Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako omistusoikeusasuntoon sijoiteut käyttövastikkeet takaisin, jos muuttaa pois?

Vierailija
19.03.2022 |

Tyhmä täällä kyselee. Eli jos ostan omistusoikeusasunnot esim 30 000e ja maksan siitä käyttövastiketta 650e kuussa. Jos muutan pois, saan ilmeisesti tuon 30 000e takaisin. Entä ne joka kuukausi maksetut 650e, saako nekin takaisin vai onko ne ns "vuokraa" jota ei makseta minulle takaisin?

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtiövastike menee asunnon ylläpito-, huolto- ja isännöintikuluihin. Ja Rahoitusvastike menee asunnon maksuun, jonka voit saada asunnon myynnin jälkeen, mutta se siirtyy yleensä seuraavaan asuntoon tai huonekaluihin. Remonttivastike katoaa remonttiin.

Oletkohan ymmärtänyt mitä rahoitusvastike tarkoittaa? Ja mikähän on remonttivastike....

Vierailija
42/116 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ason hyvä puoli vuokra-asuntoon verrattuna on yleensä myös naapurit. Se maksu kun yleensä karsii kaikkein pahimmat ongelmatapaukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä näistä asioista mitään. Onko pakko hyökätä heti kimppuun asiattomin kommentein? En ole vielä koskaan asunut omillani (olen ylä-asteella ja edelleen asun vanhemmillani), enkä näistä asioista ole vielä ottanut selvää. Onko väärin että haluaa oppia?

Kiitos vaan päiväni parantamisesta.

ap

Minä olen vasta ala-asteella mutta tiedän noi jutut.

Vierailija
44/116 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä näistä asioista mitään. Onko pakko hyökätä heti kimppuun asiattomin kommentein? En ole vielä koskaan asunut omillani (olen ylä-asteella ja edelleen asun vanhemmillani), enkä näistä asioista ole vielä ottanut selvää. Onko väärin että haluaa oppia?

Kiitos vaan päiväni parantamisesta.

ap

Ehkä olisit saanut asiallisempia vastauksia, jos olisit aloituksessa kertonut olevasi lapsi. Täällä kun oletus on aikuinen.

Se että kertoo anonyymipalstalla olevansa lapsi, aikuinen, tai vaikka muumio, ei kerro totuudesta yhtään mitään. Täällä kuka vaan voi väittää mitä vaan. Lapsikortti aina mukava vetää hihasta sopivassa tilanteessa.

Vierailija
45/116 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et todellakaan saa.

Okei, eli mitä järkeä on siis hommata asumisoikeusasunto? 

Siitä kuitenkin maksetaan se 30 000e. Ja jos vielä joutuu ottamaan sitä varten lainaa, joutuu maksamaan lainan korkoja. Ja lisäksi pitää vielä maksaa käyttövastiketta. Eli olisiko vuokra-asunto kuitenkin parempi vaihtoehto?

ap

Olen itsekin miettinyt miksi kukaan hankkii asumisoikeusasunnon. Jos yhtään tajuan, enkä välttis tajua, niin ainoa etu vuokra-asuntoon verrattuna on tietty turva siitä, että sua ei voida heittää sieltä ulos. Taloudellisesti ei kai paljon järkeä? Valistakaa viisaammat.

Voin sanoa, että meillä Asossa oli paljon rauhallisempaa kuin muutaman sadan metrin päässä vuokralla. Se sellainen elämänkoulun henki katosi, jos näin saa sanoa. Ja vuokraosuuskin oli todella paljon halvempi, aso oli isompi kuin vuokra-asunto.

Vierailija
46/116 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa ei kyllä hinta ja vastike oikein kohtaa. Tuon hintasissa on kyllä huomattavasti kalliimpi vastike.

Vierailija
47/116 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ason hyvä puoli vuokra-asuntoon verrattuna on yleensä myös naapurit. Se maksu kun yleensä karsii kaikkein pahimmat ongelmatapaukset.

Tämä!

Omistusasuntotaloissa on paljo sijoitusasuntoja joiden vuokralaisina jopa sossutapauksia kaupungin maksamina.

Eli aso-maksulla ostataan paremmat naapurit. Minulla vastika on alle puolet vataavan vuorasta.

Vierailija
48/116 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suloista, että yläastelainen haluaa pohtia näitä! Ja fiksua! Jos voisin yhden neuvon antaa, se olisi, että aloita aspiin säästäminen niin nuorena kuin voit. Ne voi olla ihan pieniäkin summia. Mutta sitten sulla on pesämuna hankittuna, kun joskus haluat muuttaa pois vuokralta. Asossa ei ole puolestaan mitään järkeä. Auttaa lainansaantia, kun on osoittanut että säästää pitkäjänteisesti.

