Onko Helsingissä vanhoillislestadiolaisia?
En tiedä onko tämä tyhmä kysymys mutta en ole koskaan ainakaan huomannut ja helsinkiläiset perheet ovat aina kauhean pieniä. Nyt näin puistossa kuitenkin ehkä reilu parikymppisen pariskunnan viiden lapsen kanssa. Nainen oli tuskin edes 25 täyttänyt mutta en voi olla varma. Joskus niin huono arvioimaan. Mistä heidät tunnistaa muusta kuin isosta lapsiluvusta? Ei millään pahalla siis olen vain utelias ja pidän erikoisuuksista. =)
Kuuntelin salaa niiden juttuja ja niistä ei paljastunut mitään erikoista.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:59"]
Onhan siellä lestadiolaisia, ollut 1800-luvulta saakka. Jäsenmääräkin on aika iso, olisiko toiseksi suurin Suomessa, Oulun jälkeen.
[/quote]
Missä niihin törmää? En ole koskaan huomannut yhtäkään isoa perhettä Helsingissä. Siis että olisi vaikka 10 lasta jollain mukana tai nuorella ikäänsä nähden hyvin paljon?
Voi olla myös esim. neokatekumenaaleja, niilläkin on monilla jopa lähemmäs 10-lapsisia perheitä. Helsingissä ja Oulussa niitä taitaa olla eniten.
Käykö lestadiolaisvaimot töissä?Tämä kävi.
Tietysti niitä on. Terkut Pohjois-Helsinkiin.
Käy ne töissä. Ihan tavallisia ihmisiä. Ei korviksia, ei meikkiä (ainakaan räikeää). On satoja pk-seudulla.
Isot perheet taitaa muuttaa Helsingistä vähän väljemmille asuinpaikoille. Mutta ei kaikilla lestadiolaisilla ole isoa perhettä. Itse tunnen kyllä kolme monilapsisissa lestadiolaisperhettä jotka asuvat Helsingissä.
Kyllä monet lest.vaimot käy töissä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:18"]
Käy ne töissä. Ihan tavallisia ihmisiä. Ei korviksia, ei meikkiä (ainakaan räikeää). On satoja pk-seudulla.
[/quote]
En tajunnu katsoa korviksia, meikkiä ei ainakaan ollut paljon jos oli yhtään.
Minä olen 47 v ja täältä kotosin. En ole eläessäni tavannut velaa. Tai ainakaan en ole ollut asiasta tietoinen, eikä mikään asia ole sitä paljastanut.
Koivukylä, Puistola... kämpistä näkee et perhe on iso......
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:25"]
Minä olen 47 v ja täältä kotosin. En ole eläessäni tavannut velaa. Tai ainakaan en ole ollut asiasta tietoinen, eikä mikään asia ole sitä paljastanut.
[/quote]
Harvalla ei-uskiksella parikymppisellä on viisi lasta? Harvoin edes vanhemmilla.
Pitää leikkiä lisää salapoliisia jos käyvät samassa puistossa uudestaankin. Kolmen lapsen keski-ikäisellä kotiäidillä on niin tylsää! =)
Katsotaan kasvaako nuorikon maha kohta.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:59"]
Onhan siellä lestadiolaisia, ollut 1800-luvulta saakka. Jäsenmääräkin on aika iso, olisiko toiseksi suurin Suomessa, Oulun jälkeen.
[/quote]
Missä niihin törmää? En ole koskaan huomannut yhtäkään isoa perhettä Helsingissä. Siis että olisi vaikka 10 lasta jollain mukana tai nuorella ikäänsä nähden hyvin paljon?
[/quote]
Meillä on 13 lasta ja ei kyllä varmaan ikinä oo oltu koko perheellä missään, ihan koska autoon ei mahdu kaikki, ja minun (olen vanhin) ja nuorimman ikäero on 20, joten en ole edes asunut yhtä aikaa kotona, samoin kuin kolme muutakin sisarusta
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:59"] Onhan siellä lestadiolaisia, ollut 1800-luvulta saakka. Jäsenmääräkin on aika iso, olisiko toiseksi suurin Suomessa, Oulun jälkeen. [/quote] Missä niihin törmää? En ole koskaan huomannut yhtäkään isoa perhettä Helsingissä. Siis että olisi vaikka 10 lasta jollain mukana tai nuorella ikäänsä nähden hyvin paljon? [/quote] Meillä on 13 lasta ja ei kyllä varmaan ikinä oo oltu koko perheellä missään, ihan koska autoon ei mahdu kaikki, ja minun (olen vanhin) ja nuorimman ikäero on 20, joten en ole edes asunut yhtä aikaa kotona, samoin kuin kolme muutakin sisarusta
[/quote]
Mihin osa perheestä puistoillessa jätetään jos vanhinkin on alle kouluikäinen? Tässä perheessä oli alle tai sitten juuri ekaluokkalainen korkeintaan siis.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:25"]
Minä olen 47 v ja täältä kotosin. En ole eläessäni tavannut velaa. Tai ainakaan en ole ollut asiasta tietoinen, eikä mikään asia ole sitä paljastanut.
