Suomalaiset haluavat kaikki palvelut ilmaiseksi
Päivähoito, lääkäri, hammashoito, yliopistokoulutus - kaiken pitäisi olla ilmaista tai lähes.
Meillä on liian hyvin asiat. Voidaan ihan hyvin maksaakin jotain.
Esim toisen yliopidtokouluksen suorittaminen pitäisi kyllä maksaakin opiskelijalle.
Nyt puhutaan elinikäisestä oppimisesta, mutta onhan se outoa jos jollain on esim pari korkeakoulututkintoa...tai neljä alempaa tutkintoa.
Päivähoito voi maksaa esim 400 €/kk.
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 01:06"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:55"]
Joo. Tuo on väärin, että vanhus joutuu jossain maksamaan säästämästään omaisuudesta hoitomaksuja ja viereisessä pedissä makaa kaiken matkusteluun tuhlannut ja saa saman hoidon hyvin paljon halvemmalla. Miksi säästämisestä rangaistaan. Vaadin kaikille sitä halvinta hoitoa.
[/quote] Voiko niillä vanhuksilla olla erona esim. se että toinen on perinyt omaisuuden, yrityksen, maata, metsää, kiinteistöjä tms. ja on sitä kautta varakkaampi. Toinen taas on tehnyt ikänsä töitä matalapalkkaisissa hommissa? Nykyajan vanhuksista tuskin monikaan on tuhlannut omaisuuttaan ihan turhanpäiväisyyksiin...
[/quote]
Monikin on tuhlannut omaisuutensa. Suurin osa ihmisitä tuhlaa rahansa nykypäivänä. Ostetaan, ostetaan ja ostetaan. Koko ajan ollaan ostamassa jotain. Pitää olla hienot vaatteet. Pitää olla kaikkea kivaa elektroniikkaa. Pitää olla ylikallis asunto. Pitää olla auto johon ei oikeasti ole tarvetta ja viellä liian kallis.
Pitää matkustella koska se on niin kivaa. Alkoholiahan pitää juoda. Tupakkaakin pitää polttaa.
Juostaan kaikenmaailman konserteissa, huvipuistoissa jne, missä ei ole järjenhiventäkään ja maksaa aivan järjettömästi. Jos joku koskaan sanoo että katsokaa asioiden hintaa niin sitä heti haukutaan pihiksi, tylsäksi ja kukaan ei halua olla sen kanssa.
Mutta sitten nämä valopäät valittavat kun on niin kallista ja ei ole rahaa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:47"]Hyvinvointivaltiossa on saatu aina jotakin takaisin veronmaksusta.
[/quote]byrokratiaa kevennettävä .
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:36"]Mistä esim. niiden uudestaan opiskelevien pitäisi saada raha siihen opiskeluun, yleensä kun siihen opintoihin palaamiseen on joku hyvä syy? Ja haluatko siise jenkkityylisen yhteiskunnan missä osa ihmisistä ajetaan kaduille asumaan, tai kuollaan hoidettavissa oleviin sairauksiin kun ei ole rahaa? Tai jätetään lapset yksin kotiin vanhempien töiden ajaksi kun ei ole rahaa viedä lapsia päivähoitoon? Haluat siis ilmeisesti ajaa alas tasa-arvon ja tilalle jo lapsuudesta asti eriarvoistavan yhteiskunnan?
[/quote]ap. En suinkaan halua. Suomalaiset olemme vain tottuneet että mistään ei pidä maksaa. Itse olen yksinhuoltajana maksanut esim korkeampaa hoitomaksuja kuin akateeminen työssä käyvä perhe.
Mun mielestä kun palkkaverotukseen on laskenut niin voisi sitä jostain maksaakin.
Esim kyllä kouluruokailustakin voisi maksaa esim. 100 /kk. Ja sos perusteilla maksu 0 €.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:36"]Mistä esim. niiden uudestaan opiskelevien pitäisi saada raha siihen opiskeluun, yleensä kun siihen opintoihin palaamiseen on joku hyvä syy? Ja haluatko siise jenkkityylisen yhteiskunnan missä osa ihmisistä ajetaan kaduille asumaan, tai kuollaan hoidettavissa oleviin sairauksiin kun ei ole rahaa? Tai jätetään lapset yksin kotiin vanhempien töiden ajaksi kun ei ole rahaa viedä lapsia päivähoitoon? Haluat siis ilmeisesti ajaa alas tasa-arvon ja tilalle jo lapsuudesta asti eriarvoistavan yhteiskunnan?
[/quote]pitäis luoda opintolainasysteemi. Toisen tutkinnon suorittaminen voisi maksaa esim. 7000 € lukuvuosi. Jenkeissä se on 65 000 € lukuvuosi. Jos joku opiskelee esim 10 v putkeen niin tulee veronmaksajille kalliiksi.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 01:10"]Hmm ja mitenkäs tämä toimisi esim mt-sairauksien kohdalla? Niiden hoito on jo muutenkin niin huonolla tolalla....
[/quote]mt hoito voisi olla ilmaista kuten muissa Pohjoismaissa.
Ehkä kannattaisi enemmän panostaa oppilasvalintaa ja siihen että heti ekalla yrityksellä tulee hankittua koulutus jolla pääsee työhän jossa viihtyy.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:41"]
Tuo 3800 e/kk on se summa, jonka vanhainkotipaikka todellisuudessa maksaa eli korkein maksu, joka kunnallisella puolella voidaan laskuttaa. Ja laskutetaan, jos asiakkaalla on tuloja, mistä maksaa. Viereisessä petissä voi olla mummo, joka ei maksa mitään ja saa silti saman hoidon.
Eli kannattaa tuhlata rahansa, ei säästää mitään ja meluiten elää ikänsä sossun tuella. Viimeistään laitosvaiheessa maksajana on se, joka teki työtä ja säästi.
[/quote]Mitä väliä? Eipä niillä rahoilla kuitenkaan paljon mitään tee siinä vaiheessa kun makaa petipotilaana kuolemaa odottamassa. Työelämässä hyvin menestynyt on kuitenkin saanut nauttia aktiiviaikaan varallisuudestaan.
Talletuksia hyvät ihmiset talletuksia. Ja sijoituksia. Käyttötilin lisäksi talletustili, pörssiosakkeita, rahastoja, sijoitusasuntoja- ja kiinteistöjä, metsää, mökki vuokralle niiksi viikoiksi jolloin ei käytä itse sitä jos ei muuta varallisuutta ole millä voisi tehdä pääomatuloja ja tulot ei muuten riitä sijoituksiin ja säästöihin. Näitä kun on muutaman vuoden tehnyt niin huomaa ettei noilla tulosiirroilla tee mitään. Sitäpaitsi: Tulosiirrot on aina verokustannuksia jonnekin ja jollekin ja se supistaa toimintaa sieltä, mistä sitä otetaan eli yrityksiltä ja kulutuskysynnästä eli supistaa tuloja ja verotuloja tuottavaa sektoria. Sen sijaan sijoitukset onpa ne sitten rahastoja tai kiinteistöjä tai metsää ovat aina tuottavaa sektoria laajentavia. Tulosiirroilla rakennettu perusturva pitää tietenkin olla mutta se astuu kuvioihin vasta sitten kun elämä tai terveys jotenkin pettää, muiden tulee pyrkiä ansio- ja pääomatuloilla, lainalla, talletuksilla, sijoituksilla ja mahdollisesti omistusasumisella omavaraisiksi. Sijoittaminen on hyvä aloittaa rahastosijoittamisella, omasta nettipankista kannattaa katsoa vaihtoehtoja mutta käyttäkää ihmeessä pankkinne sijoitus- ja rahoitusneuvontaa tai jos varallisuutta on jo kertynyt niin pankkien private-palveluja.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:43"]
Opiskella voi työn ohessakin. Eli käydä täysipäiväisessä työssä ja opiskella korkeakoulussa/yliopistossa samaan aikaan.
Kouluista voisi joutua ottamaan velkaa samaan tapaan kuin nyt opintovelkaa. Eli valtio takaa. Näin ollen jokainen voi opiskella mutta joutuu sitten töihin mennessä maksamaan takaisin koulutuksensa.
Toinen vaihtoehto on se että koulutuksistaan saa lisäveroja kun tulot ylittävät määrän x. Eli jos käyt yhden yliopistokoulutuksen ja käytät siihen vaikka kuusi vuotta niin joudut maksamaan lisäveroa kun menet työelämään. Maksat sitä lisäveroa niin kaun kuin olet maksanut koulutuksesi kokonaan.
Jos käyt toisen koulutuksen niin maksat taas jne. Verot määräytyisi myös sen mukaan miten nopeasti koulutuksen on käynyt ja onko mm. asunut opiskelija-asunnossa.
Tuolla tavalla jokainen voisi opiskella mutta yhteiskunta saisi rahansa takaisin. Ihmiset eivät myöskään viitsisi käydä turhia koulutuksia ja olla siellä koululla liian kauan kun ne kaikki maksaa tulevaisuudessa.
[/quote]
Itse olen hankkinut toisen koulutuksen lähes nelikymppisenä. Opinnot pääsin aloittamaan ottamalla töistä osittaisen opintovapaan. Mutta ensimmäisen vuoden jälkeen työnantajapa ei suostunutkaan jatkamaan opintovapaata, joten jouduin irtisanoutumaan töistä. No työnantaja oli sen jälkeen astetta suuremmassa kusessa ja sain tehdä keikkahomia opiskelun ohessa ja mikä parasta, kun en ollut vakituisessa työsuhteessa, saaton vapaasti valita mitä vuoroja teen.
Työn ohessa opiskelu voi onnistua, mutta se vaatii suurta joustoa sekä työpaikasta että opiskelupaikasta, eikä se kyllä usein onnistu.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:04"]
Ei sellaista paikkaa pidä ollakkaan mikä noin paljon maksaa. Koko ajatus on täysin naurettava että yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikille laitospaikat. Suomessa tulee olemaan tulevaisuudessa melkein puolet eläkeläisiä.
[/quote]
Kuinkas moni palstalaisista tai palstalaisten vanhmmista on hoitanut omat vanhempansa kotona loppuun asti? Itse voi vähän patsastella ja sanoa että meidän isovanhemmista yksikään ei ole ollut laitoshodossa (kaikki kuolleet alle 65 vuotiaina sydärin), kaikki ovat siis olleet omatoimisia kuolemaansa asti.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:21"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:36"]Mistä esim. niiden uudestaan opiskelevien pitäisi saada raha siihen opiskeluun, yleensä kun siihen opintoihin palaamiseen on joku hyvä syy? Ja haluatko siise jenkkityylisen yhteiskunnan missä osa ihmisistä ajetaan kaduille asumaan, tai kuollaan hoidettavissa oleviin sairauksiin kun ei ole rahaa? Tai jätetään lapset yksin kotiin vanhempien töiden ajaksi kun ei ole rahaa viedä lapsia päivähoitoon? Haluat siis ilmeisesti ajaa alas tasa-arvon ja tilalle jo lapsuudesta asti eriarvoistavan yhteiskunnan?
[/quote]pitäis luoda opintolainasysteemi. Toisen tutkinnon suorittaminen voisi maksaa esim. 7000 € lukuvuosi. Jenkeissä se on 65 000 € lukuvuosi. Jos joku opiskelee esim 10 v putkeen niin tulee veronmaksajille kalliiksi.
[/quote] Ja jenkeissä tuloerot on aivan jäätävät koska sitä palkkaa pitää saada että ne opinnot saadaan maksettua. Ei suomen tulotasoilla makseta tuollaisia lainoja yrittäkää nyt se ymmärtää. Onneksi tämän ketjun porukka ei ole asioista päättämässä koska olette niin pihalla siitä miten yhteiskunta toimii...
Minä toivon parantavani elämänlaatuani sillä, että opiskelen aikuisiällä yliopistotutkinnon - sen ensimmäiseni. Olen ollut työkyvytön ja luottotiedoton, ja jos koulutus maksaisi, se jäisi minulta ikuisesti saamatta. Luottotiedoton ei saa opintolainaa :/
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:17"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:36"]Mistä esim. niiden uudestaan opiskelevien pitäisi saada raha siihen opiskeluun, yleensä kun siihen opintoihin palaamiseen on joku hyvä syy? Ja haluatko siise jenkkityylisen yhteiskunnan missä osa ihmisistä ajetaan kaduille asumaan, tai kuollaan hoidettavissa oleviin sairauksiin kun ei ole rahaa? Tai jätetään lapset yksin kotiin vanhempien töiden ajaksi kun ei ole rahaa viedä lapsia päivähoitoon? Haluat siis ilmeisesti ajaa alas tasa-arvon ja tilalle jo lapsuudesta asti eriarvoistavan yhteiskunnan? [/quote]ap. En suinkaan halua. Suomalaiset olemme vain tottuneet että mistään ei pidä maksaa. Itse olen yksinhuoltajana maksanut esim korkeampaa hoitomaksuja kuin akateeminen työssä käyvä perhe. Mun mielestä kun palkkaverotukseen on laskenut niin voisi sitä jostain maksaakin. Esim kyllä kouluruokailustakin voisi maksaa esim. 100 /kk. Ja sos perusteilla maksu 0 €.
[/quote]
Eli tässäkin taas parempituloiset maksaa lapsen kouluruuan. Tulonsiirtoa edelleen. Se on joko kaikilta maksu jos koulussa syö tai sitten ei keneltäkään. Alkaisi taas sama valitus "minun kannattaa lopettaa työt koska jos kaikki lastani syö koulussa, menee kuussa ruokaan jo 600e. Ainakin minun lasten tulee saada ilmainen ruoka. "
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:07"]
Olen sosiaali- ja terveysalan yrittäjänä huomannut juurikin tämän: kunnan/valtion pitäisi kustantaa kaikki. Palveluja halutaan, mutta niistä ei haluta maksaa mitään. Jos kunnan tarjoama vaihtoehto on omasta mielestä huono niin valitetaan ja haukutaan sen sijaan että maksettaisiin paremmasta palvelusta. Ei ymmärretä että suomessa esim. vanhus saa laitoshoitopaikkansa pilkkahintaan ja siksi niitä paikkoja on nyt pakko ajaa alas. Meillä ei ole enää varaa.
[/quote]
Minusta 3800 e/kk ei ole ihan pilkkahinta. Mikä tulee olemaan sinun eläkkeesi aikanaan? Onko sinulla varaa maksaa tuo?
[/quote]
Suomalaisilla on myös rahan arvon-taju kadonnut kokonaan. Jostain vaan heitellään tuhansia ja kuvitellaan että se on vähän. Säälittävää.
[/quote]
Sinulleko 3800 e/kk hoitopaikasta kunnallisessa laitoksessa on vähän, kun joudut itse sen maksamaan?
[/quote]
Jos olisi yksityisen yrityksen järjestämä palvelu niin olisi edullisempi kun ei tarvitsisi elättää kaikkia suojatyöpaikkalaisia. Kaikki tarpeeton hallinto on se joka maksaa.
Mun mielestä energiaveroa ja sähkön hintaa on nostettu niin perkeleesti ettei ok.Talossa ole kohta varaa asua pienituloisen.
Lapsi kun aloitti päivähoidon tuli vielä 220€/kk lisää maksettavaa.
Onko siinäkään mitään järkeä että joutuu vanhalla diesel autolla ajamisesta maksamaan valtiolle 600€/vuosi.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:35"]
Päivähoito, lääkäri, hammashoito, yliopistokoulutus - kaiken pitäisi olla ilmaista tai lähes. Meillä on liian hyvin asiat. Voidaan ihan hyvin maksaakin jotain. Esim toisen yliopidtokouluksen suorittaminen pitäisi kyllä maksaakin opiskelijalle. Nyt puhutaan elinikäisestä oppimisesta, mutta onhan se outoa jos jollain on esim pari korkeakoulututkintoa...tai neljä alempaa tutkintoa. Päivähoito voi maksaa esim 400 €/kk.
[/quote]
Eihän se ilmaista ole, koska katetaan verovaroilla eli ihmiset maksavat niistä etu-tai jälkikäteen oman tulotasonsa mukaisesti.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:07"]
Olen sosiaali- ja terveysalan yrittäjänä huomannut juurikin tämän: kunnan/valtion pitäisi kustantaa kaikki. Palveluja halutaan, mutta niistä ei haluta maksaa mitään. Jos kunnan tarjoama vaihtoehto on omasta mielestä huono niin valitetaan ja haukutaan sen sijaan että maksettaisiin paremmasta palvelusta. Ei ymmärretä että suomessa esim. vanhus saa laitoshoitopaikkansa pilkkahintaan ja siksi niitä paikkoja on nyt pakko ajaa alas. Meillä ei ole enää varaa.
[/quote]
Minusta 3800 e/kk ei ole ihan pilkkahinta. Mikä tulee olemaan sinun eläkkeesi aikanaan? Onko sinulla varaa maksaa tuo?
[/quote]
Totta, ja vanhukset ovat tehneetkin jtkn tuon saavuttamiseen. Suomessa on ryhmittymiä ja tulee koko ajan lisää, joista ei aiheudu muuta kuin massiivisia kuluja. Tällaisille kyllä annetaan kaikki ilmaiseksi edes vaatimatta mitään vastikkeellisuutta.
MIKÄÄN ei ole ilmaista veronmaksajalle.
Hyysättävät ovat eri juttu.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:25"]
Ehkä kannattaisi enemmän panostaa oppilasvalintaa ja siihen että heti ekalla yrityksellä tulee hankittua koulutus jolla pääsee työhän jossa viihtyy.
[/quote]
Se on oppilaan vastuulla hakea oikeaan koulutukseen eikä oppilaitoksen
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:53"]
Kyllä kaiken koulutuksen pitää olla aina ilmaista.
[/quote]
Ei todellakaan pidä. Suomi on ylikoulutetuin maa maialmassa ja katso mitä se on auttanut? Ei mitään. Samalla se kyllä maksaa ERITTÄIN paljon yhteiskunnalle. Voisi sanoa että se maksaa eniten ihmisten saamattomuutena. Nämä ikuisuusopiskelijat jotka opiskelevat pari korkeakoulutusta ja parhaimmillaan 10-12 vuotta korkeakoulussa/yliopistossa ja siihen päälle lukio. Ei sellaiset koskaan ehdi tehdä töitä millä maksaa veroja tähän maahan.
Jos ne vielä pitää välivuosia jne, niin vielä pahempi. Naisilla on vähän miehiä helpompi kun ei tarvitse mennä armeijaan. Sen ajan voi opiskella mutta ei sekään kauheasti pelasta.