Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väestösuojien kartoitus kestää lähes vuoden

Vierailija
19.03.2022 |

Miten se noin kauan voi kestää?

Kommentit (125)

Vierailija
21/125 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrataanpas. Varmuusvarastomme ovat vanhentuneita ja vajaita, eikä niiden kunto kiinnosta ketään. Väestönsuojat ovat mitä ovat, eikä niistä olla kartalla ainakaan valtion tasolla.

Vierailija
22/125 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloyhtiön kokouksessa otettiin puheeksi väestösuojan kunto, ja samalla kävi ilmi, että nykyisillä avaimilla muiden rappujen asukkaat eivät edes pääse sisään sinne!! :O Kuinkahan monta samanlaista tapausta on ympäri maata, mutta siitä ei ole edes puhuttu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/125 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen tehnyt siivousta kerrosaloissa ,monessa kerrostalos pommisuojat täynnä tavaraa tai sitten täysin tyhjiä.eli ainakin pitäisi oman  kerrostalon suojaan, viedä sankoja jätteille sekä muovisäkkejä ja wc paprua sillä käymäläastioita olen nähnyt vain yhdessä suojassa. vesipulloja tai kuivamuonaa ei missään, ei myöskään makuualustoja.

Muonat ja veden tuovat ihmiset mukanaan, kuin myös makuualustat ja wc-paperit. Suojasta kuuluu löytyä suuria kannellisia saaveja (vedelle/käymälöiksi), erillinen ilmanvaihtokone ja iso laatikko mikä sisältää mm. muutaman parin kumisaappaita, muutama kypärä, kirves, ensiaputarvikkeita... kamaa mitä on tarkoitus käyttää loukkaantuneiden hoitoon ja pahimman iskiessä suojasta ulos murtautumiseen.

Vierailija
24/125 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne laatikot puuttuu monesta paikasta. tosiaan useassa kerrostalos puuttuu ihmisiltä avaimet kellaritiloihin koska niissä käy myös varastovarkaita.

Vierailija
25/125 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän talossa on ainakin niin pieni väestönsuoja etten ikinä menisi sinne. Talon sadat asukkaat kuin sillit purkissa, ei kiitos. Mielummin otan lapion ja kaivan poteron pihalle.

Vierailija
26/125 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä helmikuun alussa väestönsuojelun tilaa käsitteleviä keskusteluja poistettiin. Puutteista ei saanut aikaisemmin edes puhua. Eikä kenenkään viranomaisen tai päättäjän tarvitse tietenkään kantaa vastuuta, että väestönsuojelun tila on Suomessa surkea.

Vierailija
27/125 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän talossa on ainakin niin pieni väestönsuoja etten ikinä menisi sinne. Talon sadat asukkaat kuin sillit purkissa, ei kiitos. Mielummin otan lapion ja kaivan poteron pihalle.

Meidän talossa ei ole ollenkaan väestönsuojaa. En tiedä mihin tästä olisi tarkoitus mennä, jos tarve tulisi. Varmaan oma vessa (ei ikkunoita ja mahdollisimman kaukana ulkoseinistä) on paras vaihtoehto.

Vierailija
28/125 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on kiinteistönhoitaja, nyt on yksi isännöitsijä ottanut yhteyttä, että täytyy tehdä väestönsuojiin tarkastus ja korjata mahdolliset puutteet.

Ja nyt jos miehesi on fiksu, hän oma-aloitteisesti ehdottaa itse väestönsuojien tarkistusta myös niille kaikille muillekin taloyhtiöille joissa hän mahdollisesti toimii kiinteistönhoitajana ja joista väestönsuoja löytyy.

Vierailija
29/125 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väestösuojia on yli 4milj kansalaiselle, niiden kunnosta ei ole tietoa. Kyllähän kiinteistö nopsaan nuo tiedot tarvittaessa kerää, mutta asiaa ei taideta kiirehtiä. Maaseudulla öedtlsuojua ei tietenkään ole.

Pääosin vihollinen pommittaa kaupunkeja eikä mitään maaseutuja siviiliuhrien toivossa. Kuten on sanottu niin pommisuojissa on riskinsä kuten se jos kaupunki piiritetään ja loppuu vesi, ruoka ym. niin siellä on sitten jumissa. Jos sota tulisi niin ainakin kaupungista lähtisin pois johki syrjään paikkaan.

Vierailija
30/125 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virka-aika loppuu jo klo 16.

Vierailija
31/125 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väestösuojia on yli 4milj kansalaiselle, niiden kunnosta ei ole tietoa. Kyllähän kiinteistö nopsaan nuo tiedot tarvittaessa kerää, mutta asiaa ei taideta kiirehtiä. Maaseudulla öedtlsuojua ei tietenkään ole.

Pääosin vihollinen pommittaa kaupunkeja eikä mitään maaseutuja siviiliuhrien toivossa. Kuten on sanottu niin pommisuojissa on riskinsä kuten se jos kaupunki piiritetään ja loppuu vesi, ruoka ym. niin siellä on sitten jumissa. Jos sota tulisi niin ainakin kaupungista lähtisin pois johki syrjään paikkaan.

Sekä pyrkivät valloittamaan nimenomaan kaupunkeja ja tuhoamaan kaupunkien infrastruktuuria.

Vierailija
32/125 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen tehnyt siivousta kerrosaloissa ,monessa kerrostalos pommisuojat täynnä tavaraa tai sitten täysin tyhjiä.eli ainakin pitäisi oman  kerrostalon suojaan, viedä sankoja jätteille sekä muovisäkkejä ja wc paprua sillä käymäläastioita olen nähnyt vain yhdessä suojassa. vesipulloja tai kuivamuonaa ei missään, ei myöskään makuualustoja.

Muonat ja veden tuovat ihmiset mukanaan, kuin myös makuualustat ja wc-paperit. Suojasta kuuluu löytyä suuria kannellisia saaveja (vedelle/käymälöiksi), erillinen ilmanvaihtokone ja iso laatikko mikä sisältää mm. muutaman parin kumisaappaita, muutama kypärä, kirves, ensiaputarvikkeita... kamaa mitä on tarkoitus käyttää loukkaantuneiden hoitoon ja pahimman iskiessä suojasta ulos murtautumiseen.

Lainaus Iltalehti 12.3.2022:

"Mitä väestönsuojaan tulisi ottaa mukaan hätätilanteessa? Unohda ainakin nämä – asiantuntija listaa"

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/72e06785-e0da-45f1-9fa5-e18c5d622995

Vierailija
33/125 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka, juoma, makuja makuualustatyms.tulee asukkaan itse huolehtia mukanaan jos pitää mennä väestönsuojaan.

Mitä jokainen itse huolehtii suojautuessaan?

Suojautumistilanteissa jokaisen tulee itse huolehtia mukaan omaan käyttöön elintarvikkeita 2–3 vuorokauden tarvetta varten, juomaa, henkilökohtaiset lääkkeet ja hygieniatarvikkeet, vuodevaatteet (esim. makuupussi ja retkialusta), taskulamppu ja paristoja. Lisäksi mukaan voi ottaa ajanvietettä (kirjoja, pelejä, paperia, kyniä) sekä tarvittaessa korvatulpat. Lemmikkieläimet suojataan sisälle asuntoihin.

Vierailija
34/125 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli meillä ei ole kunnissa väestösuojien hoitoa osaavaa henkilöstöä, koska tuon selvityksen pitäisi olla kaikilta heti annettavissa eikä mitään vuoden päästä. Ne kuuluisi säännöllisesti tarkistaa sekä niiden kunto ja antaa raportti.

Kunnan väestönsuojille on toki omat vastuuhenkilöt, muuten jokainen taloyhtiö vastaa itse omasta väestönsuojastaan ja poikkeustilanteeseen varautumisesta.

https://www.spek.fi/onko-sinun-taloyhtiossasi-vaestonsuoja-ja-onko-se-k…

https://www.pelastussuunnitelma.info/taloyhtion-pelastussuunnitelma

https://www.realiaisannointi.fi/ajankohtaista/pelastusturvallisuus-talo…

Vierailija
35/125 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaus Iltalehti 12.3.2022:

"Mitä väestönsuojaan tulisi ottaa mukaan hätätilanteessa? Unohda ainakin nämä – asiantuntija listaa"

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/72e06785-e0da-45f1-9fa5-e18c5d622995

Sinällään tuon uutisen listaus on ok vinkkilista, mutta melkoisen harhaanjohtava. Ei niissä suojissa vuoteita käyttökuntoon saatettuna ole, ei sellaiseen ole tilaa. Keittolevy? Teoriassa, mutta mistä siihen otetaan virta? Avotulet ja kaasut siellä saa unohtaa. Wc- ja käsipaperia olisi hyvä olla rullallinen mukana suojaan mennessä, ne eivät kuulu vakiovarustukseen. Mukaan neuvotaan myös ottamaan helposti syötäviä snacks-tyyppisiä ruokia, kuten patukoita, pähkinöitä ja pussikeittoja, ja näille kaveriksi tölkinavaaja?

Vierailija
36/125 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs erilaiset taajamat varsinaisten kaupunkien ulkopuolella, esim. maaseutukuntien kirkonkylät kaupunkien lähellä?

Vierailija
37/125 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää paskaa.

Vierailija
38/125 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka, juoma, makuja makuualustatyms.tulee asukkaan itse huolehtia mukanaan jos pitää mennä väestönsuojaan.

Mitä jokainen itse huolehtii suojautuessaan?

Suojautumistilanteissa jokaisen tulee itse huolehtia mukaan omaan käyttöön elintarvikkeita 2–3 vuorokauden tarvetta varten, juomaa, henkilökohtaiset lääkkeet ja hygieniatarvikkeet, vuodevaatteet (esim. makuupussi ja retkialusta), taskulamppu ja paristoja. Lisäksi mukaan voi ottaa ajanvietettä (kirjoja, pelejä, paperia, kyniä) sekä tarvittaessa korvatulpat. Lemmikkieläimet suojataan sisälle asuntoihin.

Jos isoon yleiseen suojaan edes pääsisi, kuka takaa sen, että siellä säilyisi järjestys ja että ne, joilla ei ole omaa ruokaa mukana, eivät vie väkisin sitä niiltä, jotka ovat tulleet suojaan eväiden ym. kanssa?

Vierailija
39/125 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei pidetä harjoitusta? Silloin näkisi tilan ja havahtuisi mitä pitää ottaa mukaan. Uskon, että suurimmalla osalla ei ole pakattu valmiiksi reppua väestönsuojaan.

Kuka esim. vanhuksia sinne edes kuljettaisi?

Onko väestönsuojissa vastaavia paikalla tms. henkilökuntaa. Ruokaa ei ainakaan ole.

Virolaisilla on sentään annettu ohjeistus Ole valmis-apissa repun pakkaamiseen ja neuvotaan pitämään sitä eteisessä. Suomessa teeskennellään ihan kuin mitään ei voisi tapahtua. Onneksi sen apin yhtenä kielenä on englanti.

Vierailija
40/125 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa on koko ajan pidetty yllä ihan täysin ja on muutenkin paljon kattavampi väestönsuojelu mitä Suomessa. Kaikki paikatkin löytyy netistä.

Suomalaiset joutuvat lukemaan ruotsalaisten suomenkielistä kriisiopasta. Eihän täällä saatu edes sireenejä soimaan testauspäivänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä