Suomalaiset haluavat kaikki palvelut ilmaiseksi
Päivähoito, lääkäri, hammashoito, yliopistokoulutus - kaiken pitäisi olla ilmaista tai lähes.
Meillä on liian hyvin asiat. Voidaan ihan hyvin maksaakin jotain.
Esim toisen yliopidtokouluksen suorittaminen pitäisi kyllä maksaakin opiskelijalle.
Nyt puhutaan elinikäisestä oppimisesta, mutta onhan se outoa jos jollain on esim pari korkeakoulututkintoa...tai neljä alempaa tutkintoa.
Päivähoito voi maksaa esim 400 €/kk.
Kommentit (63)
Mä en pyytänyt syntymään, vaan mut synnytettiin kysymättä. Eli mulla on 100% moraalinen oikeus vaatia kaikki ilmaiseksi.
Eipä tulisi mentyä töihin jos päivähoidosta pitäisi maksaa 400e/kk.
terv. pienipalkkainen siivooja
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:35"]Jos kaikki ap. mainitsemista palveluista perittäisiin todellinen hinta, Suomea pidettäisiin takapajulana, eikä se enää olisi sivistysvaltio, sillä sivistysvaltion osoitus sivistyksestään on, miten se kohtelee heikompiosaisia.
Monet kuvittelevat Suomen olevan lintokoto ja ilmaiset palvelut, näin ei suinkaan ole, vaan ne ovat eu-maiden keskitasoa, jopa heikommat, josta Eu on monesti huomauttanut Suomea - juuri nyt esim. perustoimeentulotuesta, joka ei ole riittävä.
[/quote]
Niin se huomautus perustoimeentulosta perustui virheelliseen tulkintaan. Tutkijat ottivat vain yhden tuen kerrallaan vertailuun, tajuamatta, että suomalaisessa systeemissä yksi ja sama ihminen voi saada montaa eri tukea yhtä aikaa. Esim. peruspäivärahalla eläjä voi saada lisäksi vielä asumistukea ja tt-tukea. Ja täällä ei ole määräaikaa, minkä jälkeen tuet loppuvat kokonaan.
Jos pienipalkkaisen siivoojan ei kannata mennä töihin, kun päivähoito maksaa 400, niin voihan hän jäädä kotiin hoitamaan lastaan. Tällöin työllistyy joku työtön tilalle. Tuo siivooja menee sitten takaisin töihin, kun lapset kouluiässä.
Olen syntynyt 60-luvulla. äitiysloma oli silloin vain jotain pari kuukautta. Sitten mun hoitoni maksoi äitini nettopalkan verran. Kunnalliseen ei päässeet kuin ihan köyhien lapset.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:14"]
Jos pienipalkkaisen siivoojan ei kannata mennä töihin, kun päivähoito maksaa 400, niin voihan hän jäädä kotiin hoitamaan lastaan. Tällöin työllistyy joku työtön tilalle. Tuo siivooja menee sitten takaisin töihin, kun lapset kouluiässä. Olen syntynyt 60-luvulla. äitiysloma oli silloin vain jotain pari kuukautta. Sitten mun hoitoni maksoi äitini nettopalkan verran. Kunnalliseen ei päässeet kuin ihan köyhien lapset.
[/quote]
Maksaako kela tai sossu siitä jotain? Tässä maassa kun ei yhden palkalla elä.
Kyllä tässä maassa yhdenkin palkalla oikeasti sentään elää. Ja jollei elä, niin eikös saa asumistukea ainakin..
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:18"]
Kyllä tässä maassa yhdenkin palkalla oikeasti sentään elää. Ja jollei elä, niin eikös saa asumistukea ainakin..
[/quote]
Sosiaalietuudet nyt kannattaa varmistaa tekemällä työt pimeesti. Saa etuudet eikä palkasta mene veroja.
