Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En usko mutta en halua olla ateistikaan

Vierailija
28.08.2015 |

En ole minkään uskonnon jäsen enkä koe uskovani mihinkään (olen kuitenkin ehkä hieman agnostikko). En kuitenkaan halua luokitella itseäni ateistiksi tai ylipäätänsä miksikään. Onko muilla samanlaisia tuntemuksia? Jos jossain lomakkeessa kysytään uskonnollista vakaumusta, voinko kirjoittaa sinne "ei ole" tms?

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs jos sitten vaikka luokittelisit itsesi agnostikoksi? Tai et miksikään, koska harvempi ihminen oikeasti välittää miksi juuri sinä itsesi luokittelet.

Vierailija
2/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oikeastiko luulet, että lomakkeessa johonkin uskonnolliseen vapauteen ei vain voisi laittaa viivaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskotko jumalaan/jumaliin? Kyllä: olet teisti. En: olet ateisti.

Hyvin yksinkertaista siis.

Vierailija
4/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIinä ainakin luokittelen itseni agnostikoksi. En usko Jumalaan tai Jeesukseen sen mukaan mitä eri uskonnoissa puhutaan. Toisaalta en myöskään usko, että maailmankaikkeus olisi tässä meidän ulottuvissamme, vaan on jotain suurempaa.

Ymmärrän hyvin sekä uskovaisia että uskonnottomia. Itse en tunne kuuluvani suoranaisesti kumpaankaan ryhmään.

 

Vierailija
5/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mainiosti voit olla uskonnoton. Ymmärrän, että kaihdat ateistiksi tunnustautumista sen takia, että osa ateisteista on tehnyt ateismista itselleen uskonnon. Olihan/onhan myös ateistinen marxismi-leninismi ilmiselvä  uskonto.

Vierailija
6/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et usko persoonallisen jumalan tai jumalien olemassaoloon? Olet määritelmällisesti ateisti. Ei se haittaa. Kaikki meistä syntyvät ateisteina. Paavikin syntyi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lomakkeessa uskontoa kysytään?

Vierailija
8/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:30"]

Uskotko jumalaan/jumaliin? Kyllä: olet teisti. En: olet ateisti.

Hyvin yksinkertaista siis.

[/quote]

Mutta pointti onkin monesti se, kun ei tiedä.

Minulla on uskonnollinen tausta. Osin sieltä kumpuaa halu uskoa, mutta kyllä muutenkin haluan ajatella, että on jotain tämän fyysisen todellisuuden ulkopuolella ja myös kuoleman jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No silloinhan sinä olet agnostikko. Ja lomakkeisiin voit laittaa uskonnoton. Simppeliä.

Vierailija
10/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:30"]

Uskotko jumalaan/jumaliin? Kyllä: olet teisti. En: olet ateisti.

Hyvin yksinkertaista siis.

[/quote]

Ja se kolmas vaihtoehto; mielestäsi asiassa ei ole ainakaan itsellesi tarpeeksi todisteita suuntaan eikä toiseen: olet agnostikko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:32"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:30"]

Uskotko jumalaan/jumaliin? Kyllä: olet teisti. En: olet ateisti.

Hyvin yksinkertaista siis.

[/quote]

Mutta pointti onkin monesti se, kun ei tiedä.

Minulla on uskonnollinen tausta. Osin sieltä kumpuaa halu uskoa, mutta kyllä muutenkin haluan ajatella, että on jotain tämän fyysisen todellisuuden ulkopuolella ja myös kuoleman jälkeen. 

[/quote]

Ei tiedä uskooko vai ei? Kuulostaa oudolta, mutta kaipa sellaisiakin on.

Vierailija
12/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen määritellyt itseni niin, että toivon Jumalan olevan olemassa. En minä varsinaisesti usko, mutta olisi se niin hyvä juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun en koe olevani täysin agnostikkokaan, ja kuten sanoin en halua luokitella itseäni. Tiedän että arkielämässä muita ei kiinnosta mikä olen, eipä sitä pahemmin missään lomakkeissakaan kysellä. Viimeisin tälläinen kokemukseni oli joitakin vuosia sitten koulussa, jossa oli annettu hyvin selkeät vaihtoehdot ja mietin että olisiko siellä mennyt läpi, jos en olisi rastittanut ateismia vaan "muu" kohdan ja vetänyt viivan tai kirjoittanut ettei mikään. Ei tämä nyt mikään ongelma minulle ole, kunhan vain pohdin.

Ao

Vierailija
14/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomakkeissa kukaan kysy uskomisesta. Sen sijaan sitä voidaan kysyä, kuuluuko johonkin seurakuntaan. Ja nämä kaksi eivät ole identtisiä. Luulen aika monen ev.lut. seurakuntaan kuuluvista olevan agnostikkoja.

Vierailija
16/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä lomakkeita tarkoitat, mutta yleensä niissä on kyse ihan vaan siitä oletko kirkollisverovelvollinen. Ei virallisia tahoja kiinnosta määritteletkö itsesi ateistiksi vai agnostikoksi vai hinduksi.  

Vierailija
17/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:30"]

Uskotko jumalaan/jumaliin? Kyllä: olet teisti. En: olet ateisti.

Hyvin yksinkertaista siis.

[/quote]

Ja se kolmas vaihtoehto; mielestäsi asiassa ei ole ainakaan itsellesi tarpeeksi todisteita suuntaan eikä toiseen: olet agnostikko

[/quote]

Usko on kysymys sinänsä eikä tarvitse todisteita, koska kyse on uskosta. Sekä teisti että ateisti voi olla myös agnostikko, usein onkin.

Vierailija
18/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on ongelma tunnustaa olevansa agnostikko jos kerran on agnostikko.

Vierailija
19/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiton urpot, kun ateismi ei ole mikään "uskonto". Se vaan simppelisti meinaa, ettet usko jumaliin/jumaluuteen. Jos uskot jonkintyyppiseen karmaan tai energiaan joka on maallisuutta suurempaa, olet agnostikko. Jos uskot tietyntyyppiseen jumalaan jonkin uskonnon mukaan olet teisti ja edustat tätä uskontoa sitten jotenkin.

Ei ole kyse mistään "mä en halua olla ateisti, ku kuulostaa niin negatiiviselta" tms. vaan joko uskot, et usko tai olet agnostikko.

Vierailija
20/80 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esko Valtaojaa mukaillen en ole ateisiti vaan agnostikko. Tosin yksikään tietämäni järjellinen tai loogisesti todistettava asia ei tue minkään Jumalan olemassaoloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi