totuus aasialaisesta kauneusihanteista
Olen itse aasialainen, korelainen jos ollaan tarkkoja. Olen asunut lapsuudeni etelä-koreassa, muutin suomeen 16vuotiaana ja palasin koreaan 20vuotiaana. Olen ollut koreassa nyt joku 6kk. Tottkai olen onnellinen koska pääsin takaisin kotimaahani perheeni luo mutta joku on häirinnyt mieltäni kaiken ajan mitä olen viettänyt täällä nimittäin kauneusihanteet. Normaalipainoinen nainen on nykyään "chubby", se että "aasialaise on naturally thin" on vain streotyyppi, okei meidän ruokavalio on terveellisempi ja välitämme painostamme enemmän joten olemme laihempia mutta nää standartit on mennyt äärirajoille. Sun pitää nykyään olla yhtä laiha kun 김민희 ja 공효진 että sinun painoa ei huamauteltais.
Eikä se lopu laihuuteen, pieni pää, korkea nenä, isot silmät, double eyelid, v-line, x-line, s-line, hyvä iho jne. 강남구 luulee näkevänsä saman tytön 5 kertaa mutta sitten saa selvillä että niillä on sama isä.. (sama kirurgu) Trendit on todella suuri täällä, suurempi kun muistin, kaikilla on adidaksen supestarit, sua kiusataan jos sulla ei ole (yleensä lukioon asti, yläastelaiset seuraa pikkasen vähemmän trendejä tai ei ainakaan kiusaa jos sulla ei ole in-tuotetta). Tiedän myös yhden tytön joka toi aina omat eväänsäja söi vessassa koska sillä ei ollut kavereita eikä kehdannut syödä yksin.. Okei tuo menee vähän pointtini sivusta mutta yritän sanoa että välitetään todella paljon siitä mistä muut välittävät.
En oikeastaan tiedä miksi kirjoitan tätä, halusin kai avautua jonnekin tai jotain. Ei kaikki kuitenkaan sulauttaudu mukaan tai välitä näistä ihanteista yhtä paljon, täällä on myös todella monta ihanaa asiaa joten toivon teidän jättävän streotyypit sikseen.
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 00:18"]
ääkkösetkin löytyy korealaisesta näppäimistöstä.
[/quote]
Katoaako sun laitteista ääkköset kun sä menet ulkomaille? Mun iPhonessa ainakin pysyy ihan samoina. Ehkä tää on joku erikoismalli.
Mitä tykkäät koreapopista? Tyttäreni on siihen aivan hulluna. Luuletko, että.tulee joskus Suomeen niitä laulajia?
Mikä siellä on valtauskonto? Onko paljon kristillisiä?
Mikä on nyt mers-tilanne?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 08:43"]
Mitä tykkäät koreapopista? Tyttäreni on siihen aivan hulluna. Luuletko, että.tulee joskus Suomeen niitä laulajia? Mikä siellä on valtauskonto? Onko paljon kristillisiä? Mikä on nyt mers-tilanne?
[/quote]Onhan niitä joitakin ollu jo Suomessa. ohis
Joo Japanissakin sama juttu (olen taustaltani japanilainen mutta asun Suomessa). Ei ihme että siellä on paljon syömishäiriöitä.
Joissain japanilaisissa nuorten lehdissä on myös semmosia "laihdutusmainoksia" tai painonpudotus ennen-jälkeen- kuvia. Ja niissä kuvissa ne naiset eivät alun perin edes ole olleet ylipainoisia. Jälkimmäisessä kuvassa ovat usein alipainoisia.
Ei siinä ole mitään pahaa jos joku on alipainoinen, mutta minun mielestäni sen ei pitäisi olla mikään pakkomielle.
Uskon että Japanissa ja koreassa on aika paljon samanlaisia kauneusihanteita ja hyvä että kirjoitit tämän tekstin. Olen itsekin miettinyt tätä asiaa.
Kiitos tästä mielenkiintoisesta ketjusta, samoja asioita olen itsekin ihmetellyt. Ps. kirjoitat todella hyvin suomea. :) T. Koreassa asuva suomalainen
Kirjottakaa Koreasta tietävät tähän ketjuun, lukisin mielelläni teidän kokemuksia. Miksi olette muuttaneet Koreaan ja miten kaikki on mennyt(muutto, opiskelu, työt yms.) Olisi tosi mukava jos vastaisitte.
Nostetaanpa mielenkiintoista ketjua.
Tyttöni on fanittanut koreapoppia vasta vuoden, joten ei ole silloin ollut keikkoja täällä. Mitä pidät Vixx-yhtyeestä?
Mikä on valtauskonto? Onko paljon kristillisiä?
Kummaa, että ap osaa suomea noin hyvin. Mitä teit täällä?
[/quote]
Sähän se tekniikan ihmelapsi olet.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 07:11"]
Luin jostain artikkelin, että Koreassa alkaa olla jo standardi, että silmäuomet ja nenä leikataan kauneuskirurgisena toimenpiteenä naisilla, miehistä en tiedä. Ettekö arvosta siellä omalle rodullenne tyypillistä ulkonäköä? Kansainvälisiä missikisoja seuranneena huomaa, ettei yksikään luonnolliset korealaiset kasvot omaava osallistu missikisoihin, vaan ainakin nuo muutokset pitää olla tehty: silmät ja nenä.
Mutta ei kai sentään varhaisteineille niitä leikkausia vielä tehdä eli miten tytöt suhtatutuvat itseensä ennenkuin noita muutoksia tehdään? Pitävätkö rumana? Odottavatko vain, että pääsevät kauneuskirurgille?
Onko muita arvoja vai onko yhteiskunta mennyt tosi pinnalliseksi?
Miten vanhenemiseen suhtaudutaan? Entä kun nainen on vaikka 4-kymppinen, onko enää mitään?
Onko Koreassa vihreää liikettä?
[/quote]
"Ettekö arvosta siellä omalle rodullenne tyypillistä ulkonäköä?" Tämä on aika streotyyppinen kysymys koska korealaisten ulkonäkö niin kuin kaikkien muidenkin maiden vaihtelee aidasta laitaan, on kuitenkin todella monia jotka täyttää kriteerit ilman mitään kauneusleikkauksiakin ja monia mitkä tykkää esim monolideistä niin kuin minä. Ja missikisoihin liittyen, missikisoja ei arvosteta koreassa niin paljon kun joskus aikoinaan arvostettiin, korealaisetkin kritisoi missi-ehdokkaita jotka on kaynyt veitsen alla. Viimeinen miss korea josta korea oikeasti piti oli 이하늬 2007.
Koreassa niin kuin muualla maailma suhdaudutaan kauneusleikkauksiin eri tavalla, teineillekin tehdään muutoksia naamaan tai vartaloon lahjaksi kun ovat käyneet esim lukion tai yläasteen loppuun. Kaverin pikkusiskon luokalla (lukiolainen) on silikonit. Vaikka ollaan avoimia kauneusleikkauksia kohtaan arvostetaan ns. "luonnon kauneutta" todella paljon enemmän, vaikka et näyttäisi yhtä kauniilta kuin kaverisi jolla on vaikka otsasilikonit sinua saatetaan pitää kauniimpana koska olet natural.
Vanhempia ihmisiä kunnioitetaan todella todella paljon, monin kertaisesti kuin suomessa. Niille ollaan kohteliaita. Aina.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 08:38"]
Mitä muuten teit Suomessa?
[/quote]
Isäni sai suomesta työtä siksi muutettiin tänne. Muutettiin sitten takaisin koreaan kun isä löysi koreasta työtä samaan aikaan kun äidille tarjottiin työtä.
Ap annoit esimerrkejä laihuudesta voitko myös sanoo pari julkkista jotka täydentää noi standartit?
No nyt tiedän miksi aasialaiset aina tuijottaa mua. Olen siro, isot ruskeat silmät, korkea nenä jne.. Ilmeisesti sitten vastaan aasialaista kauneusihannetta, vaikka itse toivoisin olevani isompikokoinen. Erityisesti inhoan jos kommentoidaan, että oletpas pieni. Olen kuitenkin 164 cm, että en kuitenkaan mikään pygmi. Täytyy sitten varmaan muuttaa Aasiaan.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 08:43"]
Mitä tykkäät koreapopista? Tyttäreni on siihen aivan hulluna. Luuletko, että.tulee joskus Suomeen niitä laulajia? Mikä siellä on valtauskonto? Onko paljon kristillisiä? Mikä on nyt mers-tilanne?
[/quote]
En kuuntele k-poppia enkä oikeastaan tiedä mitään uusia bändejä :D Nuoruudestani tykkäsin kuitenkin wonder girlsin soheesta. Valtaosa uskonnollisista ovat kristillisiä tai budhistejä, todella suuri osa on kuitenkin uskonnottomia. Mers-tilanne on ainakin vähän rauhoittunut, täällä joko todella peätään sitä tai ei edes välitetä siitä.
[/quote]
käytän tätä :) http://gate2home.com/Finnish-Keyboard
Mikä on x-line ja s-line? V-linen tiedänkin.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:56"]
Ap annoit esimerrkejä laihuudesta voitko myös sanoo pari julkkista jotka täydentää noi standartit?
[/quote]
Joo toki :D 김태희, 한예슬, 한가인, 송혜교, 전지현,이영애 on pakko myös mainita miehistä 원빈 en tiedä yhtäkäänmiesä tai naista jotka ei pitäisi häntä hyvän näköisenä
Mitä muuten teit Suomessa?