Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt haluaisin kyllä ylläpidolta oikeasti vastauksen: MIKSI abortista

Vierailija
31.08.2015 |

ei saa keskustella? Minua oikeasti järkyttää tämä asia. Vai kolahtaako se johonkin abortin tehneeseen moderaattoriin?

Saa nähdä kuinka nopeasti tämä aloitus poistuu.

Kommentit (275)

Vierailija
61/275 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:18"]

Tämä nyt varmaan jakaa mielipiteitä, mutta minusta vanhempien ja lapsen välinen side on sen verran tärkeä että lapsen pitäisi syntyä toivottuna. Henkinen puoli ihmisissä on tosi tärkeää ja peittoaa fyysisen olemassa olon. Siksi minä olen aina saanut sun kuvan, että abortinvastustajat pitävät mahdollisena että ihminen on täysin irrallaan ympäristöstä, vanhemmista ja yhteisöstä. Kaikista niistä henkisesti tärkeistä asioista, jotka tekevät ihmisestä ihmisen. Koska fyysinen olemassa olo ei vielä ole sitä.

[/quote]

Kuvasi on valheellinen. Lapsi voi elää irrallaan biologisista vanhemmistaan. Jos jostain syystä vanhemmat eivät halua tai voi olla lapselle perhe on adoptio normaali metodi tarjota lapselle perhe sellaisten ihmisten toimesta jotka joko eivät itse kykene saamaan lasta tai muutoin haluavat tarjota perheen myös sellaiselle lapselle jota sitä ilman adoptiota ei ole.

Minu mielipiteeni nykyisen aborttikäytännön vastustajana on että yhteiskunnan on tuettava enemmän eitoivottujen lapsien raskauksien saattamista loppuun ja tarvittaessa adoptiota. Voihan esimerkiksi tulevan äidin pää kääntyä kun saa vastasyntyneen syliinsä. Ihminen on helppo dehumanisoida räkäklöntiksi kun se on vasta muutaman viikon ikäinen, mutta se olisi hankalampaa kun se on sylissä peukaloa lupsuttava käärö.

Vierailija
62/275 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:32"]] Olisitko tehnyt abortin jokatapauksessa vai olisiko jokin parempi yhteiskunnallinen tuki sinun raskaudellesi vaikeassa elämäntilanteessa saanut sinut harkitsemaan ja kenties pitämään lapsesi. [/quote] Uskoisin etten olisi. Epäröin todella. Niin kuin kirjoitinkin en meinannut saada niitä pillereitä suuhuni. Hoitajatkin kysyivät "haluaisitko lähteä kotiin miettimään vielä viikoksi, koska selkeästi olet hyvin epävarma"

[/quote]

Niin, vaikka itse vastustankin nykyistä aborttikäytäntöä en syyllistä sinua, vaikutat hyvältä äidiltä jota vain elämä potki päähän. Haluaisin yhteiskuntaa jossa tulevaisuudessa sellaiseen elämäntilanteeseen joutuneet kuten sinä voisivat valita raskauden ja synnyttämisen koska saavat siihen tarvittavan tuen, niin henkisen kuin taloudellisen. Syyllistän nykytilasta nyky-yhteiskuntaa. Se suhtautuu mielestäni liian kylmästi kaikkein avuttomimpiin kuten syntymätön elämä ja vaikeassa tilanteessa oleviin äiteihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/275 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:40"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:18"]

Tämä nyt varmaan jakaa mielipiteitä, mutta minusta vanhempien ja lapsen välinen side on sen verran tärkeä että lapsen pitäisi syntyä toivottuna. Henkinen puoli ihmisissä on tosi tärkeää ja peittoaa fyysisen olemassa olon. Siksi minä olen aina saanut sun kuvan, että abortinvastustajat pitävät mahdollisena että ihminen on täysin irrallaan ympäristöstä, vanhemmista ja yhteisöstä. Kaikista niistä henkisesti tärkeistä asioista, jotka tekevät ihmisestä ihmisen. Koska fyysinen olemassa olo ei vielä ole sitä.

