Voiko toista pyytämään olemaan selvinpäin vierailtaessa?
Voiko pyytää/vaatia ettei toinen juo, jos siitä seuraa yleensä jonkinverran harmia?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Pyysin alkoholisti-isääni olemaan juomatta, kun kyläilen lapseni kanssa. Ensin pyysin nätisti ja lopulta totesin, ettei enää käydä. Ihmettelee miksi emme käy ja syyttelee minua "olet ihan ku äitis" ja raivoaa. Ei halua apua.
Näin siinä just käy. Ei ne lopeta ja sitten vika onkin sinun kun et antanut sen jatkaa juopottelua vierailulla. Joskus nuo onnistuu raitistumaan ja sitten voi koittaa uudelleen, jos enää haluaa.
Mun tädin miehen 50-vuotissynttöreille tuli taksilla humalassa mun toisen tädin silloinen avomies, ja tätini oli jäänyt kotiin. Tämä mies lähetettiin sitten lyhyen visiitin jälkeen takaisin kotiin taksilla, kun hän häiritsi muita vieraita.
Ei voi sitten tavata sukulaista, kun tuottaa juomisellaan ja käytöksellään ikävää joka kerta.
Jää sitten yksin, kun kukaan ei voi pyytää olla juomatta kotonaan edes vierailun ajaksi?
Ainoat ketkä tulee kylään on sitten toiset alkoholistit, joka on se huonompi seura.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin siis jos lähden vierailemaan alkoholistin omaan kotiin.
-AP
Silloin taitaa olla selväpäisyyspyynnöt yhtä tyhjän kanssa.
Ei ne ole jos siis kunnioitetaan toista ollenkaan. Alkoholisteilla on vaan omat tärkeysjärjestyksensä joten nuo ei tahdo suostua tällaisiin tyhmiin rajoituksiin.
Tottakai. Itse en viettäisi aikaa hetkeäkään juovassa seurassa. Ja varsinkin harmia tuovien kanssa, vaikka olisi selvä. Ennen olisi ehkä käynyt mieto juoma tai pari, jos on asiallinen hlö.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako moni uhmamielellä silloin varmasti ottaa, varsinkin jos yökylään menee.
Voi sen toki tehdä, sitten on itsellä oltava valmis suunnitelma miten sitten toimii. Meillä oli kyläpaikka korttelin päässä, mihin voimme poistua jos homma menee ikäväksi. Ja menihän se, joi tai ei niin alkoholisti ei toisena päivänä enää jaksanut olla höveli vaan alkoi vittuilla pienelle lapselle.
Henkistä etäisyyttä nyt siihen asiaan, ei pidä viedä ainakaan lasta uhrilahjaksi.
Alkoholistit suuttuvat tälläisistä ja vaikka lupaisivatkin, eivät pysty pitämään lupausta, kun paikalle saapuu
Miksi lähdet alkoholistin luo? Itse voisin lähteä, jos olisi varasuunnitelma ja pääsisin välittömästi pois, jos alkoholistin käytös alkaa ahdistaa.
Samaa olen miettinyt pössyttelevän ja välillä myös rauhoittavia käyttävän läheisen luona kyläillessäni. Itse hän kokee ettei ole mitään ongelmaa, vaan rentoutuu vaan välillä.
Välillä enemmän oma itsensä, mutta inhoan sitä jotakin arvaamatonta, mitä käyttö jotenkin tuo arkiseen yhdessäoloon. Kun itse olen yleensä selvin päin se joku korostuu ja huomaan herkästi.
Kun kysyin voisiko hän olla selvin päin tavatessamme, se oli hänen mielestä törkeä vaatimus. En kuulemma hyväksy häntä ihmisenä ja on kuitenkin mielestään varsin oma itsensä ja kyvykäs kohtaamaan. Minä olen niuhottaja ja ylireagoin.
Eli hän tahtoo jatkaa niin kuin ennenkin ja määrittää itse käyttönsä. Olemme keskustelleet asiasta ihan järkevästi, mutta helposti kääntyy niin että toinen kokee uhkaa, että hänen vapauttaan ja valintojaan jotenkin uhataan, kun pyytää olemaan selvin päin.
Todellakin voi. En vieraile paikoissa, jossa ihmiset juovat usein. En juo itsekkään. Kotiini pääsee kahville, mutta ei kaljalle. Pidot paranee, kun väki vähenee.
Minusta on aina hyvä puhua suoraan. Voi sanoa, miltä itsestä tuntuu ja mitä toivoo toiselta. Itse en haluaisi kokonaan hylätä alkoholisoitunutta läheistä varsinkaan, jos ei ole vaarallinen tai ilkeä. Alkoholismi on kuitenkin sairaus. Jos ei olisi selvinpäin, niin pitäisin vierailun lyhyenä, veisin ruokaa, voisin vähän siivota
Tietyissä paikoissa esim. viihteellä ravintoloissa taikka juhlissa asia sopii minulle, mutta jos menen vaikka iltapäivällä kahville ihmisen kotiin tuntuisi hassulta, että toinen ei olisi selvin päin tai kokisi sen vaatimuksena.
Mutta riippuvainen ihminen on sitten ehkä vähän eri laji, miten kokee pyyntösi.
Seuraa todennäköisesti suuttuminen ja etääntyminen. Ellei sitten toinen jousta periaatteestaan toista kohden. Voi olla vaikea säilyttää yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin siis jos lähden vierailemaan alkoholistin omaan kotiin.
-AP
Tässä tapauksessa on röyhkeä vaatimus. Miksi olet menossa, jos juominen niin häiritsee? Onko isä, äiti, mummi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ei voisi? Ap, haloo nyt! Ethän sä pakota toista mihinkään, kerrot vain omat ehtosi. Sulla on liuta ehtoja joka tapauksessa, vaikka niitä ei ole lausuttu ääneen. Oletat, että isäntäväki ei sytytä taloaan tuleen vierailusi aikana, ei usuta pitbullia kimppuusi, saatikka krokotiilia. Yleensä näitä ehtoja ei tarvitse esittää erikseen, koska ne otetaan annettuina. Mutta kyllähän ne ovat vierailun ehtoja silti.
Ei ole paljon tuota kummempaa olettaa, ettei isäntäväki käyttäydy sopimattomasti, ei solvaa sinua eikä etenkään tule fyysisesti silmille. Sinulla ei ole velvollisuutta mennä sisään ovesta josta et halua mennä, jos se ei ole putkan ovi ja silloinkin sinua auttaa sisäpuolelle tarkoitukseen koulutettu virkamies jos et halua kävellä sisään. Eli teknisesti ei ole pakko silloinkaan astua ovesta. Olet vapaa ihminen. Usko se!
Hitsin hyvin sanottu näin se vaan menee.
Päihteiden käyttö on joskus tasolla sairaus.
Silloin ei voi pyytää. Tai voi ehkä pyytää, mutta toivotonta pyytää sairasta paranemaan, koska itse ei tykkää sairaudesta.
Pyysin alkoholisti-isääni olemaan juomatta, kun kyläilen lapseni kanssa. Ensin pyysin nätisti ja lopulta totesin, ettei enää käydä. Ihmettelee miksi emme käy ja syyttelee minua "olet ihan ku äitis" ja raivoaa. Ei halua apua.