Vierailija
49/116 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä puolia: pysyvyys, kukaan ei potki sua pois, lapset saa pitää saman päiväkodin ja koulun, yleensä kivempia alueita kuin vuokra-alueet

Huono puoli: varallisuus ei kasva kuin sen oikeuden verran, kovat maksut

Miksi sut potkittaisiin vuokra-asunnosta pois.

Omistaja voi esim. myydä asunnon, tai muuttaa itse siihen asumaan.

Vierailija
50/116 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En joutunut asoon ottamaan lainaa. Kolmion vuokra vesi sisältäen 800€, täällä sillä ei saa edes yksiötä vuokralle. Kun muutin pois sain aso maksun takaisin indeksillä korotettuna ja kyllä siinä tuli voittoa tuhansia euroja vaikka asumisaika oli lyhyt. Mitä pidempään asossa asuu sen suurempi on yleensä tuo palautettava raha. Perustuu siis rakennuskustannusindeksiin. En siis yhtään pidä huonona vaihtoehtona. Halvempaa kuin normivuokralla Asuminen ja jossain on pakko asua. Rahaa tulee lisää ihan itsestään.

Vierailija
51/116 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ainakaan naapurina ihan ketä vain, kun kaikilla ei ole rahaa sitä aso maksua maksaa. Se on todella iso plussa. Asoissa myös kivoja yhteisiä tapahtumia, etuja, ja pihajuhlia jotka ei mene omasta pussista.

Vierailija
52/116 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä puolia: pysyvyys, kukaan ei potki sua pois, lapset saa pitää saman päiväkodin ja koulun, yleensä kivempia alueita kuin vuokra-alueet

Ainoastaan, jos omistaja on yksityinen.

Vierailija
53/116 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään saa takaisin.

Vierailija
54/116 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä vastauksia

Tämähän on täysin väärin tulkittu. Oikein: "Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä."

Vierailija
55/116 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisoikeusmaksun saa kyllä takaisin, jos ei mene yhtiö konkkaan, mutta kuukausikohtaista vastiketta joutuu maksamaan sen aikaa kuin on asunto hallinnassa, eikä niitä tietenkään palauteta.

Vierailija
56/116 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla joko helvetin tyhmä tai helvetin rikas asuakseen vuokralla. Ap on elävä todiste siitä.

Vierailija
57/116 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun aso-talossa, koska:

1. Ei ole varaa omaan hyvälaatuiseen isoon asuntoon

2. En halua vuokralle, koska ikinä ei tiedä milloin asunto irtisanotaan

Vierailija
58/116 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saisit ne vastikkeet takaisin, niin millä sen talon ylläpito maksettaisiin, kun kaikki vastikkeet pitäisi vaan rahastoida palautusta varten? Sähköt, rappukäytävän siivous, pihan auraus ja hiekoitus, ilmanvaihtokanavien nuohous, isännöinti, vakuutukset, jätehuolto, kaikki tämä kiva? 

Suurin kustannus kerrostaloyhtiön menoissa on lämmitys. Sehän maksetaan yhtiövastikkeessa. Tai sitten on suora sähkölämmitys, jonka asukas maksaa itse. Ilman lämmitystä ei ole kivaa.

Vierailija
59/116 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et todellakaan saa.

Okei, eli mitä järkeä on siis hommata asumisoikeusasunto? 

Siitä kuitenkin maksetaan se 30 000e. Ja jos vielä joutuu ottamaan sitä varten lainaa, joutuu maksamaan lainan korkoja. Ja lisäksi pitää vielä maksaa käyttövastiketta. Eli olisiko vuokra-asunto kuitenkin parempi vaihtoehto?

ap

Olen itsekin miettinyt miksi kukaan hankkii asumisoikeusasunnon. Jos yhtään tajuan, enkä välttis tajua, niin ainoa etu vuokra-asuntoon verrattuna on tietty turva siitä, että sua ei voida heittää sieltä ulos. Taloudellisesti ei kai paljon järkeä? Valistakaa viisaammat.

Vuokra eli vastike voi olla halvempi, asunto voi olla muuten hyvä mikäli alueella ei vaikkapa ole vuokra-asuntoja, ei voi potkia pihalle ja kuitenkin pitäisi saada omat takaisin kun muuttaa pois.

Jos noilla ei ole mitään arvoa tai vuokralla olisi yhtä halpaa, niin ei siitä erityistä hyötyä ole.

Vierailija
60/116 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan, jos omistaja on yksityinen.

Minulta on myyty alta yleishyödyllisen toimijan vuokrakämppä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi