Aikuisen naisen oikeus "liian pitkiin" hiuksiin
Minulla on pitkät hiukset, josta olen saanut viime aikoina kuulla. Muutama ystäväni on maininnut pitkistä hiuksistani. Toinen suoranaisesti raivostui ja sanoi, etten voi pitää koko ikääni näin pitkää tukkaa. Jotkus toisaalta kehuvat, mutta kysyvät pian milloin leikkaan ne pois.
Tiedän, ettei kaikkia pitkä tukka viehätä. Minä kuitenkin pidän niistä itse, joten haluan pitää hiukseni pitkänä myös jatkossa. En jaksa kuunnella jatkuvasti, miten aikuisella ei saa olla pitkiä hiuksia. Puheenaihe tuntuu olevan jatkuva tuttavieni aloitteesta, mikä hämmentää.
Antakaa siis jokaisen näyttää aivan siltä, miltä haluaa.
Kommentit (109)
Minua kiinnostaisi tietää, miksi aikuisella ei saa tai voi olla pitkiä hiuksia? Oletko kysynyt tuttaviltasi, jotka kommentoivat noin?
Jos hiuksesi ovat kauniit ja hyvinvoivat, älä missään nimessä leikkaa. Joskus pieni trimmaus tekee yleisilmettä siistimmäksi, mutta silti törkeää raivostua jonkun toisen hiuksista. Ethän sinäkään ehdottele heille pidennyksien ottamista.
Juuri näin oma pää oma oikeus määrätä mitä tekee. T toinen pitkä hiuksinen
Jopas jotakin. Minkä ikäisiä te olette? Itse olen 43 ja tukka vyötärölle saakka. Kukaan ei ole koskaan alkanut urputtaa "oikeudesta" näin pitkiin hiuksiin. Pari kaveria ovat tuskailleet sitä kun omat hiukset eivät kasva kunnolla eivätkä näytä hyvältä pitkinä, mutta ikinä en ole kuullut negatiivisia juttuja hiuksistani ystäviltäni.
Tuo on muuten outo juttu. Minulla on lapaluihin ulottuvat, paksut, luonnonkiharat hiukset, jotka alkoivat häiritä joitakin töiden puolesta tuntemiani ihmisiä jo reilusti ennen kuin täytin neljäkymmentä; tutut kyllä tietävät, että hiukseni ovat olleet osa ominta itseäni jo vuosikymmeniä eikä siinä huomauttelu auta.
Nyt olen viisikymppinen eikä minulla ole aikomustakaan leikata enempää kuin se normaali 2-3 senttimetriä latvojen tasausta. Eihän noita huomautteluja tule ihan häiriöksi asti, mutta ne muutamatkin hämmästyttävät minua - en minäkään mene sanomaan muille, että onpa siinä ihan vääränlaiset hiukset, etköhän nyt ottaisi pidennyksiä ja tuuhennoksia ja jonkin muun värin tai kaksikin.
Kateellisia ovat, jätä omaan arvoonsa.
Kateutta. Harvalla suomalaisella kasvavat hiukset pitkiksi niin, että ovat myös kauniit. Yleensä suomalainen hiuslaatu kun on tosi ohut ja pitkänä on pelkkä liru hiirenhäntä.
Kuka ihme haukkuu toisen hiuksia? Kateus se on joka jyllää. En ymmärrä mikä siinä on kun kaikki yli kolmekymppiset vetää todella lyhyet hiukset. Sitten neljä-viiskymppisenä tajutaan ettei niitä pitkiä hiuksia enää saakkaan niin helposti takaisin.
Onpa outoa että noin sanotaan. Mulla on pitkä tukka eikä kukaan ole sanonut noin. 45v. Pysyy pitkänä niin kauan kuin elän.
Mä en ymmärrä tuota hiusmuotia. Miksi vain nuorena on oikeus pitää pitkiä hiuksia? Keski-ikäinen ei saa näyttää hyvältä. Mä en tiedä ketään, jolla lyhyet hiukset olisivat kauniimmat kuin pitkät, joten siksi ihmetyttää oikein tosissaan miksi naisten pitäisi leikata viimeistään 40 vuotiaana hiuksensa lyhyiksi?
Ennenhän piti vielä laittaa sellaiset papiljottikiharat. =D Joillakin 60 v. -> näkee vielä niitä kampauksia.
Mä olen 39 v ja kasvatan parhaillaan hiuksia pitkiksi. En todellakaan aio leikata niitä ellei niistä tule hiirenhäntää mikä on hapsuinen.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:46"]
Kuka ihme haukkuu toisen hiuksia? Kateus se on joka jyllää. En ymmärrä mikä siinä on kun kaikki yli kolmekymppiset vetää todella lyhyet hiukset. Sitten neljä-viiskymppisenä tajutaan ettei niitä pitkiä hiuksia enää saakkaan niin helposti takaisin.
