Nyt haluaisin kyllä ylläpidolta oikeasti vastauksen: MIKSI abortista
ei saa keskustella? Minua oikeasti järkyttää tämä asia. Vai kolahtaako se johonkin abortin tehneeseen moderaattoriin?
Saa nähdä kuinka nopeasti tämä aloitus poistuu.
Kommentit (275)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:12"]
Sun pitää varmaan tarkistaa murhan määre. Abortti ei ole murha.
[/quote]
Murhan määre sisältää mielipiteitä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:15"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:12"]
Sun pitää varmaan tarkistaa murhan määre. Abortti ei ole murha.
[/quote]
Murhan määre sisältää mielipiteitä.
[/quote]
Menes nyt mielipide opiskelemaan lakia. Abortti ei ole murha, eikä rinnastettavissa murhaan.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:07"]
Alkio/sikiö on osa naisen vartaloa, jolloin nainen voi päättää pitääkö sen vai ei.
[/quote]
Tämä on sinun mielipiteesi. Minun mielipide on että alkio/sikiö on uusi uniikki ihminen. Hän toki kehittyy ensimmäiset 9kk toisen ihmisen kehon sisällä ja on äitinsä elintoiminnoista riippuvainen.
Uniikkiuden todistaa pelkkä DNA-testi.
[/quote]
Tämä nyt varmaan jakaa mielipiteitä, mutta minusta vanhempien ja lapsen välinen side on sen verran tärkeä että lapsen pitäisi syntyä toivottuna. Henkinen puoli ihmisissä on tosi tärkeää ja peittoaa fyysisen olemassa olon. Siksi minä olen aina saanut sun kuvan, että abortinvastustajat pitävät mahdollisena että ihminen on täysin irrallaan ympäristöstä, vanhemmista ja yhteisöstä. Kaikista niistä henkisesti tärkeistä asioista, jotka tekevät ihmisestä ihmisen. Koska fyysinen olemassa olo ei vielä ole sitä.
"Abortti on murha" taas ei ole edes mielipide, vaan virheellinen väite.
Totuus on, että abortti on raskauden tahaton tai tahallinen keskeyttäminen. Se ei ole lääketieteellisin, rikoslaillisin tai filosofisin perustein murha.
[/quote]
Se on nimenomaan mielipide.
[/quote]
"X on Y" on väite, joka implikoi X:n olevan Y, joka tässä tapauksessa on virheellinen väite.
Fakta on, että abortti ei ole murha. Abortti ja murha ovat käsitteitä, joita käytetään kahdesta aivan erilaisesta asiasta. Mielipide olisi "minusta X on Y:hyn verrattavissa." Sinun typerä sloganisi ei ole fakta eikä mielipide, vaan virheellinen väite.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:15"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:12"] Sun pitää varmaan tarkistaa murhan määre. Abortti ei ole murha. [/quote] Murhan määre sisältää mielipiteitä. [/quote] Menes nyt mielipide opiskelemaan lakia. Abortti ei ole murha, eikä rinnastettavissa murhaan.
[/quote]
Lait perustuvat mielipiteisiin.
Hankala keskustella jos ainakin osa keskustelijoista kuvittelee tämänhetkisten lakien ja määritteiden olevan muuttumattomia ihmisistä riippumattomia luonnonvakioita.
Sitähän aborttikeskustelukin juuri on että onko nykyinen lakien ja määritteiden tila oikea vai pitäisikö sitä muuttaa. Abortin kannattajan mielestä on, syntymättömän elämän oikeuksien kannattajien mielestä ei ole.
Vastustajat ajattelee soluklönttejä ja kannattajat niitä lapsia. Pieni ero. Kannattajat ajattelevat niiden vauvojen tulevaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:18"]
Lait perustuvat mielipiteisiin.
Hankala keskustella jos ainakin osa keskustelijoista kuvittelee tämänhetkisten lakien ja määritteiden olevan muuttumattomia ihmisistä riippumattomia luonnonvakioita.
Sitähän aborttikeskustelukin juuri on että onko nykyinen lakien ja määritteiden tila oikea vai pitäisikö sitä muuttaa. Abortin kannattajan mielestä on, syntymättömän elämän oikeuksien kannattajien mielestä ei ole.
[/quote]
Vaikka miten äläpeukuttele niin valitettavasti ylläoleva ei ole mielipide vaan fakta.
Laki piin arvosta perustuisi luonnonvakioon jonka arvolle ihminen ei mahda mitään.
Laki esimerkiksi aborttioikdesta perustuu ihmisten mielipiteisiin, ei luonnonvakioihin.
Näin ollen kaikki aborttilain määreet ja argumentit ovat keskusteltavissa.
