Eikö talvivauvaa saa oikeasti viedä 2 viikkoon ulos???
Kuka sitten vie vanhemmat lapset ulos, ulkoiluttaa koira jne? Vai pitääkö vastasyntynyt jättää sisälle yksin siksi aikaa?
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:42"]Mä pönttö olin sen 2viikkoa joulukuuvauvan kanssa sisällä vaikka oli +8 sinä vuonna. Jälkeenpäin ajateltuna ihan hullua kun otin noin kirjaimellisesti. Oikeesti pää meinas hajota!
[/quote]
Se kaks viikkoa koskee vain vauvaa, kyllä äiti saa mennä ulos :)
Eihän tuo vastasyntyneen talvivauvan ulosviemiskielto ole mikään ongelma. Hälytin vauvan välittömään läheisyyteen ja toinen mukaan ulos, jos oot vanhempien lasten kanssa pihalla. Miten ajattelit kauppareissut hoitaa? Vastasyntynyttä EI pidä viedä ihmispaljouteen kuten kauppakeskukseen, sillä vauvan immuniteetti on vasta kehittymässä. Ja vauvalla kuten aikuisellä yhdistelmä hikoilu talvivaatteissa sisällä ( kaupassa) ja ulos viileään talvi-ilmaan aiheuttaa nuhan. Ja vauva on pienessäkin nuhassa todella kipeä.
Miten niin vanhentuneet ohjeet? En muista tuollaista kuulleeni pari vuosikymmentä sitten, kun omat lapseni syntyivät. Ei silloin ollut vielä nettiä, josta olisi voi paljon hullumpiakin ohjeita lukea.
Järkeä sopii tietenkin käyttää. Ei vauvaa työnnetä ulos 30 asteen pakkaseen vielä kaksiviikkoisenakaan, vaikka isompi nukkui tuntikausia silloinkin hyvin porontaljaan pakattuna.
Mitä vuosisataa 19 elää, kun kirjoittaa "Kodinhoitajan varmasti saatte kunnalta lapsia ulkoiluttamaan "? Eihän kunnallisia kodinhoitajia lapsiperheitä varten ole ollut olemassa enää vuosikymmeneen. Sitten ihmetellään, kun lapsiperheillä menee huonosti.
Ehkä kannattaisi vakavasti harkita housujen pitämistä tiukasti jalassa ja ehkäisyn käyttämistä, jos taloudellinen tilanne on niin tiukka, että ei ole varaa olla viikkoa sairaalassa ja on jo ennestään kaksi lasta, ja odottaa kolmatta yksin.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:13"]Meillä hevoset omassa pihassa hoidettavana joten kyllä tasan tarkkaan talvivauva sai ulkoilla ihan syntymästään asti vaikka pakkasta olikin. Lämmintä vaan päälle, taatusti ei vaunuissa ollut pakkasta kun nekin peitteli kunnolla.
[/quote
lämmintä päälle. Etkö todellakaan tiedä, että suositus perustuu vauvan keuhkojen kehittymättömyyteen. Kylmä ilma EI tee vauvan hyvää.
eikös tavallisesti isukki oo kotona sen ensimmäiset pari kolme viikkoa ulkoiluttamassa vanhemmat lapset jne, niin äiti saa levätä synnytyksen jäljiltä, eikä ole pakko sen vauvan kanssa mihinkään lähteä :)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:00"]Miten niin vanhentuneet ohjeet? En muista tuollaista kuulleeni pari vuosikymmentä sitten, kun omat lapseni syntyivät. Ei silloin ollut vielä nettiä, josta olisi voi paljon hullumpiakin ohjeita lukea.
Järkeä sopii tietenkin käyttää. Ei vauvaa työnnetä ulos 30 asteen pakkaseen vielä kaksiviikkoisenakaan, vaikka isompi nukkui tuntikausia silloinkin hyvin porontaljaan pakattuna.
Mitä vuosisataa 19 elää, kun kirjoittaa "Kodinhoitajan varmasti saatte kunnalta lapsia ulkoiluttamaan "? Eihän kunnallisia kodinhoitajia lapsiperheitä varten ole ollut olemassa enää vuosikymmeneen. Sitten ihmetellään, kun lapsiperheillä menee huonosti.
Ehkä kannattaisi vakavasti harkita housujen pitämistä tiukasti jalassa ja ehkäisyn käyttämistä, jos taloudellinen tilanne on niin tiukka, että ei ole varaa olla viikkoa sairaalassa ja on jo ennestään kaksi lasta, ja odottaa kolmatta yksin.
[/quote]
Hei lohduttaa hirveesti toisten ihmisten viisastelu! Ihan varmaan olis housut pysyny jalassa, jos olisin ennustanut jääväni yksin raskaana ja kahden pienen kanssa. Tiedätkö joskus asiat menee helvetin paljon pieleen vaikkei sitä ikinä olisi arvannut. En harmittele, että saan lapsen. Ja taatusti pärjätään ihan hyvin. Asiat voisi olla paljon huonomminkin. Mutta satojen eurojen sairaalamaksut todellakin on paljon enkä niitä missään nimessä toivoisi. Se voisi olla paljon jopa monelle semmoiselle perheelle jossa on kaksi aikuista ja vähemmän lapsia. Joten älä viitsi viisastella.
Sen verran vielä jatkan ettei taloudellinen tilanteeni nyt mikään ihan huono ole. Minulla on säästöjä. Valmistun pian korkeakoulusta. Jos olisin täysin varaton, niin sossu varmaan maksaisi kaikki ylimenevät kuluni (joten tuokaan ei pidä paikkaansa, että mitä parempi talous, niin sen parempi). Mutta jos selviän ensi vuodesta, niin tulevaisuus on varmasti valoisampi ja pärjäämme oikein hyvin. ☺
Meillä vietiin vasta kolmiviikkoisina ja ihan hävetti, että nyt vasta lapsi riepu pääsee ulkoilemaan. XD Voit huoletta viedä jos ei ole kovaa pakkasta.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 01:23"]Kuka sitten vie vanhemmat lapset ulos, ulkoiluttaa koira jne? Vai pitääkö vastasyntynyt jättää sisälle yksin siksi aikaa?
[/quote]
Kerro tilanteestasi neuvolassa, osaavat varmasti antaa neuvoja.
Voivatko vanhempasi mahdollisesti auttaa esim. koiran hoidossa? Ja isompien lasten?
Meillä on pidetty alle kouluikäiset lapset pari viikkoa kotona, kun talvivauva syntyy. Jo siksikin, ettei uusia pöpöjä tulisi vähään aikaan, koska talvella niitä on muutenkin ja kaikki ne ikävimmät (bronkiitit, mahataudit, rs-virus yms.) Rauhallista kotoilua lumen ja pakkasen keskellä. :)
-
Talvivauva elää suojattua elämää ekat 6 viikkoa, emmekä vie häntä kauppaan, ostoskeskuksiin tai muihin julkisiin, suljettuihin tiloihin. Jos pakkasta ei ole paljoa, vauva ulkoilee mun ja isompien lasten kanssa. Mutta ihan vastasyntynyttä en vie ulos muuten kuin neuvolaan tai äitiyspolille näytille tarpeen tullen.
-
Tosin nyt kun on uusi talvivauva tulossa ja lapset isompia, he menevät kouluun normaalisti ja mieheni hoitaa arjen logistiikan ekat viikot. Onneksi se on mahdollista.
-
Tsemppiä ap:lle, kaikki menee vielä hyvin ja asiat loksahtaa kohdalleen!
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:05"]
En ole ap, mutta jäin raskaana yksin. Pienempiä lapsia kaksi ja koirakin löytyy. Talvivauva tulossa. Ahdistaa ja pelottaa miten selviän. Minulla ei ole varaa olla viikkoa sairaalassa (en voi saada toimeentulotukea, kun säästän asuntoon) ja tarkoitus kotiutua mahdollisimman pian. Olen miettinyt itkuhälytintä tms. Ratkaisua. Ja että veisin koiraa usein pienemmille lenkeille.
[/quote]
Kysy ihan reippaasti naapureilta apua koiran ulkoiluttamiseen. Eihän se ole kuin maksimissaan kaksi viikkoa. Itse ainakin voisin vallan hyvin auttaa tuollaisessa.
Eikös talvivauvalla ole syntyessään turkki, toisin kuin kesävauvalla?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:34"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:05"]
En ole ap, mutta jäin raskaana yksin. Pienempiä lapsia kaksi ja koirakin löytyy. Talvivauva tulossa. Ahdistaa ja pelottaa miten selviän. Minulla ei ole varaa olla viikkoa sairaalassa (en voi saada toimeentulotukea, kun säästän asuntoon) ja tarkoitus kotiutua mahdollisimman pian. Olen miettinyt itkuhälytintä tms. Ratkaisua. Ja että veisin koiraa usein pienemmille lenkeille.
[/quote]
Kysy ihan reippaasti naapureilta apua koiran ulkoiluttamiseen. Eihän se ole kuin maksimissaan kaksi viikkoa. Itse ainakin voisin vallan hyvin auttaa tuollaisessa.
[/quote]
Sama tuli mieleen. Olisiko joku isompi koululainen, joka voisi käyttää koiraa ulkona?. Ehkä jopa leikkiä pihalla isompien sisaruksien kanssa? Tai tulla vauvan seuraksi siksi aikaa, kun poikkeat lähikaupassa.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 01:42"]Kiva kuulla! Netistä vain löytyi näitä, että oli saatu ohjeeksi pysyä tiukasti kotona pari viikkoa, mutta ehkä ne ohjeet ovat jo vanhentuneet.
[/quote]
Vanhentuneet? Vauvan on vaikea hengittää pakkasessa. Masussa on ollut lämmintä. Jos on pakkasta -10 astetta tai enemmän, vauvaa ei pidä viedä ulos.
Kysele jotain opiskelijaa avuksi ensimmäisiksi viikoiksi.
Yläkoululainen osaa hyvin ulkoiluttaa sekä koiraa, että lapsia ja vahtia vauvaa sisällä js itse menet ulos. Tietenkin apu on iltapainotteista, koska nuoriso on päivällä koullussa.
Palkan ei tarvitse olla kovin suuri, koska alle 18v ei maksa siitä kuitenkaan veroa.
Jos asuisit meidän lähellä niin meiltä löytisi kaksikin sopivaa auttajaa.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 01:42"]Kiva kuulla! Netistä vain löytyi näitä, että oli saatu ohjeeksi pysyä tiukasti kotona pari viikkoa, mutta ehkä ne ohjeet ovat jo vanhentuneet.
[/quote]
Minulle sanottiin huhtikuussa synnärillä ettei vauvaa ulos 2 viikkoon epäkypsien keuhkojen takia.
Oli kyllä aika perseestä.
Pyydä naapureista apua koiran ulkoilutukseen esim. yks pitkä lenkki kerta päivässä ja sitten käytät itse pikaisesti muut pissatukset. Jos jätät vauvan sisälle niin tarkasta itkihälyttimen kantavuus että varmasti toimii. Meillä ihana eläkeläinen naapuri lenkitti koiraamme pakkasilla. Isompien lasten kanssa ulkoilin omalla pihalla ja vauva nukkui hälyttimen kanssa sisällä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 01:42"]Kiva kuulla! Netistä vain löytyi näitä, että oli saatu ohjeeksi pysyä tiukasti kotona pari viikkoa, mutta ehkä ne ohjeet ovat jo vanhentuneet. [/quote] Minulle sanottiin huhtikuussa synnärillä ettei vauvaa ulos 2 viikkoon epäkypsien keuhkojen takia. Oli kyllä aika perseestä.
[/quote]
Ohjeistus riippuu varmaan aika lailla sekä vauvan tilanteesta ( normaali täysiaikainen ja yli 3kg vauva vs. ennenaikainen tai jotain muuta ongelmaa alussa) ja siitä ulkoilman lämpötilasta ( -25 Lapissa vs +2 Etelä-Suomessa) Vaikea uskoa että Etelä-Suomessa olisi täysiaikaisen ja normaalipainoisen vauvan kanssa suositeltu täyttä sisätiloissa olemista huhtikuussa?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:17"]Pyydä naapureista apua koiran ulkoilutukseen esim. yks pitkä lenkki kerta päivässä ja sitten käytät itse pikaisesti muut pissatukset. Jos jätät vauvan sisälle niin tarkasta itkihälyttimen kantavuus että varmasti toimii. Meillä ihana eläkeläinen naapuri lenkitti koiraamme pakkasilla. Isompien lasten kanssa ulkoilin omalla pihalla ja vauva nukkui hälyttimen kanssa sisällä.
[/quote]
Millaisella itkyhälyttimellä on hyvä kantavuus? Ja onko semmosta ladattavaa paria, että saisi vaikka molemmat pihalle? Onko kellää kokemuksia hyvästä?
Mä pönttö olin sen 2viikkoa joulukuuvauvan kanssa sisällä vaikka oli +8 sinä vuonna. Jälkeenpäin ajateltuna ihan hullua kun otin noin kirjaimellisesti. Oikeesti pää meinas hajota!