Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karppaus on paras ja tervein tapa syödä

Vierailija
18.03.2022 |

Paljon kasviksia ja aitoa ruokaa.

Kommentit (162)

Vierailija
101/162 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesarissa oli tänään juttu Helsingin jätevedenpuhdistamoon tulleista jätevesistä. Niistä on tutkittu niiden koostumusta. Jutussa kerrotaan, että proteiinin liikasyönti aiheuttaa sen, että puhdistamoon päätyvän typen määrä on 20 vuoden aikana kasvanut 50 prosenttia. Osa typestä jää veteen puhdistamisen jälkeenkin ja päätyy mereen sitä rehevöittämään.

Proteiinin liikasyönti ei liity karppaukseen mitenkään.

Teoriassa...

Ei myöskään käytännössä.  Vain urpot luulevat karppaukseen kuuluvan liika proteiinin syönti.

Ja urpot luulee, että kaikki muut paitsi karppaajat syö jotain tekoruokaa. Mä en mihinkään vähärasvaisiin tuotteisiin koske, mutta syön runsaasti hyviä hiilareita.

Vierailija
102/162 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Sekin maailman kuuluisin urheilija kuoli lowcarb -dieettiin.

Ei siihen tietystikään kaikki kuole, koska yleensä tolkku palaa jossain vaiheessa.

Tietysti siinä mielessä karppaaminen on hyvä, jos vain välttelee sokereita ym tarpeettomia hiilareita.

Proteiinia paljon sisältävien ruokien syöminen on myös varsin kallista ja epäeettistäkin, jos se on vain eläintuotteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/162 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainut ongelma on se, että hiilarit puuttuu.

Mistä puuttuu?

Lue otsikko.

Ei puutu edes otsikossa. Onko sulla puutteita ymmärryksessä?

Onko sulla ymmärryksessä puutetta? Mitäköhän on karppaus?

Vierailija
104/162 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka maailman kuuluisin urheilija?

Vierailija
105/162 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole kieltolistoja niin kuin "virallisessa" ruokavaliossa.

Ai ei? Leipä ja puuro kielletty, peruna kielletty, pasta kielletty, samoin riisi, hedelmät, porkkanat jne jne

Ei ne kiellettyjä ole.

"Virallisessa" ruokavaliossa sen sijaan kaikki oikea ravinto on kielletty. Vain keinotekoinen ruoka sallitaan. Kasvikset saa tosin syödä aitoina.

Keto-psykoosit tulilla. Mikä "virallinen" ruokavalio "kieltää" sua syömästä munia ja piimää? 😂

Ihmiset voi syödä miten huvittaa, mutta terveysfanaatikkoja en voi sietää. Ruoka ja syöminen on minulle vegaanina luonteva ja normaali osa elämää, josta ei tarvitse tehdä kemian tuntia. En koskaan voisi enää rajoittaa syömistäni niin, että kyttään gramman tarkkuudella ravintoaineita, ei sellaista pää kestä.

Vierailija
106/162 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään radikaalein ruokavalio taitaa olla virallisterveellinen... Youtube on siitä naurettava että siellä olet joko ketokarppaaja/carnivore tai vegaani, ja jos kokeilu menee pieleen, vaihdetaan toisen ääripäähän. Huvitti kun kuuntelin carnivoren haastattelua, oli pilannut terveytensä syömällä liikaa maksaa. Sanoi siellä välissä että olin niin epätoivoinen että "I was even vegan for three days" 😂. Kolme päivää! Ja tämä päällisin puolin täysjärkiseltä aikuiselta ihmiseltä jota toinen täysjärkinen aikuinen ihminen haastatteli. Alkaen nyt ihan siitä mikä shokki elimistölle täytyy olla cold turkey siirtyminen pelkästä lihasta pelkkiin kasviksiin.

Vierailija
107/162 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Sekin maailman kuuluisin urheilija kuoli lowcarb -dieettiin.

Ei siihen tietystikään kaikki kuole, koska yleensä tolkku palaa jossain vaiheessa.

Tietysti siinä mielessä karppaaminen on hyvä, jos vain välttelee sokereita ym tarpeettomia hiilareita.

