Voiko toista pyytämään olemaan selvinpäin vierailtaessa?
Voiko pyytää/vaatia ettei toinen juo, jos siitä seuraa yleensä jonkinverran harmia?
Kommentit (55)
KYLLÄ EHDOTTOMASTI.
Kyllä itsekkin jos joku soittaa kun minulle humalassa sanon , että soita selvin päin..
Niin myös vierailulle jos on pyrkinyt kännissä olen käännättänyt takaisin pois asunnontoni ovelta
Vaikka kuinka hän ei olisi nähnyt minua vuosiin.EI kännissä vierailuja.
.Selvin päin tervetuloa.
Minä olen ainakin parille juoppokaverille sanonut suorat sanat, että luokseni ei tarvitse tulla yhtään juoneena, kun eivät osaa käyttäytyä kännissä. Alkuun sanoin ettei tarvitse tulla räkäkännissä, mutta sitten se meni siihen, että tulivat pienessä hiprakassa ja paikan päällä joivat itsensä räkäkänniin, joten sanoin suoraan ettei tarvitse tulla ollenkaan juoneena. Tällöin he sitten alkoivat tulla pienessä hiprakassa, kun luulivat etten huomaisi sitä, jolloin lopetin puheluihin vastaaamisen. Viettäkööt päivänsä kännissä, mutta ei minun tarvitse sitä katsella. En minäkään mikään absolutisti ole, mutta rajansa kaikella.
Pössyt kokevat olevansa eri porukkaa kun alkoholistit. Eli selvin päin pyynnöt eivät koske heitä, koska eivät sökellä ja ole viinan piruissa.
Kysymys on käytöstavoista ja toisten huomioimisesta. Kaikella on aikansa ja paikkansa. Ja sitten kaikella ei ole aikaansa ja paikkaansa.
Toiset on koiraihmisiä, toiset on allergisia koirille
Päihteiden kanssa en lähtisi vääntämään vastaan. Ne vievät sen verran lujaa että hukkaan menee vaiva. Kukin kulkee ja juo tyylillään.
Kyllä!! AINA on vapaus pyytää. Ja vapaus kieltäytyä.
En ole itse ollut tuollaisessa tilanteessa, mutta joitakin periaatteita silti on, kun olen läheltä seurannut.
Jos alkoholistin luona vierailu vaatii varasuunnitelmia, en menisi. Jos mukanani olisi pieni lapsi, en menisi. Jos jokainen vierailu siihen asti on johtanut ongelmiin, en menisi. Ja varsinkin, jos alkoholisti on uhkailevaa ja rähinöivää tyyppiä, pysyisin kaukana. Ihan sama, kuinka läheisestä on kyse.
Jos olisi ihan pakko mennä käymään, mukaan lähtisi isompi porukka. Kaikkiin kitinöihin ja ihmettelyihin, miksi ei käydä, vastaisin, että siksi ei, kun olet aina kännissä ja alat riehua.
Alkoholistia ei voi parantaa, ellei hän itse halua. Jotkut ihan rappiolla olevat selittelevät pystyvänsä lopettamaan milloin vain, ja syyllistävät toisia ongelmistaan.
Voi pyytää ja ehdottaa vaihtoehtona vierailusta pois jäämistä jos ei selvinpäin olo luonnistu.
Vierailija kirjoitti:
Pössyt kokevat olevansa eri porukkaa kun alkoholistit. Eli selvin päin pyynnöt eivät koske heitä, koska eivät sökellä ja ole viinan piruissa.
Itse pössyttelen vain kotona, yleensä itsekseni, tuttujen käydessä pössyttelen kyllä, kun ovat yleensä ovat pajapäitä. Ryypätessäni en pössyttele ollenkaan, ellen ryyppää kotona. Olen kuitenkin lähemmäs 10v pajautellut ja olen aika normaali pajapäissä, en vaivu omiin ajatuksiin, vaan olen ns. läsnä. Kukaan ei ainakaan ole asiasta ikinä valittanut tai mainininnut, en tosin pyörikään porukoissa joissa se olisi kenellekään ongelma muutenkaan, vaikka eivät itse pössyttelisi.
Osaa ei alkoholistin tissuttelu häiritse. Osaa häiritsee enemmän. Se miten ihminen on läsnä ja käytöstavoissa ratkaisee. Ja se miten läsnäolo koetaan on sitten jokaiselle eri juttu. Osa kokee herkemmin että nyt ei olla saman pöydän ääressä vaan eri tiloissa. Alkoholi, stressi, päihteet, lääkkeet vaikuttaa läsnäoloon.
Selvin päin on ok pyytää kyläilyä
Ihminen ei välttämättä ite tajua olevansa erilainen kun ei ole selvin päin
On tärkeää sanoa ääneen miten kokee
Mulla on ainakin välillä niin törkeä ja lamaava ahdistus ja masennus, että siihen oikeasti tarvitsee rauhoittavaa. saan myös paniikkikohtauksia. En kykenisi siinä tilanteessa näkemään ketään ns selvinpäin ja olen enemmän selvinpäin rauhoittavalla. Ehkä ystäväsi ei pysty/halua kertoa kuinka paha olo on. Ymmärrän myös pössyttelyn, jotkut eivät saa millään apua terveydenhoidosta ja ottavat ohjat omiin käsiin.
Ihmettelen kyllä kuinka on saanut rauhoittavat jos käyttää laittomia itsehoitolääkkeitä, lääkäri ei liene tietoinen asiasta.