Jos olisit nyt n.16 vuotias ,mihin ammattiin haluaisit kouluttautua?
Itse jos oisin tajunnut ,miten lahjakas oon matematiikassa olisin hallunnut olla ilmatorjunnassa.
Kommentit (54)
16 vuotiaana varmaan yrittäisin päästä lukioon. Panostaisin kieliin ja matikkaan koska kuuluisi niihin penaalin terävimpiin,m jotka tietäisivät jo lukion alussa mihin haluaisin jatkamaan opintojani. Ja jostain syystä matikkaa ja kieliä arvostetaan lähes kaikkialla enemmän kuin mitään yksittäisistä reaaliaineista.
It-alalle tai psykologiksi tai psykoterapeutiksi.
Mun haave oli joskus olla töissä Cernissä hiukkasfyysikkona. Mutta ympärillä olevat sukulaiset torppas ne haaveet heti, vaikka fysiikan open mukaan olisin ollut lahjakas. Jos olisin nyt 16, en enää kuuntelisi sukulaisia.
Johonkin mistä valmistuu suoraan ammattiin.
Valokuvaaja vois olla kiva ammatti. Taiteellinen, mutta ei liian taiteellinen. Mahdollisuus tienata rahaa myös.
Hevosenhoitajaksi. Ehtisin vieläkin.
Selkaiseen missä töitä riittää.
Lvi, farmaseutti, optikko, sairaan/hammashoitaja, lääkärit, insinöörit, metalliteollisuus.
Ei sen väliä kunhan työtä vasten saa jatkuvan palkan ilman katkoksia kuten työttömyys joka pistää elämän vähintään 2v ihan sekaisin.
Sotilas (sissi), eräopas josta sitten myös alpeille oppaaksi
Lähi- tai sairaanhoitajaksi. Ei tarvitsisi olla huolissaan työtilanteesta eikä asiakkaiden saatavuudesta ja markkinatilanteesta. Palkkakin juoksisi säännöllisesti. Voisi vaihtaa työpaikkaa jos nykyinen ei miellytä. Palkka ihan ok kokoinen kun tekee koulutustaan vastaavaa työtä. Terv. Lähihoitaja.
Tradenomiksi. Voi valita minkä verran tekee töitä. Työtä on joka puolella ja tutkinto on kansainvälinen. Ei liian vaativa ja kelpaa sekä suorittaviin-, esimies- että kehitystehtäviin. Käytännönläheinen tutkinto ja työelämässä mukana omalla alalla jo opiskeluaikoina. Palkoissa voisi olla vähän parantamisen varaa mutta aika paljon on itsestä kiinni miten tienaa missäkin vaiheessa.
En olisi luopunut haaveestani opiskella toimittajaksi.
Ei sitä 16-vuotiaana tarvitse tietää. Lukiossa käsitys ehtii muodostua.
Psykologiksi. Olen psykiatriaan erikoistunut sairaanhoitaja. Mielenkiintoinen työ. Välillä raskasta mutta sitten taas suuri ilo kun voi auttaa jotain ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Patologia kiinnostaa. Tai oikeuslääkäri.
Tosin oikeuslääkäreiden virkoja ei hirveästi ole.
Hahaa, oletko lukenut sen brittiläisen oikeuspatologin kirjan? Siis Richard Shepherdin Epäluonnolliset syyt?
Ryhtyisin aikuisviihdealalle. Se on itsenäistä työtä, josta saa älyttömän hyvää palkkaa. Työajat voi päättää itse, eikä tarvitse osata mitään eikä opiskella ollenkaan. Rahaa tulee paljon, ja sillä voi ostaa laukkuja ja irtoripsiä ja kivoja vaatteita ja matkustella ja elää luksusuelämää.
En mihinkään, mutta keskittyisin täysillä musiikin tekemiseen. Varmuuden vuoksi kouluttautuminen kun ei tee ihmisestä onnellista eikä takaa edes tienestejä. Terv. Tuplamaisteri.