Mistä esim. niiden uudestaan opiskelevien pitäisi saada raha siihen opiskeluun, yleensä kun siihen opintoihin palaamiseen on joku hyvä syy? Ja haluatko siise jenkkityylisen yhteiskunnan missä osa ihmisistä ajetaan kaduille asumaan, tai kuollaan hoidettavissa oleviin sairauksiin kun ei ole rahaa? Tai jätetään lapset yksin kotiin vanhempien töiden ajaksi kun ei ole rahaa viedä lapsia päivähoitoon? Haluat siis ilmeisesti ajaa alas tasa-arvon ja tilalle jo lapsuudesta asti eriarvoistavan yhteiskunnan?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:09"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:07"] Olen sosiaali- ja terveysalan yrittäjänä huomannut juurikin tämän: kunnan/valtion pitäisi kustantaa kaikki. Palveluja halutaan, mutta niistä ei haluta maksaa mitään. Jos kunnan tarjoama vaihtoehto on omasta mielestä huono niin valitetaan ja haukutaan sen sijaan että maksettaisiin paremmasta palvelusta. Ei ymmärretä että suomessa esim. vanhus saa laitoshoitopaikkansa pilkkahintaan ja siksi niitä paikkoja on nyt pakko ajaa alas. Meillä ei ole enää varaa. [/quote] Minusta 3800 e/kk ei ole ihan pilkkahinta. Mikä tulee olemaan sinun eläkkeesi aikanaan? Onko sinulla varaa maksaa tuo? [/quote] Ja missähän asuminen maksaa tuon verran? En ole ikinä kuullutkaan nelinumeroisesta summasta kenekään hoitolaskussa paitsi jos on yksityinen palveluntuottaja joka ottaa esim. 80% eläkkeestä/kk täyttä ylläpitoa vastaan. Tuollaisella summalla saisi jokainen hoidettava kaksi omaa lähihoitajaa, mutta nyt hoitajia on 1 per 10 hoidettavaa. Kotihoito on monen kunnan KALLEIN palvelu ja nekin laskut pyörivät sadoissa EI tuhansissa euroissa. Toki voi olla että olen ollut niin perähikijöillä töissä että siellä on väkisinkin pienemmät hinnat kun vanhuksilla on vain pienet kansaneläkkeensä. Mutta mikäs siinä on asua laitoksessa ja maksaa vaikka koko eläke sitä ylläpitoa vastaan? Kotihoidossa tuppaa nyt käymään niin että eläke on 1000e ja hoidot maksaa sen 600e. Vuokra, ruoat, lääkkeet, laskut pitäisi maksaa tuolla 400eurolla.
[/quote]
Tuo 3800 e/kk on se summa, jonka vanhainkotipaikka todellisuudessa maksaa eli korkein maksu, joka kunnallisella puolella voidaan laskuttaa. Ja laskutetaan, jos asiakkaalla on tuloja, mistä maksaa. Viereisessä petissä voi olla mummo, joka ei maksa mitään ja saa silti saman hoidon.
Eli kannattaa tuhlata rahansa, ei säästää mitään ja meluiten elää ikänsä sossun tuella. Viimeistään laitosvaiheessa maksajana on se, joka teki työtä ja säästi.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:07"]
Olen sosiaali- ja terveysalan yrittäjänä huomannut juurikin tämän: kunnan/valtion pitäisi kustantaa kaikki. Palveluja halutaan, mutta niistä ei haluta maksaa mitään. Jos kunnan tarjoama vaihtoehto on omasta mielestä huono niin valitetaan ja haukutaan sen sijaan että maksettaisiin paremmasta palvelusta. Ei ymmärretä että suomessa esim. vanhus saa laitoshoitopaikkansa pilkkahintaan ja siksi niitä paikkoja on nyt pakko ajaa alas. Meillä ei ole enää varaa.
[/quote]
Minusta 3800 e/kk ei ole ihan pilkkahinta. Mikä tulee olemaan sinun eläkkeesi aikanaan? Onko sinulla varaa maksaa tuo?
[/quote]
Suomalaisilla on myös rahan arvon-taju kadonnut kokonaan. Jostain vaan heitellään tuhansia ja kuvitellaan että se on vähän. Säälittävää.
[/quote]
Sinulleko 3800 e/kk hoitopaikasta kunnallisessa laitoksessa on vähän, kun joudut itse sen maksamaan?
