Neljän lapsen yksinhuoltajaäiti kituuttaa toimeentulotuella
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/aika-kauhunsekaisia-ajatuksia-toime…
Tosin nuorinkin jo 17 vuotta
Kommentit (77)
Vierail FRija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks näissä tämänkaltaisissa jutuissa aina voivotellaan kallista asuntoa ja isoja lääkemenoja kun ne yleensä saa toimeentulotuen perusosan päälle eli henkilö ei joudu niitä itse kustantamaan kuten ei muutenkaan elämäänsä eli sossu maksaa kaiken.
Enemmän olen huolissani tässä tilanteessa työssäkäyvistä pienotuloisista jotka juuri ja juuri pärjäävät ilman tukia. Tai keskituloisista monen lapsen perheellisistä jotka maksavat kaikki maksut täysimääräisinä eivätkä saa lapsilisän lisäksi mitään muita tukia yhteiskunnalta. Näissä perheissä aletaan oikeesti miettimään, että mistä rahat kaikkeen revitään.
Siinäpäs se kun kallista asuntoa ei yleensä saa perusosan päälle eikä lainoja oteta huomioon esim. iso opintolaina vie ison siivun perusosasta.
Se on ihan oma valinta asua liian kalliissa asunnossa. Ja turha mussuttaa, että pitää saada asua missä haluaa. Niin saakin mutta silloin se maksetaan itse eikä itketä lehdessä ettei rahat riitä vuokraan.
Kyllä tässä itsekukin miettii hintojen nousua. Tosin juuri tuo kun näistä toimeentulotuensaajista ollaan huolissaan. Eikös he saa lääkkeensä siihen samaan tukeen? Muut pienituloiset on ne jotka nyt vaan saa pärjätä ja miettii mistä seuraavassa luopua.
Vierailija kirjoitti:
Vierail FRija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks näissä tämänkaltaisissa jutuissa aina voivotellaan kallista asuntoa ja isoja lääkemenoja kun ne yleensä saa toimeentulotuen perusosan päälle eli henkilö ei joudu niitä itse kustantamaan kuten ei muutenkaan elämäänsä eli sossu maksaa kaiken.
Enemmän olen huolissani tässä tilanteessa työssäkäyvistä pienotuloisista jotka juuri ja juuri pärjäävät ilman tukia. Tai keskituloisista monen lapsen perheellisistä jotka maksavat kaikki maksut täysimääräisinä eivätkä saa lapsilisän lisäksi mitään muita tukia yhteiskunnalta. Näissä perheissä aletaan oikeesti miettimään, että mistä rahat kaikkeen revitään.
Siinäpäs se kun kallista asuntoa ei yleensä saa perusosan päälle eikä lainoja oteta huomioon esim. iso opintolaina vie ison siivun perusosasta.
Se on ihan oma valinta asua liian kalliissa asunnossa. Ja turha mussuttaa, että pitää saada asua missä haluaa. Niin saakin mutta silloin se maksetaan itse eikä itketä lehdessä ettei rahat riitä vuokraan.
Ei aina ihan noinkaan? Ei ole kovin helppoa muuttaa halvempaan asuntoon. Se pitää ensin jostain saada. Toiseen, ei ole helppoa muuttaa kun ei ole rahaa. Kolmanneks, mulla ei esim ole nyk asunnossa takuuvuokraa, uuteen tarvitsen 2 kk.
Täytyykö niitä lapsia pykätä kuin viimeistä päivää? Niin makaa kuin petaa.
Vierailija kirjoitti:
Jonkun sekin täytyy tehdä.
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuo nainen nyt niitä lapsia ole tehnyt. Varmaan 20v ollut erilainen tilanne.
Ja sen verran vähän niitä lapsia että pärjää yksin, ilman tttukea
Lemmikit on harrastus.
Jollei ole rahaa, niin harrastuksista luovutaan.
Piste.
Mikä helvetin NELJÄN lapsen YH?!
-- yksi lapsi, joka nippanappa taysikäinen ja lauma LEMMIKKEJÄ, joita yhteiskunnan ei todellakaan tarvitse elättää.
Äiti ja lapsi vois molemmat mennä töihin ja lopettaa vakuuttamisen.
Lapset 5ja 8v ja hyvin nää elättää toimeentulotuella.
Ruuan hintoja vertaan. Käytetään joukkoliikennettä. Ostetaan käytettyjä vaatteita, leluja yms.
Ei harrasteta mitään erityistä.
Kirjastossa voi käydä ihan ilmaiseksi.
Lapsille riittää koulu, ystävät, leikkipuisto ja nuorin käy iltapäivä kerhossa pari kertaa viikossa.
Kanit syö heinää pääasiassa eli ei juuri mitään maksa. Meillä niitä 2kpl. Eläinlääkäri on kaikkein, näille on onneksi riittänyt kastraatio.
Yks ikäloppu koira on, jolla kipulääkitys ja senkin pystyn kustantaa, koska minusta on inhimillistä niin eikä viedä koiraa suoraan piikille, koska noilla lääkkeillä on täysin toimintakykyinen, iloinen ja pirteä.
Töihin menisin jos sen kanssa sais jotain joustoa. Oon yh ja pitäisi kyetä laitoshuoltajana 2-3vuorotyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Enpä kadehdi kyseisen naisen elämää, ei ole kaikki mennyt ihan putkeen.
Sen huomaa, että koska köyhät viihtyvät pääosin kotona, heiltä löytyy usein lemmikkejä ja vararenkaita vyötäröltä. Aktiivinen elämäntyyli on usein kallis.
No ei ole kallis. Olen myös toimeentulotuella ja hoikka olen.
Huomioon, että tuossa kuvassa naisella on pöydässä rasvatonta maitoa ja kevytmargariinia 🤔
Ne ovat näitä tapauksia joillekka ei ole työn vastaanottaminen kannattavaa elikkä,
Kannustinloukku
Kuvaus
Kannustinloukku on sosiaalipolitiikassa käytetty termi, jolla tarkoitetaan erilaisten tukien ja vastaavien aikaansaamasta tulontasauksesta, joka vie motivaation lisätulojen hankkimiselta. Kannustinloukulla tarkoitetaan myös palkkatyön vähäistä kannustavuutta sosiaaliturvaan verrattuna.Wikipedia
Eikö tuo saa asumistukea tai opintotukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia Mäkelällä on neljä, joista 17-vuotias kuopus asuu yhä kotona. Ruokittavia suita ovat myös kissa, kani ja tyttären marsut.
Kannattiko lisääntyä? Miksi pitää olla kissoja sekä rottia montaa eri laatua?
Minun ainakin kannatti, mitään niin tärkeää ei ole kuin omat lapset. Ja nuo kotieläimet . Niiden pito ja hoito on hyvää opetusta lapsille ottamaan vastuuta.
Hoitamisen ja vastuun opetteluun luulisi riittävän yksikin lemmikki. Tässä taisi olla kolmea eri lajia.
Vastuun ottoa opettaa sekin, että elää varojen mukaan. Toteaa, että kyllä, lemmikki olisi mukava ja hyödyllinen, mutta tässä taloudellisessa tilanteessa sen pitäminen ei ole järkevää.
Aina näitä marisijoita on. Suurin osa ei halua töihin syistä X ja Z. Näitä sitten elätetään. Tsiisus.
”Arkeen ei juurikaan kuulu ravintolailtoja, lomamatkoja tai shoppailureissuja. Vaatteita Mäkelä ei ostele itselleen huvikseen, vaan niitä käytetään niin pitkään kuin mahdollista.”
Toimeen tullakseen tulisi päästä ravintola-iltoihin ja ostamaan merkkivaatteita ja muita heräteostoksia? Kun siitäkin videolla valitetaan.
Tämä maailman tilanne on niin synkkä, kun ensin korona ja nyt sota Euroopassa, että olen heltynyt hankkimaan lapsilleni lemmikkejä, vaikken rahassa kylvekään. Pitäkää tunkkinne köyhien morkkaajat. Häpeäisitte.
Aloittaa vaikka vaihtamalla tuon rasvattoman maidon punaiseen niin että sillä on edes jotain ravintoarvoa.