Kuinka pitkään raskautta voi salata?
Ja millaiset vaatteet peittävät parhaiten vauvamahan?
Kommentit (34)
Riippuu tosiaan siitä monesko raskaus ja missä asennossa kohtu on. Minulla on taaksepäin kallistunut kohtu, ja raskausvatsa on ollut sellainen soikio, joka alkaa jo heti rintojen alapuolelta, eikä kosaan sellainen pyöreä pallo keskellä vatsaa. Näytän siis vain raskaana ollessani siltä, että on rouvalle ööli ja makkara maistunut. Vaikka en ole sitä koskaan peitellyt, niin ekassa raskaudessa juuri kukaan ei sitä huomannut. Olin 7.kuulla raskaana, kun kuulin ohimennessäni kuinka työkaveri päivitteli, että olen tainnut vähän lihoa. Se nauratti, en viitsinyt edes oikaista tätä väärinkäsitystä. :) Toisessa vatsa tuli nopeammin, mut siltikin näytin vaan läskiltä.
Joistakin ihmisistä vaan huomaa heti ja joistaki vasta loppuvaiheessa.
Uskoisin huomaavani raskauden naamasta, vaikka en näkisi vatsaa.
Näin naapurini bikineissä pihallaan. Hän oli hoikka ilman näkyvää raskausmahaa toukokuussa ja vauva syntyi heinäkuussa. Luulin kyllä että hän oli päästään sekasin kun alkoi puhua raskaudestaan kun mitään merkkejä ei lähes alastomassa vartalossa näkynyt. Niin se raskauden näkyminen on kovin yksilöllistä.
Kai niitä tekijöitä on useitakin. Vartalon muoto vaikuttaa varmasti. Pulskemmalla ei ehkä näy niin nopeasti kuin hoilemmalla. Vatsalihasten kunto vaikuttaa varmasti. Treenaamattoman lihakset venyvät paljon helpommin kuin treenatun timmit vatsalihakset. Ja kuten yllä on jo todettu, niin kohdun asento vaikuttaa myös. Useimmilla rinnat turpoavat paljon nopeammin kuin maha. Ja silmistä näkee myös aika varhain. Katseeseen tulee jotakin salaperäistä sisäänpäinkääntynyttä.
Viikolla 19 alkoi viimeisetkin huomata.
Hmmm. Oma ystäväni esitteli joskus raskautensa alussa n. 10 viikolla näkyvää isoa kumpua ja sanoi sen olevan raskausmaha. Jos useimmilla on näkynyt maha vasta vkon 16 jälkeen, niin on maha kyllä ollut jotain muuta kuin vauvamaha. Vai onko mahdollista olla iso pötsi jo tossa vaiheessa?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 15:34"]
Hmmm. Oma ystäväni esitteli joskus raskautensa alussa n. 10 viikolla näkyvää isoa kumpua ja sanoi sen olevan raskausmaha. Jos useimmilla on näkynyt maha vasta vkon 16 jälkeen, niin on maha kyllä ollut jotain muuta kuin vauvamaha. Vai onko mahdollista olla iso pötsi jo tossa vaiheessa?
[/quote]
On totta kai. Ensinnäkin kohdun vilkastunut verenkierto ja lapsiveden kertyminen aiheuttaa vatsaan seudulle voimakastakin turvotusta ensimmäisellä kolmanneksella. Toisekseen, mitä useampi lapsi, sen nopeammin raskausvatsa näkyy, koska aiemmat raskaudet ovat venyttäneet kudoksia jotka antavat nopeammin periksi kasvavan kohdun painolle.
Minä tiedän äitejä, jotka ovat pieniä, lyhytselkäisiä ja hoikkia, mut heillä on ollut iso pyöreä raskausvatsa jo viikolla 7. Loppuvaiheessa luulisi, että sieltä on tulossa kolmoset, kun maha näkyy nurkan takaa jo varttitunnin ennen kuin itse emäntä. Mut ei, ihan normikokoisia, pieniäkin vauvoja ovat saaneet. Se kehon muoto ja kohdun muoto vaan on sellainen, että vauva ei tavallaan uppoa sinne selkää kohti, vaan on hyvin edessä heti alusta asti.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:50"]mutta miten piilottaa omalta ukolta?
[/quote]
Miksi pitäisi piilottaa?
Eikö se tenava olekaan sen?
Miten ajattelit toimia?
Itse olen hyvin hoikka, ja kohtu on taaksepäin kallistunut, minkä luulin hidastavan vatsan pömpsähdystä. Olin väärässä ja pahasti. Vatsalihaksetkin on olleet treenatut, ei siitäkään apua. Elikkä niin vaan jo vk 12 loisti raskausmaha vaik kuin pitkälle. Ny menossa 18 viikko ja kyllästyttää ku koko ajan kaikki kauhistelee vatsan kokoa. Ei ole paino noussut muutamaa kiloa enempää mutta maha vaan on niin selvä ja näkyvä ettei mitenkään ois voinu enää peitellä asiaa.
Olen pitkä ja laiha ja raskausvatsat on kyllä huomattu "heti". Ekalla kerralla ehkä rv12 ja tokalla rv 8. Silti loppuraskauksissa vatsa on pysynyt tosi pienenä. Alussa vaan se muutos todella littanassa vatsassa on iso.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:32"]Näin naapurini bikineissä pihallaan. Hän oli hoikka ilman näkyvää raskausmahaa toukokuussa ja vauva syntyi heinäkuussa. Luulin kyllä että hän oli päästään sekasin kun alkoi puhua raskaudestaan kun mitään merkkejä ei lähes alastomassa vartalossa näkynyt. Niin se raskauden näkyminen on kovin yksilöllistä.
[/quote][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:38"]Useimmilla rinnat turpoavat paljon nopeammin kuin maha.
[/quote]
Näin minäkin kuvittelin, ja kuvitelmaa lisää vielä sekin että näin on käynyt kaikille tutuilleni, ja muutenkin yleisesti tunnutaan puhuvan siitä kuinka hurjan äkkiä rinnat kasvoi ja montako eri kokoa on rintaliivejäkin joutunut uusia ostamaan. Vaan ei tapahtunut minun kohdalla, toki olen vielä raskaana vaan en enää kauaa, rinnat vaan ei ole kasvaneet mihinkään. Hyvä jos eivät ole jopa pienentyneet entisestään :D kätilön kanssa vasta raskauden etenemisestä keskusteltiin ja hän oli aivan selvästi purskahtaa nauruun kun mainitsin että "yleensä kai rinnat kasvaa..." Ei kai sitten. Tällaisessa luulossa olen kuitenkin aina ollut.
Mulla on alussa voimakas turvotus, joka näyttää ns. vauvamahalta. Ja kun turvotus laskee, se oikea vauvamaha alkaa kasvaa. Tiukassa paidassa raskauden voi siis arvata lähes heti. Tosin nyt viikolla 13 jotkut ovat miettineet, olisinko sittenkin vain hieman pyöristynyt kesän herkkujen jäljiltä, eivätkä ole kehdanneet suoraan kysyä mahdollisesta raskaudesta. Mitat 165 cm ja lähtöpainot 54 ja 57 kg. Kohtu kasvaa ulospäin ja viimeisillänikin raskautta ei näy takaapäin (tosin vaappuva kävelytyyli paljastaa ;).
Ekassa raskaudessa varmaan 16 viikolla oli jo selvä maha vaikka olin lihava.
Tokassa raskaudessa samoihin aikoihin vaikka olin normaalipainoinen.
Kolmannella kerralla tuntemattomat onnittelivat 11 viikolla, ei pystynyt mitenkään peittelemään! Oli niin turvonnut vatsa ja siitä vaan kasvoi kasvamistaan!
Minulla on kohtu ollut edessä ja olen 164cm pitkä.