[/quote]
Harvalla ei-uskiksella parikymppisellä on viisi lasta? Harvoin edes vanhemmilla.
[/quote]
kyllä minä uskovaisia tunnen, helluntailaisia mm, heillä on toisinaan paljon lapsia. Ystävälläni oli 6 sisarusta, he kuuluivat vapaakirkkoon. Mutta veloja en tunne.
Pohjois-Espoossa on paljon vl-perheitä enkä minäkään ollut niistä mitään kuullut ennenkuin muutimme tänne tuolta eteläisemmästä Espoosta.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:25"]
Minä olen 47 v ja täältä kotosin. En ole eläessäni tavannut velaa. Tai ainakaan en ole ollut asiasta tietoinen, eikä mikään asia ole sitä paljastanut.
[/quote]
Harvalla ei-uskiksella parikymppisellä on viisi lasta? Harvoin edes vanhemmilla.
[/quote]
kyllä minä uskovaisia tunnen, helluntailaisia mm, heillä on toisinaan paljon lapsia. Ystävälläni oli 6 sisarusta, he kuuluivat vapaakirkkoon. Mutta veloja en tunne.
[/quote]
Mitä se sana "vela" susta tarkoittaa? Meistä muista se tarkoittaa vapaaehtoisesti lapsetonta.
Oulunkylässä rauhanyhdistys menkää sinne huomenna seuroihin. Yllätyt miten paljon heitä sinne saapuu.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:27"] [quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:25"] Minä olen 47 v ja täältä kotosin. En ole eläessäni tavannut velaa. Tai ainakaan en ole ollut asiasta tietoinen, eikä mikään asia ole sitä paljastanut. [/quote] Harvalla ei-uskiksella parikymppisellä on viisi lasta? Harvoin edes vanhemmilla. [/quote] kyllä minä uskovaisia tunnen, helluntailaisia mm, heillä on toisinaan paljon lapsia. Ystävälläni oli 6 sisarusta, he kuuluivat vapaakirkkoon. Mutta veloja en tunne. [/quote] Mitä se sana "vela" susta tarkoittaa? Meistä muista se tarkoittaa vapaaehtoisesti lapsetonta.
[/quote]
-:) Niinkö? Näin vähän asiasta ymmärrän... Piti kirjoittaa varmaan vl.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:59"] Onhan siellä lestadiolaisia, ollut 1800-luvulta saakka. Jäsenmääräkin on aika iso, olisiko toiseksi suurin Suomessa, Oulun jälkeen. [/quote] Missä niihin törmää? En ole koskaan huomannut yhtäkään isoa perhettä Helsingissä. Siis että olisi vaikka 10 lasta jollain mukana tai nuorella ikäänsä nähden hyvin paljon? [/quote] Meillä on 13 lasta ja ei kyllä varmaan ikinä oo oltu koko perheellä missään, ihan koska autoon ei mahdu kaikki, ja minun (olen vanhin) ja nuorimman ikäero on 20, joten en ole edes asunut yhtä aikaa kotona, samoin kuin kolme muutakin sisarusta
[/quote]
Mihin osa perheestä puistoillessa jätetään jos vanhinkin on alle kouluikäinen? Tässä perheessä oli alle tai sitten juuri ekaluokkalainen korkeintaan siis.
[/quote]
Asuttiin maalla, joten puistoa ei edes ollut :D mutta siis jos johonkin lähdettiin, niin ne saivat lähteä jotka halusivat. Vanhimmat lapset jäi hoitamaan jos halusivat
Onhan siellä lestadiolaisia, ollut 1800-luvulta saakka. Jäsenmääräkin on aika iso, olisiko toiseksi suurin Suomessa, Oulun jälkeen.