Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako omistusoikeusasuntoon sijoiteut käyttövastikkeet takaisin, jos muuttaa pois?

Vierailija
19.03.2022 |

Tyhmä täällä kyselee. Eli jos ostan omistusoikeusasunnot esim 30 000e ja maksan siitä käyttövastiketta 650e kuussa. Jos muutan pois, saan ilmeisesti tuon 30 000e takaisin. Entä ne joka kuukausi maksetut 650e, saako nekin takaisin vai onko ne ns "vuokraa" jota ei makseta minulle takaisin?

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttövastike menee sovitulle firmalle.

Maksat sitäkin enemmän: vuokraa. Vaikka ei sitä nimitystä käytetä, sitä se käytännössä on.

Lainaat vuokranantajalle rahaa, jotta saisit asua vuokralla.

Vierailija
62/116 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä puolia: pysyvyys, kukaan ei potki sua pois, lapset saa pitää saman päiväkodin ja koulun, yleensä kivempia alueita kuin vuokra-alueet

Huono puoli: varallisuus ei kasva kuin sen oikeuden verran, kovat maksut

Miksi sut potkittaisiin vuokra-asunnosta pois.

Omistaja voi esim. myydä asunnon, tai muuttaa itse siihen asumaan.

Ainoastaan, jos omistaja on yksityinen.

Vasta uutisoitiin siitä, kuinka Tampereen kaupunki myi yli sata kaupungin vuokra-asuntoa yksityiselle asuntosijoitusyhtiölle, joka taas myy niitä eteenpäin, joten asukkaat joutuvat mitä todennäköisimmin muuttamaan pois.

Eli kaupungin vuokra-asuntokaan ei takaa sitä, että asunnossa saisi asua lopun elämänsä, vaan asukas voi lentää pihalle. Itse olen myös nuorempana asunut pankin omistamassa vuokra-asunnossa (iso taloyhtiö, jossa kaikki asunnot olivat pankin omistamia ja vuokraamia), mutta sekin asunto laitettiin myyntiin, ja jouduin muuttamaan pois, kun ostaja muutti siihen itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et todellakaan saa.

Okei, eli mitä järkeä on siis hommata asumisoikeusasunto? 

Ei mitään järkeä. Maksat käypää vuokraa ja rahasi on kiinni siinä. 

Vierailija
64/116 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et todellakaan saa.

Siitä kuitenkin maksetaan se 30 000e. Ja jos vielä joutuu ottamaan sitä varten lainaa, joutuu maksamaan lainan korkoja. Ja lisäksi pitää vielä maksaa käyttövastiketta. Eli olisiko vuokra-asunto kuitenkin parempi vaihtoehto?

ap

Olen itsekin miettinyt miksi kukaan hankkii asumisoikeusasunnon. Jos yhtään tajuan, enkä välttis tajua, niin ainoa etu vuokra-asuntoon verrattuna on tietty turva siitä, että sua ei voida heittää sieltä ulos. Taloudellisesti ei kai paljon järkeä? Valistakaa viisaammat.

Itselläni aikoinaan Helsingissä asuessani oli jonotusnumero aso-asuntoon. Mulla ei olisi ollut mahdollisuutta yksin ostaa sen kokoista asuntoa Helsingistä, mitä halusin. Aso olisi ollut siksi hyvä vaihtoehto. En tiedä, mikä on nykyään hintatilanne, mutta silloin käyttövastike oli alhaisempi kuin vastaavan vuokra-asunnon vuokra. Aso-asuntoa saa käsittääkseni myös rempata, mikä ei vuokra-asunnossa ole todellakaan itsestään selvyys.

Enemmän mielestäni myös turvaa, koska aso-kämppää ei omistaja yhtäkkiä myy sun alta ja joudut miettimään, saatko jäädä tai laittaako uusi omistaja huiman korotuksen vuokraan tms. Ei ole pelkoa myöskään siitä, että asunnon omistaja käy jonkun tekaistun syyn nojalla ratsaamaassa sun kotisi poissaollessasi tai on oven takana vaatimassa sisäänpääsyä just kun olet herännyt tms. Kaikista em. tilanteista on kokemusta vuokrakämpissä.

Eli kyllä aso voi olla ihan hyvä vaihtoehto jollekin.