[/quote]

Kuvasi on valheellinen. Lapsi voi elää irrallaan biologisista vanhemmistaan. Jos jostain syystä vanhemmat eivät halua tai voi olla lapselle perhe on adoptio normaali metodi tarjota lapselle perhe sellaisten ihmisten toimesta jotka joko eivät itse kykene saamaan lasta tai muutoin haluavat tarjota perheen myös sellaiselle lapselle jota sitä ilman adoptiota ei ole.

Minu mielipiteeni nykyisen aborttikäytännön vastustajana on että yhteiskunnan on tuettava enemmän eitoivottujen lapsien raskauksien saattamista loppuun ja tarvittaessa adoptiota. Voihan esimerkiksi tulevan äidin pää kääntyä kun saa vastasyntyneen syliinsä. Ihminen on helppo dehumanisoida räkäklöntiksi kun se on vasta muutaman viikon ikäinen, mutta se olisi hankalampaa kun se on sylissä peukaloa lupsuttava käärö.

[/quote]

Kyllä minä sen tiedän että lapsi voi elää irrallaan vanhemmistaan, mutta useimmiten se olisi parhainta jos omat vanhemmat kasvattaisi. Yritin vain selittää, että abortinvastustajista on jäänyt sellainen kuva, että lapsia voi siirrellä paikasta toiseen kuin esineitä, välittämättä tämän omista haluista juuriinsa ja vanhempiinsa.

Vierailija
64/275 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:27"] On ihmisiä joille abortti on ns ehkäisykeino. Vähät välitetään, pannaan ilman ehkäisyä ja kun vahinko sattuu mennään ja tehdään abortti. Jopa useampi. Ilman minkäänlaisia omantunnon tuskia. Sitten on ihmisiä joille oikeasti käy vahinko, kerran elämässään. Pillerit pettää, unohdetaan se pilleri, kondomi rikkoutuu tms. Itselleni on tällainen vahinko kerran sattunut. Olin juuri eroamassa miehestäni (juoppo, väkivaltainen) kun huomasin olevani raskaana. Mies sanoi heti, ettei aio huolehtia tuosta "pennusta" ja painosti aborttiin. Meillä oli entuudestaan 3-vuotias. Tein elämäni vaikeimman päätöksen sillä hetkellä kun istuin siellä lääkärissä penkissä ja itkin puoli tuntia ennenkuin sain ne pillerit siitä kädestä suuhuni laitettua. Minulla ei kertakaikkiaan ollut mitään muuta vaihtoehtoa. Olin 3-vuotiaan yh, opiskelin toisella paikkakunnalla jne. Isää ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Miksi minun olisi pitänyt se lapsi synnyttää tällaiseen elämän tilanteeseen? Olen tehnyt uuden miehen kanssa 2 lasta tähän maailmaan sen abortin jälkeen. Vannoin itselleni silloin etten enää koskaan tee aborttia. Nyt lapsiluku täynnä ja mies käynyt vasektomiassa, ettei niitä vahinkoja enää sattuisi. Tällainen tarina minulla. [/quote] Ihmisen alun tappamisen sijaan olisit voinut synnyttää sen ja antaa tuon ainutkertaisen yksilön adoptoitavaksi ellei syttynyt äidinrakkaus sitten olisi päättänyt toisin. Sinä päätit sen vatsassasi olleen ainutkertaisuuden elämästä ja kuolemasta. Suomessa on runsaasti perheitä adoptiojonoissa ja lisää tulee homo- ja lesboperheiden adoptio-oikeuden myötä. [/quote] En olisi voinut. En olisi kyennyt huolehtimaan 3-vuotiaastani tai opiskeluistani. Elämä olisi ollut liian rankkaa. Tarkoitan raskausaikaa. Minulla ei ollut vanhempia auttamassa, ei sisaruksia ei ketään. Ja tiedän itsestäni sen, etten olisi kyennyt antamaan omaani pois. Joten adoptio kohdallani ei olisi ollut mahdollista.