[/quote]
Riippuu hiuksista. Mulla kasvaa takaisin. 45v.
Kananperse tai tehy-tukka sen olla pitää!!
Ovatko hiuksesi hyväkuntoiset? Tuli vaan mieleen, että jos nämä ihmiset ajattelevat, että sinun olisi tarpeen leikata hiuksia lyhyemmäksi, että heitä ei "häiritsisi" huonot latvat tms. Eipä sillä, että asia siltikään kuuluisi heille... Tai jospa heidän mielestään sinulle sopisi paremmin lyhyet/lyhyemmät hiukset? Vai ovatko he suoraan sanoneet, ettei aikuisilla saisi olla pitkää tukkaa, vaikka se näyttäisikin hyvältä?
Minullakin on lapaluihin pitkä, tuuhea, luonnokihara tukka. Olen 49 v. Ei ole mitään aikomusta leikata sitä, siistiä aina tietenkin latvat. Annan sen aikanaan harmaantua, töissä pidän sen nutturalla. Ei ole kukaan tullut sanomaan, että se pitäisi leikata, olen ollut pitkätukkainen aina, joten se varmaan kuuluu minuun aika olennaisesti muidenkin mielestä.
Mulla oli nuorena pitkä tukka, sitten tuli ensimmäinen lapsi ja käytännössä hiukset varisivat päästäni. Ohenivat olemattomiin, joten leikkautin lyhyeksi ja lyhyenä niitä pidinkin kolmisen vuotta, kunnes tulin raskaaksi uudestaan. Toista odotellessa hiukset kasvoivat huminalla ja mikä parasta; eivät tippuneet tukkoina pois vielä tähänkään päivään mennessä. Hieman ohenivat toki synnytyksen jälkeen, mutta ei läheskään niin pahasti kuin ekan lapsen kohdalla.
Nyt ikää 32 ja hiukset taas lapoihin asti; ja saavat kasvaa niin kauan kuin kauniina ja hyvässä kunnossa pysyvät, eivätkä ohene olemattomiin. Lyhyeksi leikkaamisen jälkeen en ole enää värjännyt (ensin ei jaksanut, sitten ihastuttikin se helppous, kun on oma väri, ei juurikasvua koskaan ja muutenkin tämä luonnollinen väri on ihana+mulle sopiva) ja leikkauttanutkin vain kerran vuodessa. Hiukset pysyvät hyvässä kunnossa tyvestä latvaan, kun ei tuota tule käsiteltyä päivittäin esim. kuumalla muotoillen tai muotoilutuotteilla.
Töissä meillä puolella iäkkäämmistä (n.50-60v) on olkapäille ja puolella ihan lyhyt tukka. Ja nyt kun ajattelen, niin hyvin sopii kunkin tukka kantajalleen. :)
Minullekkin kampaajaystävä ehdottelee hiusten leikkaamista lyhyempään malliin. Kasvot tulisivat paremmin esiin. Tiedän että tulisi, mutta kun totuus on se, etten jaksa laittaa niitä joka aamu, enkä jaksa leikkauttaa niitä kerran kuussa, joten ne olisivat jotain muuta kuin mitä hän ajattelee. Todelliset vaihtoehdot on laittamaton linttaan nukuttu lyhyt tukka tai pitkät hiukset nutturalla tai ponnarilla. Siinä on ne vaihtoehdot, muuhun ei riitä kiinnostus. Olen valinnut pitkät hiukset.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:51"]Kananperse tai tehy-tukka sen olla pitää!!
[/quote]
Tai lesbian hait cut
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:38"]
Jopas jotakin. Minkä ikäisiä te olette? Itse olen 43 ja tukka vyötärölle saakka. Kukaan ei ole koskaan alkanut urputtaa "oikeudesta" näin pitkiin hiuksiin. Pari kaveria ovat tuskailleet sitä kun omat hiukset eivät kasva kunnolla eivätkä näytä hyvältä pitkinä, mutta ikinä en ole kuullut negatiivisia juttuja hiuksistani ystäviltäni.
[/quote]
Minulle alettiin marmattaa n. 30 vuotiaana. Kuinka se vanhentaa ja olisit nuoremman näköinen ja ei kellään oo enää pitkä jne
Itsekin olen ihmetellyt, että miten ihan tavalliset ja kivat ihmiset kokevat oikeudekseen puuttua toisen ihmisen ulkonäköön.
Nyt kun olen päälle 50v, vastaan siihen, että tässä iässä varmaan saan näyttääkin ikäiseltäni
Miten niin pitkät hiukset vanhentaa? Pahemmin se naaman roikkuminen tulee esiin sillä lyhyellä mallilla. Ja muutenkin sellainen tehy-tukka on yleensä +40v Pirkoilla, eikä nuorilla.
No hanki parempaa seuraa jos nykyiset tuttavat on noin mänttejä!