Vierailija
65/116 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä näistä asioista mitään. Onko pakko hyökätä heti kimppuun asiattomin kommentein? En ole vielä koskaan asunut omillani (olen ylä-asteella ja edelleen asun vanhemmillani), enkä näistä asioista ole vielä ottanut selvää. Onko väärin että haluaa oppia?

Kiitos vaan päiväni parantamisesta.

ap

Hyvä, kun kysyit. Asumisoikeusasuntoja alkupääoma esimerkiksi se 30000 e, on sinun rahaasi. Jos muutat muutamien vuosien jälkeen pois, saat sen 30000 ja indeksikorotukset. Yhtiövastikkeet menevät muihin kuluihin ja niitä et saa takaisin. Parasta on asumisoikeus ja alkupääoman indeksisuoja.

Vierailija
66/116 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tottakai saat. Lähetä tilinumerosi ja salasanasi niin voimme palauttaa ne mahdollisimman pian.

Vierailija
67/116 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, tottakai saat. Lähetä tilinumerosi ja salasanasi niin voimme palauttaa ne mahdollisimman pian.

Lähetä ne nyt heti, on kiire ettei maksamasi käyttövastike muutu lisämaksuksi myöhästyneistä tilinumerosta, käyttäjätunnuksista ja salasanasta. Lähetä vielä kuvat pussistasi ja henkilökortistasi! Mahdollisimman nopeasti ja kiireisesti.

Vierailija
68/116 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et todellakaan saa.

Siitä kuitenkin maksetaan se 30 000e. Ja jos vielä joutuu ottamaan sitä varten lainaa, joutuu maksamaan lainan korkoja. Ja lisäksi pitää vielä maksaa käyttövastiketta. Eli olisiko vuokra-asunto kuitenkin parempi vaihtoehto?

ap

Olen itsekin miettinyt miksi kukaan hankkii asumisoikeusasunnon. Jos yhtään tajuan, enkä välttis tajua, niin ainoa etu vuokra-asuntoon verrattuna on tietty turva siitä, että sua ei voida heittää sieltä ulos. Taloudellisesti ei kai paljon järkeä? Valistakaa viisaammat.

Se on jonkun verran halvempaa kuin vuokralla asuminen. Esim minun perheelle 100 neliön asunnon vuokra olisi 400 e kalliimpi kuin nyt vastaan kokoisen asumisoikeusasunnon vastike. Säästetään kun asutaan tässä ja seuraavaksi siirrytään omistusasuntoon.

Vierailija
69/116 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jääkaappi, astianpesukone, liesi tai kiuas hajoaa asumisoikeusasunnossa, uuden saa taloyhtiön piikkiin. Lisäksi vielä viihtyvyysremontissa laitetaan kaikki uusiksi ilman lisämaksua, meille laittoivat saunan, kylpyhuoneen, lattiat ja keittiön sekä parvekelasit ilman että vastike nousi.

Vierailija
70/116 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et todellakaan saa.

ap

Saathan kuitenkin sen 30000 sijoituksen takaisin. Lisäksi maksetaan rakennuskustannusindeksin mukainen lisä tuohon. Ja joka tapauksessa asuntolainasta maksetaan korkoa. Voit saada uudesta talosta kämpän, jonka kuukausimaksu on 30 prosenttia edullisempi kuin vuokra vastaavassa.

Vierailija
71/116 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä näistä asioista mitään. Onko pakko hyökätä heti kimppuun asiattomin kommentein? En ole vielä koskaan asunut omillani (olen ylä-asteella ja edelleen asun vanhemmillani), enkä näistä asioista ole vielä ottanut selvää. Onko väärin että haluaa oppia?

Kiitos vaan päiväni parantamisesta.

ap

Joo, elä välitä näistä urpoista täällä. Kysyvä on tyhmä vain sen hetken, kysymätön koko ikänsä. Kaikki me ollaan oltu joskus se, joka ei tiedä mitä eroa on kaikilla eri asumisvaihtoehdoilla. Hyvä kun olet kiinnostunut.

Suosittelen sinulle, että aloitat asp-tilin heti kun sinulla on mahdollista alkaa säästämään edes vähän. Sillä on joitain hyviä etuja verrattuna tavalliseen säästötiliin. Jos ostat asunnon, niin tarvitset aina käsirahan, eli tuosta 30 000 e tarvitset 4500 e rahaa, että saat lainan lopulle.

Omistusasunto on aina järkevämpi vaihtoehto kuin vuokra ja mitä nuorempana sen oivallat, niin sitä parempi.