[/quote]

Adoptio kohdallasi olisi ollut mahdollinen. Se olisi ollut mahdollinen siten, että et olisi tappanut sikiötä. Olisit synnyttänyt lapsen. Tämän jälkeen olisit antanut lapsen adoptoitavaksi. Yhteiskunta olisi auttanut sinua lapsen hoitoon ja muuhun liittyvissä vaikeuksissa. Ei viimeisillään raskaana olevan yh:n lapsi/lapset jää heittelle tässä yhteiskunnassa. Haluat varmasti uskoa, ettet voinut muuta, jotta saisit syyllisyyden pidettyä pois mielestä. Nyt varmasti koet, ja moni viestin lukeva kokee, että olen loukannut sinua. Tämä aborttikeskusteluissa juuri lienee vaikeinta ja suurin esto. Ettei abortista saisi syyllistää. Mutta mihin muuhun johtaa se, jos aborttia pitää erittäin vääränä, julmana ja tuomittavana tekona? Se on yhtä kuin abortista syyllistäminen. Minusta sinä teit hyvin julman teon ihmisyyttä kohtaan, kuten tekee jokainen terveen ihmisen alun abortoiva ja tuon elämän ja yksilöllisyyden sillä valinnallaan lopettava.

Vierailija
65/275 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:45"]

Kyllä minä sen tiedän että lapsi voi elää irrallaan vanhemmistaan, mutta useimmiten se olisi parhainta jos omat vanhemmat kasvattaisi. Yritin vain selittää, että abortinvastustajista on jäänyt sellainen kuva, että lapsia voi siirrellä paikasta toiseen kuin esineitä, välittämättä tämän omista haluista juuriinsa ja vanhempiinsa.

[/quote]

Vastasyntyneellä saattaa olla vaikeuksia ilmaista omista haluistaan juuriinsa ja vanhempiinsa?

Vierailija
66/275 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:46"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:27"] On ihmisiä joille abortti on ns ehkäisykeino. Vähät välitetään, pannaan ilman ehkäisyä ja kun vahinko sattuu mennään ja tehdään abortti. Jopa useampi. Ilman minkäänlaisia omantunnon tuskia. Sitten on ihmisiä joille oikeasti käy vahinko, kerran elämässään. Pillerit pettää, unohdetaan se pilleri, kondomi rikkoutuu tms. Itselleni on tällainen vahinko kerran sattunut. Olin juuri eroamassa miehestäni (juoppo, väkivaltainen) kun huomasin olevani raskaana. Mies sanoi heti, ettei aio huolehtia tuosta "pennusta" ja painosti aborttiin. Meillä oli entuudestaan 3-vuotias. Tein elämäni vaikeimman päätöksen sillä hetkellä kun istuin siellä lääkärissä penkissä ja itkin puoli tuntia ennenkuin sain ne pillerit siitä kädestä suuhuni laitettua. Minulla ei kertakaikkiaan ollut mitään muuta vaihtoehtoa. Olin 3-vuotiaan yh, opiskelin toisella paikkakunnalla jne. Isää ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Miksi minun olisi pitänyt se lapsi synnyttää tällaiseen elämän tilanteeseen? Olen tehnyt uuden miehen kanssa 2 lasta tähän maailmaan sen abortin jälkeen. Vannoin itselleni silloin etten enää koskaan tee aborttia. Nyt lapsiluku täynnä ja mies käynyt vasektomiassa, ettei niitä vahinkoja enää sattuisi. Tällainen tarina minulla. [/quote] Ihmisen alun tappamisen sijaan olisit voinut synnyttää sen ja antaa tuon ainutkertaisen yksilön adoptoitavaksi ellei syttynyt äidinrakkaus sitten olisi päättänyt toisin. Sinä päätit sen vatsassasi olleen ainutkertaisuuden elämästä ja kuolemasta. Suomessa on runsaasti perheitä adoptiojonoissa ja lisää tulee homo- ja lesboperheiden adoptio-oikeuden myötä. [/quote] En olisi voinut. En olisi kyennyt huolehtimaan 3-vuotiaastani tai opiskeluistani. Elämä olisi ollut liian rankkaa. Tarkoitan raskausaikaa. Minulla ei ollut vanhempia auttamassa, ei sisaruksia ei ketään. Ja tiedän itsestäni sen, etten olisi kyennyt antamaan omaani pois. Joten adoptio kohdallani ei olisi ollut mahdollista.

[/quote]

Adoptio kohdallasi olisi ollut mahdollinen. Se olisi ollut mahdollinen siten, että et olisi tappanut sikiötä. Olisit synnyttänyt lapsen. Tämän jälkeen olisit antanut lapsen adoptoitavaksi. Yhteiskunta olisi auttanut sinua lapsen hoitoon ja muuhun liittyvissä vaikeuksissa. Ei viimeisillään raskaana olevan yh:n lapsi/lapset jää heittelle tässä yhteiskunnassa. Haluat varmasti uskoa, ettet voinut muuta, jotta saisit syyllisyyden pidettyä pois mielestä. Nyt varmasti koet, ja moni viestin lukeva kokee, että olen loukannut sinua. Tämä aborttikeskusteluissa juuri lienee vaikeinta ja suurin esto. Ettei abortista saisi syyllistää. Mutta mihin muuhun johtaa se, jos aborttia pitää erittäin vääränä, julmana ja tuomittavana tekona? Se on yhtä kuin abortista syyllistäminen. Minusta sinä teit hyvin julman teon ihmisyyttä kohtaan, kuten tekee jokainen terveen ihmisen alun abortoiva ja tuon elämän ja yksilöllisyyden sillä valinnallaan lopettava.

[/quote]

Ja kuka sinä olet holhoamaan ihmisiä, jotka ovat aikuisia? Lue viesitisi uudelleen niin näet miten ryhdyt "äidiksi" tuolle kommentoijalle ja nuhtelet kuin pikkulasta. Vieläpä hyvin manipuloivaan sävyyn kun sekoitat empatiaa ja syyllistämistä. ohis

Vierailija
67/275 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:50"]

[/quote]

Vastasyntyneellä saattaa olla vaikeuksia ilmaista omista haluistaan juuriinsa ja vanhempiinsa?

[/quote]

Se vastasyntynyt ikääntyy, vaikka kuinka haluasit ajatella toisin. Ehkäpä jopa abortti myönteiseksi jolloin voit vihata häntäkin. Mutta kaikesta huolimatta omat verisiteet ovat niin tärkeitä, että jotkut adoptoidut lapset ym. etsivät aikuisenakin juuriaan ja yrittävät löytää oikeat vanhempansa.

Vierailija
68/275 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:52"]

Ja kuka sinä olet holhoamaan ihmisiä, jotka ovat aikuisia? Lue viesitisi uudelleen niin näet miten ryhdyt "äidiksi" tuolle kommentoijalle ja nuhtelet kuin pikkulasta. Vieläpä hyvin manipuloivaan sävyyn kun sekoitat empatiaa ja syyllistämistä. ohis

[/quote]

Minä olen ihminen, jolla on oikeus omaan käsitykseeni ja mielipiteeseeni abortista, siitä, mitä abortti on. Siitä mielipiteestä seuraa "abortista syyllistäminen". Eihän ole juuri mitään johdonmukaisuutta siinä, että "pidän tekoa kyllä hyvin julmana ja tuomittavana ja mielestäni se pitäisi kieltää, mutta ymmärrän tilanteesi, enkä syyllistä sinua valinnoistasi". Jos abortin näkee hyvin vääränä, niin abortista tekona syyllistää. Tätä moni ei kestä, joten keskustelu on todella vaikeaa.

Vierailija
69/275 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortin vastustaja ei aja asiaansa yhtään eteenpäin syyllistämällä jo abortin tehneitä naisia.

Päinvastoin hän tekee hallaa asialleen antamalla abortin vastustajista kuvan ihmisien päälle hyökkäilevänä syyllistävänä hihhulina.

Abortin kannattajille tällainen on mannaa koska em hihhuli on helpompi markkinoida negatiivisena asiana sellaisille jotka vielä harkitsevat kantaansa asiaan.

Keskustelkaa ja syyllistäkää nykylainsäädäntöä ja yhteiskunnan tilaa, älkää ihmisiä jotka toimivat sen puitteissa.

t. abortin vastustaja

Vierailija
70/275 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmoittanut ensimmäistä ketjua seuranneet muut ketjut spämmäykseksi ja ilmoitan tämänkin :)

Jatkuva samoista aiheista postaaminen on spämmäystä ja kielletty keskustelualueen säännöissä.