Proteiinia paljon sisältävien ruokien syöminen on myös varsin kallista ja epäeettistäkin, jos se on vain eläintuotteita.

Karppaukseen ei kuulu liika proteiinin syönti.

Vierailija
108/162 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keto ja VHH on ollut mulle paras. Ylipaino, D2, rasvamaksa on sillä lähtenyt. Ruoka on hyvää ja monipuolista. Olen entinen jojolaihduttaja. Nyt ei ole stressiä enää painosta. Näytän myös ikäistäni nuoremmalta. Hiukset ja iho voi hyvin. Lihaa, kalaa, kasviksia, voita, kananmunia 👍

Hyvä kun sanoit että se on sulle paras eikä kaikille paras. Uskon sua. Itselleni ei karppaus sovi. Mulle paras on joku muu, itseasiassa aika lähellä virallisia suosituksia oleva ruokavalio. Sillä voin parhaiten. Olemme kaikki yksilöitä, joten miksi optimaalinen ruokavalio sitten olisi kaikille sama?

Jotkut tykkää keinoravinnosta.

Mitähän tämäkin kommentti nyt sitten tarkoittaa? Jos et karppas, syöt keinoravintoa? Mitä tarkoitat keinoravinnolla?

Suositusruoka on keinotekoista lukuunottamatta kasviksia.

Eli kala, kana, liha, munat, öljyt, viljatuotteet, maitotuotteet jne. on keinotekoisia. "Aitoa ruokaa" on ilmeisesti vain läski ja voi. 

Vierailija
109/162 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räjähdysmäisesti lisääntynyt paksusuolensyöpä on myös karppauksesta kannattaja.

Vierailija
110/162 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei? Leipä ja puuro kielletty, peruna kielletty, pasta kielletty, samoin riisi, hedelmät, porkkanat jne jne

Mikään noista ei ole kielletty. Tietty riippuu täysin siitä miten omat makrot menee, että mitä ja miten paljon voi hh syödä. Itse noudatan kwasniewskia ja siihen mahtuu noista mainituista peruna, riisi, porkkana, hedelmä. Leipää, pastaa ja puuroa en söisi muutenkaan kun gluteeniviljat ei sovi ja gluteenittomat korvikkeet on kammotus.

100g hh per päivä on vielä ns hyväkarppausta ja sitä noudattavat syövät noita kaikkia mainitsemiasi.

Vierailija
111/162 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään radikaalein ruokavalio taitaa olla virallisterveellinen... Youtube on siitä naurettava että siellä olet joko ketokarppaaja/carnivore tai vegaani, ja jos kokeilu menee pieleen, vaihdetaan toisen ääripäähän. Huvitti kun kuuntelin carnivoren haastattelua, oli pilannut terveytensä syömällä liikaa maksaa. Sanoi siellä välissä että olin niin epätoivoinen että "I was even vegan for three days" 😂. Kolme päivää! Ja tämä päällisin puolin täysjärkiseltä aikuiselta ihmiseltä jota toinen täysjärkinen aikuinen ihminen haastatteli. Alkaen nyt ihan siitä mikä shokki elimistölle täytyy olla cold turkey siirtyminen pelkästä lihasta pelkkiin kasviksiin.

Korjaus tähän, oli pakko tarkistaa ja ei tää tyyppi luultavasti suoraan hypännyt tiukasta carnivoresta vegaaniksi vaan lisäili ensin yhtä ja toista. Joka tapauksessa on naurettavaa kuvitella että kolmen päivän kokeilu kertoo yhtään mitään mistään. Itsehän olen kärsinyt vuosia ibs:stä normaalilla suomalaisella ruokavaliolla ja olen nyt parantumassa siitä kasvisruokapainotteisella, paljon vegaani elementtejä sisältävällä ruokavaliolla. Joku päivä toivon että voisin olla vegaani koska yksinkertaisesti pidän siitä ruoasta eniten. Silti en kuvittele että tämä parannus johtuu juuri vegaaniruokavaliossa, luultavasti pystyisin samaan myös virallisterveellisellä jos pystyisin noudattamaan sitä. Siinä on vaan se että virallisterveellisellä en saa tarpeeksi kuitua ja selkeästi kuidun määrä on mulla se joka päättää vedänkö puoli levyä suklaata vai en. Jollain muulla toimii joku muu ruokavalio. En ikinä pystyisi karppaamaan vaikka se osoittautuisi maailman terveellisimmäksi ruokavalioksi.