Vierailija
72/116 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä puolia: pysyvyys, kukaan ei potki sua pois, lapset saa pitää saman päiväkodin ja koulun, yleensä kivempia alueita kuin vuokra-alueet

Huono puoli: varallisuus ei kasva kuin sen oikeuden verran, kovat maksut

Miksi sut potkittaisiin vuokra-asunnosta pois.

No vaikka kun taloon tehdään putkiremontti, niin yleensä koko talon asukkaat potkitaan tosiaan pois. Näistähän saa lehdistä lukea. Tai jos yksityiseltä vuokraat niin vuokranantaja saa irtisanoa sopimuksen kevyin perustein, esim hän tai hänen sukulainen haluaa sen omaan käyttöön.

Vierailija
73/116 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti potkaista kaupungin vuokra-asunnosta pois, mutta kuka haluaa asua kaupungin vuokrataloissa? On kokemusta enkä suosittele.

Vierailija
74/116 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusoikeusasunto :D

Omistusoikeus sulla on vain omistusasuntoon. 

Saivarrellaan hieman. Jos kyseessä ei ole omakotitalo tai vastaava, niin oikeastaan sinulla on omistusoikeus vain asumiseen ja hallintaa oikeuttaviin osakkeisiin. Osaketalon omistaa taloyhtiö.

Vierailija
75/116 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö näitä asoja tarvii jonottaa? Mä olin joskus Stadissa jonossa. Viiden vuoden päästä tuli ilmoitus, että mun numero ois vuorossa, mutta siinä vaiheessa olin hommannut jo muualta kämpän.

Vierailija
76/116 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asossa on monta etua. Vastike on halvempi kuin normaali vuokra. Jos joudut ottamaan lainaa ostaaksesi sen, niin säästät kun maksat lainaa pois. Varsinkin nyt kannattaisi ottaa mahdollisimman paljon lainaa, ennen kuin kunnon inflaatio alkaa. Kun muutat pois, niin saat kaiken säästämäsi takaisin ja voit ostaa oman asunnon.

Ja tosiaan rupusakkia noissa ei niin paljon ole kuin halvimmissa vuokrataloissa. Ei narkkeja, pahimpia alkkiksia tai rosvoja.

Asuminen on helppoa ja miellyttävää. Kaikki remontoidaan taloyhtiön puolesta.

Vierailija
77/116 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et todellakaan saa.

ap

Numero 7 valisti jo sinua:

Asossa se käyttövastike on kumminkin yleensä pienempi kuin vastaavanlaisen asunnon vuokra.

Tämä kai se idea olisi, mutta riippuen vähän paikasta ero voi kyllä olla tosi pieni.

Vierailija
78/116 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et todellakaan saa.

ap

Noinhan se on. Olet itse ihan yhtä viisas,

Vierailija
79/116 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et todellakaan saa.

Ei välttämättä olekaan, mutta usein niihin pääsee kiinni pienemmällä rahalla kuin omistusasuntoihin.  Yleensä näissä asumisoikeusasunnoissa on älyttömän kalliit vastikkeet, jolloin asumiskustannukset per kk ovat isot. Taloyhtiöt voivat olla viihtyisämpiä jne. kuin perinteisissä kaupungin vuokrataloissa.  Asumisoikeusasunnon sijaan järkevämpi hankinta on omistusasunto, jos tähän on rahallisesti mahdollisuus.

Vierailija
80/116 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti potkaista kaupungin vuokra-asunnosta pois, mutta kuka haluaa asua kaupungin vuokrataloissa? On kokemusta enkä suosittele.

Mitä sinun mielestä tarkoittaa häätö? Se on juuri sitä pois potkimista. Voit saada häädön jos elät häiritsevää elämää. Tähän riittää, että joku valittaa sinusta 2-3 kertaa isännöitsijälle.

Omistusasunnosta et saa häätöä. Maksimissaan voi käydä niin, että pitkällisen häiriköinnin jälkeen asunto voidaan ottaa määräajaksi taloyhtiön haltuun. Mutta käytännössä tämä on harvinaista. Saat perseillä vaikka kuinka pitkään ennen sitä.

Kaupungin vuokra-asunnoista laitetaan yleensä ulos kaikki kun tehdään peruskorjauksia. Omistusasunnossa saat asua putkiremontin aikaan jos vain pystyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä