Itsemurhan tehneen hautajaiset ja kuolinilmoitus
Miten tiedätte toimitun, jos joku on tehnyt itsemurhan? Pidetäänkö hautajaiset? Laitetaanko kuolinilmoitusta lehteen?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarpeen. Jos ei ollut arvokas eläessään, ei ole arvokas kuollessakaan. Uuniin vaan ja tuhkat jonnekin.
Kommentoi ainakin omasta mielestään muita parempi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos kuollut on tehnyt ns. laajennetun itsemurhan, murhannut vaikka perheenjäseniä ja itsensä? Pidetäänkö tällöinkin normaalisti hautajaiset?
"normaali" on termi mitä en tiedä, mutta onhan näitä nähty että iso ja pienet arkut vierekkäin perhesurman jälkeen. Itse en tiedä jos lapseni tälläiseen syyllistyisi että miten pystyisin tuohon.
Onko yksineläminen vaarallista? Usein suht. nuorena kuolleiden muistajat kuolinilmoituksissa ovat tyyliin sisaret perheineen, muut sukulaiset jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarpeen. Jos ei ollut arvokas eläessään, ei ole arvokas kuollessakaan. Uuniin vaan ja tuhkat jonnekin.
Mistä päättelet että itsemurhan tehnyt ei ollut arvokas eläessään? Jonkun on hankittava hänellekin arkku ja sovittava tuhkauksesta. Tuhkia ei saa panna "jonnekin". Hautaustoimilaki.
Hautajaiset eivät ole välttämättömät eikä kuolinilmoituskaan ole välttämätön. Kuolinilmoituksessa ei yleensä mainita kuolinsyytä.
Silti jokainen vainaja on haudattava.
Ei meiltä enää kyynel ehdy
oli iskän lähtö itse tehty
potkaisi tuolin alta ja sitten tyhjää
mutta ei se meistä ollut tyhmää
Rakasta Puolisoa ja Isää Muistaen
Vaimo ja Lapset
Vierailija kirjoitti:
Sä Köyden ostit ja rasvasit
Nyt Ikuisuuden OrsiPuussa Taivaan Rauhassa Killut
Ei enää mielessä ole vieraat
... Aatokset
Rakasta Isää Muistaen
Puoliso ja Lapset
Aika hirtehistä. Myös kirjaimellisesti. 🤫
Tiedän erään vanhan pariskunnat, haudattiin yhdessä omaisten toivomuksesta vaikka mies päätti molempien elämän.
Ei ollut lehdessä mitään.
Tiedän että oli papille vaikea pala.
Ei sillä kuolinsyyllä ole mitään tekemistä hautajaisten tai lehti-ilmoituksen kanssa. Omaiset saa tehdä niinkuin haluaa. Jos vainaja on esittänyt toiveita elinaikana, niin niitä kunnioittaen mielellään. Kuolinsyytä ei muutenkaan yleensä laiteta kuolinilmoitukseen ja mielestäni hautajaisissa voi myös puhua vainajan omasta valinnasta eli itsemurhasta. Se ei saisi olla mikään tabu.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään vanhan pariskunnat, haudattiin yhdessä omaisten toivomuksesta vaikka mies päätti molempien elämän.
Ei ollut lehdessä mitään.
Tiedän että oli papille vaikea pala.
😓
Kaverini teki itsemurhan ja omaiset kirjoittivat kuolinilmoitukseen, että Herran käsissä on päiviemme määrä.
En ymmärrä koko kysymystä. Kuolinsyy ei vaikuta hautajaisiin sitä eikä tätä. Itse olin nuorena itsemurhan tehneen 19-vuotiaan hautajaisissa ja siellä oli kaikki sukulaiset, naapurit ja kymmeniä kavereita, joille oli todella tärkeää saada jättää hyvästit ja surra yhdessä. Ihan vammainen ajatus, että itsemurhan tehneelle ei pidettäisi surujuhlaa kuten muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini teki itsemurhan ja omaiset kirjoittivat kuolinilmoitukseen, että Herran käsissä on päiviemme määrä.
