Opettakaa lapsianne lähtemään pois kylästä!
Hyvä olisi tajuta jo vihjeetkin. Näitäkin voi opettaa lapselleen. Jos kaverin äiti tai isä sanoo että "Eiköhän sun olisi jo aika lähteä kotiin, kun me lähdetään saunaan.", niin tuosta voisi tajuta lähteä kotiin, eikä sanoa että mun pitää olla kotona vasta puol kasilta.
Vähintään voisi lähteä jos selvästi sanotaan. Esim. Lähdepä nyt Niina kotiin. Lähde kotiin!!! Nyt sun pitää lähteä kotiin!!!
Bonuksena voisi harjoitella myös tätä: Kun sanon että meillä on nyt ruoka, niin tuo ei tarkoita että tule syömään (se saattaa olla se vihje että lähde kotiin). On aivan naurettavaa että lapsi heti sanoo että soittaa kotiin että saako syödä kylässä. Miksi lapsi ei kysy minulta, että saako syödä meillä ennen kuin kysyy sitä lupaa kotoaan?
Yritin äsken tunteja saada lapsen kaveria lähtemään. Lapsikin yritti. Eka vihjattiin, sitten sanottiin todella suoraan, useita kertoja. Sitten vasta suostui lähtemään kun todella vihaisesti sanoin että jos et nyt lähde, niin omakin lapsi saa pelikieltoa (pelasi siis koneella, lapseni katsoi vierestä). Tällöin oma lapsi pakotti kaverinsa ulos. Joskus olen joutunut fyysisesti työntämään kaverin (toisen) pois.
Enkä jaksa uskoa että näillä kavereilla on mitenkään huonot kotiolot. Yhden luona ollaan tosin ruoasta tarkempia, joten meidän murot, maustetut jogurtit, keksit, sipsit ja mehut menevät tehokkaasti hänen suuhunsa.
Meidän lapsilla on neljä kaveria, jotka ei lähde kulumallakaan. Kaikki muut ymmärtävät jopa vihjaukset ja muutenkin tajuavat lähteä ainakin 5 t päästä jos ei muuta sovittu (siis esim. yökyläilyä).
Kommentit (74)
Mun pojalla on kaveri, joka on tismalleen tuollainen tupajumi. Mä kyllä sanon vaan selvästi, että meillä on nyt ruoka ja jos kaveri tarjoutuu syömään, sanon että ruokaa ei ole tarpeeksi että sinullekin riittäisi ja jos sulla on nälkä sun pitää mennä kotiin syömään.
-
Tämän pojan äiti on pahempi: voiko Mikko tulla teille tänään yöksi? Eikö millään nyt voisi? Jos se tulisi tosi myöhään ja lähtisi aikaisin? Siis eikö millään? Tuntuu ihan järjettömältä että tuntemattomalle kaverin äidille pitää vääntää rautalangasta, että ei voi nyt tulla ja ei sovi kerta kaikkiaan.
Viime viikonloppuna mentiin perheen ja isovanhempien kanssa lintsille. Tämä oli kiirinyt kaverin äidin korviin ja hän soitti kahdesti ja lähetti kolme viestiä kysellen että eikö Mikko mitenkään voisi tulla lintsille. No ei voi kun mennään nyt perheen kanssa. Ja asutaan kaikki muutaman kilsan päässä lintsiltä, ratikalla pääsee ovelta ovelle joten siitä ei ole kysymys että olisi jotenkin vaikeaa hänelle.
-
Oikein odotan että millon puhelin taas piippaa ja Mikon äiti aloittaa yökyläkinuamisen viikonlopuksi. Mikon itsensä kampesin juuri pihalle.
Ap, toisinaan elämä on tasan niin vaikeaa kuin siitä itselleen tekee.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:39"]
Minusta pienien lapsien ei tarvitse osata lukea rivien väleistä tai arvailla sävyeroja. Heille sanotaan suoraan, mitä toivotaan tehtäväksi.
[/quote]Vaatiiko tämä rivienvälistä lukemista?
Minä: Läheksä kohta kotiin? Matin pitäs alkaa tehdä läksyjä ja meillä on ruokakin kohta.
Kaveri: Mul on kotiintuloaika puol kasi.
Minä: No, kohta sun pitää kuitenkin läheä kun meillä on muita hommia.
Kaveri:---
Hetken päästä:
Minä: Meillä on nyt se ruoka, Matti tuuppa syömään.
Kaveri: Mä soitan kotiin, et voinko mä syödä teillä. (Soittaa, ja voi.)
Minä: Ok, mutta tätä ruokaa pitää jäädä huomiseksikin, joten voi ottaa vain vähän. Sit sun kyllä pitää lähteä, kun on ne läksytkin.
Syödään.
Minä: No nyt sä voisit lähteä, Matilla on ne läksyt.
Kaveri: Meille tuli tosi vähän läksyä.
Minä ja Matti: Mutta ne läksyt pitää joka tapauksessa tehdä ja meillä on muitakin hommia. Lähdepä nyt.
Kaveri menee pelaamaan.
Minä: Nyt se kone kiinni ja sä lähdet.
Kaveri: Ihan kohta.
Minä: Ihan oikeesti, kone kiinni. Sun pitää nyt lähteä.
Kaveri: Tää on vähän kesken.
Jne...
Kaveri oli meillä siis yli 6 t tänään, tuli suoraan koulusta.
ap
[/quote]
Sanot sille, että "nyt lähdet kotiin" ja todellakin et käytä konditionaalia tai selittele, miksi pitää lähteä, koska varsinkin pojat jumittavat siihen selitykseen ja luulevat, että jos sen perustelun kiistää, niin asia onkin ihan toinen.
ei siis mitään sun täytyy kohta lähteä, koska sitä ja tätä - ettei poika ajattele, että jos sen selityksen neuvottelee kumoon, homma onkin toinen.
"Pekka, lähde nyt kotiin." "Mutku mun kotiintulo on vasta puoli kahdeksan." "Ei, kun minä käsken sinut nyt kotiin, meiltä kotiinlähtö on nyt." "Mutku peli on kesken." "Peli loppuu nyt, ja sitä jatketaan ensi kerralla" (sammutat samalla koneen.
usko pois, tehoaa aika nopeasti.
[/quote]Jos pojilla on yleisesti tuollaista ongelmaa, niin ihan oikeasti vanhemat voisivat opettaa miten ihmiset yleensä kommunikoivat. Ei kaikkea sanota suoraan ja tylysti. Pakko se on jossain vaiheessa oppia, ettei mies ole ihan ihmeissään mikä on vikana, kun vaimo vetää herneen nenään kun mies vastaa tyynesti "En." kun vaimo pyytää että voisitko tyhjentää tiskikoneen. Eihän se oikeasti pyytänyt, vähän vaan ehdotteli.
Ja tosiaan jos aikuisena kaveri vihjailee poislähdöstä, niin kyllä pitää tajuta lähteä muutenkin kuin sanomalla että nyt sä per**le lähdet pois tai et tuu enää koskaan meille kylään.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:39"]Ei rajoitu lapsiin. Olen itse saanut komentaa kahville tulleen tutun poistumaan hyvin suorasanaisesti, kun ei vielä kuuden tunnin jälkeenkään suostunut lähtemään. Mikään hienovarainen vihjaus ei toiminut, ei se että kerroin, että nyt pitää alkaa tehdä töitä (hän voi katsoa telkkaria sillä välin), ei kommenttini, että kappas, sade loppui, nyt onkin hyvä hetki pyöräillä junalle ennen seuraavaa kuuroa (häntä ei sade haitannut), ei mikään muu. Ei lähtenyt, ennen kuin sanoin että hänen pitää nyt lähteä, mies tulee pian kotiin ja hän pyysi että talo olisi siinä vaiheessa tyhjä (jankkasi vielä, että hän voi olla ihan hiljaa). Miten ne lapset osaisi, kun ei aikuisetkaan.
Mutta tuo "meillä on nyt ruoka" on kyllä epäselvä, minäkin olettaisin, että se on kutsu syömään.
[/quote] Mullakin on sellainen kaveri. Mikään ei saa sitä lähtemään , ois jäänyt viikoksi varmaan.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:30"]Hyvä olisi tajuta jo vihjeetkin. Näitäkin voi opettaa lapselleen. Jos kaverin äiti tai isä sanoo että "Eiköhän sun olisi jo aika lähteä kotiin, kun me lähdetään saunaan.", niin tuosta voisi tajuta lähteä kotiin, eikä sanoa että mun pitää olla kotona vasta puol kasilta.
Vähintään voisi lähteä jos selvästi sanotaan. Esim. Lähdepä nyt Niina kotiin. Lähde kotiin!!! Nyt sun pitää lähteä kotiin!!!
Bonuksena voisi harjoitella myös tätä: Kun sanon että meillä on nyt ruoka, niin tuo ei tarkoita että tule syömään (se saattaa olla se vihje että lähde kotiin). On aivan naurettavaa että lapsi heti sanoo että soittaa kotiin että saako syödä kylässä. Miksi lapsi ei kysy minulta, että saako syödä meillä ennen kuin kysyy sitä lupaa kotoaan?
Yritin äsken tunteja saada lapsen kaveria lähtemään. Lapsikin yritti. Eka vihjattiin, sitten sanottiin todella suoraan, useita kertoja. Sitten vasta suostui lähtemään kun todella vihaisesti sanoin että jos et nyt lähde, niin omakin lapsi saa pelikieltoa (pelasi siis koneella, lapseni katsoi vierestä). Tällöin oma lapsi pakotti kaverinsa ulos. Joskus olen joutunut fyysisesti työntämään kaverin (toisen) pois.
Enkä jaksa uskoa että näillä kavereilla on mitenkään huonot kotiolot. Yhden luona ollaan tosin ruoasta tarkempia, joten meidän murot, maustetut jogurtit, keksit, sipsit ja mehut menevät tehokkaasti hänen suuhunsa.
Meidän lapsilla on neljä kaveria, jotka ei lähde kulumallakaan. Kaikki muut ymmärtävät jopa vihjaukset ja muutenkin tajuavat lähteä ainakin 5 t päästä jos ei muuta sovittu (siis esim. yökyläilyä).
[/quote]
En ymmärrä miksi tätä joku alapeukuttaa? Ilmeisesti ne vanhemmat jotka nauttii kotona laatuaikaa kun lapset on jonkun kaverin kotona ruokittavana ja riesana.
Omat lapset jo isoja mutta molemmilla ehti olla muutama takiaiskaveri. Tytöllä kävi kaveri joka tuli suoraan tarhasta meille eli siis juoksi tiellä äitinsä ja siskonsa edellä kovaa vauhtia että ehtii äkkiä meille. Muut jatkoivat matkaa kotiin ovella käymättä. Koko iltana ei lasta haettu tai soitettu kotiin. Oli tietenkin nälässä ja aluksi söi meillä usein. Kielsin asian ja tyttö odotti sitten lapsen huoneessa. Ja lasta ei todellakaan kaivattu kotiin, ei edes syömään. Kun käskin tyttöä lähtemään kotiin hän sanoi että mihin menette. Ei mihinkään johon tyttö ei minun sitte tarvi lähteä. Sanoin että nyt lähdet niin tyttö sanoi äkäisenä en lähde. Vihaisen tuijotuksen jälkeen lähti kuitenkin.
Pojan ollessa alakoulussa sovittiin luokan vanhempainillassa että kaikki laittaa vieraan lapsen kotiin arkena viimeistään kello 20.00. Se oli hyvä sääntö. No yksi poika sitten venyi meillä pitempään kun äiti soittaa kun tulee jumpasta ja iskä on iltavuorossa eli kotona ei ole ketään. Oli siis usein ilmaisessa iltahoidossa meillä. Kerran tuon pojan isä soitti 20.30 meille arki-iltana ja oli hyvin tuohtunut kun lasta ei ollut lähetetty kotiin kello 20.00. Oli kyllä hyvä vitsi kun poika oli ollut meillä varmaan 4 kk putkeen yli yhdeksään.
Tässä ap sulle opas: mene lapsen luo ja tartu käsilläsi hänen käsiinsä. Ohjaa lapsi eteiseen ja avaa ulko-ovi. Jos lapsi ei pue kenkiä jalkaan, työnnä lapsi ulos ovesta ja heitä kengät perään. Sulje ovi. Kesto max. 5 min.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:55"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:34"]
Aika tossu olet, jollet saa LASTA lähtemään kotiin. Ihan yksinkertaisesti: ensin sanot lapsille, että kohta xx:n täytyy lähteä kotiin. Sitten sanot NYT on aika lähteä kotiin. ja sitten vaikka talutat ja puet sille kengät ja työnnät ulos ovesta. Helppoa.
[/quote]Juurihan sanoin että näin olen joutunut joskus tekemään, työntämään ulos. Ei minusta kuitenkaan ole kovin kivaa, joten toivoisin että lapsi suostuisi lähtemään ihan itse. Kyse ei enää ole mistään pikkulapsista, joten tuntuisi vähän oudolta alkaa raahata lähes itseni kokoista kollia ovelle.
ap
[/quote]
Ne sun lasten kaverit on kohta teinejä, silloinkin sä joudut ihan vaikka konkreettisesti heittämään ne ulos, jolleivät muuten lähde. Paljon helpompaa sun on nyt, kun ne on vasta lähes teininkokoisia, opettaa lähtemään ensimmäisestä ja ainoasta suorasta käskystä. Sinä olet vastuussa asioista, jotka tapahtuvat teillä, ei ne lasten vanhemmat.
[/quote]
No kyllä ne lasten vanhemmat on vastuussa omien lasten kotiin lähtemisen tajuamisesta. Ei sitä voi ulkoistaa kaverin vanhemmille. Pitää opettaa että kotiin pitää lähteä kun käsketään lähtemään. Ja miten ihmeessä joku on yli kuusi tuntia putkeen kaverin luona arkipäivänä ja ei ole käynyt koulun jälkeen edes kotona? Millaiset vanhemmat tuollaisella reppanalla on? Ei hyvä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:57"]Ap, miten tuntuu olevan kovin vaikeaa sanoa että jollet nyt lähde niin ei tarvitse enää tulla? Jotenkin en usko ettei lapselle menisi jakeluun kommentista "Matin täytyy nyt tehdä läksyt niin mene sä kotiin." Ei kukaan ole edes tahallaan niin tyhmä :D
[/quote]
Kyllä on. Nimenomaan.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:00"]Mitäpä jos lähdette lapsen kanssa yhdessä saattamaan kaveria kotiin.. "No niin Matti, mennään saattamaan kaverisi kotiin" ja sitten laitatten vaatteet päälle ja kengät jalkaan ja kävelette yhdessä sen toisen kodin suuntaan?
[/quote]
Ei kuulu kaverin vanhemmalle. Sen lapsen omien vanhempien tulee opettaa omalle lapselle tapoja joihin kuuluu myös kyläkäyttäytyminen.
Outoa että niin moni on sitä mieltä että aika isonkaan lapsen ei tarvitsisi ymmärtää muuta kuin suoraa fyysistä ulosheittämistä. Opettakaa niitä sosiaalisia taitoja älkääkä ulkoistako sitä kavereiden vanhemmille!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:26"]Tässä ap sulle opas: mene lapsen luo ja tartu käsilläsi hänen käsiinsä. Ohjaa lapsi eteiseen ja avaa ulko-ovi. Jos lapsi ei pue kenkiä jalkaan, työnnä lapsi ulos ovesta ja heitä kengät perään. Sulje ovi. Kesto max. 5 min.
[/quote]
Höpö höpö. Tällaiset pennut alkaa huutaa jos niihin käy fyysisesti käsiksi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:37"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:26"]Tässä ap sulle opas: mene lapsen luo ja tartu käsilläsi hänen käsiinsä. Ohjaa lapsi eteiseen ja avaa ulko-ovi. Jos lapsi ei pue kenkiä jalkaan, työnnä lapsi ulos ovesta ja heitä kengät perään. Sulje ovi. Kesto max. 5 min.
[/quote]
Höpö höpö. Tällaiset pennut alkaa huutaa jos niihin käy fyysisesti käsiksi.
[/quote]
Ajattelin juuri samaa ja lisäksi elliinanisopetriinan äiti tai iskä on kohta ovella syyttämässä lapsen pahoinpitelystä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:33"]
Outoa että niin moni on sitä mieltä että aika isonkaan lapsen ei tarvitsisi ymmärtää muuta kuin suoraa fyysistä ulosheittämistä. Opettakaa niitä sosiaalisia taitoja älkääkä ulkoistako sitä kavereiden vanhemmille!
[/quote]
Ymmärsit väärin. minusta lasten tulee ymmärtää jo vihjeestä ja vanhempien tulee huolehtia omasta jälkikasvustaan. Se mitä en ymmärrä on se, että ap tekee tästä ongelman. Oikeesti siinä ulosheittämisessä kestää se 5 min. Niin ei pitäisi joutua tekemään, mutta joskus niin vaan täytyy tehdä. Miksi se on ap:lle henkisesti niin vaikeeta?
Mä komppaan ap:ta. Kyllä itse olisin lapsena tajunnut ekasta vihjeestä (vihjailu tässä tilanteessa btw on myös kohteliaisuutta) mutta nykykakarat ei tajua.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:37"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:26"]Tässä ap sulle opas: mene lapsen luo ja tartu käsilläsi hänen käsiinsä. Ohjaa lapsi eteiseen ja avaa ulko-ovi. Jos lapsi ei pue kenkiä jalkaan, työnnä lapsi ulos ovesta ja heitä kengät perään. Sulje ovi. Kesto max. 5 min. [/quote] Höpö höpö. Tällaiset pennut alkaa huutaa jos niihin käy fyysisesti käsiksi. [/quote] Ajattelin juuri samaa ja lisäksi elliinanisopetriinan äiti tai iskä on kohta ovella syyttämässä lapsen pahoinpitelystä.
[/quote]
Ongelma ratkaistu, pentu ei taatusti pääse sitten enää teille kylään. Eli mikä tässä nyt sitten olikaan se ongelma? heitätte pennut ulos, huusi ne tai ei.
No miksei ap saisi herättää asiasta keskustelua täällä, 35? Joku vanhempi voi vaikka oppiakin jotain. Ei sinun tarvitse huolehtia ap:n henkisestä tilasta.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:26"]Tässä ap sulle opas: mene lapsen luo ja tartu käsilläsi hänen käsiinsä. Ohjaa lapsi eteiseen ja avaa ulko-ovi. Jos lapsi ei pue kenkiä jalkaan, työnnä lapsi ulos ovesta ja heitä kengät perään. Sulje ovi. Kesto max. 5 min. [/quote] Höpö höpö. Tällaiset pennut alkaa huutaa jos niihin käy fyysisesti käsiksi.
[/quote]
ok. Täydennän ohjetta: Laita ensin korvatulpat korviisi.
Varmaan ohis, mutta musta on ihanaa että lasten kaverit viihtyvät meillä ja jäävät syömään ja yöksi (ja vuoroin vieraissa). Päinvastoin kutsun heitä jäämään meille ja tarjoan aina jotain pientä välipalaa tai sitten ihan ruokaa jos ovat myös ruoka-aikana meillä. Missä on yhteisöllisyys?
En oikein ymmärrä tätä ongelmaa, varsinkaan tuota kohtaa missä sanotaan kaverille päin naamaa että ruokaa pitää jäädä myös huomiseksi joten kaveri voi ottaa vain vähän...!? En ikinä voisi sanoa niin kenellekään, musta on ilo ja kunnia-asia tarjota ruokaa vieraillekin. Toimisitko samoin myös aikuisen kanssa ap (ja muut)?
Voi jessus, että ap on lapanen. Sanot, että nyt pitää lähteä kotiin. Ei mitään perusteluita, ei mitään selityksiä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:52"]
Kaveri: Mä soitan kotiin, et voinko mä syödä teillä. (Soittaa, ja voi.)
[/quote]
Minä en myöskään ymmärrä tätä kohtaa. Ap jää siis seisomaan ja odottamaan puhelun ajaksi? :D