[/quote]
Ei sellaista paikkaa pidä ollakkaan mikä noin paljon maksaa. Koko ajatus on täysin naurettava että yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikille laitospaikat. Suomessa tulee olemaan tulevaisuudessa melkein puolet eläkeläisiä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:14"]
Jos pienipalkkaisen siivoojan ei kannata mennä töihin, kun päivähoito maksaa 400, niin voihan hän jäädä kotiin hoitamaan lastaan. Tällöin työllistyy joku työtön tilalle. Tuo siivooja menee sitten takaisin töihin, kun lapset kouluiässä. Olen syntynyt 60-luvulla. äitiysloma oli silloin vain jotain pari kuukautta. Sitten mun hoitoni maksoi äitini nettopalkan verran. Kunnalliseen ei päässeet kuin ihan köyhien lapset.
[/quote]
Maksaako kela tai sossu siitä jotain? Tässä maassa kun ei yhden palkalla elä.
[/quote]
Kyllä muuten elää
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:25"]
Sosiaalietuudet nyt kannattaa varmistaa tekemällä työt pimeesti. Saa etuudet eikä palkasta mene veroja.
[/quote]Just tämmösistä vapaamatkustajista ja hyväksikäyttäjistä tässä ketjussa olikin kyse. Itsekkyys, minäminä ja mullemulle ja mitäänenmaksa on vastenmielinen asenne.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:36"]
Mistä esim. niiden uudestaan opiskelevien pitäisi saada raha siihen opiskeluun, yleensä kun siihen opintoihin palaamiseen on joku hyvä syy? Ja haluatko siise jenkkityylisen yhteiskunnan missä osa ihmisistä ajetaan kaduille asumaan, tai kuollaan hoidettavissa oleviin sairauksiin kun ei ole rahaa? Tai jätetään lapset yksin kotiin vanhempien töiden ajaksi kun ei ole rahaa viedä lapsia päivähoitoon? Haluat siis ilmeisesti ajaa alas tasa-arvon ja tilalle jo lapsuudesta asti eriarvoistavan yhteiskunnan?
[/quote]
Opiskella voi työn ohessakin. Eli käydä täysipäiväisessä työssä ja opiskella korkeakoulussa/yliopistossa samaan aikaan.
Kouluista voisi joutua ottamaan velkaa samaan tapaan kuin nyt opintovelkaa. Eli valtio takaa. Näin ollen jokainen voi opiskella mutta joutuu sitten töihin mennessä maksamaan takaisin koulutuksensa.
Toinen vaihtoehto on se että koulutuksistaan saa lisäveroja kun tulot ylittävät määrän x. Eli jos käyt yhden yliopistokoulutuksen ja käytät siihen vaikka kuusi vuotta niin joudut maksamaan lisäveroa kun menet työelämään. Maksat sitä lisäveroa niin kaun kuin olet maksanut koulutuksesi kokonaan.
Jos käyt toisen koulutuksen niin maksat taas jne. Verot määräytyisi myös sen mukaan miten nopeasti koulutuksen on käynyt ja onko mm. asunut opiskelija-asunnossa.
Tuolla tavalla jokainen voisi opiskella mutta yhteiskunta saisi rahansa takaisin. Ihmiset eivät myöskään viitsisi käydä turhia koulutuksia ja olla siellä koululla liian kauan kun ne kaikki maksaa tulevaisuudessa.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:43"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:36"]
Mistä esim. niiden uudestaan opiskelevien pitäisi saada raha siihen opiskeluun, yleensä kun siihen opintoihin palaamiseen on joku hyvä syy? Ja haluatko siise jenkkityylisen yhteiskunnan missä osa ihmisistä ajetaan kaduille asumaan, tai kuollaan hoidettavissa oleviin sairauksiin kun ei ole rahaa? Tai jätetään lapset yksin kotiin vanhempien töiden ajaksi kun ei ole rahaa viedä lapsia päivähoitoon? Haluat siis ilmeisesti ajaa alas tasa-arvon ja tilalle jo lapsuudesta asti eriarvoistavan yhteiskunnan?
[/quote]
Opiskella voi työn ohessakin. Eli käydä täysipäiväisessä työssä ja opiskella korkeakoulussa/yliopistossa samaan aikaan.
Kouluista voisi joutua ottamaan velkaa samaan tapaan kuin nyt opintovelkaa. Eli valtio takaa. Näin ollen jokainen voi opiskella mutta joutuu sitten töihin mennessä maksamaan takaisin koulutuksensa.