Koska vastustajat eivät osaa keskustella asiasta asiallisesti ja toisia loukkaamatta. Vaikkei minua mitkään kommentit loukkaa, ennemmin säälittää miten mustavalkoista joidenkin elämä on.. :)
Kiinnostaisi tietää millainen ihminen näitä aloituksia tekee. Miten ihmeessä jollain on aikaa ja halua miettiä toisten abortteja, jotka eivät vaikuta omaan elämään millään tavalla?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:24"]
Koska vastustajat eivät osaa keskustella asiasta asiallisesti ja toisia loukkaamatta. Vaikkei minua mitkään kommentit loukkaa, ennemmin säälittää miten mustavalkoista joidenkin elämä on.. :)
[/quote]
Missä kohtaa esimerkiksi tässä ketjussa on toisia loukattu?
Ei täällä saa puhua juuri mistään. Pitää edustaa sanoman ja modejen henkilökohtaisia mielipiteitä, tai keskustelut poistuu. Pitää olla homo-lesbo-feministi-maahanmuutaja-myönteinen ja ei saa tietää mitään faktoja mistään, silloin voi keskustella vapaasti.
On ihmisiä joille abortti on ns ehkäisykeino. Vähät välitetään, pannaan ilman ehkäisyä ja kun vahinko sattuu mennään ja tehdään abortti. Jopa useampi. Ilman minkäänlaisia omantunnon tuskia. Sitten on ihmisiä joille oikeasti käy vahinko, kerran elämässään. Pillerit pettää, unohdetaan se pilleri, kondomi rikkoutuu tms. Itselleni on tällainen vahinko kerran sattunut. Olin juuri eroamassa miehestäni (juoppo, väkivaltainen) kun huomasin olevani raskaana. Mies sanoi heti, ettei aio huolehtia tuosta "pennusta" ja painosti aborttiin. Meillä oli entuudestaan 3-vuotias. Tein elämäni vaikeimman päätöksen sillä hetkellä kun istuin siellä lääkärissä penkissä ja itkin puoli tuntia ennenkuin sain ne pillerit siitä kädestä suuhuni laitettua. Minulla ei kertakaikkiaan ollut mitään muuta vaihtoehtoa. Olin 3-vuotiaan yh, opiskelin toisella paikkakunnalla jne. Isää ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Miksi minun olisi pitänyt se lapsi synnyttää tällaiseen elämän tilanteeseen? Olen tehnyt uuden miehen kanssa 2 lasta tähän maailmaan sen abortin jälkeen. Vannoin itselleni silloin etten enää koskaan tee aborttia. Nyt lapsiluku täynnä ja mies käynyt vasektomiassa, ettei niitä vahinkoja enää sattuisi. Tällainen tarina minulla.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:27"]
On ihmisiä joille abortti on ns ehkäisykeino. Vähät välitetään, pannaan ilman ehkäisyä ja kun vahinko sattuu mennään ja tehdään abortti. Jopa useampi. Ilman minkäänlaisia omantunnon tuskia. Sitten on ihmisiä joille oikeasti käy vahinko, kerran elämässään. Pillerit pettää, unohdetaan se pilleri, kondomi rikkoutuu tms. Itselleni on tällainen vahinko kerran sattunut. Olin juuri eroamassa miehestäni (juoppo, väkivaltainen) kun huomasin olevani raskaana. Mies sanoi heti, ettei aio huolehtia tuosta "pennusta" ja painosti aborttiin. Meillä oli entuudestaan 3-vuotias. Tein elämäni vaikeimman päätöksen sillä hetkellä kun istuin siellä lääkärissä penkissä ja itkin puoli tuntia ennenkuin sain ne pillerit siitä kädestä suuhuni laitettua. Minulla ei kertakaikkiaan ollut mitään muuta vaihtoehtoa. Olin 3-vuotiaan yh, opiskelin toisella paikkakunnalla jne. Isää ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Miksi minun olisi pitänyt se lapsi synnyttää tällaiseen elämän tilanteeseen? Olen tehnyt uuden miehen kanssa 2 lasta tähän maailmaan sen abortin jälkeen. Vannoin itselleni silloin etten enää koskaan tee aborttia. Nyt lapsiluku täynnä ja mies käynyt vasektomiassa, ettei niitä vahinkoja enää sattuisi. Tällainen tarina minulla.
[/quote]
Olisitko tehnyt abortin jokatapauksessa vai olisiko jokin parempi yhteiskunnallinen tuki sinun raskaudellesi vaikeassa elämäntilanteessa saanut sinut harkitsemaan ja kenties pitämään lapsesi.
Abortin vastustajat keskustelivat erittäin asiallisesti. Abortin kannattajien keskustelu oli lähes pelkkää ad hominemia. Jälkeenpäin väittävät ketjun poistuttua, ettei mitään perusteluja olisi annettu. Niitä oli runsain mitoin. Mutta niitä ei huomioitu eikä niihin vastattu. Se tärkein kysymys erityisesti, missä menee elämänraja, missä vaiheessa kyseessä on ihminen.