Mitä tarkoitat? Kukaan ei halua haluta tehdä itsemurhaa. Se on yleensä masennussairauden oire, eikä todellisuudessa jokin oma valinta.
Mikähän lienee aloittajan pointti?! Haiskahtaa vahvasti jonkinlaiselta synnistä huutelevalta sormeaan heristävältä räsäsläiseltä hihhulilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Kukaan ei halua haluta tehdä itsemurhaa. Se on yleensä masennussairauden oire, eikä todellisuudessa jokin oma valinta.
Nimenomaan, im:n taustalla on aina sairaus kuten muutenkin kuolemassa. Miksi tätä ei ymmärretä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ennenvanhaan itsemurhan tehneitä ei haudattu kirkkomaalle ollenkaan, ei vissiin edes siunattukaan. Muistelisin mummoni tällaista puhuneen. Tosi karua touhua ollut.
Eipä se sitä vainajaa haitannut.
Onnekas kun ei päätynyt sinne kirkonmaan nistien ja huijareiden keskelle. Joku piripastori vielä ryöstänyt kaikki luut kun niin aineissa.
Voi ihme, mitä kaikkea täällä kysytään.
Hämmästyksestä ymmyrkäisenä tämänkin aloituksen kanssa!
Yhtä tökeröä olen toki kohdannut ihan reaalissa. Hautausmaalla kynttilää vieneelle joku herjasi spurgun haudasta.
Te olette aivan käsittämättömiä, aivan törkeitä! Hävyttömiä, kaikin puolin järkyttäviä ihmisiä! Ootteko mahd röyhkeydestänsä ja hävyttömyydestänsä kuulun .... jäseniä!
Rupeapa hautausmaalla tuollaisten kanssa sanaharkkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni teki itsemurhan noin vuosi sitten. Olen ollut täysin avoin asian kanssa. Kaunis muistotilaisuus!
Voimia ja parasta jaksamista sinulle. En hienoa, jos olet voinut olla asian kanssa täysin avoin. Mutta ymmärrän erinomaisen hyvin myös sen, että osa haluaa olla lapsensa itsemurhasta (tai yleisemmin kuolintavasta) aivan hiljaa. - Esimerkiksi itse saattaisin pelätä ihmisten suhtautumista asiaan.
Kannattaa varmaan käydä juttelemassa ammattilaisen kanssa tuosta häpeästä ettei sitä tarvitse pelätä lopun elämäänsä. Jokainen fiksu ja järjellä käyvä tajuaa lopullisetkin ratkaisut ja että ihmisellä on niin paha olla että päätyy siihen lopulliseen tekoon siinä hetkessä. Lähinnä kyse on kai siitä läheiset jäävät syyttelemään itseään.
Vierailija kirjoitti:
Ei meiltä enää kyynel ehdy
oli iskän lähtö itse tehty
potkaisi tuolin alta ja sitten tyhjää
mutta ei se meistä ollut tyhmää
Rakasta Puolisoa ja Isää Muistaen
Vaimo ja Lapset
Kauheasti alapeukkuja näille, mutta itse nauran vedet silmissä. Näissä yhdistyy niin täydellisellä tavalla musta ja huono huumori, että nää on ihan taidetta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni teki itsemurhan noin vuosi sitten. Olen ollut täysin avoin asian kanssa. Kaunis muistotilaisuus!
Voimia ja parasta jaksamista sinulle. En hienoa, jos olet voinut olla asian kanssa täysin avoin. Mutta ymmärrän erinomaisen hyvin myös sen, että osa haluaa olla lapsensa itsemurhasta (tai yleisemmin kuolintavasta) aivan hiljaa. - Esimerkiksi itse saattaisin pelätä ihmisten suhtautumista asiaan.
Sulta ei siis ole ketään kuollut, kun saattaisit miettiä miten ihmiset suhtautuvat asiaan. Voin kertoa, siinä vaiheessa ei tule edes mieleen, miten muut suhtautuvat.
Eipä se sitä vainajaa haitannut.