Toinen vaihtoehto on se että koulutuksistaan saa lisäveroja kun tulot ylittävät määrän x. Eli jos käyt yhden yliopistokoulutuksen ja käytät siihen vaikka kuusi vuotta niin joudut maksamaan lisäveroa kun menet työelämään. Maksat sitä lisäveroa niin kaun kuin olet maksanut koulutuksesi kokonaan.
Jos käyt toisen koulutuksen niin maksat taas jne. Verot määräytyisi myös sen mukaan miten nopeasti koulutuksen on käynyt ja onko mm. asunut opiskelija-asunnossa.
Tuolla tavalla jokainen voisi opiskella mutta yhteiskunta saisi rahansa takaisin. Ihmiset eivät myöskään viitsisi käydä turhia koulutuksia ja olla siellä koululla liian kauan kun ne kaikki maksaa tulevaisuudessa.
[/quote] Paitsi että esim. yliopisto-opintojen ohella on mahdotonta käydä töissä täysipäiväisesti. Siksi opiskelijat työskentelevät osa-aikaisesti ja kausitöissä. Ja toisekseen jos alanvaihtoon on syynä esim. työttömyys tai työkyvyttömyys, niin miten se opintojen aloittaminen sitten toisi niitä töitä?
Jos koulutus olisi maksullinen, tarkoittaisi se sitä että koulutuksen jälkeisen palkkatason olisi oltava selkeästi nykyistä korkeampi jotta kouluttautuminen olisi mahdollista/kannattavaa. Tämä lisäisi tuloeroja maassamme hyvinkin selkeästi. Tuo lisäverohomma taas ajaisi taas siihen samaan tulokseen että palkan tulisi olla niin korkea että veron jälkeen jäisi riittävästi rahaa käteen ja kouluttautuminen olisi kannattavaa. Ja työttömyyden, mielenterveysongelmien, työkyvyttömyyseläkkeiden ym. vuoksi on kannattavampaa että ihminen uudelleenkouluttautuu sen sijaan että jää loppuiäkseen tukien varaan elämään.
Kyllä kaiken koulutuksen pitää olla aina ilmaista.
Joo. Tuo on väärin, että vanhus joutuu jossain maksamaan säästämästään omaisuudesta hoitomaksuja ja viereisessä pedissä makaa kaiken matkusteluun tuhlannut ja saa saman hoidon hyvin paljon halvemmalla.
Miksi säästämisestä rangaistaan. Vaadin kaikille sitä halvinta hoitoa.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:55"]
Joo. Tuo on väärin, että vanhus joutuu jossain maksamaan säästämästään omaisuudesta hoitomaksuja ja viereisessä pedissä makaa kaiken matkusteluun tuhlannut ja saa saman hoidon hyvin paljon halvemmalla. Miksi säästämisestä rangaistaan. Vaadin kaikille sitä halvinta hoitoa.
[/quote] Voiko niillä vanhuksilla olla erona esim. se että toinen on perinyt omaisuuden, yrityksen, maata, metsää, kiinteistöjä tms. ja on sitä kautta varakkaampi. Toinen taas on tehnyt ikänsä töitä matalapalkkaisissa hommissa? Nykyajan vanhuksista tuskin monikaan on tuhlannut omaisuuttaan ihan turhanpäiväisyyksiin...
Hmm ja mitenkäs tämä toimisi esim mt-sairauksien kohdalla? Niiden hoito on jo muutenkin niin huonolla tolalla....
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:50"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:43"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:36"]
Mistä esim. niiden uudestaan opiskelevien pitäisi saada raha siihen opiskeluun, yleensä kun siihen opintoihin palaamiseen on joku hyvä syy? Ja haluatko siise jenkkityylisen yhteiskunnan missä osa ihmisistä ajetaan kaduille asumaan, tai kuollaan hoidettavissa oleviin sairauksiin kun ei ole rahaa? Tai jätetään lapset yksin kotiin vanhempien töiden ajaksi kun ei ole rahaa viedä lapsia päivähoitoon? Haluat siis ilmeisesti ajaa alas tasa-arvon ja tilalle jo lapsuudesta asti eriarvoistavan yhteiskunnan?
