Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajille kysymys leirikouluista

Vierailija
27.01.2025 |

Siis leirikouluista, joissa ollaan yön yli. Tai vaikka useampia päiviä.

Saavatko opettajat niistä jotain erityiskorvausta, kun kuitenkin ovat "töissä" koko yön tai vaikka parikin vuorokautta? Tia vähennetäänkö se jotenkin opetustunneista?

Kommentit (126)

Vierailija
1/126 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huonosti niistä saa korvauksia. Palkkaa ei juuri missään saa ekstratunneista. Jos kunta on oikein ryhdistäytynyt, saa päivärahaa. Usein opet tekevät näitä talkoohommina. Ei tietysti pitäisi tehdä, mutta moni ope ei saa sanottua luokalle, joka toivoo retkeä, ettei tee ilmaista työtä. 

Vierailija
2/126 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kunnassani emme saa korvausta eikä vähennetä mitään mistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/126 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka noita tahtoo? Lapset, vanhemmat?

Vierailija
4/126 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis opettajat valvovat paria kymmentä lasta koko yön tai vaikka päiväkausia ilmaiseksi? Mitä h e l v e t t i ä?

Vierailija
5/126 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs iltaisin järjestettävä kevätjuhla? Tuleeko siitäkään iltakorvausta?

Vierailija
6/126 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana on vanhempia, jotka vastaavat lapsista, kun open työaika päättyy.

Vierailija
7/126 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei opettajille tule mitään korvauksia mistään. Ei vanhempainilloista, ei juhlista, ei palavereista psykologien tms kanssa. Oppitunneista maksetaan palkkaa, ja tietystä lisätehtävistä, kuten kirjastonhoito yläkoulussa tms. 

Vierailija
8/126 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä luulet?

Vierailija
9/126 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010894890.html

Tässä hyvä kirjoitus. 

Leirikoulut ovat perinteisesti olleet tapa tarjota lapsille uusia kokemuksia, mutta ovatko ne oikeasti paras vaihtoehto tukea lasten ryhmäytymistä? Suomessa on tarjolla monia edullisia tai maksuttomia leirejä, joilla lapset voivat harjoitella itsenäistymistä omaan tahtiinsa. Olen itsekin lähettänyt lapseni tällaiselle leirille.

Vaikka leirikoulut esitellään vapaaehtoisina, todellisuudessa niihin liittyy usein sosiaalista painetta. Lapsi, joka ei osallistu leirille, saattaa tuntea itsensä ulkopuoliseksi tai joutua selittelemään päätöstään muille. Tämä ei tue lasten yksilöllisyyttä eikä anna perheille aitoa mahdollisuutta tehdä päätöksiä oman tilanteensa pohjalta.

Vanhemmilta odotetaan usein osallistumista leirikoulujen rahoitukseen talkootyönä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi leipomusten valmistamista, joulukuusten myyntiä tai muita aikaa vieviä tehtäviä. Vaikka rahaa ei kerätä suoraan, perheille koituu silti kustannuksia, eivätkä kaikki voi käyttää aikaa talkootyöhön. Tämä voi johtaa eriarvoisuuteen.

Luokkahengen kehittäminen ja kiusaamisen ehkäisy ovat asioita, jotka vaativat jatkuvaa työtä koulun arjessa. Ne eivät voi olla vain yhden tapahtuman, kuten leirikoulun, varassa. Tutkimusten mukaan erityisesti pidemmät ja huonosti järjestetyt leirikoulut voivat jopa lisätä kiusaamista.

Yhteisöllisyyttä voidaan rakentaa myös pienemmillä, paremmin suunnitelluilla retkillä tai projekteilla, jotka eivät aiheuta merkittävää taloudellista tai sosiaalista painetta. Tällaiset tapahtumat voivat tuoda luokkaa yhteen niin, etteivät lapset jää ulkopuolisiksi tai stressaannu.

Viihtymisen kulttuuri Suomessa voi myös estää kielteisten kokemusten avoimen käsittelyn. Onko aidosti selvitetty, miten leirikoulu koetaan eri lapsiryhmissä? Onko palautetta kerätty anonyymisti, jotta myös ne, joille kokemus ei ollut myönteinen, voisivat tuoda äänensä kuuluviin? Entä valvojat? Voivatko he myöntää, jos leirikoulu on ollut kuormittava eikä tilanteita ole voitu valvoa hyvin?

Leirikouluja tehdään usein 4.6. luokilla. Tutkimusten mukaan tuon ikäisillä tytöillä on eniten kiusaamista. Toinen piikki lienee yhdeksännellä luokalla, silloin kiusaavat pojat eniten. Tämän ikäisten kiusaamiseen on vaikea aikuisten puuttua, sillä se tapahtuu piilossa vanhempien katseilta.

Lyhyemmät, paremmin suunnitellut retket voivat tarjota yhtä lailla yhteisiä kokemuksia asettamatta paineita lapsille ja perheille. Leirikoulun sijasta voisimme miettiä, miten ryhmähenkeä ja yhteisöllisyyttä voidaan rakentaa arjen pienillä teoilla. Tämä olisi kestävämpi ja tasa-arvoisempi tapa tukea lasten kehitystä ja hyvinvointia.

Leirikoululaisen vanhempi

Vierailija
10/126 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis opettajat valvovat paria kymmentä lasta koko yön tai vaikka päiväkausia ilmaiseksi? Mitä h e l v e t t i ä?

Ehei, opettaja saa ko. ajalta normaalin palkan, ei sitä vähennetä leirikoulun takia. Mutta mitään ilta- tai yökorvauksia ei makseta ja joskus on jopa niin, että itse joutuu maksamaan majoituksensa ja ruokansa.

Vanhemmat leirikouluja haluavat, koska niin pääsee lapsista yöksi eroon ja saa puolison kanssa viikolla parisuhdeaikaa.

Vierailija
11/126 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kun en ole opettaja. Olen ymmärtänyt, että haluavat itse lähteä ja matkathan heille kustannetaan. Toiset käy pari yötä jossain leirikeskuksessa ja toiset lähtee Kuusamoon viikoksi. Leirikouluikäiset lapset on kuitenkin jo aika isoja, ja lähteehän sinne valvojiakin.

Vierailija
12/126 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen päiväraha, ei muuta erikorvausta 24/7h reissusta. Siksi en lähde enää yhdellekään retkelle oman kaupungin rajojen ulkopuolelle. 

Vierailija
13/126 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ollut minun aikanani tuollaista. Voin kuvitella miten noissa kiusataan. Ja ei riitä päivä kiusaajien kanssa, pitäis vielä yötkin olla niiden seurassa. Huh.

Vierailija
14/126 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun pienen päivärahan saa. Mitään lisäpalkkaa ei saa suunnitteluun käytetystä ajasta, vanhempainilloista tmv. Periaatteessa rahankeruun ynnä muun pitäisi olla vain vanhempien vastuulla, mutta on siinäkin käytännössä opelle koordinoitavaa.

Olen kuullut kollegoilta kauhujuttuja, miten on yötkin valvottu, jotta teinit pysyisivät hotellihuoneissaan jne. Jotkut sitten kiipeilivät parvekkeiden kautta, kun opet partioivat käytävillä. Mitä tahansa voi tapahtua, päihteitä, seksiä, karkailua, eksymistä...

Opetus jatkuu ihan normaalisti leirikoulun jälkeen, eikä siitä mitään vähennetä. 

Leirikoulut ovat opettajilta puhdasta hyväntekeväisyystyötä.

Vierailija
15/126 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kun en ole opettaja. Olen ymmärtänyt, että haluavat itse lähteä ja matkathan heille kustannetaan. Toiset käy pari yötä jossain leirikeskuksessa ja toiset lähtee Kuusamoon viikoksi. Leirikouluikäiset lapset on kuitenkin jo aika isoja, ja lähteehän sinne valvojiakin.

No mutta eihän ne matkat ole mitään matkustelua opettajalle. Hirveä stressi ja työ ja vastuu, eiköhän aika moni mieluummin jättäisi tekemättä. Mutta aika moni opettaja on kiltti. 

Vierailija
16/126 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No luuletko että kirkon työntekijät saa juuri yhtään ekstraa kun ovat 60 teinin mölyävien ja uniikkien lumihiutaleiden kanssa riparilla 🤣 

Vierailija
17/126 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valvojilla ei ole mitään juridista valtaa tai vastuuta. Jos Santun isä sanoo, että jotain ei saa tehdä, niin oppilaalla ei ole mitään velvollisuutta totella.

Vierailija
18/126 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään. Opettajille maksetaan pidettyjen oppituntien mukaan. Muu on yleensä palkatonta.

Vierailija
19/126 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun pienen päivärahan saa. Mitään lisäpalkkaa ei saa suunnitteluun käytetystä ajasta, vanhempainilloista tmv. Periaatteessa rahankeruun ynnä muun pitäisi olla vain vanhempien vastuulla, mutta on siinäkin käytännössä opelle koordinoitavaa.

Olen kuullut kollegoilta kauhujuttuja, miten on yötkin valvottu, jotta teinit pysyisivät hotellihuoneissaan jne. Jotkut sitten kiipeilivät parvekkeiden kautta, kun opet partioivat käytävillä. Mitä tahansa voi tapahtua, päihteitä, seksiä, karkailua, eksymistä...

Opetus jatkuu ihan normaalisti leirikoulun jälkeen, eikä siitä mitään vähennetä. 

Leirikoulut ovat opettajilta puhdasta hyväntekeväisyystyötä.

Eivät kaikki kunnat maksa päivärahoja. Pitäisi maksaa, mutta perinteisesti opettajille ei ole maksettu. Nykyään OAJ kannustaa kyllä vaatimaan niitä. 

Vierailija
20/126 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko että opettajat haluavat lähteä leirikouluun? Onhan se jo iso etu ettei tarvitse itse maksaa matkasta...