:45"]
t. abortin vastustaja
[/quote]
Ymmärsin pointtisi oikein hyvin. Sinä haluat sanoa kantasi ja olla sanomatta sitä niille, keitä se loukkaa.
[/quote]
Väärin.
[/quote]
[/quote]
Olen perustellut jo pariinkin otteeseen. Pidän itseäni syyttömänä siihen jos ei siitä huolimatta mene jakeluun. En ala kirjoittaa kolmatta versiota enää tavutettuna helppokielenä, en usko että sekään auttaa ja uskon että suurin osa lukijoista kuitenkin ymmärtää ilman sitäkin. Tuotto-panos suhde ei ole riiittävä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:53"] [quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:51"] [quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:49"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:42"] [quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:37"]Abortinkannattajat eivät kestä kiihkottomia järkeilyyn perustuvia abortinvastaisia argumentteja eivätkä ole halukkaita keskustelemaan edes omista aborttia puoltavista argumenteista. Se riittää että he esittävät ne korkeimpana totuutena. Soraääniä, vasta-argumentteja -> ketju pois. [/quote] En ole saanut ensimmäistäkään hyvää argumenttia, miksi abortti on huono asia. [/quote] Et tietenkään koska ketjut poistetaan. [/quote] Ainoat argumenit mitä olen kuullut ovat: "Abortti on murha!" "Se nyt vain on väärin." Ja oma suosikkini: "Mitä jos sut olis abortoitu?" [/quote] Tietysti, koska ketjut joissa argumentaatio on edennyt järkevämälle tasolle ovat POISTETTU. Mikä siinä ion niin vaikeaa ymmärtää :) [/quote] Olen lukenut keskusteluja, jotka on poistettu ja aina noita samoja hoetaan. [/quote] Kyllä, mutta on myös asiallisia perusteluja ja yrityksiä keskustella. [/quote] No kerrotko yhden asiallisen argumentin?
[/quote]
No minä olen mielestäni perustellut asiallisesti ja kiihkottomasti miksi minun mielestäni alkio ei ole pelkästään solumöykky, ja miksi minun mielestäni ihmiselämä alkaa hedelmöitymisestä.
[/quote] Alkaakoot mistä ihmiselämä mistä tahansa, niin kuolemaan se johtaa kuitenkin!!!!! aivan sama joku sormenpään kokoinen ei vielä kehittynyt syntyväksi ihmiseksi, siksi kainet sitä nainen kantaa sen normisti yhdeksän kuukautta, että alkiosta on kehittynyt ihmisen näköinen vauva synnytettäväksi ulos maailmaan. Ei joku rv:illa yksitoista voine sanoa, että sikiö/alkio on vielä valmis ihminen. Ei semmonen löntti tiedä tästä maailmasta vielä mitään, ollakko se vaiko ei olla, ja joka on täysin pääeliönsä varassa eli ikään kuin loinen siihen asti kunnes syntyy ulos naisesta, joka päättää synnyttääkö vaiko ei synnytä eli lisääntyykö vai/ei.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:50"]
En näe "hunajaa", mitä tarjota. Yhteiskunnan avun hienoinen lisääminen, kehotus sukulaisiin ja ystäviin turvaamiseen (aivan kuin ihmiset eivät tätä tekisi muutoinkin, jos mahdollista) eivät vie keskustelua mihinkään suuntaan.
[/quote]
Valhetta. Yksistään tässä ketjussa esillä tapaus missä ihminen ajautui pitkään harkittuaan tekemään abortin mutta ihan itse ilmoitti että olisi todennäköisesti päättänyt toisin jos olisi saanut paremmin tukea elämäntilanteeseensa.
Olet kuin Vihreä joka juoksee ympäriinsä heristelemässä sormeaan ydinvoimalle mutta jolla ei ole ydinvoimalalle mitään realistista vaihtoehtoa ja ummistat silmäsi kommenteilta "olisin ehkä rakentanut tuulipuiston ydinvoimalan sijaan jos olisin saanut hieman enemmän tukea siihen".
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:51"]
[/quote]
Kyllähän peruskoulussa kerrotaan siksiön kehityksestä. Mutta ei sentään syyllistävällä tavalla. Syyllistämisessä on sekin huono puoli että se on automaattinen oletus siitä että ihminen on paha tai tulee tekemään jotain pahaa. Se ei ole terve lähtökohta kenellekään, koska se on osoitus epäluottamuksesta.
[/quote]
Abortin tekijä on tekemässä jotakin pahaa. Abortin tehnyt teki jotakin pahaa. En ymmärrä, kuinka voi vastustaa aborttia, ja olla näistä eri mieltä. Tätä pahuutta ei tarvitse eikä pidä osoittaa sormella, eikä syyllistää syyllistämällä. Vaikutuksen synnyttää se, että aborttia harkitseva syyllistää itse itsensä nähdessään videokuvaa sen pienen elämän liikehdinnästä kohdussaan ja lähikuvia tuon pienen eliön jo kehittymässä olevista ihmisen piirteistä ja saadessaan niitä koskevaa tietoa. Tuonko minä olin aikonut abortoida? Olen aika varma, että abortti onnistuu parhaiten silloin, kun sitä ei ajattele lainkaan, kun pyrkii kokonaan sulkemaan pois mielestään tämän realiteetin. "Hunaja" auttaa siinä pois sulkemisessa. Abortteja toivottavasti pystyisi vähentämään sen toden kohtaaminen ja näkeminen, mitä abortti todella on, ja miksi se on väärin juuri siitä johtuen, mitä se on. Tätä ei tarvitse alleviivata, kuvien ja tiedon välittäminen voisi jo riittää hyvin pitkälle. Mutta nykyinen systeemi nimenomaan ei tätä edellytä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:45"]
t. abortin vastustaja
[/quote]
[/quote]
Väärin.
[/quote]
[/quote]
Olen perustellut jo pariinkin otteeseen. Pidän itseäni syyttömänä siihen jos ei siitä huolimatta mene jakeluun. En ala kirjoittaa kolmatta versiota enää tavutettuna helppokielenä, en usko että sekään auttaa ja uskon että suurin osa lukijoista kuitenkin ymmärtää ilman sitäkin. Tuotto-panos suhde ei ole riiittävä.
[/quote]
Et ole perustellut kertaakaan. Vastahan "väärä" väite edellisessä viestissä esitettiin. Totesit sen olevan väärä antamatta perusteita. Nyt toistat saman. Ilmeisesti et kykene johdonmukaisesti esittämään kantaasi, joten turvaudut henkilökohtaisuuksiin.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:18"]
t. abortin vastustaja
[/quote]
[/quote]
Ei se oo moraaliton. Sinä olet moraaliton syyllistämällä ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:22"]Väärin. Niin kuin jo kirjoitin, en olisi voinut antaa omaani pois. On eri asia abortoida 6-7 viikkoinen alkio kuin antaa kantamansa ja synnyttämänsä lapsi pois. Ei olisi ollut oikein lasta sekä jo olemassa olevaa lastani kohtaan se, että olisin synnyttänyt lapsen siihen elämän tilanteeseen. Ja olen varma, että sillä kaikella oli jokin tarkoitus. Tapasin silloin nykyisen rakkaan aviomieheni jonka kanssa meillä toivottuja lapsia 2. Minulla ei nyt heitä olisi jos olisin päättänyt jatkaa raskautta. Joskus täytyy tehdä vaikeita päätöksiä ja tällä kertaa siitä onneksi seurasi kuitenkin jotakin hyvää.[/quote]
Miten olisi ollut väärin lasta kohtaan antaa lapselle elämä?