[/quote]
Opiskella voi työn ohessakin. Eli käydä täysipäiväisessä työssä ja opiskella korkeakoulussa/yliopistossa samaan aikaan.
Kouluista voisi joutua ottamaan velkaa samaan tapaan kuin nyt opintovelkaa. Eli valtio takaa. Näin ollen jokainen voi opiskella mutta joutuu sitten töihin mennessä maksamaan takaisin koulutuksensa.
Toinen vaihtoehto on se että koulutuksistaan saa lisäveroja kun tulot ylittävät määrän x. Eli jos käyt yhden yliopistokoulutuksen ja käytät siihen vaikka kuusi vuotta niin joudut maksamaan lisäveroa kun menet työelämään. Maksat sitä lisäveroa niin kaun kuin olet maksanut koulutuksesi kokonaan.
Jos käyt toisen koulutuksen niin maksat taas jne. Verot määräytyisi myös sen mukaan miten nopeasti koulutuksen on käynyt ja onko mm. asunut opiskelija-asunnossa.
Tuolla tavalla jokainen voisi opiskella mutta yhteiskunta saisi rahansa takaisin. Ihmiset eivät myöskään viitsisi käydä turhia koulutuksia ja olla siellä koululla liian kauan kun ne kaikki maksaa tulevaisuudessa.
[/quote] Paitsi että esim. yliopisto-opintojen ohella on mahdotonta käydä töissä täysipäiväisesti. Siksi opiskelijat työskentelevät osa-aikaisesti ja kausitöissä. Ja toisekseen jos alanvaihtoon on syynä esim. työttömyys tai työkyvyttömyys, niin miten se opintojen aloittaminen sitten toisi niitä töitä?
Jos koulutus olisi maksullinen, tarkoittaisi se sitä että koulutuksen jälkeisen palkkatason olisi oltava selkeästi nykyistä korkeampi jotta kouluttautuminen olisi mahdollista/kannattavaa. Tämä lisäisi tuloeroja maassamme hyvinkin selkeästi. Tuo lisäverohomma taas ajaisi taas siihen samaan tulokseen että palkan tulisi olla niin korkea että veron jälkeen jäisi riittävästi rahaa käteen ja kouluttautuminen olisi kannattavaa. Ja työttömyyden, mielenterveysongelmien, työkyvyttömyyseläkkeiden ym. vuoksi on kannattavampaa että ihminen uudelleenkouluttautuu sen sijaan että jää loppuiäkseen tukien varaan elämään.
[/quote]
Tällä hetkellä lukemattomat ihmiset aikuiskouluttautuvat korkeakouluissa ja yliopistoissa. He käyvät TÄYSIN SAMAT koulutukset kuin muutkin mutta työskentelevät täysipäiväisesti.
Palkkatason ei tarvitse nousta euroakaan. Opiskelija saa sen hyötynsä sitten kun hän on maksanut velkansa. Sitten hän saa sitä hyvää palkkaa.
Jos ihminen ei saa korkeakoulututkinnolla töitä tästä maasta niin se koulutus on alalta mitä ei koskaan edes olisi pitänyt aloittaa. Se on ihan omaa syytä.
Jos taas ei juuri nyt saa jotain määrättyä insinöörityötä niin sitten menee tekemään vastaavan alan "alempaa" työtä. Ei se tarkoita että pitää olla työttömänä jos ei löydä juuri insinööritason työtä.
Kyllä silloin on ihmisessä vikaa jos hän ei saa korkeakoulututkinnolla/yliopistotutkinnolla töitä Suomessa kun samaan aikaan ammattikouluja käyneiltä vaaditaan tekemään mitä töitä tahansa. Jos he saa töitä niin miten helkutti ei paremmin koulutettu?
Jos taas joku rupeaa valittamaan palkasta niin se on omaa syytä. Kaikki ei voi saada hyvää palkkaa ja jos sinä et saa sitä insinöäörin pestiä ja joku muu saa niin se tarkoittaa vaan että SINÄ et ollut tarpeeksi hyvä. Se on sinun syytäsi.
Hyvä että toisesta korkeakoulututkinnosta ei tarvitse maksaa. Jos tarvitsisi niin itse olisin kohta sairaseläkkeellä/työttömänä koko loppuikäni sen sijaan että opiskelisin uuteen ammattiin...