Vierailija
71/275 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:55"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:50"]

[/quote]

[/quote]

Se vastasyntynyt ikääntyy, vaikka kuinka haluasit ajatella toisin. Ehkäpä jopa abortti myönteiseksi jolloin voit vihata häntäkin. Mutta kaikesta huolimatta omat verisiteet ovat niin tärkeitä, että jotkut adoptoidut lapset ym. etsivät aikuisenakin juuriaan ja yrittävät löytää oikeat vanhempansa.

[/quote]

Tämä on normaalia. Jos lapsi haluaa myöhemmin jostain syystä etsiä tietoa tai tavata biologisia vanhempiaan niin suotakoon hänelle siihen oikeus.

En näe miten tällainen tekisi adoptiosta huonomman vaihtoehdon kuin abortti.

Vierailija
72/275 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:59"]

Olen ilmoittanut ensimmäistä ketjua seuranneet muut ketjut spämmäykseksi ja ilmoitan tämänkin :)

Jatkuva samoista aiheista postaaminen on spämmäystä ja kielletty keskustelualueen säännöissä.

[/quote]

Ilmoittelet varmaan innokkaasti sellaisetkin jatkuvasti uudestaan putkahtelevat ketjut kuten Jenni Vartiainen, Venla Savikuja, mikälapselleninimeksi jne spämmäykseksi myös?

Vierailija
73/275 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:55"]

[/quote]

Asiaton kommentti. En vihaa abortin kannattajia. Olen heidän kanssaan tästä asiasta erimieltä.

Vierailija
74/275 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:57"]

Abortin vastustaja ei aja asiaansa yhtään eteenpäin syyllistämällä jo abortin tehneitä naisia.

Päinvastoin hän tekee hallaa asialleen antamalla abortin vastustajista kuvan ihmisien päälle hyökkäilevänä syyllistävänä hihhulina.

Abortin kannattajille tällainen on mannaa koska em hihhuli on helpompi markkinoida negatiivisena asiana sellaisille jotka vielä harkitsevat kantaansa asiaan.

Keskustelkaa ja syyllistäkää nykylainsäädäntöä ja yhteiskunnan tilaa, älkää ihmisiä jotka toimivat sen puitteissa.

t. abortin vastustaja

[/quote]

Se ei ole johdonmukaista. Jos teko on väärä, niin siitä syyllistää automaattisesti, vähintään implikoiden. Toiseksi, en näe kysymystä pelkän lain tasolla. En usko, että laki tulee muuttumaan, ainakaan nähtävissä olevassa tulevaisuudessa. Siinä todellisuudessa abortteja voi yrittää vähentää pyrkimällä vaikuttamaan ihmisten käsityksiin siitä, mitä abortti on tieteen ja moraalin näkökulmasta. Se väistämättä syyllistää niitä, jotka ovat abortin tehneet. Aborttia harkitseville olisi perusteltua näyttää kuvia siitä sikiöstä, ja tietoa sen kehitysasteesta ja jo kehittyneistä ominaisuuksista, jonka hän on abortoimassa "klönttinä". Se tieto voi saada toisiin ajatuksiin, milloin aborttia ei tapahdu. Se tieto voi myös lisätä jälkeenpäin syyllisyyttä, jos abortin kuitenkin tekee.

Minusta abortista saa ja pitää syyllistää, koska teko on julma, moraaliton ja tuomittava ainutkertaisen ihmisen elämän mahdollisuuden lopettaminen.

Vierailija
75/275 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:05"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:57"]

t. abortin vastustaja

[/quote]

Se ei ole johdonmukaista. Jos teko on väärä, niin siitä syyllistää automaattisesti, vähintään implikoiden. Toiseksi, en näe kysymystä pelkän lain tasolla. En usko, että laki tulee muuttumaan, ainakaan nähtävissä olevassa tulevaisuudessa. Siinä todellisuudessa abortteja voi yrittää vähentää pyrkimällä vaikuttamaan ihmisten käsityksiin siitä, mitä abortti on tieteen ja moraalin näkökulmasta. Se väistämättä syyllistää niitä, jotka ovat abortin tehneet. Aborttia harkitseville olisi perusteltua näyttää kuvia siitä sikiöstä, ja tietoa sen kehitysasteesta ja jo kehittyneistä ominaisuuksista, jonka hän on abortoimassa "klönttinä". Se tieto voi saada toisiin ajatuksiin, milloin aborttia ei tapahdu. Se tieto voi myös lisätä jälkeenpäin syyllisyyttä, jos abortin kuitenkin tekee.

Minusta abortista saa ja pitää syyllistää, koska teko on julma, moraaliton ja tuomittava ainutkertaisen ihmisen elämän mahdollisuuden lopettaminen.

[/quote]

Jos kaikkia "ainutkertaisia" ihmisiä rakastettaisiin ja arvostettaisiin koko elämänajan niin ajattelisin toisin. Mutta kun monia kohdellaan kuin roskaa, niin se saa hieman harkitsemaan kenet kannattaa tähän maailmaan tuoda ja milloin. Kantaako se ainutkertaisuus pitkälle jos kaikki muu pettää. Minusta ei.

Vierailija
76/275 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:11"]Jos kaikkia "ainutkertaisia" ihmisiä rakastettaisiin ja arvostettaisiin koko elämänajan niin ajattelisin toisin. Mutta kun monia kohdellaan kuin roskaa, niin se saa hieman harkitsemaan kenet kannattaa tähän maailmaan tuoda ja milloin. Kantaako se ainutkertaisuus pitkälle jos kaikki muu pettää. Minusta ei.[/quote]

Suomessa on lukuisia perheitä adoptiojonoissa ja lisää on tulossa sukupuolivähemmistöistä. Joten vaikka aborttia ei olla kieltämässä nähtävässä tulevaisuudessa, niin ymmärrys abortin moraalittomuudesta ja sen myötä lisääntynyt adoptioon annettavien lasten määrä antaisi näille perheille mahdollisuuden, jota he eivät muutoin kaikki tule saamaan.

Vierailija
77/275 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:05"]

[/quote]

Et valitettavasti ymmärtänyt pointtiani. Jos haluaisit että lainsäädääntö ja asenteet asiassa muuttuisivat on parempi turvautua vähemmän abortin jo tehneiden yksilöiden syyllistämiseen ja enemmän yhteiskunnallisista asioista ja asenteista keskusteluun että tulevaisuus olisi toisenlainen.

Vielä rautalankaa: vaikka itse haluaisit miten syyllistää, haukkua ja tuomita abortin jo tehneitä naisia sinun ei kannata tehdä sitä jos haluat edistää aborttilainsäädännön muuttamista.

Eriasia on sitten onko koko aborttiasiassa sinulle tärkeämpää se että pääset haukkumaan, syyllistämään ja tuomitsemaan historiaa vai haluatko muuttaa tulevaisuutta.

t. abortin vastustaja

Vierailija
78/275 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:40"]

[/quote]

[/quote]
Väärin. Niin kuin jo kirjoitin, en olisi voinut antaa omaani pois. On eri asia abortoida 6-7 viikkoinen alkio kuin antaa kantamansa ja synnyttämänsä lapsi pois. Ei olisi ollut oikein lasta sekä jo olemassa olevaa lastani kohtaan se, että olisin synnyttänyt lapsen siihen elämän tilanteeseen. Ja olen varma, että sillä kaikella oli jokin tarkoitus. Tapasin silloin nykyisen rakkaan aviomieheni jonka kanssa meillä toivottuja lapsia 2. Minulla ei nyt heitä olisi jos olisin päättänyt jatkaa raskautta. Joskus täytyy tehdä vaikeita päätöksiä ja tällä kertaa siitä onneksi seurasi kuitenkin jotakin hyvää.

Vierailija
79/275 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:18"]

Et valitettavasti ymmärtänyt pointtiani. Jos haluaisit että lainsäädääntö ja asenteet asiassa muuttuisivat on parempi turvautua vähemmän abortin jo tehneiden yksilöiden syyllistämiseen ja enemmän yhteiskunnallisista asioista ja asenteista keskusteluun että tulevaisuus olisi toisenlainen.

Vielä rautalankaa: vaikka itse haluaisit miten syyllistää, haukkua ja tuomita abortin jo tehneitä naisia sinun ei kannata tehdä sitä jos haluat edistää aborttilainsäädännön muuttamista.

Eriasia on sitten onko koko aborttiasiassa sinulle tärkeämpää se että pääset haukkumaan, syyllistämään ja tuomitsemaan historiaa vai haluatko muuttaa tulevaisuutta.

t. abortin vastustaja

[/quote]

Ymmärsin pointtisi oikein hyvin. Sinä haluat sanoa kantasi ja olla sanomatta sitä niille, keitä se loukkaa. Se on ymmärrettävää. Mutta eivät abortin tehneet naiset ole tyhmiä. Jos minä sanon, että abortti on julma teko ja ainutkertaisen yksilöllisyyden jo alkaneen elämän mahdollisuuden lopettaminen, niin vaikka en osoittaisi heitä sormella, niin kyllä he ymmärtävät, että kuvaan heidän tekemänsä teon tällaiseksi. Eli syyllistän heitä.

En näe aborttia myöskään pelkästään lainsäädännöllisenä joko/tai -kysymyksenä, vaan ja tietenkin moraalisena. Abortin tuomitsemalla, mitä ei voi pitää erillään syyllistämisestä, voi pyrkiä vaikuttamaan abortteja koskeviin asenteisiin niiden tekemistä vähentävästi. Abortista etukäteen syyllistäminen voi myös niitä vähentää. Tämä on toivottavampaa kuin aborttien tekeminen, jos aborttia pitää hyvin tuomittavana rikoksena (nykyisin tämä on yhtä kuin moraalisesti, ei lainsäädännöllisesti).

Miten abortin voi kuvata moraalittomaksi teoksi syyllistämättä abortin tekeviä tai tehneitä?

Vierailija
80/275 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:22"]

Väärin. Niin kuin jo kirjoitin, en olisi voinut antaa omaani pois. On eri asia abortoida 6-7 viikkoinen alkio kuin antaa kantamansa ja synnyttämänsä lapsi pois. Ei olisi ollut oikein lasta sekä jo olemassa olevaa lastani kohtaan se, että olisin synnyttänyt lapsen siihen elämän tilanteeseen. Ja olen varma, että sillä kaikella oli jokin tarkoitus. Tapasin silloin nykyisen rakkaan aviomieheni jonka kanssa meillä toivottuja lapsia 2. Minulla ei nyt heitä olisi jos olisin päättänyt jatkaa raskautta. Joskus täytyy tehdä vaikeita päätöksiä ja tällä kertaa siitä onneksi seurasi kuitenkin jotakin hyvää.

[/quote]

Olen tässä mietiskellyt mikä olisi ollut paras ratkaisu sinun tilanteeseen niin ettei sinun olisi tarvinnut turvautua aborttiin. Ilmeisesti ainakin suora rahallinen tuki yhteiskunnalta? Kerroit että jäit tilanteeseen ihan yksin. Olisiko asiassa auttanut esimerkiksi jonkinlainen "kummiperhe" toiminta. Otetaan vaikkapa sopivan läheltä sinua adoptiojonossa oleva perhe joka olisi toiminut syntymättömälle lapsellesi eräänlaisina "esikummeina", esikummisetänä ja esikummitätinä. Olisitte tavanneet säännöllisesti, keskustelleet ongelmista ja ehkä kummiperhe olisi voinut jollain tavoin auttaa. Tietysti se perhe voisi olla joku ihan tavallinenkin perhe joka vain haluaisi tällä tavoin auttaa. Ajattelin että ihminen jolle lapsi on tulossa vaikkei haluaisi ja ihmiset joille lasta ei tule vaikka haluaisivat pystyisivät jotenkin vielä paremmin auttamaan toisiaan. Tilanteessa jossa äiti päättäisi sitten kuitenkin olla pitämättä lastaan olisi adoptiovanhemmat jo tavallaan valmiina.