Anortin kannattajat ovat vain omaksuneet kantansa, ja perustelut ovat muutaman hoetun väittämän tasolla. Kykyä väitellä ei ole, kuten tästäkin ketjusta nähdään. Menevät pahasti sekaisin faktat ja mielipiteet.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:27"]
[/quote]
Ihmisen alun tappamisen sijaan olisit voinut synnyttää sen ja antaa tuon ainutkertaisen yksilön adoptoitavaksi ellei syttynyt äidinrakkaus sitten olisi päättänyt toisin. Sinä päätit sen vatsassasi olleen ainutkertaisuuden elämästä ja kuolemasta. Suomessa on runsaasti perheitä adoptiojonoissa ja lisää tulee homo- ja lesboperheiden adoptio-oikeuden myötä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:27"]
[/quote]
Olisitko tehnyt abortin jokatapauksessa vai olisiko jokin parempi yhteiskunnallinen tuki sinun raskaudellesi vaikeassa elämäntilanteessa saanut sinut harkitsemaan ja kenties pitämään lapsesi.
[/quote]
Uskoisin etten olisi. Epäröin todella. Niin kuin kirjoitinkin en meinannut saada niitä pillereitä suuhuni. Hoitajatkin kysyivät "haluaisitko lähteä kotiin miettimään vielä viikoksi, koska selkeästi olet hyvin epävarma"
Selittäkää vain yksi asia! Jos kerran abortti ei ole murha, sikiö on vain soluklimppi jne. miksi kuitenkin useimmat abortin kannattajat tuomitsevat sarja-abortoijat? Mitäs arvelluttavaa siinä on jos kerran traumoja ei aiheudu abortin tekijälle, soluklimppi ei tunne kipua, eikä muutenkaan ollut vielä "elämä". Tuohon on vain ehkäisy muiden joukossa? Miksi ei?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:32"]
Abortin vastustajat keskustelivat erittäin asiallisesti. Abortin kannattajien keskustelu oli lähes pelkkää ad hominemia. Jälkeenpäin väittävät ketjun poistuttua, ettei mitään perusteluja olisi annettu. Niitä oli runsain mitoin. Mutta niitä ei huomioitu eikä niihin vastattu. Se tärkein kysymys erityisesti, missä menee elämänraja, missä vaiheessa kyseessä on ihminen.
Anortin kannattajat ovat vain omaksuneet kantansa, ja perustelut ovat muutaman hoetun väittämän tasolla. Kykyä väitellä ei ole, kuten tästäkin ketjusta nähdään. Menevät pahasti sekaisin faktat ja mielipiteet.
[/quote]
Minä selitin tuolla edellisellä sivulla aika asiallisesti että minä koin ihmisyhteisön ja henkisten tarpeiden täyttämisen tekevän ihmisestä ihmisen. Siksi minusta on tärkeää että vanhemmat voivat antaa nämä. Miksei puhuta sen lapsen luontaisesta halusta että omat vanhemmat rakastaa tätä? Se tunnutaan sivuuttavan täysin.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:27"]
[/quote]
Ihmisen alun tappamisen sijaan olisit voinut synnyttää sen ja antaa tuon ainutkertaisen yksilön adoptoitavaksi ellei syttynyt äidinrakkaus sitten olisi päättänyt toisin. Sinä päätit sen vatsassasi olleen ainutkertaisuuden elämästä ja kuolemasta. Suomessa on runsaasti perheitä adoptiojonoissa ja lisää tulee homo- ja lesboperheiden adoptio-oikeuden myötä.
[/quote]
En olisi voinut. En olisi kyennyt huolehtimaan 3-vuotiaastani tai opiskeluistani. Elämä olisi ollut liian rankkaa. Tarkoitan raskausaikaa. Minulla ei ollut vanhempia auttamassa, ei sisaruksia ei ketään. Ja tiedän itsestäni sen, etten olisi kyennyt antamaan omaani pois. Joten adoptio kohdallani ei olisi ollut mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:01"]No oisko siksi, että tämä on "VAUVA" - palsta. Murha -palstalle voi mennä keskustelemaan mistä tahansa elämän lopettamiseen liittyvistä teemoista. [/quote] Abortti ei ole murha, joten ei kuulu murhasivustolle.
[/quote]
Mitä on sinun mielipiteesi, ei kosminen totuus.
[/quote]
"Abortti on murha" taas ei ole edes mielipide, vaan virheellinen väite.
Totuus on, että abortti on raskauden tahaton tai tahallinen keskeyttäminen. Se ei ole lääketieteellisin, rikoslaillisin tai filosofisin perustein murha.
[/quote]
Se on nimenomaan mielipide.
[/quote]
Onko mielipidemies joku uusi vitturättimieheen rinnastettava trolli? Ainakin argumentoivat aivan samalla tavalla. Tarkistapa huolella seuraavien sanojen merkitys: mielipide, murha, abortti