[/quote]
En olisi kyennyt tarjoamaan hänelle sellaista elämää jonka hän olisi ansainnut. Miksi haluatte epätoivottujen lasten tänne syntyvän? Ajatelkaa nyt vaikka tätä pakastaja-äitiäkin. Teidän mielestänne niitä lapsia ei siis olisi saatu abortoida vaan parempi heille oli syntyä ja kuolla ämpäriin jonka jälkeen äiti laittoi heidät pakastimeen?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:52"]
[/quote]
Et ole perustellut kertaakaan. Vastahan "väärä" väite edellisessä viestissä esitettiin. Totesit sen olevan väärä antamatta perusteita. Nyt toistat saman. Ilmeisesti et kykene johdonmukaisesti esittämään kantaasi, joten turvaudut henkilökohtaisuuksiin.
[/quote]
Perustelut olivat jo edellisessä viestissäni. Jos et osaa lukea sitä tulkitsematta väärin ei auta että toistaisin tekstin koska en pysty asiaa selkeämmin kertomaan.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:51"]
[/quote]
[/quote]
Abortin tekijä on tekemässä jotakin pahaa. Abortin tehnyt teki jotakin pahaa. En ymmärrä, kuinka voi vastustaa aborttia, ja olla näistä eri mieltä. Tätä pahuutta ei tarvitse eikä pidä osoittaa sormella, eikä syyllistää syyllistämällä. Vaikutuksen synnyttää se, että aborttia harkitseva syyllistää itse itsensä nähdessään videokuvaa sen pienen elämän liikehdinnästä kohdussaan ja lähikuvia tuon pienen eliön jo kehittymässä olevista ihmisen piirteistä ja saadessaan niitä koskevaa tietoa. Tuonko minä olin aikonut abortoida? Olen aika varma, että abortti onnistuu parhaiten silloin, kun sitä ei ajattele lainkaan, kun pyrkii kokonaan sulkemaan pois mielestään tämän realiteetin. "Hunaja" auttaa siinä pois sulkemisessa. Abortteja toivottavasti pystyisi vähentämään sen toden kohtaaminen ja näkeminen, mitä abortti todella on, ja miksi se on väärin juuri siitä johtuen, mitä se on. Tätä ei tarvitse alleviivata, kuvien ja tiedon välittäminen voisi jo riittää hyvin pitkälle. Mutta nykyinen systeemi nimenomaan ei tätä edellytä.
[/quote]
Sinun viestisi sisältää aivan käsittämättömän määrän oletuksia siitä mitä "kaikki" ihmiset missäkin tilanteessa tuntevat, vaikka todellisuudessa monet asiat elämässä ovat yksilöllisiä kokemuksia eikä kaikki koe niitä samalla tavalla. Saan myös sen kuvan että et lähtokohtaisesti luota ihmisiin ja näiden päätöksen tekoon vaan koet että sinun täytyy houkutella "hunajalla" ihmisiä tekemään "oikeita" (lue: sinun toiveittesi mukaisia) päätöksiä. Ehkäpä jopa sinun asenteesi muita kanssaihmisiä kohtaan on se joka saa kaiken sanomasi menemää kuuroille korville. Ei monikaan tuollaista manipuloivaa ja muihin alistavasti suhtatuvaan jaksa kuunnella.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 15:02"]
En olisi kyennyt tarjoamaan hänelle sellaista elämää jonka hän olisi ansainnut. Miksi haluatte epätoivottujen lasten tänne syntyvän? Ajatelkaa nyt vaikka tätä pakastaja-äitiäkin. Teidän mielestänne niitä lapsia ei siis olisi saatu abortoida vaan parempi heille oli syntyä ja kuolla ämpäriin jonka jälkeen äiti laittoi heidät pakastimeen?
[/quote]
Pakastajaäiti oli sekopää. Hänellähän olisi ollut oikeus tehdä abortti mutta hän synnytti, tappoi ja pakasti. Tätä tapausta ei voi oikein käyttää abortin puolesta eikä vastaan, enemmän se kertoo kykenemättömyydestä havaita jonkun ihmisen järkkynyt mielenterveys.
Itse ainakin haluaisin että yhteiskunta tarjoaisi paremmin tukea ja mahdollisuuksia joko synnyttää ja pitää lapsi tai synnyttää ja antaa lapsi adoptioon.
t. abortin vastustaja
[/quote]
[/quote]
Väärin.