Vierailija
112/162 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keto ja VHH on ollut mulle paras. Ylipaino, D2, rasvamaksa on sillä lähtenyt. Ruoka on hyvää ja monipuolista. Olen entinen jojolaihduttaja. Nyt ei ole stressiä enää painosta. Näytän myös ikäistäni nuoremmalta. Hiukset ja iho voi hyvin. Lihaa, kalaa, kasviksia, voita, kananmunia 👍

Hyvä kun sanoit että se on sulle paras eikä kaikille paras. Uskon sua. Itselleni ei karppaus sovi. Mulle paras on joku muu, itseasiassa aika lähellä virallisia suosituksia oleva ruokavalio. Sillä voin parhaiten. Olemme kaikki yksilöitä, joten miksi optimaalinen ruokavalio sitten olisi kaikille sama?

Mitähän tämäkin kommentti nyt sitten tarkoittaa? Jos et karppas, syöt keinoravintoa? Mitä tarkoitat keinoravinnolla?

Liha, kala, munat, kaurapuuro, (muut) täysjyväviljatuotteet?

Vierailija
113/162 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä karppaus ei kerro ruokavaliosta mitään muuta kuin sen että henkilö rajoittaa hiilareiden saantia. Karppaaja saattaa esimerkiksi vetää kauhean määrän makeutusaineita, olla täysin syömättä kasviksia ja kuitua, mussuttaa jotain makkaraa kauheat määrät. Siitä on terveellisyys kaukana. 

Vierailija
114/162 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään noista ei ole kielletty. Tietty riippuu täysin siitä miten omat makrot menee, että mitä ja miten paljon voi hh syödä. Itse noudatan kwasniewskia ja siihen mahtuu noista mainituista peruna, riisi, porkkana, hedelmä. Leipää, pastaa ja puuroa en söisi muutenkaan kun gluteeniviljat ei sovi ja gluteenittomat korvikkeet on kammotus.

100g hh per päivä on vielä ns hyväkarppausta ja sitä noudattavat syövät noita kaikkia mainitsemiasi.

Tarvitset siis jonkun gurun kertomaan sinulle, mitä saat syödä?

Vierailija
115/162 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitset siis jonkun gurun kertomaan sinulle, mitä saat syödä?

En tarvitse, mutta tieto auttaa ymmärtämään asioita. Sen verran kauan (päälle vuosikymmenen) olen karppia elämää viettänyt, että kaikkea on tullut kokeiltua. Kwasniewskiakin noudatan liberaalisti ja tällä hetkellä se tuntuu kaikkein omimmalta esim makrojen suhteen, "sallittujen aineiden" osalta, kuin myös ruokailukertojenkin määrän mukaan. En ole minkään ismin orja, mutta olen avoin ehdotuksille. Kwasniewskilla on hyvät perustelut sille mitä, milloin ja miksi kannattaa syödä.

Vierailija
116/162 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä syyllinen on ultraprosessoitu ruoka, ei karppaus.

https://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614(21)00121-7/…

Vierailija
117/162 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liha, kala, munat, kaurapuuro, (muut) täysjyväviljatuotteet?

Siitä ei ole kuin 3-4 vuotta, kun kananmunat eivät kuuluneet suositeltaviin ruokiin, niitä sai syödä vain pari-kolme viikossa.

Vierailija
118/162 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kala, kana, liha, munat, öljyt, viljatuotteet, maitotuotteet jne. on keinotekoisia. "Aitoa ruokaa" on ilmeisesti vain läski ja voi. 

Kaikki nuo mainitsemasi keinotekoisena versiona.

Vierailija
119/162 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolistosairaudet on yleisempiä nuorilla kasvissyöjillä.

Vierailija
120/162 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nuo mainitsemasi keinotekoisena versiona.

Millaista on vaikkapa keinotekoinen kala? Ja näyttäisitkö ravitsemussuosituksista sen kohdan missä neuvotaan syömään tätä keinotekoista kalaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä