totuus aasialaisesta kauneusihanteista
Olen itse aasialainen, korelainen jos ollaan tarkkoja. Olen asunut lapsuudeni etelä-koreassa, muutin suomeen 16vuotiaana ja palasin koreaan 20vuotiaana. Olen ollut koreassa nyt joku 6kk. Tottkai olen onnellinen koska pääsin takaisin kotimaahani perheeni luo mutta joku on häirinnyt mieltäni kaiken ajan mitä olen viettänyt täällä nimittäin kauneusihanteet. Normaalipainoinen nainen on nykyään "chubby", se että "aasialaise on naturally thin" on vain streotyyppi, okei meidän ruokavalio on terveellisempi ja välitämme painostamme enemmän joten olemme laihempia mutta nää standartit on mennyt äärirajoille. Sun pitää nykyään olla yhtä laiha kun 김민희 ja 공효진 että sinun painoa ei huamauteltais.
Eikä se lopu laihuuteen, pieni pää, korkea nenä, isot silmät, double eyelid, v-line, x-line, s-line, hyvä iho jne. 강남구 luulee näkevänsä saman tytön 5 kertaa mutta sitten saa selvillä että niillä on sama isä.. (sama kirurgu) Trendit on todella suuri täällä, suurempi kun muistin, kaikilla on adidaksen supestarit, sua kiusataan jos sulla ei ole (yleensä lukioon asti, yläastelaiset seuraa pikkasen vähemmän trendejä tai ei ainakaan kiusaa jos sulla ei ole in-tuotetta). Tiedän myös yhden tytön joka toi aina omat eväänsäja söi vessassa koska sillä ei ollut kavereita eikä kehdannut syödä yksin.. Okei tuo menee vähän pointtini sivusta mutta yritän sanoa että välitetään todella paljon siitä mistä muut välittävät.
En oikeastaan tiedä miksi kirjoitan tätä, halusin kai avautua jonnekin tai jotain. Ei kaikki kuitenkaan sulauttaudu mukaan tai välitä näistä ihanteista yhtä paljon, täällä on myös todella monta ihanaa asiaa joten toivon teidän jättävän streotyypit sikseen.
Kommentit (67)
Oletko kysynyt äidiltäsi, millaista silloin oli, kun hän oli ikäisesi?
Onko totta että Koreassa ollaan ihan hulluna ihoa vaalentaviin tuotteisiin? Ja että melkein kaikissa mainoksissa on länsimaalainen malli eikä aasialainen?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 21:43"]
Onko totta että Koreassa ollaan ihan hulluna ihoa vaalentaviin tuotteisiin? Ja että melkein kaikissa mainoksissa on länsimaalainen malli eikä aasialainen?
[/quote]
Ihan aasialaisia malleja käytetään :),on totta että vaalea iho on osa kauneusihannetta mutta se on ollut niin jo satoja vuosia enkä usko sen noin vaan muuttuvan. Tummaa ihoa pidetään seksikkäänä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 21:40"]
Oletko puoliksi suomalainen kun puhut noin hyvää suomea? Olen samaa mieltä muuten. Mieheni on aasialainen ja sitä kautta tunnen kulttuuria jonkin verta ympäri aasiaa.
[/quote]
En ole, olen asunut 4vuotta suomessa kyllä sinäkin osaisit koreaa hyvin jos asuisit koreassa 4 vuotta :)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 21:40"]
Oletko puoliksi suomalainen kun puhut noin hyvää suomea? Olen samaa mieltä muuten. Mieheni on aasialainen ja sitä kautta tunnen kulttuuria jonkin verta ympäri aasiaa.
[/quote]
En ole, olen asunut 4vuotta suomessa kyllä sinäkin osaisit koreaa hyvin jos asuisit koreassa 4 vuotta :)
[/quote]
No huh. Mieheni on asunut myös 4 vuotta ja puhuu kieltä välttävästi. Ymmärtää muttei puhu. Monet tutut asunut kymmenenkin vuotta ja puhe samaa tasoa.
[/quote]
Olen :D enemmän on jäänyt mieleen jonkun pesis-pelaajan fanitus sen nuoruus ajoista
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:05"]
[/quote]
Olen :D enemmän on jäänyt mieleen jonkun pesis-pelaajan fanitus sen nuoruus ajoista
[/quote]
Tarkoitin sitä, että millaiset kauneusihanteet olivat silloin vallalla ja oliko elämä kovin ulkonäkökeskeistä!
Turun laivoilla etenkin Viking gracella satoja korealaisia joka viikonloppu. Mistäköhän johtuu, että ovat valinneet Turun ja Tukholman kohteikseen ja mistä yleensä saaneet kuulla koko Suomesta? Keskustelin yhden kanssa viikonloppuna ja ovat kuulemma 8 päivää reissussa jne.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 21:40"] Oletko puoliksi suomalainen kun puhut noin hyvää suomea? Olen samaa mieltä muuten. Mieheni on aasialainen ja sitä kautta tunnen kulttuuria jonkin verta ympäri aasiaa. [/quote] En ole, olen asunut 4vuotta suomessa kyllä sinäkin osaisit koreaa hyvin jos asuisit koreassa 4 vuotta :) [/quote] No huh. Mieheni on asunut myös 4 vuotta ja puhuu kieltä välttävästi. Ymmärtää muttei puhu. Monet tutut asunut kymmenenkin vuotta ja puhe samaa tasoa.
[/quote]
Se on kai sitten yksilöllistä :D ei siinä mitään suosittelen miehellesi paljon suomalaisten kirjojen lukemista, alleviivaa sanat jota et ymmärrä ja käännä ne sitten, tarkista sitten ana joskus että onko mieleen jäänyt. Itse olin todella huono ekoina vuonna mutta se parani siitä kun sain suomalaisia ystäviä ja jouduin puhumaan suomea joka päivä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:06"]
[/quote]
[/quote]
Tarkoitin sitä, että millaiset kauneusihanteet olivat silloin vallalla ja oliko elämä kovin ulkonäkökeskeistä!
[/quote]
Oli silloinkin kauneusihanteet, trendit ja muut muttei todellakaan yhtä tiukat kuin nyt. Nykyään saat työpaikan pelkällä hyvällä ulkonäöllä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:13"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Oli silloinkin kauneusihanteet, trendit ja muut muttei todellakaan yhtä tiukat kuin nyt. Nykyään saat työpaikan pelkällä hyvällä ulkonäöllä.
[/quote]
Huh! Luuletko, että Suomessa mennään enemmän tuohon suuntaan, vai säästytäänkö me tuolta? Voiko tämä liittyä mielestäsi miesten ja naisten väliseen tasa-arvoon? Olen käsittänyt, että Korea on aika vanhanaikainen yhteiskunta, mitä sukupuolten tasa-arvoon tulee, ja Suomessa taas miehet ja naiset ovat hyvin tasa-arvoisia keskenään.
Saako muuten kysyä, mikä sut toi Suomeen?
Koreassa tehdään käsittääkseni erittäin paljon kauneuskirurgisia toimenpiteitä ja painon kertymisestä huomautellaan suoraan. Jännä, koska muuten on aika perinteiset tiukat kristilliset arvot. Tai siis ainakin tiukat ja perinteiset esim. Pettäminenhän oli lailla kielletty vielä ihan äskettäin.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:13"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Huh! Luuletko, että Suomessa mennään enemmän tuohon suuntaan, vai säästytäänkö me tuolta? Voiko tämä liittyä mielestäsi miesten ja naisten väliseen tasa-arvoon? Olen käsittänyt, että Korea on aika vanhanaikainen yhteiskunta, mitä sukupuolten tasa-arvoon tulee, ja Suomessa taas miehet ja naiset ovat hyvin tasa-arvoisia keskenään.
Saako muuten kysyä, mikä sut toi Suomeen?
[/quote]
Hei! Sori myöhä vastaus, suomessa mielestäni mennään parempaa päin, mainostetaan eri vartalontyyppejä, kannustetaan rakastamaan omaa vartaloa jne. Täällä ajatustyyppi on vähän yksipuolisesti mediassa että laiha = terve. Myös korealaiset laulajat ja näyttelilät vaikuttavat tähän paljon esim. mainostamisella extreme-diiettejä ja ääri laihuutta mitä aasiassa pidetään terveenä. Esim. kerran yksi laulaja vihastui kun mc sanoi että näyttää 47kiloselta.
Mielestäni ne ei liity tasa-arvoon miesten ja naisten välillä koska miehilläkin on paljon kauneusihanteita, ei kyllä yhtä paljon kun naisilla mutta minusta media on isona syynä tähän.
Luin jostain artikkelin, että Koreassa alkaa olla jo standardi, että silmäuomet ja nenä leikataan kauneuskirurgisena toimenpiteenä naisilla, miehistä en tiedä. Ettekö arvosta siellä omalle rodullenne tyypillistä ulkonäköä? Kansainvälisiä missikisoja seuranneena huomaa, ettei yksikään luonnolliset korealaiset kasvot omaava osallistu missikisoihin, vaan ainakin nuo muutokset pitää olla tehty: silmät ja nenä.
Mutta ei kai sentään varhaisteineille niitä leikkausia vielä tehdä eli miten tytöt suhtatutuvat itseensä ennenkuin noita muutoksia tehdään? Pitävätkö rumana? Odottavatko vain, että pääsevät kauneuskirurgille?
Onko muita arvoja vai onko yhteiskunta mennyt tosi pinnalliseksi?
Miten vanhenemiseen suhtaudutaan? Entä kun nainen on vaikka 4-kymppinen, onko enää mitään?
Onko Koreassa vihreää liikettä?
Mielenkiintoinen ketju, kiitos Ap kun aloitit tämän :)
T. Itä-Aasiassa asunut Suomalainen
Mä haluaisin tietää Koreasta lisää, pystyisitkö vastailemaan mulle, jos kyselen tässä ketjussa? Esimerkiksi jostain luin, että ulkomaalaisia karsastettaisiin, onko näin? Etenkin jos korealaisella miehellä on eurooppalainen tyttöystävä, sitä ei katsottaisi hyvällä? Onko se totta että kumminkin ulkomaalaisten olisi helpompi päästä yliopistoon(rahalla), kuin korealaisten? Mutta töihin ei niin helposti. Saako ulkomaalaisena ystäviä helposti Koreassa?